beantwoord

Ik heb verkeerd uitgecheckt

• 24 augustus 2014
  • 11 reacties
  • 539 Bekeken

Ik reis ingecheckt, door de conducteur gecheckt, en uitgecheckt.
Ik passeer een poortje met het verkeerde kaartje, stom hė!?
Maar ben ik nu daardoor een OVERTREDER?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 24 augustus 2014, 10:11

Ik zou niet weten welke regel je overtreedt als je uitcheckt met een (OV-)chipkaart waarmee je noch ingecheckt noch gereisd hebt. Als je er niet mee gereisd hebt, hoef je er ook niet geldig mee uit te checken. Het zou pas een overtreding zijn als je niet ook uitcheckt met de (OV-)chipkaart waarmee je wel gereisd hebt.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ja, de voorwaarde luidt: "U kunt alleen geldig uitchecken met de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt."
Ik zou niet weten welke regel je overtreedt als je uitcheckt met een (OV-)chipkaart waarmee je noch ingecheckt noch gereisd hebt. Als je er niet mee gereisd hebt, hoef je er ook niet geldig mee uit te checken. Het zou pas een overtreding zijn als je niet ook uitcheckt met de (OV-)chipkaart waarmee je wel gereisd hebt.
Ja, de voorwaarde luidt: "U kunt alleen geldig uitchecken met de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt."
Ik checkte niet uit, hield alleen verkeerde kaart voor een paal. Dus ik hoefde ook niet geldig uit te checken.
Reputatie 6
Badge +2
Dat is zo. Je hoeft je dan niet schuldig te voelen. Het geld dat je zo kwijtraakt is geen boete, maar gewoon een forfaitair bedrag voor een reis die je tegen de regels in gemaakt zou kunnen hebben. Alleen als je inderdaad een reis gemaakt hebt (waarbij je ook niet een ander vervoerbewijs had) ben je een overtreder.
Dat is zo. Je hoeft je dan niet schuldig te voelen. Het geld dat je zo kwijtraakt is geen boete, maar gewoon een forfaitair bedrag voor een reis die je tegen de regels in gemaakt zou kunnen hebben. Alleen als je inderdaad een reis gemaakt hebt (waarbij je ook niet een ander vervoerbewijs had) ben je een overtreder.

Forfaitair bedrag, zoiets als een muizenval, die niet op de kaart staat.
Ik heb t al lang door, en de NS moet het ook al lang doorhebben.
Nu de tweede kamerleden nog.
Uitchecken mag niet strafbaar cq forfaiteerbaar zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Bij een poortje een uitcheckhandeling verrichten zonder met de betreffende kaart ingecheckt te zijn kan onder meer vóórkomen in de volgende gevallen:
*Per ongeluk proberen uit te checken met de verkeerde kaart. In dit geval zou het veel beter zijn als het systeem het uitchecken weigert, dan kan je gewoon alsnog met de goede kaart uitchecken.
*Proberen uit te checken om het station te kunnen verlaten, als je verzuimd hebt in te checken. In dit geval moet je er wel uitkunnen, maar is het begrijpelijk dat NS je niet zomaar gratis door wil laten.
Het zou dus goed zijn als deze gevallen worden onderscheiden, bijvoorbeeld dat in het tweede geval de weigering wordt opgeheven (waarbij je tegen inhouding van het instaptarief toch kan uitchecken) door een extra handeling van de reiziger (bijv. bij een automaat binnen de poortjes).
Reputatie 7
Badge +4
We zitten nu in een overgangsfase want immers de poortjes zijn (lang) nog niet overal dicht. Als je ziet hoeveel mensen een foute uitcheck doen en daar last van hebben, vraag ik me al langer af waarom het poortje dat niet gewoon weigert. Het voorkomt veel gedoe en geld teruggeven met alle administratief gedoe wat er bij hoort. Het probleem ontstaat ook door de wat halfslachtige situatie dat het systeem zo werkt terwijl de poortjes open zijn. Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom dat weigeren van de incheck niet zo plaatsvindt. Het is dan natuurlijk wel een extra lus in het programma. De tweede situatie doet zich haast nog niet voor maar de eerste vraagt toch om een oplossing, zo blijkt ook uit het feit dat die vraag hier nogal vaak terugkomt.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb het hierboven alvast over de situatie met gesloten poortjes. Met open poortjes is er inderdaad ook nog de situatie dat je aan de uitcheckkant probeert in te checken.
Dennis, ik snap het verschil tussen de beide situaties die je hierboven schetst volgens mij nog niet helemaal. Hoe moet het systeem een onderscheid kunnen maken, dat kan toch niet bepalen of jij wellicht met een andere kaart bent ingecheckt?
Reputatie 6
Badge +2
Daarom zei ik ook "bijvoorbeeld dat in het tweede geval de weigering wordt opgeheven (waarbij je tegen inhouding van het instaptarief toch kan uitchecken) door een extra handeling van de reiziger (bijv. bij een automaat binnen de poortjes). "

Reageer