beantwoord

Ik kon geen kaartje met korting kopen bij het NS loket, desondanks mijn Ovstudentenkaart.

• 20 april 2014
  • 12 reacties
  • 1958 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik kon geen kaartje met korting kopen bij het NS loket, desondanks mijn Ovstudentenkaart.
icon

Beste antwoord door Dennis 20 april 2014, 22:02

Op http://www.studentenreisproduct.nl/reizen/in-en-uitchecken.aspx staat over het reizen met het studentenreisproduct: "In trein, bus, tram en metro in heel Nederland is in- en uitchecken verplicht." Je moet dus op saldo reizen, een papieren kaartje met korting is niet geldig.
Bekijk origineel

12 reacties

Waarom niet? Deze dame achter de balie weigerde mij een kaartje met korting te verkopen. Daarna vroeg ik waarom, vervolgens belde ze de beveiliging omdat ik volgens haar intimiderend over kwam. Uiteraard deed de beveiliging niks anders dan mij weg sturen zonder rede. Ik wil graag mijn geld terug.
Reputatie 6
Badge +2
Op http://www.studentenreisproduct.nl/reizen/in-en-uitchecken.aspx staat over het reizen met het studentenreisproduct: "In trein, bus, tram en metro in heel Nederland is in- en uitchecken verplicht." Je moet dus op saldo reizen, een papieren kaartje met korting is niet geldig.
Badge
Dag Jobvb, welkom op het forum. Met het studentenreisproduct dien je altijd in- en uit te checken en je mag helaas geen papieren treinkaartje meer kopen. Lees voor meer informatie het linkje van Dennis. En waarvoor wil je je geld terug? Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart'. Groet, Leny
Dag Jobvb, welkom op het forum. Met het studentenreisproduct dien je altijd in- en uit te checken en je mag helaas geen papieren treinkaartje meer kopen. Lees voor meer informatie het linkje van Dennis. En waarvoor wil je je geld terug? Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart'. Groet, Leny

Hoi Leny,

Op Studentenreisprodiuct.nl lees ik bij Veelgestelde vragen onder het kopje "Wat moet ik bij controle tonen" het volgende:

"Bij controle toon je je OV-chipkaart aan de controleur. Deze leest je kaart uit en ziet of er een geldig reisproduct en/of een geldige check-in op staat.

Reis je met je persoonlijke OV-chipkaart in combinatie met een papieren treinkaartje (NIET in- en uitchecken!), dan toon je de controleur beide."

In die tweede regel staat dus duidelijk dat je dus gewoon - zonder in- of uit te checken - met een papieren kaartje met korting mag reizen, mits je je OV-chipkaart met studentenreisprodukt maar bij je hebt om aan te tonen dat je recht hebt op korting.

Bovendien bevestigt Loes (toch niet de eerste de beste) op dit topic dat het wél mag.

Als jij en Dennis zeggen dat het niet mag, en TLS (studentenreisprodukt) zegt dat het wel mag en Loes dat ook nog eens vanuit de praktijk bevestigt, dan lijkt mij dat er sprake is van een aardige spraakverwarring.

Misschien een idee om dat eens tot de bodem toe uit te zoeken?
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind het ook verwarrend, al zijn de teksten strikt genomen niet tegenstrijdig. Het door Hans geciteerde slaat misschien op de zin die op mijn citaat volgt:

Reis je met de trein over de grens? Dan gelden er andere regels.

wat in een andere vraag wordt toegelicht:

Hoe werkt het reizen met het studentenreisproduct over de grens?

Reis je over de grens? Check dan niet in en uit. In het buitenland kan dit namelijk niet. Koop voor de kortingsuren vanaf je opstapstation een papieren kortingskaartje bij een NS-kaartautomaat of via www.nshispeed.nl. Reis je in je vrij-reizen periode op het Nederlandse traject, dan koop je een internationaal ticket vanaf de grens. Bij controle toon je de conducteur je OV-chipkaart met je studentenreisproduct én je internationale ticket.

Loes zegt ook dat conducteurs het onderling niet eens zijn over deze kwestie (wat ik me kan voorstellen, met de verwarrende teksten).
Ik begrijp dat het er misschien wat verwarrend uitziet. Als je binnen Nederland reist dien je altijd in en en uit te checken en mag je geen papieren kaartjes meer kopen. Wanneer je een reis maakt naar het buitenland, dan check je niet in en uit maar koop je een papieren kaartje omdat je niet in en uit kan checken in het buitenland.
Dit is een duidelijke vraag met antwoord:

Moet ik altijd in- en uitchecken? / Waar moet ik in- en uitchecken?

In trein, bus, tram en metro in heel Nederland is in- en uitchecken verplicht. Ook in je vrij-reizen periode.
Reis je met de trein met verschillende vervoerders in je kortingsuren? Ook dan kun je vanaf nu met de OV-chipkaart reizen en in- en uitchecken zonder een dubbel opstaptarief te betalen. Klik hier voor meer informatie.
Reis je met de trein over de grens? Dan gelden er andere regels. Klik hier voor meer informatie over internationaal reizen.
Als je incheckt, moet je ook altijd weer uitchecken. Vergeet je herhaaldelijk uit te checken, dan worden de producten op je chipkaart geblokkeerd.
Klik hier voor meer informatie over in- en uitchecken of ga naar (de website van) het OV-bedrijf waarmee je reist.

Kijk je verder op in dezelfde lijst, zie je de volgende:

Wat moet ik bij controle tonen?

Bij controle toon je je OV-chipkaart aan de controleur. Deze leest je kaart uit en ziet of er een geldig reisproduct en/of een geldige check-in op staat.
Reis je met je persoonlijke OV-chipkaart in combinatie met een papieren treinkaartje (NIET in- en uitchecken!), dan toon je de controleur beide.

Je moet de hele lijst doorspitten om duidelijkheid te krijgen en het staat in de tweede vraag niet over dat het een nationale of internationale reis is. Erg verwarrend dus en vandaar dat wij tijdens controle vaak er niet moeilijk over gaan doen. Helemaal vanwege het feit dat mijn handboek, de railpocket dus, verder hier geen uitsluitsel over geeft, wat wel bij de nieuwe abonnementen het geval is.
Sorry Marjan, op de pagina Veelgestelde vragen op de site van Studentenreisproduct wordt bij de "Vragen over het reizen met het studenreisproduct" en vraag gesteld "Wat moet ik bij controle tonen?".
Daar is komt het reizen in binnen- of buitenland in het geheel niet aan de orde, maar puur de letterlijke tekst zoals ik die in mijn vorige bijdrage heb opgenomen.

Een student zal best ook wel eens te rade gaan op de website die in feite speciaal voor het studentenreisproduct in het leven is geroepen en kan dus op grond van wat daar staat heel legaal mete een papieren vervoersbewijs gaan reizen.

Dennis en jij halen in jullie reacties ook reizen naar het buitenland erbij. Die vraag is nergens gesteld.
Allemaal prima dat jullie dat erbij halen, maar dat lost de verwarring die er kennelijk heerst nog niet op.
Als de beheerder van de studentenkaart zegt dat het wel mag en NS zegt dat het niet mag, heb je straks in de treinen de poppen aan het dansen.

GR. Hans

@ Marjan

Er beginnen nu 2 topics te lopen met vrijwel hetzelfde onderwerp en daardoor ook een vrijwel identieke discussie, die voorlopig nog niet tot een eensluidend standpunt zal leiden, lijkt mij zo.
Immers, zolang er een hemelsbreed verschil zit tussen wat TLS tegen de studenten zegt en wat NS zegt, zo lang zal de discussie en de verwarring blijven bestaan.

Is er een mogelijkheid de reacties van beide topics te koppelen of samen te voegen, zodat daar in ieder geval geen misverstand kan ontstaan?
Reputatie 6
Badge +2
Er wordt gezegd wanneer je met een papieren treinkaartje mag reizen (naar het buitenland), en vervolgens, als je dat doet (dat is uiteraard alleen als het mag) hoe de controle verloopt.
Volgens de site van ns kan je in ieder geval wel een e-ticket combineren met een ov-studentenkaart en op die manier met korting reizen. Als je een e-ticket koopt, moet je o.a.de vraag beantwoorden of je met korting reist. Als je op het vraagtekentje klikt dat achter die vraag staat, wordt uitdrukkelijk vermeld dat een Ov-studentenkaart recht op korting geeft. Op die manier kan je dus voorkomen dat je saldo op je kaart moet zetten. Wel irritant dat er zoveel tegenstrijdige en onvolledige informatie gegeven wordt.
Reputatie 6
Badge +2
Inderdaad vreemd. Op de NS-kaartautomaat staan ook vier toepassingsmogelijkheden van het kortingkaartje vermeld, maar dan niet OV-studentenkaart, en wel Samenreiskorting. De tekst bij het vraagtekentje lijkt verouderd, ook omdat het nu Studentenreisproduct heet.

Reageer