beantwoord

Ik moet om 9 uur met de trein, ik check in om tien voor negen is mijn dal vrij dan geldig?

• 21 februari 2014
  • 34 reacties
  • 33590 Bekeken

Moet ik dan vol tarief betalen of
icon

Beste antwoord door Bart 21 februari 2014, 08:47

De grens ligt op 8.55 uur. Zo kun je altijd de eerst vertrekkende trein vanaf 9.00 uur makkelijk halen. Check je tien minuten voor negen in dan krijg je dus geen korting. Dat geldt dan tot het moment dat je weer uitcheckt. Dit werkt overigens twee kanten op. Check je vlak voor het einde van je kortingsperiode in dan reis je in de spits met korting.
Bekijk origineel

34 reacties

De grens ligt op 8.55 uur. Zo kun je altijd de eerst vertrekkende trein vanaf 9.00 uur makkelijk halen. Check je tien minuten voor negen in dan krijg je dus geen korting. Dat geldt dan tot het moment dat je weer uitcheckt. Dit werkt overigens twee kanten op. Check je vlak voor het einde van je kortingsperiode in dan reis je in de spits met korting.
Badge +3
De marge van vijf minuten is in het voordeel van de reiziger, dus bij de avondspits is het nog reizen tegen daltarief bij inchecken voor 16:05.
Goed topic!
Ik checkte in om 8.50u op station Wijchen n verband met trip naar Breda. Maar de vertrektrein van de trein was 9.02 . Helaas helaas, ik kon het volle pond betalen. Balen dus.
Ik was niet op de hoogte van deze policy, en had er niet eerder mee te maken gehad.
ik ga nu fluiten ( naar mijn geld 😞
Ik checkte vanmorgen in op Dordrecht Centraal met mijn kortingskaart om 08.50 om de trein van 09.08 naar Amsterdam te halen. In een flits zag ik Vol Tarief staan. Bij de balie werd mij idd verteld dat je pas vanaf 08.55 mag inchecken. (Vreemd, de conducteur kan toch zien dat ik na de spits ben ingestapt).
Maar nu het ergste.... De balie medewerkster zei mij dat ik nu kon uitchecken en dan 35 minuten moet wachten om weer opnieuw te kunnen inchecken. Belachelijk!
Ik ben in de trein gestapt, in Rotterdam eruit om uit te checken en vervolgens weer in te checken. Dat werkte. Reis nu verder met korting naar Amsterdam.
Vraag mij nu nog steeds af of die balie medewerkster gelijk had over die 35 minuten.
Reputatie 3
Ja, die baliemedewerkster heeft gelijk. Maar er is een oplossing:

RobertB schreef eerder:

Wat je kunt doen om korting te 'forceren' is
  • Uitchecken
  • Klassewissel 2-1 laden bij een automaat
  • Inchecken
  • Uitchecken (incheck annuleren)
  • Klassewissel verwijderen bij een automaat
  • Inchecken met korting (na 9:05)
Kost wat moeite maar dan hoef je dus niet 35 minuten uitgecheckt te blijven.

En als er meerdere vervoerders rijden op een station:
  • Uitchecken NS
  • Inchecken andere vervoerder (bijv. Arriva/Blauwnet/Connexxion)
  • Uitchecken andere vervoerder (incheck annuleren)
  • Inchecken NS met korting
Alle bovenstaande werkt overigens alleen als je geen Flex abonnement hebt.
Badge +3
(Vreemd, de conducteur kan toch zien dat ik na de spits ben ingestapt).
Dat weet de conducteur wel, maar het incheckpoortje of paaltje niet. 5 minuten voor de daluren is echt de marge (let op de tijd rechtsboven op het schermpje!).

Maar nu het ergste.... De balie medewerkster zei mij dat ik nu kon uitchecken en dan 35 minuten moet wachten om weer opnieuw te kunnen inchecken. Belachelijk!
Ik ben in de trein gestapt, in Rotterdam eruit om uit te checken en vervolgens weer in te checken. Dat werkte. Reis nu verder met korting naar Amsterdam.
Vraag mij nu nog steeds af of die balie medewerkster gelijk had over die 35 minuten.

Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html
Het klopt dus dat je normaal gesproken binnen 35 je reis vervolgt op het tarief waarmee je als eerste ingecheckt bent. Waarom uit- en weer inchecken in Rotterdam ineens wél korting gaf is me een raadsel.

Wat voor abonnement/kortingskaart heb je, of heb je toevallig nog een bus/tram/metro rit gemaakt in Rotterdam?
Badge +3
  • Inchecken met korting (na 9:05)
Kost wat moeite maar dan hoef je dus niet 35 minuten uitgecheckt te blijven.

Dat moet zijn na 8:55 (of 18:25). Als ik dat eerder verkeerd getikt heb dan excuses.
Reputatie 7
Badge +4
Het is toch echt verstandig als u zich in de voorwaarden van Dalvrj verdiept voor u er mee gaat reizen. Door dat niet te hebben gedaan, loopt u nu onnodig te mopperen.

U kunt pas om 08.55 tegen korting inchecken en als u dat daarvoor doet betaalt u het volle tarief, omdat het incheckmoment de mate van korting betaalt. Als u tegen vol tarief bent ingecheckt, moet u 35 minuten wachten voor u weer met korting kunt reizen.

Met een argument als een conducteur kan toch zien negeert u de melding die u had toen u incheckte en die gaf toch echt vol tarief aan.

Voor veel reizigers is het niet belachelijk en zelfs een voordeel, want wie voor de spits incheckt en tijdens de spits een half uur wil onderbreken, dan wel gedwongen moet inchecken op sommige stations, houdt dit in dat je juist tegen korting en met Dalvrij zelfs zonder verdere kosten kunt reizen.

Het heeft voor u nu een nadeel maar de meeste reizigers zijn er heel blij mee. Die 35 minuten werken wel naar beide kanten. Vroeger kon uitchecken in de daluren en meteen weer inchecken met korting wel, nu al een flinke tijd niet meer.

Het slim omgaan met dal en spits vereist enige voorbereiding, maar het levert flink op voor degenen die de voorwaarden lezen, kennen en begrijpen. Velen zijn er zeer goed mee op de hoogte, dat blijkt elke dag. Ze kunnen wat merkwaardig overkomen, maar echt ingewikkeld is het niet.

In de eerdere reacties is alles wel gezegd.
Het is toch echt verstandig als u zich in de voorwaarden van Dalvrj verdiept voor u er mee gaat reizen. Door dat niet te hebben gedaan, loopt u nu onnodig te mopperen.

U kunt pas om 08.55 tegen korting inchecken en als u dat daarvoor doet betaalt u het volle tarief, omdat het incheckmoment de mate van korting betaalt. Als u tegen vol tarief bent ingecheckt, moet u 35 minuten wachten voor u weer met korting kunt reizen.

Met een argument als een conducteur kan toch zien negeert u de melding die u had toen u incheckte en die gaf toch echt vol tarief aan.

Voor veel reizigers is het niet belachelijk en zelfs een voordeel, want wie voor de spits incheckt en tijdens de spits een half uur wil onderbreken, dan wel gedwongen moet inchecken op sommige stations, houdt dit in dat je juist tegen korting en met Dalvrij zelfs zonder verdere kosten kunt reizen.

Het heeft voor u nu een nadeel maar de meeste reizigers zijn er heel blij mee. Die 35 minuten werken wel naar beide kanten. Vroeger kon uitchecken in de daluren en meteen weer inchecken met korting wel, nu al een flinke tijd niet meer.

Het slim omgaan met dal en spits vereist enige voorbereiding, maar het levert flink op voor degenen die de voorwaarden lezen, kennen en begrijpen. Velen zijn er zeer goed mee op de hoogte, dat blijkt elke dag. Ze kunnen wat merkwaardig overkomen, maar echt ingewikkeld is het niet.

In de eerdere reacties is alles wel gezegd.

Ja Klopt Thom, alleen is het natuurlijk wel knap vervelend dat als je dat vol tarief hebt gezien en je wilt het corrigeren door uit te checken en opnieuw in te checken, je gestraft wordt omdat je dus 35 minuten moet wachten. Je kan deze incheck niet meer ongedaan maken. Vind ik echt wel een behoorlijk nadeel.
Reputatie 7
Badge +3
In een ander topic werd door NS bevestigd dat als je direct op hetzelfde station weer uitcheckt, de incheck wordt geannuleerd. Daarna in de daluren opnieuw inchecken zou korting moeten geven. Ik zoek het topic er even bij.
Badge +3
Ja Klopt Thom, alleen is het natuurlijk wel knap vervelend dat als je dat vol tarief hebt gezien en je wilt het corrigeren door uit te checken en opnieuw in te checken, je gestraft wordt omdat je dus 35 minuten moet wachten. Je kan deze incheck niet meer ongedaan maken. Vind ik echt wel een behoorlijk nadeel.
Dat is een non-issue.

Als het een eerste incheck is kan je die gewoon annuleren binnen 60 minuten (op zelfde station) door weer uit te checken, en dan is het alsof je nooit op het station geweest bent. Je kunt dan na 8:55 (of 18:25) gewoon inchecken met korting of vrij reizen hoor.

Als het om een overstap gaat (al met dezelfde vervoerder gereisd vóór die tijd, of met NS Flex ook bij andere vervoerders) dan werkt het anders.
Reputatie 7
Badge +3
Precies Robert! Bevestigd in dit topic. In dit geval heeft de medewerker dus onjuiste informatie gegeven. Die 35 minuten geldt alleen als er al gereisd is, niet als je op hetzelfde station binnen een uur weer uitcheckt.
In een ander topic werd door NS bevestigd dat als je direct op hetzelfde station weer uitcheckt, de incheck wordt geannuleerd. Daarna in de daluren opnieuw inchecken zou korting moeten geven. Ik zoek het topic er even bij.

Inchecken en vervolgens uitchecken ANNULEERT inderdaad de eerdere incheck, wanneer je vervolgens opnieuw incheckt dan bepaalt het tijdstip van die nieuwe incheck of je dal- of spitstarief betaalt.

Wanneer je incheckt, op een ander station uitcheckt en weer incheckt dan blijft wel de tariefsoort van het eerste moment van inchecken gelden (tenzij je trucs uithaalt als die waar Robert B naar verwijst).
Het is erg jammer dat er nu een reiziger te veel geld heeft betaald door onjuiste informatie van een NS-medewerker. Ik hoop daarom dat NS deze fout herstelt.
Badge +3
Wat kunnen we het toch heerlijk eens zijn soms, binnen een paar minuten 3× hetzelfde 🤣
Reputatie 7
Badge +3
Great minds think alike 😉
Reputatie 7
Badge +4

Je kunt meteen weer uitchecken, je herstelt daarmee je incheck, en moet dan wachten tot het 08.55 is of een geldig ander kaartje bemachtigen. Dan kun je daarna tijdens de daluren weer inchecken en met 100 procent korting reizen. Het losse kaartje is dan voor de spits, dus je betaalt voor de spits.

In mijn optiek wordt er niet gestraft maar het kan zo voelen. Geen kennis van zaken wordt wel met een fout tarief afgestraft als je het zo wilt zien. Maar straffen doet een ander je aan. Sneu is het wel. Ik vind het rit naar reisprincipe een grote verbetering maar als je in de spits incheckt en een reis maakt, word je met een nadeel geconfronteerd.
Geen kennis van zaken wordt wel met een fout tarief afgestraft als je het zo wilt zien.

Het vervelende is alleen dat niet de baliemedewerkster die geen kennis van zaken heeft (terwijl het nota bene haar werk is om de reiziger van de juiste informatie te voorzien) wordt gestraft, maar de reiziger die correct heeft gehandeld door in geval van twijfel om advies te vragen aan iemand die geacht wordt in staat te zijn om dat te geven.
Reputatie 7
Badge +4
Een NS-medewerker moet natuurlijk van dit elementaire gegeven op de hoogte zijn, maar de vraag is dan altijd of de communicatie wel goed is verlopen. Je kunt je ook niet echt beroepen op wat een NS-medewerker zou hebben gezegd. Wat dat betreft hebben we wel een komisch voorbeeld overigens: NS medewerkers, ik meen zelfs meerdere, zouden hebben gezegd dat ze rustig een taxi van Assen naar Eindhoven konden nemen. Het blijft een moeilijk punt.

De topicstarter kan een beroep doen op coulance, maar ik verwacht er niet veel van.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind dit nou typisch een geval waar eigenlijk wél coulance gegeven zou 'moeten' worden. Aan de reishistorie is waarschijnlijk te zien dat de reis in de daluren is begonnen.Er is geen sprake van of kans op fraude. De NS is ook niet benadeeld, er is niet "per ongeluk" zwart gereisd, omgereisd, met korting gereisd of wat-dan-ook.
Ik vind dit nou typisch een geval waar eigenlijk wél coulance gegeven zou 'moeten' worden. Aan de reishistorie is waarschijnlijk te zien dat de reis in de daluren is begonnen.Er is geen sprake van of kans op fraude. De NS is ook niet benadeeld, er is niet "per ongeluk" zwart gereisd, omgereisd, met korting gereisd of wat-dan-ook.

Bovendien zou het voor de verandering ook zowaar een keer een geval zijn waar de term coulance niet onjuist wordt gebruikt.
Reputatie 5
Het is inderdaad nogal scheef dat er makkelijker coulance wordt gegeven bij zwartrijden dan bij iemand die een 105 euro per maand kostend abonnement heeft en een keertje een paar minuutjes te vroeg heeft ingecheckt.
Qua voorwaarden klopt het, maar het zou NS sieren om gewoon 1 of 2 keer per jaar coulance te bieden aan mensen die net te vroeg inchecken.
Reputatie 7
Badge +4
Dan krijg je de kromme situatie dat mensen recht denken te hebben op coulance en dat kan per defintie nooit zo zijn. Persoonlijk vind ik dat aan topicstarter, die het gewoon niet goed heeft begrepen, wel eenmaal coulance zou mogen worden verstrekt. Opmerkingen als een conducteur kan het toch zien zijn dan niet zo handig denk ik en het inbrengen wat een NS-medewerker zou hebben gezegd ook niet, want die worden geacht op de hoogte te zijn.

Maar het lijkt me per ongeluk gegaan en dan mag genade voor recht - en dat is coulance - wel een keer gelden.

Twee keer per jaar recht op coulance is per definitie onzin. Je hebt nooit recht op coulance. Dat is een contradictie. Coulance wordt toegepast als het recht in een individueel geval naar de menselijke maat onrechtvaardig uitpakt. Of daar sprake van is, is altijd een subjectief oordeel van Klantenservice.

Coulance is per definitie onrechtvaardig, maar houdt wel rekening de menselijke maat van mensen die in de knel zitten. Juist mensen die erg op het recht zitten omdat een ander ook iets krijgt, bemoeilijken het geven van coulance. Het is niet erg een ander iets te gunnen wat je zelf niet krijgt. Coulance smeert het recht.
Badge +3
Ik zag ergens "ja maar de HC (conducteur) weet/kan toch zien?" 🤔Dat je in een trein zit die pas om 9:02 is vertrokken (dus korting of vrij reizen!)

Dat op zich wel, maar een HC bepaalt dat niet dus helaas. Je ov-chipkaart (en het systeem in geval van Flex) weet dat niet! Dus of je om 8:50 nog even koffie ging halen binnen de poortjes of zo? 🤔

Dan moet je dus UITchecken mét je koffie, en wachten tot daluren (8:55 of 18:25) om met je abonnement met korting of vrij te kunnen reizen.

De incheck telt bij een ov-chipkaart, niet de tijd waarop je trein gaat. Na een incheck moet je overigens binnen 30 minuten gaan reizen, en oplettende conducteurs weten/zien dat ook....
De incheck telt bij een ov-chipkaart, niet de tijd waarop je trein gaat.

Wat natuurlijk extreem krom is, als het doel is om de drukte te spreiden.
Thom mag het dan wel heel slim vinden als hij op deze wijze voor een habbekrats in de spits reist, maar als iemand die wel de hoofdprijs betaalt voor zijn reizen ben ik bepaald geen fan van deze keuze van NS die louter lijkt te zijn ingegeven door gemakzucht.

(Vreemd, de conducteur kan toch zien dat ik na de spits ben ingestapt).Dat weet de conducteur wel, maar het incheckpoortje of paaltje niet. 5 minuten voor de daluren is echt de marge (let op de tijd rechtsboven op het schermpje!).

Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.htmlHet klopt dus dat je normaal gesproken binnen 35 je reis vervolgt op het tarief waarmee je als eerste ingecheckt bent. Waarom uit- en weer inchecken in Rotterdam ineens wél korting gaf is me een raadsel.

Wat voor abonnement/kortingskaart heb je, of heb je toevallig nog een bus/tram/metro rit gemaakt in Rotterdam?

Reageer