beantwoord

Ik moet om 9 uur met de trein, ik check in om tien voor negen is mijn dal vrij dan geldig?

  • 21 februari 2014
  • 34 reacties
  • 36548 Bekeken

Moet ik dan vol tarief betalen of
icon

Beste antwoord door Bart 21 februari 2014, 08:47

De grens ligt op 8.55 uur. Zo kun je altijd de eerst vertrekkende trein vanaf 9.00 uur makkelijk halen. Check je tien minuten voor negen in dan krijg je dus geen korting. Dat geldt dan tot het moment dat je weer uitcheckt. Dit werkt overigens twee kanten op. Check je vlak voor het einde van je kortingsperiode in dan reis je in de spits met korting.
Bekijk origineel

34 reacties

Bij een Voordeelurenabonnement heeft u voor negen uur in juli en augustus wel korting in de ochtendspits. Voor Dalvrij geldt dat niet. De voorwaarden zijn op dit punt niet hetzelfde. Alleen het niet meer verkrijgbare VDU kent deze optie in een deel van het jaar, andere abonnementen met een spitsbeperking kennen die niet.

De grens bij inchecken voor Dalvrij is door de week echt 08.55. Bij inchecken om of voor 08.54.59 betaalt u spitstarief. U kunt de trein met korting nemen vanaf 08.55, maar dan wel vanaf het moment waarbij u met korting bent ingecheckt. 09.00 de trein nemen is echt geen probleem.

In de spits inchecken betekent spitstarief betalen, wat uw persoonlijke omstandigheden ook zijn. Het is morgen trouwens voor iedereen even warm. ;-)

Het is echt onzin dat u bij inchecken tussen 08.55 en 09.00 geen korting zou krijgen.


Dus, ondanks alle voorgaande reacties, alsnog de vraag: is de grens écht 08:55?In het algemeen, ja en dan op maandag t/m vrijdag natuurlijk.

Uitzonderingen zijn Studentenreisproduct én het oude VDU Voordeelurenabonnement van € 67 per jaar (prijspeil juli 2019), gekocht vóór 2012 dat geen spitsbeperkingen heeft in juli en augustus.

Heeft u dus een VDU? Geen probleem! Zie ook https://www.ns.nl/abonnementen/overig/voordeelurenabonnement.htmlEdit: @Thom was me voor... misschien kan die ook nog iets zeggen over het tegenwoodig gratis RAILPLUS (maar dus geen 15% korting meer voor België)?


Top! Hartelijk bedankt, dit was precies de informatie die ik nodig had! 😁

*Ik heb inderdaad zo'n oud VDU Voordeelurenabonnement dus blijkbaar geen spitsbeperkingen deze (en volgende) maand.
Reputatie 7
Badge +4
Railplus is voor senioren met VDU inderdaad gratis, maar geeft in België vanaf 8 december geen korting meer. Gratis Railplus beperkt zich een leeftijd vanaf zestig jaar en dus met VDU. Zo niet, dan kost het vijftien euro. Dat betalen senioren met Dalvoordeel/Altijd Voordeel ook.

Voor wie 60 is, en regelmatig naar Duitsland reist, is een Bahncard25 tegen gereduceerde seniorenprijs een mooie optie, Railplus is dan inbegrepen. Omgerekend kost de Bahncard25 in dat geval nog 27 euro.

Voor de regelmatige België-ganger wel een nadeel. Het kost me persoonlijk ongeveer 70 euro op jaarbasis.
Badge +3
Dus, ondanks alle voorgaande reacties, alsnog de vraag: is de grens écht 08:55?
In het algemeen, ja en dan op maandag t/m vrijdag natuurlijk.

Uitzonderingen zijn Studentenreisproduct én het oude VDU Voordeelurenabonnement van € 67 per jaar (prijspeil juli 2019), gekocht vóór 2012 dat geen spitsbeperkingen heeft in juli en augustus.

Heeft u dus een VDU? Geen probleem! Zie ook https://www.ns.nl/abonnementen/overig/voordeelurenabonnement.html

Edit: @Thom was me voor... misschien kan die ook nog iets zeggen over het tegenwoodig gratis RAILPLUS (maar dus geen 15% korting meer voor België)?
Reputatie 7
Badge +4
Bij een Voordeelurenabonnement heeft u voor negen uur in juli en augustus wel korting in de ochtendspits. Voor Dalvrij geldt dat niet. De voorwaarden zijn op dit punt niet hetzelfde. Alleen het niet meer verkrijgbare VDU kent deze optie in een deel van het jaar, andere abonnementen met een spitsbeperking kennen die niet.

De grens bij inchecken voor Dalvrij is door de week echt 08.55. Bij inchecken om of voor 08.54.59 betaalt u spitstarief. U kunt de trein met korting nemen vanaf 08.55, maar dan wel vanaf het moment waarbij u met korting bent ingecheckt. 09.00 de trein nemen is echt geen probleem.

In de spits inchecken betekent spitstarief betalen, wat uw persoonlijke omstandigheden ook zijn. Het is morgen trouwens voor iedereen even warm. ;-)

Het is echt onzin dat u bij inchecken tussen 08.55 en 09.00 geen korting zou krijgen.
Na het lezen van deze thread begrijp ik dat het de bedoeling is dat ik ná 08:55 pas korting krijg. Echter heb ik zo'n 2 weken geleden om 08:20 ingecheckt om de trein van 08:30 te nemen en ik heb alsnog korting ontvangen. Ik heb een voordeelurenabonnement.

Ik ben nu verward. Ik was van plan om morgen de trein van 09:30 te pakken omdat ik dan met korting kan reizen maar dit zorgt ervoor dat ik net op tijd aankom. Om iets eerder aan te komen zou ik dan ook de trein van 09:00 kunnen nemen maar wegens gezondheidsproblemen heb ik moeite om me te haasten en al helemaal omdat het zo'n 39 graden wordt morgen, dus ik zou dan graag mijn tijd kunnen nemen om naar het station te lopen en even te kunnen rusten voor ik een drukke trein in ga.

Dus, ondanks alle voorgaande reacties, alsnog de vraag: is de grens écht 08:55?
Badge +3
Hartstikke leuk.. net als @mrfreeze geloof ik er weinig van, of is dat een fout in het systeem (zei iemand iets over de Qbuzz Merwedelijn Dordrecht - Geldermalsen?)
Reputatie 7
Badge +3
En je bent in Rotterdam uitgecheckt en direct weer ingecheckt? En je weet zeker dat je op het laatste gedeelte korting hebt gekregen?
Niet dat ik je niet geloof, maar als dit daadwerkelijk zo is, gaat er ergens iets grondig mis, ofwel in het systeem, ofwel in de informatievoorziening 🙂
En niet met de bus of zo geweest.
Gewoon kortingskaart 40% dus niet reizen in spits.

(Vreemd, de conducteur kan toch zien dat ik na de spits ben ingestapt).Dat weet de conducteur wel, maar het incheckpoortje of paaltje niet. 5 minuten voor de daluren is echt de marge (let op de tijd rechtsboven op het schermpje!).


Maar nu het ergste.... De balie medewerkster zei mij dat ik nu kon uitchecken en dan 35 minuten moet wachten om weer opnieuw te kunnen inchecken. Belachelijk!
Ik ben in de trein gestapt, in Rotterdam eruit om uit te checken en vervolgens weer in te checken. Dat werkte. Reis nu verder met korting naar Amsterdam.
Vraag mij nu nog steeds af of die balie medewerkster gelijk had over die 35 minuten.
Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.htmlHet klopt dus dat je normaal gesproken binnen 35 je reis vervolgt op het tarief waarmee je als eerste ingecheckt bent. Waarom uit- en weer inchecken in Rotterdam ineens wél korting gaf is me een raadsel.

Wat voor abonnement/kortingskaart heb je, of heb je toevallig nog een bus/tram/metro rit gemaakt in Rotterdam?
De incheck telt bij een ov-chipkaart, niet de tijd waarop je trein gaat.

Wat natuurlijk extreem krom is, als het doel is om de drukte te spreiden.
Thom mag het dan wel heel slim vinden als hij op deze wijze voor een habbekrats in de spits reist, maar als iemand die wel de hoofdprijs betaalt voor zijn reizen ben ik bepaald geen fan van deze keuze van NS die louter lijkt te zijn ingegeven door gemakzucht.
Badge +3
Ik zag ergens "ja maar de HC (conducteur) weet/kan toch zien?" 🤔Dat je in een trein zit die pas om 9:02 is vertrokken (dus korting of vrij reizen!)

Dat op zich wel, maar een HC bepaalt dat niet dus helaas. Je ov-chipkaart (en het systeem in geval van Flex) weet dat niet! Dus of je om 8:50 nog even koffie ging halen binnen de poortjes of zo? 🤔

Dan moet je dus UITchecken mét je koffie, en wachten tot daluren (8:55 of 18:25) om met je abonnement met korting of vrij te kunnen reizen.

De incheck telt bij een ov-chipkaart, niet de tijd waarop je trein gaat. Na een incheck moet je overigens binnen 30 minuten gaan reizen, en oplettende conducteurs weten/zien dat ook....
Reputatie 7
Badge +4
Dan krijg je de kromme situatie dat mensen recht denken te hebben op coulance en dat kan per defintie nooit zo zijn. Persoonlijk vind ik dat aan topicstarter, die het gewoon niet goed heeft begrepen, wel eenmaal coulance zou mogen worden verstrekt. Opmerkingen als een conducteur kan het toch zien zijn dan niet zo handig denk ik en het inbrengen wat een NS-medewerker zou hebben gezegd ook niet, want die worden geacht op de hoogte te zijn.

Maar het lijkt me per ongeluk gegaan en dan mag genade voor recht - en dat is coulance - wel een keer gelden.

Twee keer per jaar recht op coulance is per definitie onzin. Je hebt nooit recht op coulance. Dat is een contradictie. Coulance wordt toegepast als het recht in een individueel geval naar de menselijke maat onrechtvaardig uitpakt. Of daar sprake van is, is altijd een subjectief oordeel van Klantenservice.

Coulance is per definitie onrechtvaardig, maar houdt wel rekening de menselijke maat van mensen die in de knel zitten. Juist mensen die erg op het recht zitten omdat een ander ook iets krijgt, bemoeilijken het geven van coulance. Het is niet erg een ander iets te gunnen wat je zelf niet krijgt. Coulance smeert het recht.
Reputatie 5
Het is inderdaad nogal scheef dat er makkelijker coulance wordt gegeven bij zwartrijden dan bij iemand die een 105 euro per maand kostend abonnement heeft en een keertje een paar minuutjes te vroeg heeft ingecheckt.
Qua voorwaarden klopt het, maar het zou NS sieren om gewoon 1 of 2 keer per jaar coulance te bieden aan mensen die net te vroeg inchecken.
Ik vind dit nou typisch een geval waar eigenlijk wél coulance gegeven zou 'moeten' worden. Aan de reishistorie is waarschijnlijk te zien dat de reis in de daluren is begonnen.Er is geen sprake van of kans op fraude. De NS is ook niet benadeeld, er is niet "per ongeluk" zwart gereisd, omgereisd, met korting gereisd of wat-dan-ook.

Bovendien zou het voor de verandering ook zowaar een keer een geval zijn waar de term coulance niet onjuist wordt gebruikt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind dit nou typisch een geval waar eigenlijk wél coulance gegeven zou 'moeten' worden. Aan de reishistorie is waarschijnlijk te zien dat de reis in de daluren is begonnen.Er is geen sprake van of kans op fraude. De NS is ook niet benadeeld, er is niet "per ongeluk" zwart gereisd, omgereisd, met korting gereisd of wat-dan-ook.
Reputatie 7
Badge +4
Een NS-medewerker moet natuurlijk van dit elementaire gegeven op de hoogte zijn, maar de vraag is dan altijd of de communicatie wel goed is verlopen. Je kunt je ook niet echt beroepen op wat een NS-medewerker zou hebben gezegd. Wat dat betreft hebben we wel een komisch voorbeeld overigens: NS medewerkers, ik meen zelfs meerdere, zouden hebben gezegd dat ze rustig een taxi van Assen naar Eindhoven konden nemen. Het blijft een moeilijk punt.

De topicstarter kan een beroep doen op coulance, maar ik verwacht er niet veel van.
Geen kennis van zaken wordt wel met een fout tarief afgestraft als je het zo wilt zien.

Het vervelende is alleen dat niet de baliemedewerkster die geen kennis van zaken heeft (terwijl het nota bene haar werk is om de reiziger van de juiste informatie te voorzien) wordt gestraft, maar de reiziger die correct heeft gehandeld door in geval van twijfel om advies te vragen aan iemand die geacht wordt in staat te zijn om dat te geven.
Reputatie 7
Badge +4
Ja Klopt Thom, alleen is het natuurlijk wel knap vervelend dat als je dat vol tarief hebt gezien en je wilt het corrigeren door uit te checken en opnieuw in te checken, je gestraft wordt omdat je dus 35 minuten moet wachten. Je kan deze incheck niet meer ongedaan maken. Vind ik echt wel een behoorlijk nadeel.

Je kunt meteen weer uitchecken, je herstelt daarmee je incheck, en moet dan wachten tot het 08.55 is of een geldig ander kaartje bemachtigen. Dan kun je daarna tijdens de daluren weer inchecken en met 100 procent korting reizen. Het losse kaartje is dan voor de spits, dus je betaalt voor de spits.


In mijn optiek wordt er niet gestraft maar het kan zo voelen. Geen kennis van zaken wordt wel met een fout tarief afgestraft als je het zo wilt zien. Maar straffen doet een ander je aan. Sneu is het wel. Ik vind het rit naar reisprincipe een grote verbetering maar als je in de spits incheckt en een reis maakt, word je met een nadeel geconfronteerd.
Reputatie 7
Badge +3
Great minds think alike 😉
Badge +3
Wat kunnen we het toch heerlijk eens zijn soms, binnen een paar minuten 3× hetzelfde 🤣
In een ander topic werd door NS bevestigd dat als je direct op hetzelfde station weer uitcheckt, de incheck wordt geannuleerd. Daarna in de daluren opnieuw inchecken zou korting moeten geven. Ik zoek het topic er even bij.

Inchecken en vervolgens uitchecken ANNULEERT inderdaad de eerdere incheck, wanneer je vervolgens opnieuw incheckt dan bepaalt het tijdstip van die nieuwe incheck of je dal- of spitstarief betaalt.

Wanneer je incheckt, op een ander station uitcheckt en weer incheckt dan blijft wel de tariefsoort van het eerste moment van inchecken gelden (tenzij je trucs uithaalt als die waar Robert B naar verwijst).
Het is erg jammer dat er nu een reiziger te veel geld heeft betaald door onjuiste informatie van een NS-medewerker. Ik hoop daarom dat NS deze fout herstelt.
Reputatie 7
Badge +3
Precies Robert! Bevestigd in dit topic. In dit geval heeft de medewerker dus onjuiste informatie gegeven. Die 35 minuten geldt alleen als er al gereisd is, niet als je op hetzelfde station binnen een uur weer uitcheckt.
Badge +3
Ja Klopt Thom, alleen is het natuurlijk wel knap vervelend dat als je dat vol tarief hebt gezien en je wilt het corrigeren door uit te checken en opnieuw in te checken, je gestraft wordt omdat je dus 35 minuten moet wachten. Je kan deze incheck niet meer ongedaan maken. Vind ik echt wel een behoorlijk nadeel.
Dat is een non-issue.

Als het een eerste incheck is kan je die gewoon annuleren binnen 60 minuten (op zelfde station) door weer uit te checken, en dan is het alsof je nooit op het station geweest bent. Je kunt dan na 8:55 (of 18:25) gewoon inchecken met korting of vrij reizen hoor.

Als het om een overstap gaat (al met dezelfde vervoerder gereisd vóór die tijd, of met NS Flex ook bij andere vervoerders) dan werkt het anders.
Reputatie 7
Badge +3
In een ander topic werd door NS bevestigd dat als je direct op hetzelfde station weer uitcheckt, de incheck wordt geannuleerd. Daarna in de daluren opnieuw inchecken zou korting moeten geven. Ik zoek het topic er even bij.

Reageer