beantwoord

In- en uitchecken

• 4 oktober 2017
  • 5 reacties
  • 173 Bekeken

Reputatie 3
Toen ik vandaag mijn Mijn NS-account controleerde, zag ik dat ik soms in 't Harde om 11:05 incheckte, en om 12:40 in Duivendrecht weer inchekte. Hoe kan dat? Ik wilde daar uitchecken. Op Duivendrecht staan geen poortjes, dus de incheck- en uitcheckpalen zijn dezelfde. Dit is 3 keer gebeurd, en ook nog eens een keer bij Amsterdam Amstel en Amsterdam Holendrecht.

De laatste maanden gaat het echter goed, misschien ook omdat ik nauwelijks meer op Duivendrecht kom.

Daarnaast zou ik een keer ingecheckt hebben in Glanerbrug, zonder uit te checken, en 20 minuten later in Enschede nogmaals ingecheckt hebben.

Ik wil graag voorkomen dat mijn kaart hierdoor blokkeert. Wat kan ik doen?
icon

Beste antwoord door Maarten86 4 oktober 2017, 21:25

Op Duivendrecht, Amstel en Holendrecht stopt de metro ook, dus het lijkt erop dat u heeft ingecheckt bij een GVB-paaltje in plaats van uitgecheckt bij een NS-paaltje.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Normaal gesproken komt dit door inchecken bij een andere vervoerder en dan uitchecken bij NS (wat als een incheck gezien wordt) maar 't Harde is ook NS dus daar kan het niet aan liggen. Arriva paaltjes geven dit trouwens netjes aan "u bent ingecheckt bij NS dus moet je hier niet zijn" o.i.d. maar NS schrijft gewoon klakkeloos het instaptarief (€10 of zelfs €20) af.

Via www.uitcheckgemist.nl kan je gemiste uitchecks zelf corrigeren (tot 90 of 180 dagen na de reis), maar een reis zonder incheck moet via de Klantenservice. Dat doen ze max. 3 keer per jaar, tenzij er sprake van overmacht is (bijv. als je door defecte paaltjes niet kon inchecken).

Bij 12 keer 'vergeten' uit te checken blokkeert je kaart, maar deze blokkering kan je bij een balie van NS, Arriva, GVB, RET, HTM etc. weer laten verwijderen, waarschijnlijk met een preek om voortaan beter op te letten wat poortjes en paaltjes aangeven bij het aanbieden van je kaart.
Reputatie 7
Hallo Kukkie, vervelend dat jij last hiervan hebt gehad. Ik kijk even met je mee.
Waarschijnlijk heeft de situatie in 't Harde (of liever gezegd op Duivendrecht) te maken met een foutje bij de incheck (waarbij meteen ook wordt uitgecheckt) of door een fout in de paaltjes op station Duivendrecht. Op afstand is daar weinig over te zeggen, maar je kunt onze klantenservice eventueel telefonisch of via Social Media (tel. 030 7515155 of via Facebook/Twitter) benaderen om hier naar te kijken. Misschien is het ook wel een fout op de OV-chipkaart zelf, als deze kaart al langer in gebruik is, kan het natuurlijk zijn dat er fysieke schade aan de kaart te merken is: dit kan invloed hebben op het uitleesproces. Onze klantenservice kijkt ook graag mee naar compensatie voor jouw meerkosten. Laat mij vooral weten wat de klantenservice heeft kunnen constateren.
Reputatie 4
Op Duivendrecht, Amstel en Holendrecht stopt de metro ook, dus het lijkt erop dat u heeft ingecheckt bij een GVB-paaltje in plaats van uitgecheckt bij een NS-paaltje.
Badge +3
Ah, als die incheck om € 4,- gaat dan is dat inderdaad het meest waarschijnlijke, maar reizen met BTM (bus/tram/metro) staan toch niet in Mijn NS? Wel als je de transacties inziet bij een automaat natuurlijk.

Die kan je terugvragen via www.uitcheckgemist.nl, en eventueel die vergeten uitcheck vanaf 't Harde ook (waar je waarschijnlijk geen geld voor terug krijgt, maar dan is in ieder geval je reishistorie compleet).
Reputatie 3
Dan zal het waarschijnlijk liggen aan het feit dat ik eerst ingecheckt heb bij GVB en dan uitgecheckt bij NS. Bedankt, Maarten86.

Ik zal extra aandacht aan de volgorde besteden.

Geld terug is gelukkig niet aan de orde, ik reis met een abonnement. Anders had ik wel eerder aan de bel getrokken hoor 😃

Reageer