beantwoord

in- en uitchecken

• 30 mei 2019
  • 47 reacties
  • 1433 Bekeken

Reputatie 1
Als je incheckt in de spits en binnen een paar minuten uitcheckt op hetzelfde station, dan heb je toch geen last van dat het spitstarief blijft gelden als je na 15 minuten weer incheckt in de dal??Of moet je dan toch 35 minuten wachten om met korting te reizen of in en en uitchecken bij een andere vervoerder.Om vervolgens met dalkorting in te checken bij Ns??
icon

Beste antwoord door Robert B 31 mei 2019, 09:27

Ik kan bevestigen (heb het zelf wel eens gedaan) dat een incheck in de spits die je binnen 60 minuten weer ongedaan maakt niet telt als een rit of (deel van een) reis maar als een passage. Ga je gang dus @fransie43 !

En dan geldt voor een volgende incheck (óók als dat binnen 35 minuten na die die 'uitcheck' is) gewoon het tarief op dat tijdstip.

Er is namelijk geen uitcheck gevolgd door een incheck binnen 35 minuten, maar een incheck die geannuleerd is.

Je krijgt het instaptarief gewoon terug,en voor het systeem is het alsof je in feite niet eerder op het station geweest bent, of in ieder geval niet gereisd hebt. Van een overstap is dus geen sprake.
Bekijk origineel

47 reacties

verwijderd door moderator
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat TS bedoelt dat-ie iets eerder (tijdens spits) op het station is, incheckt, een hamburger naar binnen werkt (😉), en vóór-ie gaat reizen weer uit- en incheckt, omdat het dan inmiddels daluren zijn.
Volgens mij wordt bij die eerste uitcheck de eerste incheck geannuleerd en dan wordt het niet als overstap gezien. De tweede incheck zou dan dus inderdaad met korting moeten zijn.
Ik weet dit niet 100% zeker.
Reputatie 7
Badge +4
Een incheck en kort daarop een uitcheck telt niet mee voor het rit naar reisprincipe en dat is maar goed ook, want anders zouden mensen om half vier, tijdens het dal, in- en uit kunnen checken en vervolgens tegen daltarief in de spits reizen. Een in-en uitcheck zonder reis, van een kwartier, telt volgens mij niet mee.

Fransie reist in bovenstaand voorbeeld tegen daltarief en hoeft geen 35 minuten te wachten, imho. Er is niet tegen spitstarief gereisd.
want anders zouden mensen om half vier, tijdens het dal, in- en uit kunnen checken en vervolgens tegen daltarief in de spits reizen.

Dat is toch gewoon hoe het dal-tarief werkt? Ik vertrek meestal met de 15:31 of de 16:01 uit Maastricht en doorkruis dan zo'n beetje de gehele spits op mijn dal-vrij abonnement. Haal ik de 16:01 niet dan werk ik nog even door, eet een hapje in de stad en pak de 18:31 (met incheck na 18:25 uiteraard)
Reputatie 7
Badge +4
Het gaat hier om het in en uitchecken zonder te reizen. U reist wel, dan werkt het uiteraard zo, en dat is heel prettig ook, dat doen veel mensen.😀

Zelfs Bommel.. Bommel liep samen met zijn jonge vriend Tom Poes door de schichtige hal en zijn oog viel op de meer dan tachtig moderne florijnen die hij samen met de heer Poes in de eerste klasse diende te vereffenen, waarop hij zijn jonge vriend maande een list te verzinnen, hetgeen geschiedde, daar Tom Poes voorstelde dit onwelriekende bedrag aan de dis te besteden en tot uitstel van de drukke vermoeienis te geraken, opdat de delicatessen in de donkerte hun plaats rech zouden doen, en Bommel, ondanks zijn zwak gestel, toch genoot van de dis, en tevens, als heer van stand, van de belendende eerste klasse, kort na dat het avonduur had geslagen.

Met uw welnemen,

Th. B. Bommel.
Ik heb de indruk dat TS net even te vroeg op het station is geweest en per abuis al in de spits heeft ingecheckt, zich dat heeft gerealiseerd en vervolgens de incheck weer ongedaan heeft gemaakt om vervolgens de incheck buiten de spits heeft gedaan. Iets wat mij ook zou kunnen overkomen als ik de 18:31 neem en al om 18:20 bij het station aankom, dan moet ik ook wachten met inchecken.
Reputatie 7
Badge +4
TS heeft niets fout gedaan en het heeft imho ook geen negatieve gevolgen.
Reputatie 7
Badge +3
voor zover ik weet blijft de 1e incheck geldig als de 2e incheck op hetzelfde station binnen 35 minuten valt, ongeacht of er gereisd is. En reis je als jouw 1e incheck in de spits was tegen spitstarief. Zou hier graag een antwoord van een moderator op willen hebben.
Badge +3
Ik kan bevestigen (heb het zelf wel eens gedaan) dat een incheck in de spits die je binnen 60 minuten weer ongedaan maakt niet telt als een rit of (deel van een) reis maar als een passage. Ga je gang dus @fransie43 !

En dan geldt voor een volgende incheck (óók als dat binnen 35 minuten na die die 'uitcheck' is) gewoon het tarief op dat tijdstip.

Er is namelijk geen uitcheck gevolgd door een incheck binnen 35 minuten, maar een incheck die geannuleerd is.

Je krijgt het instaptarief gewoon terug,en voor het systeem is het alsof je in feite niet eerder op het station geweest bent, of in ieder geval niet gereisd hebt. Van een overstap is dus geen sprake.
Klopt Robert. Ik was een van de mensen die dat bij de introductie van het nieuwe reisprincipe opperde als usecase voor mensen die dichtbij het station werken: "Loop in de pauze om 1500 even het perron op, check in- en uit en reis om 1700 tegen daltarief.". Men heeft dat geprobeerd tegen te houden door alleen een daadwerkelijke reis te laten meetellen. Volgens mij heb ik het ook wel eens op het forum geschreven en reageerde Klaas-Jan dat het niet gaat werken, maar dat is lastig vindbaar.
Reputatie 7
Badge +4
Het gaat dus, en terecht, niet werken, ik ga het hierboven al aan dat het om die reden ook niet moet kunnen.
De praktijk wil bij implementaties van OV-chipkaart-zaken nog wel eens afwijken van de theorie door allerlei problemen en moeilijkheden, maar voor zover ik de theorie (nog) ken zou het inderdaad niet moeten werken. En terecht, dat ben ik met je eens, Dal Vrij wordt anders wel érg aantrekkelijk 😀
Badge +3
reageerde Klaas-Jan dat het niet gaat werken, maar dat is lastig vindbaar.

Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

(bron)
Reputatie 7
Badge +4
Denice had nog geen koffie gehad, denk ik, maar het zou wel goed zijn als een andere moderator het even recht ging zetten.
Dankje @Tochjo, jouw zoekkunsten zijn duidelijk beter dan die dan van mij 😃
Reputatie 7
Badge +4
Nee. Hoe verhoudt zich dat tot: Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis.

In mijn herinnering ben ik wel eens door het station van Gouda in de spits gelopen, checkte in en -uit en kon daarna met Dalvrij gewoon inchecken in het Dal. Er zat geen 35 minuten tussen.

Het zou nogal nare consequenties hebben. Zie de commentaren hierboven.
Nee. Hoe verhoudt zich dat tot: Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis.

Wordt Dal Vrij toch interessant als je dichtbij het station werkt. Zie mijn voorbeeld, iets aangepast:

Loop om 1500 het perron op, check in. Ga terug naar het werk, loop om 1700 het perron op. Check uit, wacht 100 seconden (of wat is de cooldown?) en check opnieuw in. Reis in de spits tegen daltarief.

Kan het me haast niet voorstellen.
Als je incheckt en vrijwel direct uitcheckt, dan wordt de incheck geannuleerd.

Check je in om een broodje te eten om 18.15 (spits), check je na 15 minuten weer uit en dan weer in (dal tarief), dan is de eerste incheck leidend. Je dient in elk geval 35 minuten te wachten voordat je weer verder kunt reizen voor het daltarief.

Heb ik hiermee de vraag beantwoord?

Hoe lang heb je dan de tijd om een incheck te annuleren? "vrijwel direct" is natuurlijk een rekbaar begrip.

Als je incheckt en vrijwel direct uitcheckt, dan wordt de incheck geannuleerd.

Check je in om een broodje te eten om 18.15 (spits), check je na 15 minuten weer uit en dan weer in (dal tarief), dan is de eerste incheck leidend. Je dient in elk geval 35 minuten te wachten voordat je weer verder kunt reizen voor het daltarief.

Heb ik hiermee de vraag beantwoord?
Hoe lang heb je dan de tijd om een incheck te annuleren? "vrijwel direct" is natuurlijk een rekbaar begrip.

Ik heb dit voor je nagevraagd. Incheck annuleren is binnen 55 minuten. Daarna wordt het een gemiste check uit (en wordt het instaptarief ingehouden).
Dus om 18:15 inchecken om een broodje te eten, na 15 minuten de incheck annuleren en vervolgens weer inchecken zou wel een incheck met daltarief zijn?
Vreemd trouwens dat er 55 minuten genoemd wordt, volgens de "Voorwaarden Reizen op saldo bij NS" is dat 60 minuten

2.5 Indien op hetzelfde station binnen 60 minuten wordt in- en uitgecheckt, wordt er van uitgegaan dat u geen reis heeft gemaakt en zal het volledige instaptarief worden teruggestort op de OV-chipkaart. Bij in- en uitchecken op hetzelfde station na 60 minuten zal het volledige instaptarief niet worden teruggestort op de OV-chipkaart.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1555416913042/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-reizen-op-saldo.pdf
Vreemd trouwens dat er 55 minuten genoemd wordt, volgens de "Voorwaarden Reizen op saldo bij NS" is dat 60 minuten

2.5 Indien op hetzelfde station binnen 60 minuten wordt in- en uitgecheckt, wordt er van uitgegaan dat u geen reis heeft gemaakt en zal het volledige instaptarief worden teruggestort op de OV-chipkaart. Bij in- en uitchecken op hetzelfde station na 60 minuten zal het volledige instaptarief niet worden teruggestort op de OV-chipkaart.
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1555416913042/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-reizen-op-saldo.pdf

Heel officieel is het 59 minuten. 55 minuten wordt als veilige grens op het station aangehouden. Maar je hebt gelijk dat het met 59 minuten ook nog zou moeten werken. 😉

Reageer