beantwoord

In en uitchecken bij koffie drinken op station?

Hoi NS. Ik reis met een dal-vrij abonnement en ik heb een vraag over het in en uitchecken.
Je mag het NS station niet op zonder in en uit te checken. Op sommige station verplichten de poortjes je ook om in te checken. Dus ik check netjes in als ik bijv een vriendin op het station zie voor koffie. Stel nou dat dat om 15:00 is, dan check ik in buiten de spits. Om 17:00 wil ik naar huis. Als ik dan meteen begin met reizen pleeg ik fraude, ik ben namelijk niet 30 minuten na inchecken aan mijn reis begonnen.
Voorheen checkte ik dan uit en even later weer in zodat ik "legaal" aan mijn reis kon beginnen. Nu kan dat echter niet meer, de ns ziet dat als een overstap en ik reis gratis terwijl ik daar geen recht op heb gezien de spits.

Hoe wil de NS dat ik in zo'n situatie handel?
icon

Beste antwoord door Slidestops 10 januari 2017, 08:44

Als je binnen 35 minuten terug in checkt wordt weer gerekend vanaf de 1e check in en telt de tussenstop niet meer mee.

Als je dus om 17.00 incheckt, maar al eerder was ingecheckt 15.00 en minder als 35 minuten uitgecheckt bent geweest tussendoor, reis je legaal door op je Dal Vrij abbo

Bekijk origineel

53 reacties

Reputatie 6
Badge +2
NS ziet dit niet als overstap maar als begin van een reis en annulering van het eerdere begin. Je betaalt dus vol tarief, net als voorheen. bijdragevandennis
Nope, mijn ervaring is dat de NS dit ziet als een overstap. Ik reis dan gewoon gratis, gisteren nog gemerkt.
Reputatie 7
Als je binnen 35 minuten terug in checkt wordt weer gerekend vanaf de 1e check in en telt de tussenstop niet meer mee.

Als je dus om 17.00 incheckt, maar al eerder was ingecheckt 15.00 en minder als 35 minuten uitgecheckt bent geweest tussendoor, reis je legaal door op je Dal Vrij abbo
Reputatie 6
Badge +1
Dat is dan wel een hele makkelijke manier om de "binnen 30 minuten starten met je reis"-regel te omzeilen. Gewoon even uit- en weer inchecken en dan is het dus legaal?
Reputatie 6
Badge +2
maartje1989 schreef:

Nope, mijn ervaring is dat de NS dit ziet als een overstap. Ik reis dan gewoon gratis, gisteren nog gemerkt.

Was het het beginstation van het reizen, of had je vóór het inchecken in de daluren ook al gereisd (met check-uit minder dan 35 minuten vóór de check-in)?

maartje1989 schreef:

Stel nou dat dat om 15:00 is, dan check ik in buiten de spits. Om 17:00 wil ik naar huis. Als ik dan meteen begin met reizen pleeg ik fraude, ik ben namelijk niet 30 minuten na inchecken aan mijn reis begonnen.
Voorheen checkte ik dan uit en even later weer in zodat ik "legaal" aan mijn reis kon beginnen. Nu kan dat echter niet meer, de ns ziet dat als een overstap en ik reis gratis terwijl ik daar geen recht op heb gezien de spits.

Bedoel je met "voorheen" vóór september 2016, of heb je het over een recentere verandering? bijdragevandennis
Dennis schreef:

maartje1989 schreef:

Was het het beginstation van het reizen, of had je vóór het inchecken in de daluren ook al gereisd (met check-uit minder dan 35 minuten vóór de check-in)?
Bijv Rotterdam: ik moet daar inchecken. Dus ik check daar om 15:00 in, ga tot 17:00 in de starbucks koffie drinken, check dan uit maar vervolgens gelijk weer in, dan ziet NS dit als een overstap volgens de informatie die het incheckpoortje geeft. Het is dus het beginstation, ik reis tussen 15:00-17:00 nergens naar toe.
maartje1989 schreef:

Stel nou dat dat om 15:00 is, dan check ik in buiten de spits. Om 17:00 wil ik naar huis. Als ik dan meteen begin met reizen pleeg ik fraude, ik ben namelijk niet 30 minuten na inchecken aan mijn reis begonnen.

Bedoel je met "voorheen" vóór september 2016, of heb je het over een recentere verandering? bijdragevandennis

Als ik het goed heb zag de NS voor september 2016 mijn 2de incheck om 17:00 als een "nieuwe" incheck waardoor ik gewoon vol tarief reisde. Dus geen overstap.
Reputatie 6
Badge +2
maartje1989 schreef:

Dennis schreef:

maartje1989 schreef:

Bijv Rotterdam: ik moet daar inchecken. Dus ik check daar om 15:00 in, ga tot 17:00 in de starbucks koffie drinken, check dan uit maar vervolgens gelijk weer in, dan ziet NS dit als een overstap volgens de informatie die het incheckpoortje geeft. Het is dus het beginstation, ik reis tussen 15:00-17:00 nergens naar toe.

Mijn vraag is of je pakweg tussen 14:00 en 15:00 hebt uitgecheckt van een eerdere reis.
Reputatie 4
maartje1989 schreef:

Hoi NS. Ik reis met een dal-vrij abonnement en ik heb een vraag over het in en uitchecken.
Je mag het NS station niet op zonder in en uit te checken. Op sommige station verplichten de poortjes je ook om in te checken. Dus ik check netjes in als ik bijv een vriendin op het station zie voor koffie. Stel nou dat dat om 15:00 is, dan check ik in buiten de spits. Om 17:00 wil ik naar huis. Als ik dan meteen begin met reizen pleeg ik fraude, ik ben namelijk niet 30 minuten na inchecken aan mijn reis begonnen.

Hoi Maartje,

Het door jou geschetste scenario is niet mogelijk. Als je om 15:00 incheckt (buiten de spits dus) om een vriendin te ontmoeten en om 17:00 op hetzelfde station weer uitcheckt wordt je instaptarief afgeschreven. Je hebt namelijk maar een uur de tijd om het station te passeren of iemand af te halen van het perron. Indien je langer op het station wilt verblijven (bijvoorbeeld omdat er zich een restaurant op het station bevindt, zoals in Amersfoort, of omdat je naar de stationsbibliotheek van Haarlem wilt), dien je bij de ingang van het restaurant of de bibliotheek bij een speciaal voor dat doel geplaatste zuil uit te checken en weer in te checken als je het station wilt verlaten.

Zie verder: http://www.ns.nl/over-ns/dossier-ov-chipkaart/niet-met-de-trein-toch-door-het-station.html

Daar komt nog bij dat een uitcheck op hetzelfde station als je bent ingecheckt nooit als een overstap wordt gezien. De melding bij uitchecken is (bij uitchecken binnen een uur) "inchecken geannuleerd." Als je dan opnieuw incheckt begin je een nieuwe reis. Je nieuwe check-in wordt dus niet gezien als overstap.
Maarten86 schreef:

maartje1989 schreef:

Hoi Maartje,

Het door jou geschetste scenario is niet mogelijk. Als je om 15:00 incheckt (buiten de spits dus) om een vriendin te ontmoeten en om 17:00 op hetzelfde station weer uitcheckt wordt je instaptarief afgeschreven. Je hebt namelijk maar een uur de tijd om het station te passeren of iemand af te halen van het perron. Indien je langer op het station wilt verblijven (bijvoorbeeld omdat er zich een restaurant op het station bevindt, zoals in Amersfoort, of omdat je naar de stationsbibliotheek van Haarlem wilt), dien je bij de ingang van het restaurant of de bibliotheek bij een speciaal voor dat doel geplaatste zuil uit te checken en weer in te checken als je het station wilt verlaten.

Zie verder: http://www.ns.nl/over-ns/dossier-ov-chipkaart/niet-met-de-trein-toch-door-het-station.html

Daar komt nog bij dat een uitcheck op hetzelfde station als je bent ingecheckt nooit als een overstap wordt gezien. De melding bij uitchecken is (bij uitchecken binnen een uur) "inchecken geannuleerd." Als je dan opnieuw incheckt begin je een nieuwe reis. Je nieuwe check-in wordt dus niet gezien als overstap.

En toch is er geen geld afgeschreven ondanks dat ik heb gereisd in de spits. Een voorbeeld:

Zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 6
Badge +2
De kolommen Datum en Ritprijs ontbreken. bijdragevandennis
Dat snap ik. Datum staat er bewust niet op, ik heb geen interesse om op internet te op welke dagen ik waar ben 😉
Ritprijs kolom is leeg. Als dat niet zo was zou er ook een instaptarief afgeschreven moeten staan (die onder het product staat, wanneer ik binnen de spits reis).

100% zeker dat deze reis me geen geld heeft gekost, terwijl ik dus wel gehandeld heb zoals bovenstaand beschreven: inchecken vroeg in de middag, uit en inchecken om 17:10.
Reputatie 6
Badge +2
De datum is van belang om te kijken of je over het hoofd ziet dat het een feestdag of weekenddag was. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Maarten86 schreef:

maartje1989 schreef:

Ik reis met een dal-vrij abonnement (..)

Het door jou geschetste scenario is niet mogelijk. Als je om 15:00 incheckt (buiten de spits dus) om een vriendin te ontmoeten en om 17:00 op hetzelfde station weer uitcheckt wordt je instaptarief afgeschreven. Je hebt namelijk maar een uur de tijd om het station te passeren of iemand af te halen van het perron.

Het instaptarief is in dit geval € 0, dus dit gedeelte van het verhaal is als verwacht. bijdragevandennis
Reputatie 4
Bij het uitchecken om 17:00 zou er € 10,00 afgeschreven moeten worden (op een werkdag). Het systeem ziet die uitcheck als een "isolated check-out" omdat de check-in van 15:00 meer dan een uur geleden is en dus niet meer geannuleerd kan worden. Dit komt nog al eens voor bij mensen die halverwege hun reis besluiten hun reis af te breken (wegens ziekte of storing bij NS) en bij het uitchecken op het station waar ze hun reis begonnen ineens € 10 of € 20 euro kwijt zijn.
Reputatie 4
Zie hier bijvoorbeeld: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/afgebroken-reis-geld-terug-29852
Maarten86 schreef:

Bij het uitchecken om 17:00 zou er € 10,00 afgeschreven moeten worden (op een werkdag).

Tenzij je een dal-vrij abonnement hebt... weet ik uit ervaring.
Reputatie 6
Badge +2

Daar staat niet dat het om Dal Vrij gaat. bijdragevandennis
Reputatie 4
Badge
Maarten86 schreef:

Bij het uitchecken om 17:00 zou er € 10,00 afgeschreven moeten worden (op een werkdag). Het systeem ziet die uitcheck als een "isolated check-out" omdat de check-in van 15:00 meer dan een uur geleden is en dus niet meer geannuleerd kan worden.

Er is alleen sprake van een isolated check-out wanneer de voorgaande transactie geen check-in bij dezelfde vervoerder is. Anders zou je bij uitchecken na 60 minuten je check-in borg verliezen en daar bovenop de isolated check-out boete in rekening gebracht krijgen.

In het topic waar jij naar linkt zie je dat ook gebeuren. De klant verliest enkel de borg na check-in en wordt niet extra gestraft voor een check-out zonder geldige check-in. Als de borg 0 is zal de klant dus niets merken van de te late check-out.

Het zou wel zo moeten zijn dat een te late check-out een 'van-rit-naar-reis'-reeks doorbreekt net zoals een overstap naar een andere vervoerder de reeks doorbreekt maar dat is blijkbaar vergeten of niet mogelijk gebleken.
Reputatie 4
Ah natuurlijk! Als het beschouwd zou worden als "isolated check-out" zouden mensen 2 x hun instaptarief kwijt zijn inderdaad...
Reputatie 4
Gert-Jan G schreef:

Het zou wel zo moeten zijn dat een te late check-out een 'van-rit-naar-reis'-reeks doorbreekt net zoals een overstap naar een andere vervoerder de reeks doorbreekt maar dat is blijkbaar vergeten of niet mogelijk gebleken.

Als ik je goed begrijp bevestig je hiermee dus het verhaal van Maartje?
Reputatie 6
Badge +1
Als ik het goed begrijp: Als Maartje om 17.00 uur alleen uit zou checken en het station verlaten, is ze het instaptarief kwijt, want >60 minuten op het station.
Maar doordat ze direct weer incheckt, gaat toch 'de reis' gewoon verder en wordt het als een overstap gezien.

Correct?
Reputatie 4
Ze is haar instaptarief van de eerste keer inchecken sowieso kwijt, maar omdat ze een Dal Vrij-abonnement heeft was haar instaptarief om 15:00 € 0,00, dus daar merkt ze verder niets van. Blijkbaar is de 'van-rit-naar-reis'-reeks niet onderbroken door de te late check-out om 17:00 (zou wel moeten), waardoor ze dus tegen daltarief verder reist naar Vlissingen.

Dit is voor mij een nieuwe loophole, die voor zover ik nu kan nagaan alleen profijt heeft bij houders van een Dal Vrij-abonnement. Houders van een Dal Voordeel-abonnement zijn bij de check-out om 17:00 wel € 10,00 kwijt.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb nog eens het kort na elkaar in-, uit- en inchecken op hetzelfde station aan het begin van een reis uitgeprobeerd, en de laatste is zoals ik had gezegd geen ''Overstap''. bijdragevandennis
Reputatie 4
@Dennis: In dat geval wordt je check-in geannuleerd omdat je binnen het uur weer uitcheckt (en daarna weer incheckt). Dat is inderdaad geen overstap. Als je te laat uitcheckt (dus na een uur) ben je je instaptarief kwijt, maar is je check-in niet geannuleerd en reis je dus verder op het tarief van je eerste check-in (daltarief dus in het geval van Maartje). En omdat Maartjes instaptarief bij de eerste check-in € 0,00 was (het was immers dal), betaalt ze helemaal niets.
Reputatie 6
Badge +2
Als dat zo is is het wel opmerkelijk. bijdragevandennis

Reageer