beantwoord

In en uitchecken bij koffie drinken op station?

• 9 januari 2017
  • 53 reacties
  • 3303 Bekeken

Toon eerste bericht

53 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het past eigenlijk wel bij de systematiek omdat in zo'n geval wordt aangenomen dat er tussentijds is gereisd. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
201805 16 21:02 reisbegin
Het lijkt niet meer zo te werken.

@ maartje1989: Bij jou ook niet?
Reputatie 6
Badge +2
201805 16 21:02 reisbegin

@ maartje1989: Bij jou ook niet?

201806 8 8:52 atmaartje1989 mentionfunctie gebruikertagfunctie mention gebruikertag atgebruiker
De spatie achter de @ moet weg:
@maartje1989

(Zie ook https://community.ns.nl/de-ns-community-61/ns-community-nieuw-jasje-en-nieuwe-naam-48117/index12.html#post326519.)

Test: @Dennis
Geen flauw idee of het nu nog zo werkt, ik heb inmiddels geen dalvrij abbo meer. Maart 2018 werkte het in ieder geval wel nog steeds zo.
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt. Dan zal het tussen maart en 16 mei 2018 veranderd zijn. Wel vreemd dat NS zulke veranderingen niet meldt.

Bedankt ook voor de verrassend snelle reactie. Het is een mooi voorbeeld van hoe effectief het taggen van een gebruiker kan zijn (ook als die al een poos niet meer actief is geweest op het forum).
Badge +3
Kun je specificeren wat je met "het" bedoelt?
Reputatie 6
Badge +2

Het lijkt niet meer zo te werken.Kun je specificeren wat je met "het" bedoelt?

Als je (zonder kort tevoren ook al ingecheckt te zijn geweest) op een station incheckt en na meer dan een uur op hetzelfde station uitcheckt (waarbij je het instaptarief niet terugkrijgt) en je vervolgens weer incheckt op hetzelfde station, werd de oorspronkelijke inchecktijd beschouwd als het begin van de reis.
Reputatie 4
Zo werkt het nog steeds Dennis. Ik spreek uit ervaring omdat ik zelf een Dal Vrij heb en op Amsterdam Centraal werk en soms vergeet uit te checken. Als ik dan probeer in te checken bij de cicopaal op spoor 2 check ik dus eerst uit en bij de check-in daarna krijg ik "Overstap OK" te zien. De enige uitzondering is als de check-in meer dan 6 uur geleden is. Dan krijg ik na uitchecken een gewone check-in, omdat de oorspronkelijke reis meer dan 6 uur heeft geduurd.
Reputatie 6
Badge +2
Zo werkt het nog steeds Dennis. Ik spreek uit ervaring omdat ik zelf een Dal Vrij heb en op Amsterdam Centraal werk en soms vergeet uit te checken. Als ik dan probeer in te checken bij de cicopaal op spoor 2 check ik dus eerst uit en bij de check-in daarna krijg ik "Overstap OK" te zien. De enige uitzondering is als de check-in meer dan 6 uur geleden is. Dan krijg ik na uitchecken een gewone check-in, omdat de oorspronkelijke reis meer dan 6 uur heeft geduurd.
Ben je dan eerst vanaf een ander station naar Amsterdam Centraal gereisd?
Ze is haar instaptarief van de eerste keer inchecken sowieso kwijt, maar omdat ze een Dal Vrij-abonnement heeft was haar instaptarief om 15:00 € 0,00, dus daar merkt ze verder niets van. Blijkbaar is de 'van-rit-naar-reis'-reeks niet onderbroken door de te late check-out om 17:00 (zou wel moeten), waardoor ze dus tegen daltarief verder reist naar Vlissingen.

Dit is voor mij een nieuwe loophole, die voor zover ik nu kan nagaan alleen profijt heeft bij houders van een Dal Vrij-abonnement. Houders van een Dal Voordeel-abonnement zijn bij de check-out om 17:00 wel € 10,00 kwijt.

Deze loophole geldt in het Weekend ook voor bezitters van een Weekend Vrij abonnement 😉

Je zou met Weekend vrij in theorie zelfs gratis kunnen reizen tot maximaal maandag 15:57 uur.
Dan check je in op maandagochtend om 03:59am. Je checkt op uiterlijk 09:58am om.
En dan kun je er nog 6 uur lang (tot 15:57u) mee reizen.
Hoewel ik het goed begrijp dat je mensen graag goedkoop wil laten reizen, Michiel., is het natuurlijk niet de bedoeling dat je mensen gaat helpen bij het plegen van fraude. Het is zeker niet de bedoeling om hier bij de community uit te leggen hoe je dat precies kunt doen. Het aansporen van het plegen van fraude rijmt niet met onze huisregels, dus ik wil hierbij aangeven hier goed op te letten.
Zolang je netjes in en uitcheckt op je begin en eindstations is het geen fraude en volg je netjes de regels. Het systeem doet precies wat het moet doen. Ik zie geen probleem? NS heeft in 2016 bewust de keuze gemaakt om het systeem om te bouwen en zo te laten functioneren. Dan had NS die keuze niet moeten maken. Het is geen edge-case of bijeffect.
Badge +3
Het kán, het systeem accepteert het, dus niets houdt je tegen.

Je hebt gewoon een geldige incheck voor een (volgens het systeem eerder begonnen maar imaginaire) reis dus kan geen boete krijgen want je volgt alle regels. Dat dit een maas in de wet/regels is moet NS maar dichttimmeren, @Michiel. of wie dan ook doet niets fout in dezen.

Zelfde als een overstap (binnen 35 minuten) in de daluren met een incheck in de spits:
  • Uitchecken bij NS
  • Inchecken bij andere vervoerder (op daltarief, maar dat doet er niet toe)
  • Uitchecken bij die andere vervoerder
  • Inchecken bij NS... Voilá daar is je korting of vrij reizen!
Of (iets ingewikkelder, bijv. als er geen andere vervoerder is):
  • Uitchecken bij NS
  • Klassewissel op je kaart laden
  • Inchecken bij NS
  • Jezelf bedenken "nee, toch maar geen klassewissel" 😛
  • Uitchecken bij NS
  • Klassewissel van je kaart verwijderen
  • Inchecken bij NS (op daltarief of vrij reizen)
Edit 2019-02-11: Bovenstaande opties werken niet met Flex. Koop dan een e-ticket naar het eerste station waar je na 8:55 of 18:25 aankomt en in kan checken met je abonnement.

Daar is geen woord Spaans aan. Als ik door een kunstje/wat extra werk te doen (op mijn kop gaan staan of zo) korting kan krijgen bij de AH doe ik dat ook :P

Overigens weten de meeste mensen hier dat soort trucjes wel (en dit forum/community staat er vol mee), dus het is geen grootschalige oproep om te gaan 'frauderen'.

Dan zou het een ander verhaal zijn, en met een beetje (te) veel openbare aandacht help je dan het rit-naar-reis principe om zeep. De 'loophole/bug' waar dit topic over begon komt daar gewoon bij op het lijstje.

En voor wat Michiel zei, wie gaat er in hemelsnaam om 3:59 inchecken om maandagochtend met opnieuw inchecken voor 9:58 nog met Weekend Vrij te reizen? Die mensen hebben tijd te veel of al lang een Traject Vrij of ander abonnement waar ze die moeite niet voor te hoeven doen. Peanuts dus!
Het staat gewoon in de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten
Geldig vanaf mei 2018 dat de hierboven beschreven methode niet illegaal is:

"Door het inchecken én uitchecken per rit en per vervoerder heeft
u een vervoerbewijs en dus een reisrecht zodat u niet zwart rijdt."

Ik begrijp aan de reactie van Michiel., Henk_NL en Robert dat er extra uitleg nodig is. In paragraaf 3.3 van de algemene voorwaarden staat het volgende geschreven:

3.3. Wanneer dient u in- en uit te checken?
Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw
treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw
Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan
het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken. Dit geldt ook als u uw reis onderbreekt of
als u overstapt naar een andere vervoerder dan NS. U checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens
checkt u weer in bij de andere vervoerder.
Als tijdens uw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs.
Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van
de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is
uitgecheckt.

Het is dan ook toegestaan om met je Weekend Vrij te reizen op Maandagochtend, indien je voor 04:30 vertrekt. Je checkt vervolgens, volgens de voorwaarden, uit op je eindstation.
Wacht even, je geeft een aantal reacties terug aan dat het fraude is. Dat is een misdrijf, dat is nogal een stempel om erop te drukken. Inmiddels komen we met z'n allen tot de conclusie dat het dat niet is, immers je checkt netjes in- en uit én begint binnen 30 minuten te reizen. Mis ik iets, of is er toch geen sprake van fraude?
Volgens mij is mijn vorige post erg duidelijk Henk_NL. Mits je het volgens de voorwaarden doet, mag het. Waar het in de post van Michiel. om gaat is dat je ook onder te reizen kunt inchecken om 03:59 en vervolgens tijdens de spits kunt gaan reizen. Dat mag overduidelijk niet, zie ook mijn vorige post.
Dat zie ik Michiel nergens zeggen. Zolang je na je incheck om 3.59h maar netjes binnen 30 minuten aan een geldige reis begint, kan je daar rustig in de spits nog mee bezig zijn zonder enig probleem. Of mis ik nog steeds iets?

https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Rotterdam%20Centraal&vertrektype=treinstation&aankomst=Roodeschool&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-06-11T04:30&type=vertrek&hash=-819892961

Je begint om 3h, mist in Deventer of Zwolle je korte overstap door vertraging en komt pas na 8'en in Groningen aan om daar te gaan overstappen naar Arriva. Volledig legaal en volledig gratis tegen weekendtarief?

In Groningen besluit je af te zien van je reis naar Roodeschool, checkt netjes uit en weer in, en reist naar Maastricht om daar alsnog van een lekkere vlaai te gaan genieten. Dan kom je ergens rond het middaguur in Maastricht, nog steeds volledig tegen weekendtarief en inclusief netjes in- en uitchecken waar dat nodig is?

Voor de goede orde, de enige bedoeling van mij en, voor zover ik ze na de vele reacties hier ken, bovenstaande heren is doen wat TLS nalaat: openbaar documenteren hoe het systeem functioneert. Niet om aan te zetten tot fraude. Als dat de intentie was geweest hadden we inmiddels al een aantal kant-en-klare handleidingen gratis reizen kunnen schrijven 🙂
Badge +3
Ik begrijp aan de reactie van Michiel., Henk_NL en Robert dat er extra uitleg nodig is. In paragraaf 3.3 van de algemene voorwaarden staat het volgende geschreven:

3.3. Wanneer dient u in- en uit te checken? Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken.

Nee! Als je het station sowieso al binnen wilt moet je inchecken, dat heeft niets te maken met het maken van een eventuele reis! Daar gaat het dus al mis...

Als je dus bijv. om 15:15 op station Utrecht afspreekt om gezellig een Starbucks en/of Julia's ontmoeting te doen met iemand die onderweg is met de trein (en diegene dus bewust NIET wil uitchecken, omdat diegene dan na 35 minuten buiten de poortjes dalkorting of vrij reizen kwijt zou zijn doen we dat gewoon op Utrecht Centraal zelf natuurlijk!) en die ontmoeting toevallig langer duurt dan 60 minuten....

Dan moet jij weer naar buiten (je date reist lekker verder met korting of vrij, want heeft het station nooit verlaten). Je 'instaptijd' is immers versteken dus als je dan om 17:00 een trein neemt voldoe je niet aan de voorwaarden voor binnen een halfuur toch maar gaan reizen, dus check je (keurig netjes) uit en weer in.

Dan kost dat jou dat bij verlaten van het station het instaptarief (want >60 minuten) er wordt aangenomen dat je gereisd hebt maar het systeem weet niet waarheen -dat is logisch want je bent helemaal nergens heen geweest!).
En laat bij Dal Vrij e.d. is dat instaptarief precies € 0,- zijn!

Dus, bij binnen 60 minuten uitchecken annuleer je je incheck (er is niet gereisd) en begint bij opnieuw inchecken een reis tegen het op dat moment geldende tarief.

Maar bij verblijf van meer dan 60 minuten binnen de poortjes en dan uitchecken en dan weer inchecken wordt aangenomen dat je gereisd hebt en wordt wél een overstap geregistreerd, dus reis je (door) op het tarief van je eerste incheck (ook al is dat tot 6 uur geleden en heb je alleen maar koffie zitten leuten bij Starbucks).

Als je dát al frauderen wil noemen mag je mij voor de rechter slepen 😛 Kan overigens alleen met een Vrij abonnement (zoals Dal Vrij of Weekend Vrij). Bij Dal Voordeel e.d. en andere abonnementen kost ná 60 minuten uitchecken op hetzelfde station je gewoon € 10,-
Wil best een keer een lekkere vlaai met je eten Henk. 🍰 waarschijnlijk een stuk beter dan pizza. 🤓
Mag ik dan een management trainee meenemen? Kunnen we meteen even petjes kijken in Maastricht 😎
Ik citeer alleen maar uit de voorwaarden wat er staat Robert. In de laatste paar posts zijn een aantal deelnemers aan dit topic duidelijk op zoek naar de grens van de voorwaarden. Ik heb eerder al aangegeven dat het volgens de huisregels niet is toegestaan om aan te zetten tot het plegen van fraude. Verder ga ik ervan uit dat het helder is wat wel en niet mag.
Ik citeer alleen maar uit de voorwaarden wat er staat Robert. In de laatste paar posts zijn een aantal deelnemers aan dit topic duidelijk op zoek naar de grens van de voorwaarden. Ik heb eerder al aangegeven dat het volgens de huisregels niet is toegestaan om aan te zetten tot het plegen van fraude. Verder ga ik ervan uit dat het helder is wat wel en niet mag.
@Henk_NL ,
@Jouke NS,
Zou graag een keer om 15:00 een bakkie binnen de poortjes op Centraal wiilen doen. Misschien pak ik wel de trein om 38 over 4. Moet ik dan tussentijds uit- en inchecken? 🤔
Reputatie 6
Badge +2

Het lijkt niet meer zo te werken.Kun je specificeren wat je met "het" bedoelt?
Als je (zonder kort tevoren ook al ingecheckt te zijn geweest) op een station incheckt en na meer dan een uur op hetzelfde station uitcheckt (waarbij je het instaptarief niet terugkrijgt) en je vervolgens weer incheckt op hetzelfde station, werd de oorspronkelijke inchecktijd beschouwd als het begin van de reis.

201806 8 22:07
Als test heb ik op een woensdag in mei 2018 in Ehv met Dal Vrij uitgecheckt om 14:23, daar om 15:09 ingecheckt (meer dan 35 minuten na het uitchecken, dus de eerdere reis had als het goed is geen invloed) en om 16:13 uitgecheckt. Vervolgens kon ik (direct daarna) niet meer inchecken voor vrij reizen. Vandaar mijn conclusie dat het niet meer werkt. @Maarten86
Reputatie 6
Badge +2
Dat zie ik Michiel nergens zeggen. Zolang je na je incheck om 3.59h maar netjes binnen 30 minuten aan een geldige reis begint, kan je daar rustig in de spits nog mee bezig zijn zonder enig probleem.
In dat geval is het voorbeeld off-topic (niet ''deze loophole''). On-topic is het als je tussen 3:59 en 9:58 niet in- of uitcheckt, en de check-uit om 9:58 op hetzelfde station is als de check-in om 3:59. @Michiel.

Reageer