beantwoord

In- en uitchecken bij overstap

ik wil van nijmegen naar haarlem, ik moet overstappen in amsterdam, moet ik in amsterdam ergens in en uit checken of gewoon zonder iets te doen naar andere trein en in haarlem uitchecken ?
icon

Beste antwoord door Tochjo 30 juli 2014, 23:23

U stapt in Amsterdam over van een trein van NS op een trein van NS. Omdat de treinen van dezelfde vervoerder zijn, checkt u daar niet uit en opnieuw in. Dat moet alleen als u van treinvervoerder wisselt. U checkt dus in Nijmegen in en in Haarlem uit.
Bekijk origineel

11 reacties

Wat Pe_pe zegt is inderdaad correct, ik vergat de overgang van hoog naar laag tarief en vice versa.
Als er meer dan 35 minuten tussen uit- en inchecken zit begint er een nieuwe reis. Ook als u met een kortingsabonnement reist en in Enschede bent ingecheckt in de niet-voordeel-/Spits-uren en in Hengelo opnieuw incheckt in de Voordeel-/Daluren (of juist omgekeerd) begint in Hengelo een nieuwe reis, ook al zit er minder dan 35 minuten tussen. In die gevallen betaalt u twee losse enkele reizen en loopt u daarmee lange-afstandskorting mis.
Ik heb een aanvullende vraag. Denk aan de situatie: vanuit Enschede overstap in Hengelo van NS naar Syntus (ik wil naar Zutphen). Ik check natuurlijk uit bij de NS en check in bij Syntus. Maar wat als daar een half uurtje tussen zit, omdat ik eerst een kop koffie wil drinken en een tijdschrift scoren?

Betaal ik dan voor één enkeltje Zutphen?
Of twee losse enkeltjes Enschede-Hengelo en Hengelo-Zutphen?

Als er minder dan 35 minuten zit tussen uit- en inchecken betaalt u voor een enkele reis Enschede - Zutphen.
Als er meer dan 35 minuten zit tussen uit- en inchecken betaalt u voor twee enkele reizen.
Ik heb een aanvullende vraag. Denk aan de situatie: vanuit Enschede overstap in Hengelo van NS naar Syntus (ik wil naar Zutphen). Ik check natuurlijk uit bij de NS en check in bij Syntus. Maar wat als daar een half uurtje tussen zit, omdat ik eerst een kop koffie wil drinken en een tijdschrift scoren?

Betaal ik dan voor één enkeltje Zutphen?
Of twee losse enkeltjes Enschede-Hengelo en Hengelo-Zutphen?
Hallo Mondekker,

Als je na de overstap gewoon verder reist met dezelfde vervoerder is het niet nodig om in en uit te checken op je overstap station. Je moet alleen in- en uitchecken als je na de overstap verder reist met een andere vervoerder. Dan check je uit bij de eerste vervoerder en check je weer in bij de nieuwe vervoerder. Ik heb je vraag verplaatst naar 'OV-chipkaart', omdat je vraag hieronder valt.

Groet,
Marjan
Je moet binnen 35 minuten na het inchecken aan je reis beginnen, maar je mag een eenmaal begonnen reis wel langer onderbreken op een ander station, zolang je maar binnen de OV-chipkaartzone blijft en binnen 6 uur na het inchecken uitcheckt.
Nee, dat hoeft niet, zolang ze maar binnen zes uur nadat ze in Nijmegen is ingecheckt uitcheckt op een ander station, bijvoorbeeld Haarlem.

Die zes uur is toch een soort uiterste reddingsboei ? Ik dacht gelezen te hebben dat als je niet binnen 35 minuten je reis vervolgt je formeel in overtreding bent.
Nee, dat hoeft in dit geval niet, zolang ze maar binnen zes uur nadat ze in Nijmegen is ingecheckt uitcheckt op een ander station, bijvoorbeeld Haarlem.

Tenzij ze in Amsterdam eerst de OV-chipkaartzone heeft verlaten natuurlijk.

Zo handig, dat reizen met de OV-chipkaart. Gewoon bliep in, bliep uit en je hoeft nergens meer aan te denken. - NOT
En als u zou besluiten om in Amsterdam een hapje te eten bij Restaurant 1e Klas dan wordt u officieel geacht om tussen elke gang even op en neer naar de poortjes te lopen om opnieuw uit- en in te checken 😛
Uit- en weer inchecken is ook nodig als er via een omweg wordt gereisd die niet in de NS-reisplanner is aangegeven, dus waarvoor vroeger een via-kaartje nodig was, maar daarvan is in dit geval geen sprake.

Ook bent u verplicht om uit te checken als u onderweg ergens de OV-chipkaartzone verlaat (door poortjes of langs de buitenste rij OV-chip-paaltjes) en weer in te checken als u die weer betreedt.
Badge +3
U stapt in Amsterdam over van een trein van NS op een trein van NS. Omdat de treinen van dezelfde vervoerder zijn, checkt u daar niet uit en opnieuw in. Dat moet alleen als u van treinvervoerder wisselt. U checkt dus in Nijmegen in en in Haarlem uit.

Reageer