Skip to main content
beantwoord

In- en uitchecken bij verschillende vervoerders


Waarom moet je chippen bij Arriva, bij NS, bij Blauwnet of nog een ander bedrijf? Als ik reis van A naar B, is immers bekend met welke vervoerders ik heb gereisd (met enkele uitzonderingen), dus zou het niet nodig moeten zijn dat ik bij de ene of de andere paal in- en uitchip, en het zou ook niet nodig moeten zijn bij overstappen (waarbij je het risico loopt de aansluiting te missen door gedrang bij de chippaal).

Met de aloude strippenkaart kon het immers ook. Daar was het voor de vervoerbedrijven zelfs onmogelijk vast te stellen in welke bus je de kaart gestempeld had, en toch werd de opbrengst van strippenkaarten over de busbedrijven verdeeld.

Soms kan het wel! De Duitse vervoerders Eurobahn (Hengelo-Oldenzaal) en DB (Enschede-Glanerbrug) maken gebruik van de chippalen van Blauwnet. Internationale samenwerking gaat beter dan binnenlandse samenwerking.

Klopt, maar bedrijfsmatig gebeurde daar niets mee. Zone, tijd en dag waren alleen van belang voor overstappen. Vaak genoeg ruzies gezien omdat de chauffeur van de eerste bus zijn stempel niet goed had ingesteld en de reiziger dan niet kon overstappen.

Tja, die moesten elk kwartier de tijd van hun stempel aanpassen (waarbij de zone soms vergeten werd). En natuurlijk regelmatig het boekje erbij om te kijken hoeveel zones er gestempeld moesten worden als je een bestemming opgaf (bijv. Eindhoven - Helmond of Weert). Maar goed, dat moest je toen zelf ook uitzoeken bij stempelautomaten.


 

 

Dat klopt niet helmaal. Aan de code kon bij controle gezien worden in welke zone je gestempeld had.

Klopt, maar bedrijfsmatig gebeurde daar niets mee. Zone, tijd en dag waren alleen van belang voor overstappen. Vaak genoeg ruzies gezien omdat de chauffeur van de eerste bus zijn stempel niet goed had ingesteld en de reiziger dan niet kon overstappen.


 

Met de strippenkaart ging het wel. Die goeie oude tijd. Nergens werd geregistreerd of je een bus in Limburg of in Groningen had genomen. De opbrengst werd steekproefgewijs verdeeld.

Dat klopt niet helmaal. Aan de code kon bij controle gezien worden in welke zone je gestempeld had.


Toen ik in Tokyo woonde waren daar in de Kanto-regio 35 spoorwegmaatschappijen actief. Als je overstapte van de een op de ander moest je gewoon een nieuw kaartje kopen, niemand die daar over zeurde. Zelfs de metro in Tokyo was (en is nog steeds) verdeeld over twee maatschappijen, toeristen zijn dan vaak verbaasd dat ze bij een overstap opnieuw moeten betalen.

Bijzonder. Dat eerste zou in Nederland bij treinvervoer allang niet (meer) geaccepteerd worden - veel teveel gedoe. Houden Nederlanders niet van. We pakken dan snel de auto of de E-bike. Dat ligt in Tokyo misschien anders. Andere cultuur en houding, grotere drukte.

Dat toeristen daar verbaasd zijn omtrent de metro kan ik me goed voorstellen. Hoeveel maatschappijen ook, het ov-systeem is één geheel en hetzelfde netwerk. Tenminste... vanuit reizigersperspectief blijkbaar.


Als het voor de reizigers maar eenvoudig is. Die heeft zelf niets te maken met hoe financieel alles bij de vervoersbedrijven geregeld wordt. 

Ook als je er een groot bedrijf van maakt dat je onderverdeelt in divisies of rayons zul je moeten weten waar hoeveel geld binnenkomt en waar hoeveel geld de deur uitgaat. Die problematiek verandert niet want zonder een dergelijke administratie ben je als bedrijf binnen de kortste keren failliet.

In het OV heeft men zich daar tijdens de strippenkaart nooit druk over gemaakt omdat de belastingbetaler toch alle verliezen betaalde (om die reden werd er ook nauwelijks op zwartrijders gecontroleerd). Maar voor die tijd werden overal losse kaartjes en rittenkaarten verkocht. Men hield precies bij wat iedere chauffeur iedere rit verkocht. Enige uitzondering waren de grote steden.

Toen ik in Tokyo woonde waren daar in de Kanto-regio 35 spoorwegmaatschappijen actief. Als je overstapte van de een op de ander moest je gewoon een nieuw kaartje kopen, niemand die daar over zeurde. Zelfs de metro in Tokyo was (en is nog steeds) verdeeld over twee maatschappijen, toeristen zijn dan vaak verbaasd dat ze bij een overstap opnieuw moeten betalen.


Als het voor de reizigers maar eenvoudig is. Die heeft zelf niets te maken met hoe financieel alles bij de vervoersbedrijven geregeld wordt. OV dient m.i. om het aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk te maken en houden, zo eenvoudig en transparant mogelijk te zijn, zo min mogelijk handelingen te vereisen en geen complexe constructies te bevatten qua geldigheid vervoerbewijzen. 


Waarom was er destijds niet gewoon één landelijk busbedrijf? NS is in de jaren '30 ook ontstaan uit een samengaan van vele treinvervoersbedrijven met hun eigen lijnen.

Omdat zoiets qua grootte onbeheersbaar is. Om dat te runnen zul je het dan weer intern opsplitsen in regio's en rayons die ieder hun eigen management en financiële verantwoordelijkheid hebben. Het idee dat iedereen maar ongecontroleerd uit een gemeenschappelijke grote ruif kan eten is natuurlijk ongewenst.

Om die zelfde reden zijn grote bedrijven ook in divisies en afdelingen onderverdeeld. Als de ene wat aan de andere levert moet dat intern ook gewoon afgerekend worden.

Wat betreft NS: het is de vraag of alles centraal organiseren juist wel zo'n goed idee is. De bureaucratie en de logheid die daar het gevolg van zijn zijn mede oorzaak waarom NS zo weinig slagvaardig is.


Waarom was er destijds niet gewoon één landelijk busbedrijf? NS is in de jaren '30 ook ontstaan uit een samengaan van vele treinvervoersbedrijven met hun eigen lijnen.


D

Met de strippenkaart ging het wel. Die goeie oude tijd. Nergens werd geregistreerd of je een bus in Limburg of in Groningen had genomen. De opbrengst werd steekproefgewijs verdeeld.

Een voorname reden waarom de strippenkaart is afgeschaft was massale fraude door de vervoerders bij de tellingen. Provincies als Groningen, Limburg en Zeeland bleken later jarenlang gefraudeerd te hebben door steevast de telcijfers met zo'n 25% niet-bestaande reizigers op te hogen om zo meer geld uit de gezamenlijke pot te graaien.


Dit onderwerp @Feico is al zo ongelofelijk vaak uitgelegd, dat even een zoek opdrachtje veel info opleverd.

Zeer kort uitgelegd: De verschillende OV vervoerders zien graag de opbrengsten van hun reizigersvervoer betaald zien worden, precies zoals er gereisd is. Dit kan alleen door per vervoerder in en uit te checken. Logisch ook, iedereen wil immers betaald worden voor geleverde diensten.

Ook een aannemer, tandarts of luchtvaartmaatschappij gaat niet akkoord met een schatting van zijn inkomsten.

Met de strippenkaart ging het wel. Die goeie oude tijd. Nergens werd geregistreerd of je een bus in Limburg of in Groningen had genomen. De opbrengst werd steekproefgewijs verdeeld.


 

Ja, het is daar dan anders georganiseerd, dát snap ik ook wel....... en precies zó hadden ze dat in Nederland óók kunnen organiseren. 

Politiek is dat in Nederland niet haalbaar. De politiek weigert het HRN aan te besteden en om de overheid het inkomsten risico te laten nemen.

Ja, ik weet het. Juist ook degenen die zelf zelden of nooit met OV het land bereizen, laat staan dagelijks. Het is niet anders. Het zou zoveel mooier en handiger kunnen, kijkend naar enkele buitenlandse voorbeelden, maar dat is ijdele hoop.

Ik heb overigens zelf geen problemen met in- en uitchecken, maar ik weet uit ervaring met anderen en wat ik zo hoor overal hoe verwarrend en vraagtekens oproepend het complete systeem hier kan zijn. Dat gaat dieper dan alleen maar het in/uitchecken.


 

Dat snap ik ook. Maar dat willen de vervoerders in andere landen ook en toch hebben ze daar geen check in check uit systeem. Ja, het is daar dan anders georganiseerd, dát snap ik ook wel....... en precies zó hadden ze dat in Nederland óók kunnen organiseren. 

Politiek is dat in Nederland niet haalbaar. De politiek weigert het HRN aan te besteden en om de overheid het inkomsten risico te laten nemen.

Dat het chipkaartsysteem wellicht minder geschikt is voor een landelijk spoorwegnet klopt maar het is wel het meest handige als je kiest voor een systeem waarbij je geld over verschillende vervoerders moet verdelen. In Japan dat ook het Nederlandse systeem heeft moet je steeds een nieuw kaartje kopen als je van vervoerder wisselt. Waar overigens niemand over klaagt want dat is altijd zo geweest.

Ik vind het geklaag over een keer extra uit/inchecken nogal overdreven. Sowieso stapt veruit het grootste deel van de treinreizigers tijdens zijn reis niet over en nog veel minder reizigers wisselen onderweg van vervoerder.


Jij wilt toch ook JOUW loon krijgen, ipv alle lonen samen gooien en dat verdelen over elke werknemer waarbij diegene die het meeste werk verricht het grootste gedeelte krijgt? (eigenlijk is dat precies hoe het werkt 🤣).

Dat snap ik ook. Maar dat willen de vervoerders in andere landen ook en toch hebben ze daar geen check in check uit systeem. Ja, het is daar dan anders georganiseerd, dát snap ik ook wel....... en precies zó hadden ze dat in Nederland óók kunnen organiseren. Het kan echt hoor...😜 alleen kiest Nederland, omdat ze zo graag uniek en anders willen zijn misschien, weer voor een heel andere opzet. Dat is dan ook weer typisch Nederlands natuurlijk.

In Zwitserland koop je ook een kaartje voor een reis van A naar B met soms 2 of meer treinvervoerders. Geen chip te bekennen, gewoon papier of digitaal. Maar iedere vervoerder zal ook graag hun geld willen hebben. Ik reis ook wel eens met Swiss Travel Pass, wat een gemak toch. Gewoon een stuk papier, meer niet....

Geen enkel ander land heeft Nederland ook gevolgd in het invoeren van een landelijk uitgerold OV- chipsysteem. Kennelijk zien ze er nergens iets in.


Ach ja! Waarom zou men het ook eens makkelijk organiseren.... Nee lekker eigenwijs zijn en een uitzondering vormen ten opzichte van vrijwel ieder ander land.

Ja, laten we het hele huidige systeem omgooien omdat mensen het te moeilijk vinden om even in- en uit te checken bij verschillende vervoerders.

Ik heb het helemaal niet over het huidige systeem omgooien, dat hoeft ook niet meer…. maar ze hadden het nooit hoeven te veranderen. Dat was puur vervoerdersgericht, verpakt en vermarkt als zijnde handig voor de reiziger omdat er toevallig enkele bijkomstige handigheidjes inzaten zoals niet meer naar het loket of automaat hoeven. 

“Ja, laten we het hele systeem omgooien omdat iedere vervoerder tot op de cent nauwkeurig wil hebben wat hem toekomt en reizigers met gedoe met in/uitcheckmomenten met verschillend gekleurde paaltjes opzadelen, soms 3 smaken op één station, waarbij sommige toch niet zijn wat ze lijken te zijn, bij fouten zelf aan de bel moeten trekken en aan het uitzoek- en terugvraagwerk gezet worden, afhankelijk van welke vervoerder(s) je voor je hebt natuurlijk met bijbehorende voorwaarden en kastje-muursituaties, en doorlopende kortingen afhankelijk maken van welk abonnement/kaartje en op saldo of flexibel”. Laten we ook een studieboek met alle voorwaarden, uitzonderingen, procedures en afwijkingen maken van hoe het OV te gebruiken in Nederland. Het OV hier doorgronden is een grote klus. Daarom worden er ook al jaren vele honderden vragen hier gesteld over in/uitchecken, reizen met meerdere vervoerders in één reis, nu wel of geen korting hebben, en onbegrijpelijke reisoverzichten met gaten en lege plekken en evt. fout in rekening gebrachte tarieven erin. Allemaal domme mensen kennelijk.

 

 

Jij wilt toch ook JOUW loon krijgen, ipv alle lonen samen gooien en dat verdelen over elke werknemer waarbij diegene die het meeste werk verricht het grootste gedeelte krijgt? (eigenlijk is dat precies hoe het werkt 🤣).

 

Het wordt vrij wel op alle plekken uitgelegd hoe je reist met verschillende vervoerders: in de app, op het station en op de website van de vervoerders zelf. Een systeem kan en hoeft niet duidelijk te zijn voor iedereen, er zijn genoeg mensen die het namelijk wel begrijpen en de enkele vragen die hier gesteld worden over reizen met verschillende vervoerders zijn al tig keren met hetzelfde antwoord beantwoord. Een simpele zoekopdracht en je hebt je antwoord.


Ach ja! Waarom zou men het ook eens makkelijk organiseren.... Nee lekker eigenwijs zijn en een uitzondering vormen ten opzichte van vrijwel ieder ander land.

Ja, laten we het hele huidige systeem omgooien omdat mensen het te moeilijk vinden om even in- en uit te checken bij verschillende vervoerders.

Ik heb het helemaal niet over het huidige systeem omgooien, dat hoeft ook niet meer…. maar ze hadden het nooit hoeven te veranderen. Dat was puur vervoerdersgericht, verpakt en vermarkt als zijnde handig voor de reiziger omdat er toevallig enkele bijkomstige handigheidjes inzaten zoals niet meer naar het loket of automaat hoeven. 

“Ja, laten we het hele systeem omgooien omdat iedere vervoerder tot op de cent nauwkeurig wil hebben wat hem toekomt en reizigers met gedoe met in/uitcheckmomenten met verschillend gekleurde paaltjes opzadelen, soms 3 smaken op één station, waarbij sommige toch niet zijn wat ze lijken te zijn, bij fouten zelf aan de bel moeten trekken en aan het uitzoek- en terugvraagwerk gezet worden, afhankelijk van welke vervoerder(s) je voor je hebt natuurlijk met bijbehorende voorwaarden en kastje-muursituaties, en doorlopende kortingen afhankelijk maken van welk abonnement/kaartje en op saldo of flexibel”. Laten we ook een studieboek met alle voorwaarden, uitzonderingen, procedures en afwijkingen maken van hoe het OV te gebruiken in Nederland. Het OV hier doorgronden is een grote klus. Daarom worden er ook al jaren vele honderden vragen hier gesteld over in/uitchecken, reizen met meerdere vervoerders in één reis, nu wel of geen korting hebben, en onbegrijpelijke reisoverzichten met gaten en lege plekken en evt. fout in rekening gebrachte tarieven erin. Allemaal domme mensen kennelijk.

 

 


 

Ach ja! Waarom zou men het ook eens makkelijk organiseren.... Nee lekker eigenwijs zijn en een uitzondering vormen ten opzichte van vrijwel ieder ander land.

Ja, laten we het hele huidige systeem omgooien omdat mensen het te moeilijk vinden om even in- en uit te checken bij verschillende vervoerders.

Je moet altijd in- en uitchecken, alleen moet dat een keertje extra als je met meerdere vervoerders rijdt. Zo moeilijk is het allemaal niet.

 

Mensen zijn luie zeikerds.


De problematiek in het Verenigd Koninkrijk is een beetje achterhaald nu dat koning Charles de derde vandaag officieel de terugkeer van British Railways heeft aangekondigd - op z'n Trumpiaans gaan ze de spoorwegen deze keer Great maken, zo lijkt het. Nog geen harde garanties van een betere toekomst, maar wel enorm veel potentieel. 

Hopelijk kunnen we die materie dan ook snel achter ons laten want 'GBR' zal uiteindelijk met versimpelde tickets, tarieven, abbonnementen, en dienstregelingen moeten gaan werken. De wens is om dit tegen 2029 volledig doorgevoerd te hebben.


In het VK zijn de vervoerders verantwoordelijk voor de opbrengsten van de kaartverkoop. Sinds jaar en dag is daar een gecentraliseerd systeem voor, ORCATS. Het is een (ver)oud(erd) systeem uit de tijd van voor de privatisering van het netwerk.

Over de verschillende problemen van het systeem is meer te lezen op https://www.railway-technology.com/features/qa-is-the-orcats-ticket-system-holding-british-railways-back/?cf-view

Naast opbrengsten uit de ticketverkoop krijgen vervoerders vaak ook nog subsidie voor het rijden van niet-rendabele lijnen. Daarnaast zijn er Open Access-vervoerders die geheel voor eigen risico bepaalde treindiensten aanbieden.

interessant zijn de plannen van de Labourregering om alle franchises die aflopen niet meer aan te besteden maar te nationaliseren. Dat zal de opbrengstverdeling enorm vereenvoudigen.


In het VK heb je behoorlijk wat maatschappijen. Maar je kan met meerdere maatschappijen gewoon op één kaartje reizen en in/uitchecken onderweg is niet nodig. 

Omdat daar niet vervoerders opbrengstverantwoordelijk zijn maar de overheid. De vervoerder biedt de overheid aan een bepaald dienstenpakket te rijden tegen een bepaalde prijs. De opbrengst van de kaartjes gaat in dat model naar de overheid. Het maakt dan niet uit als er verschillende routes zijn of als er meerdere vervoerders op dezelfde route rijden want het geld hoeft niet verdeeld te worden.

In Nederland is dat model lastig te implementeren door die rare constructie met een HRN dat niet is aanbesteed waardoor je in de regio's altijd met twee verschillende opdrachtgevers zit (centraal en regionaal). 

Ach ja! Waarom zou men het ook eens makkelijk organiseren.... Nee lekker eigenwijs zijn en een uitzondering vormen ten opzichte van vrijwel ieder ander land.


In het VK heb je behoorlijk wat maatschappijen. Maar je kan met meerdere maatschappijen gewoon op één kaartje reizen en in/uitchecken onderweg is niet nodig. 

Omdat daar niet vervoerders opbrengstverantwoordelijk zijn maar de overheid. De vervoerder biedt de overheid aan een bepaald dienstenpakket te rijden tegen een bepaalde prijs. De opbrengst van de kaartjes gaat in dat model naar de overheid. Het maakt dan niet uit als er verschillende routes zijn of als er meerdere vervoerders op dezelfde route rijden want het geld hoeft niet verdeeld te worden.

In Nederland is dat model lastig te implementeren door die rare constructie met een HRN dat niet is aanbesteed waardoor je in de regio's altijd met twee verschillende opdrachtgevers zit (centraal en regionaal). 

Nederland heeft een tamelijk uniek systeem waarbij het geld uit de kaartjes niet naar de opdrachtgever maar naar de vervoerder gaat. De reden om dit te kiezen was dat de overheid geen financiële risico's wilde lopen bij tegenvallende inkomsten. Het enige andere land dat ik zo 1-2-3 weet waar het zo werkt is Japan.

En ook daar moet je per vervoerder een los kaartje kopen of met een chipkaart per vervoerder apart in/uitchecken. In Tokyo is zelfs de metro verdeeld over twee verschillende vervoerders, wat betekent dat je moet in/uitchecken als je overstapt van een lijn van de ene vervoerder op een lijn van de andere vervoerder. En omdat zo'n overstap duur uitpakt (opnieuw opstaptarief) kun je soms beter een stuk omreizen als je daardoor niet van vervoerder wisselt.


.....Als er geen meerdere routes zijn en er geen verschillende maatschappijen op hetzelfde traject rijden is het redelijk voorspelbaar welke vervoerders je gebruikt hebt. Misschien helpt het ook dat je daar pas bij het perron incheckt, en bij aankomst eerst uitcheckt...

Ooit wel eens met de trein in Engeland gereisd @Robert B  ?

Ooit wel eens gekeken hoe de verschillende vervoerders daar de exploitatie uitvoeren op een / één spoorlijn ?


In het VK heb je behoorlijk wat maatschappijen. Maar je kan met meerdere maatschappijen gewoon op één kaartje reizen en in/uitchecken onderweg is niet nodig. 

Als er geen meerdere routes zijn en er geen verschillende maatschappijen op hetzelfde traject rijden is het redelijk voorspelbaar welke vervoerders je gebruikt hebt. Misschien helpt het ook dat je daar pas bij het perron incheckt, en bij aankomst eerst uitcheckt voordat je nog uitgebreid op het station gaat winkelen?

Voor Maastricht - Nijmegen via Venlo (dus Arriva vanaf Roermond) of via Den Bosch (NS) zie ik geen oplossing. NS zou wel gek zijn om dat tegen de prijs van de (veel) kortere route aan te bieden, en daarom krijg je bij meerdere routes/vervoerders en een kaartje uit een automaat dus de keuze hoe je wilt reizen (met bijbehorende prijs).


In het VK heb je behoorlijk wat maatschappijen. Maar je kan met meerdere maatschappijen gewoon op één kaartje reizen en in/uitchecken onderweg is niet nodig. 


.....Kortom de huidige methode is en blijft toch het beste om een eerlijke verdeling te krijgen en gesjoemel te voorkomen......

Inderdaad, ik gaf het al ruim eerder aan.......

Zouden ze in het buitenland ook zo sjoemelen met al die kaarten voor alle regionale OV? In Tirol al vaak gebruikt gemaakt van ov-kaartjes die een week lang onbeperkt geldig zijn op alle OV in het hele gebied, van welk bedrijf dan ook. 

In bijv. Engeland heb je ook tal van zulke tickets in allerlei varianten. Ideaal. Maar hoe gaan ze daar de inkomsten verdelen zonder gesjoemel?


Dit zijn afspraken die gemaakt zijn tussen de vervoerders.

Overigens was mijn strippenkaart alleen op treintrajecten binnen mijn stad geldig en reden daar ook bussen. Wilde ik de stad uit met een trein dan had ik een treinkaartje nodig.


Reageer