beantwoord

in en uitchecken gaat niet goed

Het is nu voor de 4e keer dit jaar dat ik geld heb moeten terugvragen, omdat er elke keer iets fout gaat met in en uitchecken. En omdat het al 3 keer eerder dit jaar is gebeurd, krijg ik nu geen geld terug.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 22 juli 2015, 11:03

Hoi Fred, en allereerst welkom op dit forum.

Er zou niet zomaar instaptarief van je OV-chipkaart afgehaald moeten kunnen worden. Ik denk dat er toch iets misgaat met de in- of uitcheck. Dit kan aan de handeling liggen, maar ook aan de kaart zelf. De tip om zelf je transacties te bekijken én om goed te kijken waar je in- en uitcheckt, en wat er op het poortje weergeven wordt, kan ik ook absoluut aanraden.

Kun je mij even je kaartnummer via een privébericht (klik op mijn naam en 'Stuur bericht') willen sturen? Ik zie dat Theofiel, de Luchmacht en OgreRail je al hebben proberen te helpen, waarvoor dank.
Bekijk origineel

32 reacties

Wat gaat er dan mis met het in en uitchecken? Heb zelf er nooit problemen mee..
Wat gaat er dan mis met het in en uitchecken? Heb zelf er nooit problemen mee..

Ik weet het niet, elke keer wordt er in één keer 10 of 20 euro afgehouden.
Je mag ook een beetje zelflerend vermogen verwachten van NS-klanten. Of zelfredzaamheid.
Als iets bij mij fout is gegaan kijk ik de volgende keer extra goed uit.
Als ik incheck zou ik dan b.v. op de display van het paaltje letten. Word ik inderdaad ingecheckt. En als ik het niet vertrouwde loop ik even naar een kaartjesautomaat en check de status van mijn OV-chipkaart. Hetzelfde bij het uitchecken of het omschecken naar een andere vervoerder (is eigenlijk ook uit- en inchecken).

Moeilijk is het echt niet. Je kunt het!
Ik weet het niet, elke keer wordt er in één keer 10 of 20 euro afgehouden.

Hebt u uw ov-chipkaart aangemeld bij www.ov-chipkaart.nl of bij MijnNS zodat u de transacties online kunt controleren? Zo niet dan kunt u dit ook bij een kaartautomaat doen.
Het is erg lastig om dergelijke problemen op te lossen of te voorkomen als niet duidelijk is wat er precies verkeerd is gegaan.
Het argument van het verkeerd omhouden van het pasje lijkt mij eveneens onzin. Begrijp ik uit het online indienen van de claim dat uw kaart is aangemeld bij MijnNS? Zo ja, wat staat daar dan bij de keren dat er iets misging? Ontbreekt er een check-in/check-out? Is er juist uitgecheckt waar had moeten worden ingecheckt of omgekeerd?
Ja, maar ik doe ook niets verkeerd. Ik heb hier trouwens nog een uitdraai van de balie waar het de vorige keer fout is gegaan. Ik heb gewoon uitgecheckt, maar er wordt geregistreerd dat ik niet heb uit gecheckt, en dus was er weer 10 euro afgeschreven.
Ik denk dat de baliemedewerker met het 'pasje verkeerd om houden' bedoelt dat de je aan de verkeerde zijde van de poortjes probeert in of uit te checken. Maar goed. Als je zelf geen informatie verschaft over wat er precies is afgeschreven en waar het verkeerd is gegaan, dan lijkt het me verder onmogelijk je hiermee te helpen.
Het probleem ligt ook niet bij mij maar bij ns, dat blijkt wel als er tegen mij wordt gezegd dat ik het pasje verkeerd omhoud! Als het probleem bij mij zou liggen zou ik daar heus wel voor uitkomen! Als er bij hen in het computersysteem elke keer weer wat fout gaat met het in en uitchecken bij mij, dan ligt het dus niet aan mij maar aan hen. ik ben blij dat jij dat probleem niet hebt, want ik wordt er gek van om elke keer weer mijn geld terug te moeten vragen.
En dat geld terugvragen lukt op een bepaald moment ook niet meer omdat NS vindt dat je het nu maar eens moet snappen.

Misschien toch een tip. Log eens aan bij MijnNS en kijk naar het reisoverzicht. Daar kun je zien welke check-in/out's je allemaal hebt staan in het systeem. Als je geen mijnNS hebt kun je dat met het nummer van je OV-chipkaart gewoon aanmaken.
Dat heb ik gedaan, de hele dag ging het goed vanaf 11:00 begonnen met reizen en dan wordt er om 00:12 gezegd dat ik niet heb uitgecheckt terwijl ik dit wel heb gedaan, en is er in één keer weer 20 euro afgeschreven.
En in de tussentijd heb je niet in- of uitgecheckt?
En ik snap het heel goed, dat de fout niet bij mij ligt maar bij ns!
Als je om 11:00 begint te reizen en je reist door tot 00:12, dan doe je het toch echt zelf verkeerd. Een check in vervalt na 6 uur en als je dus niet voor 19:00 uitcheckt, dan is er inderdaad een gemiste check uit.

Bovendien handel je in strijd met de regels van de OV-chipkaart. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat je langer dan 6 uur een logische reisroute aflegt en niet in de richting van het incheckpunt reist. In die gevallen moet je onderweg opnieuw uitchecken en weer inchecken.

Het lijkt me nu overduidelijk dat je het zelf verkeerd doet.
Ok, hier komt ie dan! Op 17-07 om 11:09 ingecheckt in Heerlen en om 11:50 uitgecheckt in Roermond. Om 11:54 20 euro opgeladen. Om 18:43 ingecheckt in Roermond en om 19:21 uitgecheckt in Heerlen. Dan op 18-07 om 00:12 niet in of uitgecheckt in Heerlen!
Hoi Fred, en allereerst welkom op dit forum.

Er zou niet zomaar instaptarief van je OV-chipkaart afgehaald moeten kunnen worden. Ik denk dat er toch iets misgaat met de in- of uitcheck. Dit kan aan de handeling liggen, maar ook aan de kaart zelf. De tip om zelf je transacties te bekijken én om goed te kijken waar je in- en uitcheckt, en wat er op het poortje weergeven wordt, kan ik ook absoluut aanraden.

Kun je mij even je kaartnummer via een privébericht (klik op mijn naam en 'Stuur bericht') willen sturen? Ik zie dat Theofiel, de Luchmacht en OgreRail je al hebben proberen te helpen, waarvoor dank.
Ok, hier komt ie dan! Op 17-07 om 11:09 ingecheckt in Heerlen en om 11:50 uitgecheckt in Roermond. Om 11:54 20 euro opgeladen. Om 18:43 ingecheckt in Roermond en om 19:21 uitgecheckt in Heerlen. Dan op 18-07 om 00:12 niet in of uitgecheckt in Heerlen!

Hebt u om 00:12 nogmaals proberen uit te checken in Heerlen?
Ja, ik heb inmiddels ook al met NS gebeld en zij hebben mij gezegd dat ze die 20 euro terug zullen storten op mijn rekening. Want wat is er nu fout gegaan? Er wordt aangegeven dat ik op 18-07 om 00:12 heb ingecheckt maar niet heb uitgecheckt in Eygelshoven waar toen naar toe moest, terwijl ik dit wel heb gedaan.

Hebt u om 00:12 nogmaals proberen uit te checken in Heerlen?

Nee, heb om 00:12 ingecheckt in Heerlen en uitgecheckt in Eygelshoven, maar daar is het fout gegaan. Maar heb inmiddels gebeld met NS en heb mijn 20 euro terug gekregen.
Badge +3
Dan zijn we er wel zo'n beetje uit: u hebt in Heerlen ingecheckt bij NS in plaats van Veolia. In Eygelshoven kon u niet uitchecken bij NS, dus hebt u uitgecheckt bij Veolia. U hebt dus niet uitgecheckt bij NS.
Dat is het
Hoi Fred,

Fijn dat het is opgelost. Blijf alert tijdens je reizen en je in- en uitcheckmomenten. Laten we voor nu dit topic sluiten.

Hopelijk gaan de volgende reizen beter!
Bekijk voortaan eerst met welke vervoerder je gaat reizen. Check in bij de juiste vervoerder en vervolgens op plaats van bestemming uit bij de juiste vervoerder.

Bij controle in de trein van Veolia had je zelfs een boete kunnen krijgen voor het niet tonen van een geldige check-in!

De NS kan natuurlijk er niets aan doen dat u bij de verkeerde vervoerder incheckt, uw standpunt het ligt aan de NS is hiermee wel onderuit gehaald!
De NS kan natuurlijk er niets aan doen dat u bij de verkeerde vervoerder incheckt, uw standpunt het ligt aan de NS is hiermee wel onderuit gehaald!

De NS is er natuurlijk wel medeverantwoordelijk voor dat je tegenwoordig per vervoerder moet in- en uitchecken in plaats van dat je gewoon een kaartje koopt van vertrekplaats naar bestemming zonder dat je je erom hoeft te bekommeren welke vervoerder(s) op dit traject actief is/zijn.

De NS is er natuurlijk wel medeverantwoordelijk voor dat je tegenwoordig per vervoerder moet in- en uitchecken in plaats van dat je gewoon een kaartje koopt van vertrekplaats naar bestemming zonder dat je je erom hoeft te bekommeren welke vervoerder(s) op dit traject actief is/zijn.

Niet alleen de NS ook de andere vervoerders.
Niet alleen de NS ook de andere vervoerders.

Vandaar ook het voorvoegsel "mede" voor het woord "verantwoordelijk".

Reageer