beantwoord

In- en uitchecken op hetzelfde station: € 20 van tegoed af

• 19 november 2014
  • 5 reacties
  • 522 Bekeken

Gisteren wilde ik van Tilburg naar Den Bosch reizen, dus ik had rond half 12 ingecheckt op station Tilburg. Juist op dat moment werd het treinverkeer tussen Tilburg en Den Bosch stilgelegd door een gaslek. Na ongeveer anderhalf op het station gewacht te hebben, besloot ik weer uit te checken terug naar huis te gaan. Nu kom ik erachter dat er € 20 euro is afgeschreven van het saldo op mijn OV-chipkaart! Hoewel het een kaart van mijn werkgever is, wil ik graag dat dit teruggestort wordt. Ik vind het zeer onrechtvaardig dat anderhalf uur vernikkelen (gelukkig werd er wel gratis koffie en thee uitgedeeld!) en vervolgens onverrichterzake naar huis gaan mijn werkgever 20 euro gemeenschapsgeld kost (ik werk bij de rijksoverheid).

Met vriendelijke groet,
W. Kesteloo
icon

Beste antwoord door Anonymous 19 november 2014, 20:11

Als er meer dan een uur zit tussen in- en uitchecken op hetzelfde station gaat de NS er automatisch vanuit dat u wel zwart zult hebben gereisd en wordt u bestraft met wat men eufemistisch een "correctietarief" noemt. In de praktijk betekent dit dat mensen die, zoals u is overkomen, te maken krijgen met grote storingen naast het ongemak van het niet kunnen reizen nog een trap na krijgen in de vorm van deze boete. De klantenservice, of een moderator van dit forum, zal u restitutie moeten verlenen.
Bekijk origineel

5 reacties

Beste wkesteloo,

Ik heb het antwoord van Theofiel, als beste antwoord gemarkeerd. Zou je jouw NAW-gegevens + OV-chipkaartnummer kunnen sturen? Dan ga ik het rechtzetten.
Reputatie 6
Badge +2
Je moet er in zo'n geval inderdaad aan denken om (steeds) binnen het uur even uit en in te checken, voor het geval dat je uiteindelijk niet meer kan of wil reizen.
En vervolgens krijg je geen geld terug bij vertraging omdat het op basis van de laatste check-in reuze meevalt met de vertraging?

O ja, dat is wel een complicatie.
Je moet er in zo'n geval inderdaad aan denken om (steeds) binnen het uur even uit en in te checken, voor het geval dat je uiteindelijk niet meer kan of wil reizen.

En vervolgens krijg je geen geld terug bij vertraging omdat het op basis van de laatste check-in reuze meevalt met de vertraging?
Reputatie 6
Badge +2
Als er meer dan een uur zit tussen in- en uitchecken op hetzelfde station gaat de NS er automatisch vanuit dat u wel zwart zult hebben gereisd en wordt u bestraft met wat men eufemistisch een "correctietarief" noemt. In de praktijk betekent dit dat mensen die, zoals u is overkomen, te maken krijgen met grote storingen naast het ongemak van het niet kunnen reizen nog een trap na krijgen in de vorm van deze boete. De klantenservice, of een moderator van dit forum, zal u restitutie moeten verlenen.

Reageer