In- en uitchecken op hetzelfde station | NS Community
beantwoord

In- en uitchecken op hetzelfde station

  • 20 October 2017
  • 12 reacties
  • 19191 Bekeken

Ik heb recent een OV-Chipkaart gehaald en heb hier en daar wel wat gelezen.
Maar nu vraag ik me af of ik op een station kan komen om bijvoorbeeld iemand uit te zwaaien of op te wachten op het perron, en vervolgens weer uitchecken op datzelfde station.

Alvast bedankt voor uw antwoord.
icon

Beste antwoord door Tochjo 20 October 2017, 16:36

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

O ik had laatst met blauwnet contact gehad en die zei dat het niet zo was dus ik weet het niet.

Dan mag Blauwnet zeggen hoe het wel werkt, iemand uitzwaaien binnen poortjes.

Welkom op onze NS Community, Jaeden. Dit werkt ook zo bij Blauwnet.

O ik had laatst met blauwnet contact gehad en die zei dat het niet zo was dus ik weet het niet.

Welkom op onze NS Community, Jaeden. Dit werkt ook zo bij Blauwnet.

Geld dit ook bij blauw net?

Badge +3

Merk op dat er dus voldoende saldo op de kaart moet staan om te kunnen inchecken. Bovendien moet het product "Reizen op saldo bij NS" op de kaart staan om in te kunnen checken bij NS. Dit product kunt u zelf op uw OV-chipkaart zetten bij een kaartautomaat, als het er nog niet op staat.

Dat hoeft dus al lang niet meer (link werkt ook niet meer).

Zonder het product Reizen op Saldo NS (wat je vroeger op 1e of 2e klas moest zetten) kan je gewoon inchecken voor trein.

Vreemd genoeg wordt dat ‘product’ nog steeds op een kaart erbij gezet als je saldo laadt bij een NS kaartautomaat, maar het doet verder niets (tenzij je permanent 1e klas op saldo wilt reizen zonder abonnement).

Reputatie 7
Badge +3

Bij een bus (die nog geen meter gereden heeft) betaal je vaak het instaptarief (€ 1,01 in 2022), maar dat kan je wel terug claimen bij de vervoerder of via Uitcheckgemist.

@Momo had daar nog wel een voorbeeldje van (toen het instaptarief nog € 0,90 was).

Instaptarief was toen ook meer dan €0,90 maar er stond maar €0,90 in mijn reishistorie na alleen inchecken. Ik had daar toen nog van uitcheckgemist.nl een screenprintje van gemaakt en die kwam ik eerder deze week toen ik naar iets anders op zoek was nog tegen, maar nu weet ik niet meer in welke folder dat was. Even verder spitten. 

Ah, toch gevonden:

Over die €0,90 als instaptarief was toen nog verwondering herinner ik me. 

Badge +3

Bij een bus (die nog geen meter gereden heeft) betaal je vaak het basistarief (€ 1,01 in 2022), maar dat kan je wel terug claimen bij de vervoerder of via Uitcheckgemist.

@Momo had daar nog wel een voorbeeldje van (toen het instap/basistarief nog rond de € 0,90 was).

Bij Flex en langer dan 60 minuten op een treinstation krijg je een €20 correctie, bij reizen op saldo met een abonnement kost dat €10 van het saldo op je kaart (zonder abonnement of Samenreiskorting is dat ook €20).

Bij metro en na meer dan 20 minuten weer naar buiten zal dat inderdaad €4 kosten.

Reputatie 6
Badge +2

Bedankt. Als je per ongeluk langer dan 20 minuten blijft, dan vermoed ik dat je bij uitchecken de €4 instaptarief kwijt bent (en is dat met NS Flex hetzelfde?). Dan kan je goedkoper alsnog gaan reizen, al is het maar één halte heen en terug. Dat hangt er ook vanaf of je net als bij NS binnen een half uur moet gaan reizen. Als dat bij de metro hetzelfde is kan je daarvoor dan eventueel nog op tijd zijn.

In plaats van het instaptarief zou het ook nog het basistarief kunnen zijn.

Reputatie 6
Badge +2

Bedankt. Als je per ongeluk langer dan 20 minuten blijft, dan vermoed ik dat je bij uitchecken de €4 instaptarief kwijt bent (en is dat met NS Flex hetzelfde?). Dan kan je goedkoper alsnog gaan reizen, al is het maar één halte heen en terug. Dat hangt er ook vanaf of je net als bij NS binnen een half uur moet gaan reizen. Als dat bij de metro hetzelfde is kan je daarvoor dan eventueel nog op tijd zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Bij metrostations heb je 20 minuten de tijd om iemand kosteloos uit te zwaaien. 

Zie: https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/hoe-werkt-het-reizen/iemand-ophalen-of-uitzwaaien.htm

Reputatie 6
Badge +2

En hoe is dat bij een metrostation?

Badge +3
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.

Merk op dat er dus voldoende saldo op de kaart moet staan om te kunnen inchecken. Bovendien moet het product "Reizen op saldo bij NS" op de kaart staan om in te kunnen checken bij NS. Dit product kunt u zelf op uw OV-chipkaart zetten bij een kaartautomaat, als het er nog niet op staat.

Reageer