In/uit-checken in station Amersfoort: waarom staat er een Connexxion-poortje midden in het station? | NS Community
beantwoord

In/uit-checken in station Amersfoort: waarom staat er een Connexxion-poortje midden in het station?

  • 9 September 2015
  • 45 reacties
  • 6800 Bekeken

Afgelopen zaterdagavond reisde ik van Amersfoort naar Amsterdam.
Op station Amersfoort raakte ik geboeid door de tentoonstelling met foto's over Spakenburgse klederdracht. Ineens was het tijd voor mijn trein. Ik checkte midden in het station (op de overloop) in: de paaltjes stonden volgens mijn herinnering 'achter' de nieuwe poortjes. Mijn netvlies registreerde een vreemde code, maar ik besteedde er geen aandacht aan.
Helaas!
De conducteur die mij controleerde vertelde mij dat ik niet bij NS, maar bij Connexxion was ingecheckt. Ik had moeten letten op de kleur van de paaltjes. Vriendelijk schreef hij een document uit waarmee ik bij Connexxion de 10 euro kon terughalen, die nu door Connexxion zou worden afgeschreven van mijn chipkaart.
Heel attent.
Maar ik werd pas echt boos toen ik gisteren een brief van de NS kreeg, met het verzoek om 43,30 euro te betalen, omdat ik zonder geldig plaatsbewijs zou hebben gereden.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Waar kan ik een klacht indienen?
Moet ik betalen of is er ergens een formulier te halen om dit weer ongedaan te maken?
Wat een wereld!
icon

Beste antwoord door Sivan NS 9 September 2015, 17:35

Bekijk origineel

45 reacties

Hoi Barbara, en welkom op het forum!

Amersfoort heeft vaker grote foto's op het station hangen. Erg interessant inderdaad! Jammer dat er hierdoor iets is misgegaan met het inchecken.

Je hebt blijkbaar een Uitstel van Betaling ontvangen. Het is terecht dat deze is uitgeschreven, omdat je geen geldig vervoerbewijs had, maar de conducteur had je natuurlijk wel moeten informeren hierover. Uit jouw verhaal begrijp ik dat dit niet is gebeurd?

Je Uitstel van Betaling dien je inderdaad te betalen. Je kunt contact opnemen met onze Klantenservice met het verzoek het boetedeel van 35 euro te vergoeden. Als dit je eerste boete is, gaat NS hier coulant mee om. Je kunt Klantenservice het snelst bereiken via 030-751 51 55.
Hoi Barbara, en welkom op het forum!

Amersfoort heeft vaker grote foto's op het station hangen. Erg interessant inderdaad! Jammer dat er hierdoor iets is misgegaan met het inchecken.

Je hebt blijkbaar een Uitstel van Betaling ontvangen. Het is terecht dat deze is uitgeschreven, omdat je geen geldig vervoerbewijs had, maar de conducteur had je natuurlijk wel moeten informeren hierover. Uit jouw verhaal begrijp ik dat dit niet is gebeurd?

De Uitstel van Betaling dien je inderdaad te betalen. Je kunt contact opnemen met onze Klantenservice met het verzoek het boetedeel van 35 euro te vergoeden. Als dit je eerste boete is, gaat NS hier coulant mee om. Je kunt Klantenservice het snelst bereiken via 030-751 51 55.


Beste Sivan NS,

Dank voor de tip! Ik heb meteen gebeld, en inderdaad ontvang ik nu een nieuwe acceptgirokaart, zonder de 35 euro boete.
Dat voelt een stuk beter.
Bedankt voor de snelle reactie.
Kijk, dat is goed om te horen, Barbara. Fijn dat het is opgelost voor je!
Reputatie 1
Badge
EN zoals vrijwel 8 uit 10 keren: het echte antwoord weet of zegt Sivan niet.
Dat is omdat ELK overstapstation met tenminste 2 vervoerders op de perrons palen van beide-of in Zutphen zelfs 3- hebben staan voor de OVERstappers. Stap je UIT dan pas uitsjekken bij de uitgang. Al zijn er gevorderde plannen om dit juist in Amf-en Ede- te gaan opheffen/combineren.
Dat wordt nog heel wat meldingen hier als in Amf de poortjes die net geplaatst zijn dicht gaan en mensen nog in de oude habitus blijven hangen van alvast uitsjekken op het perron.
Jammer dat er hierdoor iets is misgegaan met het inchecken.
De kern van de oorzaak ligt hier toch echt bij de NS zelf. Snap dat dit heel makkelijk denken en uitdragen is, maar fair is het allerminst.
Reputatie 2
Wij checkten gisteren netjes in op Amersfoort, met hete choco en koffie in de ene hand, en de ov-chip in de andere. Bij de conducteur bleek dat we ingecheckt waren bij Connexxion, net zoals meerdere passagiers in die trein. Hadden we moeten zien want het staat boven de poortjes. Ach, en ik loop met mijn blik gericht op het poortje en het inlogrondje en de vloer in plaats van met mijn ogen ten hemel geslagen. Ik val liever niet nogmaals op een NS station want die vloer is zeer hard.
De poortjes zouden Connexxion lichtblauw geweest zijn, zei de vrolijke conducteur. Ik dacht echt NS geel gezien te hebben. Mijn dochter had alleen oog voor haar choco, voor mij en voor de incheck en mijn vriend zei dat volgens hem Connexxion groen is.
De goedlachse conducteur raadde ons aan gewoon door te reizen en later niet uit te checken.
Mijn dochter kreeg op haar laatste stukje naar haar huis 'bezoek' van drie brede geel-zwarte mannen met barse gezichten. Ze werd er van beschuldigd zwart te rijden, en wat ze zei zou niet kloppen, en tja, die aardige conducteur had ons geen briefje mee gegeven. Eigenlijk hadden we in Hilversum uit moeten stappen, in- en uitchecken? Of niet? Terugreizen, uitchecken bij de blauwe lijn (of zo) en dan weer inchecken bij de gele poort (niet zijnde de kleurige Connexxionpoort). En dan hadden we eigenlijk niks meer extra hoeven te betalen want dan was het al daltijd en reisden we dalvrij. Ik wou wachten, vriend en dochter niet, die wilden liever wat extra betalen en naar huis, en nu vraag ik me nog alleen af of die poortjes nou Connexxion blauw waren, Connexxion groen of Connexxion geel? En waarom er niets op de paaltjes staat, duidelijk, groot.
En waarom de NS denkt dat passagiers, op weg naar de poort, met het oog gericht op het incheckrondje, dan toch naar boven kijken? Zou ik niet doen, voor je het weet struikel je over zo’n incheckzuil. Ik wel dus! 😉
Reputatie 2
EN zoals vrijwel 8 uit 10 keren: het echte antwoord weet of zegt Sivan niet.
Dat is omdat ELK overstapstation met tenminste 2 vervoerders op de perrons palen van beide-of in Zutphen zelfs 3- hebben staan voor de OVERstappers. Stap je UIT dan pas uitsjekken bij de uitgang. Al zijn er gevorderde plannen om dit juist in Amf-en Ede- te gaan opheffen/combineren.
Dat wordt nog heel wat meldingen hier als in Amf de poortjes die net geplaatst zijn dicht gaan en mensen nog in de oude habitus blijven hangen van alvast uitsjekken op het perron.


Wordt het niet eens tijd voor een incheck als je reis begint en een uitcheck als je reis ten einde is? Zonder dat geren naar paaltje A en dan naar paaltje B en dag trein? Je checkt in, je betaalt, en toch reis je zwart, want...je zit in de Hema trein en niet in de Albert Hein trein. Je hebt dus een kaartje voor de groene trein en daarmee mag je niet in de blauwe, maar weer wel in de rode, maar weer niet in de gele. Ja, het is eh, welk jaartal ook alweer? 😛
Reputatie 7
Badge +3
De situatie op o.a. Amersfoort is al vaker voorbij gekomen op het forum.
Volgens NS is de situatie met de poortjes van meerdere vervoerders totaal niet verwarrend, is het maar een ontzettend klein deel van de reizigers dat verkeerd in- of uitcheckt en moet je je als reiziger tegenwoordig maar gewoon goed voorbereiden op een reis met de trein.
Maar als ik alleen al de meldingen op dit forum zie van mensen die bij de verkeerde vervoerder hebben in/uitgecheckt, en ik denk dat nog geen 1% van de reizigers op dit forum terechtkomt, denk ik dat NS hier vrij optimistisch over doet.

Het wordt inderdaad hoog tijd dat die situatie met in/uitchecken bij de verschillende vervoerders verdwijnt. Maar een proef daarmee schijnt nu door de overheid tegengehouden te worden ivm privacy van de reizigers. Dat kunnen we NS dus niet verwijten 🙂
Reputatie 2
De situatie op o.a. Amersfoort is al vaker voorbij gekomen op het forum.
Volgens NS is de situatie met de poortjes van meerdere vervoerders totaal niet verwarrend, is het maar een ontzettend klein deel van de reizigers dat verkeerd in- of uitcheckt en moet je je als reiziger tegenwoordig maar gewoon goed voorbereiden op een reis met de trein.
Maar als ik alleen al de meldingen op dit forum zie van mensen die bij de verkeerde vervoerder hebben in/uitgecheckt, en ik denk dat nog geen 1% van de reizigers op dit forum terechtkomt, denk ik dat NS hier vrij optimistisch over doet.

Het wordt inderdaad hoog tijd dat die situatie met in/uitchecken bij de verschillende vervoerders verdwijnt. Maar een proef daarmee schijnt nu door de overheid tegengehouden te worden ivm privacy van de reizigers. Dat kunnen we NS dus niet verwijten :)


Dank je voor je reactie. Ik weet niet hoe ik me voor kan bereiden op de poortjes die ik onderweg tegen zal komen. Dat zal dan wel op ns.nl staan neem ik aan. Zoiets als: 'Uitstappen in Amersfoort, let op bij de poortjes...' En die privacy? Net of ik anoniem met mijn abonnement in en uitcheck en niemand dus weet hoe ik reis? Mag ik zelf kiezen of ik anoniem en dus rennend naar paaltjes wil reizen of niet anoniem en dus rustig 's ochtends incheck en rustig 's avonds uit? Enne, zijn die poortjes op Amersfoort van Connexxion nou blauw, groen of geel? Heb er op gegoogeld, zie geen foto met andere kleuren dan geel.:?
Reputatie 7
Badge +3
NS = geel, Connexxion = blauw

Reputatie 2
NS = geel, Connexxion = blauw


Wauw, bedankt. Ik heb deze foto niet gevonden. Dit is volgens mij de achterkant van Amersfoort. Vooraan was het dus niet NS geel, niet Vallei blauw, niet Connexxion groen, maar eh, IJslands grijs. Zonder die speciale incheck paal, die is wel duidelijk. Nou ja, als de trein redelijk vol zat met verkeerd ingecheckte mensen, jong en oud, man en vrouw, met diverse afkomsten en opleidingen, mag ik dan concluderen dat het er zo heel mooi en duidelijk uit ziet maar met je kaart in je hand, als je er voor staat, toch anders? Zoiets als bijgaand plaatje van deze kikker zullen we maar zeggen?

Reputatie 7
De situatie op o.a. Amersfoort is al vaker voorbij gekomen op het forum.
Volgens NS is de situatie met de poortjes van meerdere vervoerders totaal niet verwarrend, is het maar een ontzettend klein deel van de reizigers dat verkeerd in- of uitcheckt en moet je je als reiziger tegenwoordig maar gewoon goed voorbereiden op een reis met de trein.
Maar als ik alleen al de meldingen op dit forum zie van mensen die bij de verkeerde vervoerder hebben in/uitgecheckt, en ik denk dat nog geen 1% van de reizigers op dit forum terechtkomt, denk ik dat NS hier vrij optimistisch over doet.

Het wordt inderdaad hoog tijd dat die situatie met in/uitchecken bij de verschillende vervoerders verdwijnt. Maar een proef daarmee schijnt nu door de overheid tegengehouden te worden ivm privacy van de reizigers. Dat kunnen we NS dus niet verwijten :)


Ik ben het helemaal met je eens.

Dat bij die proef de privacy van reizigers in het geding zou zijn, is natuurlijk een kulargument. Om aan die proef mee te kunnen doen, moet men zich via een speciale website registeren. Hoezo privacy? En als men zo aan privacy hecht, waarom mag een conducteur dan wel kunnen zien, dat bij de "concurrent" is ingecheckt?

Hoeveel reizigers zullen er een gewoonte van maken om opzettelijk bij de "verkeerde" paal in- of uit te checken? In vrijwel de meeste gevallen gebeurt dat per abuis, door onwetenheid of onduidelijkheid.

Het in- en uitchecken per vervoerder is bij de invoering van de OV-Chipkaart door de vervoerders afgedwongen: de gebruikers van de OV-Chipkaart hebben niet om dit onoverzichtelijke en klantonvriendelijke systeem gevraagd. Klantvriendelijkheid staat voor de vervoerders op de eerste plaats. Van een "verkeerde" in- of uitcheck mag de reiziger geen nadeel ondervinden en de gang naar verschillende loketten om een en ander weer recht te trekken is allerminst klantvriendelijk. Waarom regelen de vervoerders dat niet onderling?
Reputatie 2
De situatie op o.a. Amersfoort is al vaker voorbij gekomen op het forum.
Volgens NS is de situatie met de poortjes van meerdere vervoerders totaal niet verwarrend, is het maar een ontzettend klein deel van de reizigers dat verkeerd in- of uitcheckt en moet je je als reiziger tegenwoordig maar gewoon goed voorbereiden op een reis met de trein.
Maar als ik alleen al de meldingen op dit forum zie van mensen die bij de verkeerde vervoerder hebben in/uitgecheckt, en ik denk dat nog geen 1% van de reizigers op dit forum terechtkomt, denk ik dat NS hier vrij optimistisch over doet.

Het wordt inderdaad hoog tijd dat die situatie met in/uitchecken bij de verschillende vervoerders verdwijnt. Maar een proef daarmee schijnt nu door de overheid tegengehouden te worden ivm privacy van de reizigers. Dat kunnen we NS dus niet verwijten :)


Ik ben het helemaal met je eens.

Dat bij die proef de privacy van reizigers in het geding zou zijn, is natuurlijk een kulargument. Om aan die proef mee te kunnen doen, moet men zich via een speciale website registeren. Hoezo privacy? En als men zo aan privacy hecht, waarom mag een conducteur dan wel kunnen zien, dat bij de "concurrent" is ingechekt?

Hoeveel reizigers zullen er een gewoonte van maken om opzettelijk bij de "verkeerde" paal in- of uit te checken? In vrijwel de meeste gevallen gebeurt dat per abuis, door onwetenheid of onduidelijkheid.

Het in- en uitchecken per vervoerder is bij de invoering door de vervoerders afgedwongen: de gebruikers van de OV-Chipkaart hebben niet om dit onoverzichtelijke en klantonvriendelijke systeem gevraagd. Klantvriendelijkheid staat voor de vervoerders op de eerste plaats. Van een "verkeerde" in- of uitcheck mag de reiziger geen nadeel ondervinden en de gang naar verschillende loketten om een en ander weer recht te trekken is allerminst klantvriendelijk. Waarom regelen de vervoerders dat niet onderling?


Helemaal met je eens. Mijn vriend roept nog: 'Translink zit daarachter, 95% van dit soort ellende komt van Translink want zij incasseren en verdelen...' en wat hij verder zegt zal ik maar niet herhalen. Hij rijdt auto, ik probeer hem het OV in te krijgen, hij mij de auto in. Ik moet zeggen, OV-auto staat nu 2-8. Vandaar dat OV als een gekleurde wapperende vlag op een stier begint te lijken voor hem....
Reputatie 5
Het is niet Translink dat een barriere opwerpt, maar de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Van de ACM mogen NS en Connexxion alleen een proef doen als die binnen een jaar weer terug wordt gedraaid, omdat NS anders concurrentiegevoelige informatie in handen krijgt die ze kunnen gebruiken bij een toekomstige aanbesteding van de Valleilijn. Er is onlangs een nieuw plan gepresenteerd waarbij de reisgegevens worden ondergebracht bij een derde partij, die ervoor zorgdraagt dat NS en Connexxion het geld krijgen waar ze recht op hebben. Omdat zowel NS en Connexxion geen inzage krijgen in de reisgegevens is deze oplossing vanuit mededingingsoogpunt niet bezwaarlijk.

In maart 2017 zal, zoals het er nu naar uitziet, eindelijk de proef worden gehouden (maar pin me er niet op vast, want de proef is eerder al meerdere malen uitgesteld). Binnenkort wordt duidelijk of gekozen wordt voor de proef in de oorspronkelijke opzet (die dus na een jaar teruggedraaid moet worden), of voor de nieuwe opzet.

Zie ook: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1523544/vanaf-maart-niet-opnieuw-inchecken-valleilijn.html
Reputatie 5
En waarom de NS denkt dat passagiers, op weg naar de poort, met het oog gericht op het incheckrondje, dan toch naar boven kijken? Zou ik niet doen, voor je het weet struikel je over zo’n incheckzuil. Ik wel dus! ;)

In de stationshal van Amersfoort is bij de poortjes een brede band op de grond aangebracht, die bij de NS-poortjes NS-geel is en bij de Connexxionpoortjes Connexxionblauw. Maar mijn ervaring is dat het, ondanks dit soort maatregelen, nog steeds vaak fout gaat.
Reputatie 7


Dank voor de tip! Ik heb meteen gebeld, en inderdaad ontvang ik nu een nieuwe acceptgirokaart, zonder de 35 euro boete.
Dat voelt een stuk beter.
Bedankt voor de snelle reactie.


Wat is nu het eigenlijk het nut van het opleggen van een boete, als die met één telefoontje weer ongedaan gemaakt kan worden?
Het kan niet altijd ongedaan gemaakt worden, Bertus. Er wordt een boete gegeven omdat er geen geldig vervoerbewijs getoond kan worden. De collega van de klantenservice die Barbara daarna aan de telefoon krijgt, kan besluiten om wel of niet coulant met de situatie om te gaan.
Reputatie 7
Strikt genomen had Barbara W geen geldig NS vervoersbewijs, maar omdat ze door wat voor reden dan ook, bij de voor NS "verkeerde" paal is ingecheckt, maakt dat haar een zwartrijder? Nee, door het inchecken heeft Barbara W de intentie getoont, normaal voor naar reis te betalen.

Natuurlijk is het fijn voor Barbara W dat ze boete niet hoeft te betalen door de "coulante" houding van een NS medewerker, maar voor iemand die minder goed van de tongriem is gesneden geldt de "coulance" niet en is voor hem of haar misschien wel een reden om de OV-Chipkaart doormidden te breken en het openbaar vervoer de rug voorgoed de rug toe te keren.

Verder vraag Ik me af, of de "coulanceregels" in vaste procedure's zijn vastgelegd of dat de NS medewerker zelf de vrijheid heeft, coulance toe te passen.
Hallo Bertus, dit is afhankelijk van de situatie. We bekijken per geval wat er mogelijk is en wat niet. In dit topic vertellen Klaas Jan en Sivan hier meer over.
Reputatie 7
Badge +3
Tegelijkertijd kun je constateren dat wanneer er veel coulance moet worden toegepast er duidelijk ontwerpfouten in een systeem of een lokale situatie zitten. Van dat laatste lijkt Amsterdam Amstel me een schrijnend voorbeeld.

Iedere klacht is een kans.
Reputatie 7
Hallo Bertus, dit is afhankelijk van de situatie. We bekijken per geval wat er mogelijk is en wat niet. In dit topic vertellen Klaas Jan en Sivan hier meer over.

Prachtig natuurlijk dat per "geval" wordt bekeken wordt wat er mogelijk is, maar dat maakt het coulance-systeem ondoorzichtig, ook omdat er (naar ik aanneem) meerdere medewerkers zich hiermee bezighouden. En, Ik kan me ook voorstellen, dat wanneer een medewerker zijn dag niet heeft, minder geneigd is coulant te zijn.

Is er een pro-actief coulancebeleid? Met andere woorden, wanneer een klant een "geval" wordt en een eerste boete krijgt, wordt de klant dan benaderd?
Reputatie 7
Tegelijkertijd kun je constateren dat wanneer er veel coulance moet worden toegepast er duidelijk ontwerpfouten in een systeem of een lokale situatie zitten. Van dat laatste lijkt Amsterdam Amstel me een schrijnend voorbeeld.

Iedere klacht is een kans.


Dat valt ook al te constateren door het aantal boetes dat wordt uitgeschreven, vanwege een "foute" check-in/check-out. Ik ben overigens benieuwd hoeveel dat er zijn.
Situatie met verwisselen van palen om uit te checken is heel vervelend. Het gebeurde ook mijn dochter op station Amersfoort. En het gebeurde mij op station Amsterdam Amstel. Die palen en hekken zien er toch allemaal hetzelfde uit. Hoe moet je weten of je bij NS incheckt op bij connexion of metro. Situatie op Amstel is wat dat betreft helemaal zot.
Situatie met verwisselen van palen om uit te checken is heel vervelend. Het gebeurde ook mijn dochter op station Amersfoort. En het gebeurde mij op station Amsterdam Amstel. Die palen en hekken zien er toch allemaal hetzelfde uit. Hoe moet je weten of je bij NS incheckt op bij connexion of metro. Situatie op Amstel is wat dat betreft helemaal zot.
Tja, ik vind het toch redelijk duidelijk aangegeven.
Reputatie 1
Beste Iris,

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt als Barbara W. Zie ook:

https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/verkeerd-ingecheckt-amersfoort-station-43572/index1.html#post291626

Mijn conducteur gaf mij een boete terwijl ik dacht dat ik alleen ticket moest betalen. Toen ik hem hier naar vroeg gaf hij aan dat het niet aan hem is maar aan de NS om daar een beslissing over te maken. Nu blijkt dat hij wel, zonder mijn verhaal gehoord te hebben heeft besloten dat ik geen coulance kan krijgen. Dit is toch gewoon oneerlijk, mij verwijzen naar NS maar stiekem voorkomen dat ik kans maak op de coulance regel. Ik zit nu met een boete van NS + boete voor te laat betalen(vanwege bezwaar) + boete van Connection. Het hele forum staat vol met klanten die gedupeerd worden door de onduidelijke poortjes.

Reageer