beantwoord

in/uitchecken

• 22 november 2014
  • 8 reacties
  • 270 Bekeken

vandaag vanuit ruurlo naar amersfoort geweest; heerlijk dat in/uitchecken !vooral als er een rij voor jestaat en 4 minuten hebt om van het ene perron naar het andere te rennen om de trein te halen! Is het nou zo moeilijk om gewoon in te checken bij het begin en uit te checken bij het eind in plaats van bij elke vervoerder (soms 3!) dat te doen. WELKE SLIMMERIK BIJ NS KOMT OP KORTE TERMIJN OP DAT IDEE???
ALDERT ABBAS, RUURLO
icon

Beste antwoord door De luchtmacht 22 november 2014, 19:46

Uit het feit dat je met meerdere vervoerders hebt gereisd, kun je concluderen dat de oplossing niet alleen van NS moet komen, maar van alle vervoerders samen. De OV-chipkaart is immers geen product van alleen NS. Als ik het goed begrepen heb, komt er begin volgend jaar een proef op de Valleilijn waarbij tijdens een overstap naar een andere vervoerder niet meer hoeft te worden omgecheckt. Ik neem dat wanneer die proef succesvol lijkt, er snel andere vervoerders zullen volgen.
Bekijk origineel

8 reacties

Uit het feit dat je met meerdere vervoerders hebt gereisd, kun je concluderen dat de oplossing niet alleen van NS moet komen, maar van alle vervoerders samen. De OV-chipkaart is immers geen product van alleen NS. Als ik het goed begrepen heb, komt er begin volgend jaar een proef op de Valleilijn waarbij tijdens een overstap naar een andere vervoerder niet meer hoeft te worden omgecheckt. Ik neem dat wanneer die proef succesvol lijkt, er snel andere vervoerders zullen volgen.
Badge +3
Het idee is er dus al, maar de praktische uitvoerbaarheid gaat wat tijd kosten. Er komt dus eerst een proef, en voordat alles rond is met alle vervoerders zijn we eerder jaren dan maanden verder, schat ik zo in.
Vermoedelijk wijst die proef uit dat reizigers het verwarrend vinden om bij de Valleilijn niet om te hoeven checken en dat het duur is om dit soort verbeteringen nog aan te brengen nu de OV-chipkaart al is uitgerold. Vervolgens gebruiken de vervoerders dat resultaat als excuus om het omchecken in stand te houden, waar staatssecretaris Mansveld dan weer eens mee instemt.
Wat een onzinnig gezeur Pe_pe. Sinds de invoering van de OV-chipkaart zijn vrijwel alle onderzochte verbeteringen gewoon doorgevoerd. Ook NS heeft de uitdrukkelijke wens uitgesproken het omchecken uit te willen bannen. Ik heb er in elk geval alle vertrouwen in dat dat daadwerkelijk zal lukken.
"Ook NS heeft de uitdrukkelijke wens uitgesproken het omchecken uit te willen bannen."

Zoiets als:
"Wij schrijven Reiziger met een hoofdletter R."
"We zijn helemaal voorbereid op de winter."
"We zetten de reiziger op 1, 2 en 3."
"Wij kunnen de reizigers veel beter informeren dan ProRail."
"Wij kunnen tweemaal zoveel betalen om de HSL te mogen exploiteren dan alle concurrenten."
"We zetten deze herfst extra materieel in."

PR-woorden zijn er genoeg bij NS. Als het op daden aankomt is het too little too late als er überhaupt al iets van terecht komt.

Wat die OV-chipkaart betreft: Die is qua ontwikkeling nu zo ongeveer op pilot-niveau: Het is tot op zekere hoogte functioneel, maar hangt nog van workarounds aan elkaar. In plaats daarvan is die met alle tekortkomingen volledig uitgerold en zijn alternatieven afgeschaft, zonder dat duidelijk is of en zo ja wanneer die OV-chipkaart gebruiksvriendelijk gaat werken. Daarmee is NS bijvoorbeeld lijnrecht tegen het advies van onder meer de commissie-Meijdam ingegaan om het papieren treinkaartje pas af te schaffen nadat het enkelvoudig inchecken geïmplementeerd zou zijn. De enige zekerheid is dat elke reparatie wordt doorberekend aan ofwel de reiziger danwel de belastingbetaler. Het is nog altijd niet mogelijk om eenmalige reisproducten te laden, de lange-afstandskorting bij omchecken is maar half geïmplementeerd, de passagepassen voor afgesloten stations zijn er nog altijd niet, bij problemen worden reizigers nog steeds heen en weer gestuurd tussen de vervoerders en TLS, nog steeds kunnen veel abonnementen niet samen op 1 OV-chipkaart staan, nog steeds is een klassewissel niet voor alle abonnementen mogelijk, het is nog altijd niet mogelijk om de reiskosten bij een zakelijke OV-chipkaart uit te splitsen tussen de reiziger en diens werkgever, keuzedagen gaan nog steeds om de haverklap mis, Dagkaarten Fiets en Hond kunnen nog altijd niet met het OV-chipkaartsaldo worden betaald, het corrigeren van verkeerd in- en uitchecken is nog steeds omslachtig, bij vervangend vervoer is er nog steeds geen structurele oplossing om door poortjes te komen, bij stremmingen is er nog altijd geen regeling op basis waarvan de reiziger recht heeft op de geldende vergoeding, verschillende reisproducten gebruiken voor verschillende delen van de reis (Samenreiskorting, dalkorting, zakelijk/privé e.d.) is nog steeds niet anders mogelijk dan door halverwege de trein te verlaten, etc. En dan is er ook nog een klantenservice die reizigers regelmatig het bos in stuurt omdat die zelf ook niet meer begrijpt hoe het nou zit met die OV-chipkaart. Nee, ik heb er geen vertrouwen in dat NS vanaf nu plotseling wel voortvarend de tekortkomingen van de OV-chipkaart gaat verhelpen. De NS heeft nog steeds hetzelfde belang in het omchecken als toen ze dat systeem uitdachten: Het is een stevig argument richting de politieke besluitvormers om de komst van andere vervoerders van het hoofdrailnet te weren teneinde vaker omchecken te voorkomen.
Reputatie 3
Badge
Ik ben een in het algemeen heel tevreden treinreiziger, maar ik vrees toch dat veel van de problemen die Pe_pe noemt, inderdaad wel snel opgelost moeten worden.

Ik geloof zelf absoluut niet in complottheorieën en bewuste sabotage door NS of wie dan ook, maar ik vraag me werkelijk af hoe sommige fouten gemaakt konden worden. En de voortdurend ontwijkende antwoorden van NS maken het er niet duidelijker op.
En dan hebben we het nog niet over een aantal - kennelijk - bewuste beslissingen van NS in het nadeel van de reiziger. Denk aan het onmogelijk maken van een upgrade naar de eerste klas voor een specifieke reis bij Traject Vrij, of het opknippen van een reis die langer dan 35 minuten onderbroken wordt. Dat zijn gewoon prijsverhogingen, die sluipenderwijs met de ov-chipkaart en de nieuwe abonnementen zijn ingevoerd. Het feit dat die niet openlijk als prijsverhoging gecommuniceerd worden (zoals een vertraging ook niet meer als zodanig wordt aangekondigd), en dat elke vraag naar het 'waarom' van die maatregelen onbeantwoord blijft, stemt zelfs een geboren optimist als ik niet vrolijk.
Badge
Dag Aldert, welkom op het forum. Ik begrijp je punt heel goed. Op dit moment is het inderdaad zo dat je moet uitchecken en opnieuw moet inchecken als je van vervoerder wisselt. Wat de Luchtmacht hier ook al aangeeft, op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede gaan NS en Connexxion een pilot doen waarbij een reiziger die tijdens zijn treinreis overstapt van de ene op de andere vervoerder niet meer tussentijds hoeft in- en uit te checken. Hopelijk werkt in de toekomst andere regionale vervoerder mee. Wij zijn constant op zoek naar nieuwe ontwikkelingen. Feedback is altijd welkom. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart'.
Hopelijk werkt in de toekomst andere regionale vervoerder mee.

Natuurlijk, het is volgens NS de schuld van Arriva, Veolia en Syntus: Uitgerekend de vervoerders die nooit in TLS hebben gezeten en dus zeker niet verantwoordelijk zijn voor de ontwerpkeuze om reizigers te laten omchecken tussen vervoerders. Als NS had gewild, was het omchecken van begin af aan niet nodig geweest. Dat had de reiziger zowel ongemak als doorberekende reparatiekosten gescheeld.

Reageer