beantwoord

Inchecken aan de grens

• 10 februari 2015
  • 14 reacties
  • 1832 Bekeken

Op 25 maart a.s. reis ik (met drie van mijn broers en een vriend) rond door Nederland en Duitsland. Ik heb een 5-persoons dagkaart in Nordrhein-Westfalen. We willen reizen van den haag naar Enschede, dan in NRW en vervolgens via Heerlen weer naar huis.
Hoe je nu moet inchecken en op welk station is mij een volkomen raadsel. Op station Eygelshoven markt kun je niet inchecken, en de DB NRW dagkaart is daar niet meer geldig. Ik kan een E-ticket kopen van Eygelshoven markt naar Heerlen, maar dat slechts voor het volle bedrag; ook wanneer ik recht heb op 40% daluren korting. Via NS Internationaal een kaartje kopen van Herzogenrath naar Eygelshoven is onmogelijk. Ter plekke is een kaartje uit de automaat trekken (voor 5 personen) geen optie: foetsie die trein. Als treinengek is het behoorlijk afzien
icon

Beste antwoord door Inge NS 11 februari 2015, 20:46

Welkom op het forum FWiegant!

Een iets latere reactie dan gebruikelijk, omdat ik het nog even aan het uitzoeken was. Ik weet niet welke route je precies wilt afleggen en of je al tickets hebt besteld voor Herzogenrath - Hoensbroek, maar volgens NS International zou Stolberg-Maastricht wellicht ook een optie kunnen zijn.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
Op station Eygelshoven markt kun je niet inchecken
Er is vorig jaar een mobiele chippaal geplaatst, zoals op Wikipedia te lezen is. Die zal er nog wel staan, lijkt me.
Wanneer je op de stations faciliteiten website van de NS kijkt lijkt het daar niet op
Wanneer je op de stations faciliteiten website van de NS kijkt lijkt het daar niet op
Die pagina's met stationsvoorzieningen kloppen op wel meer punten niet voor stations waar NS niet zelf rijdt. Zo ontbreekt ook bijna altijd dat er een kaartautomaat staat, terwijl er op de meeste van die stations een NS-kaartautomaat staat die aan de lokale vervoerder wordt verhuurd.

Als het goed is moet u een internationaal ticket kunnen bestellen met 100% korting in Duitsland en 40% korting in Nederland. Daarmee moet u in Nederland wel uw OV-chipkaart kunnen tonen, maar hoeft u niet in te checken. Met inchecken in Eygelshoven markt zou u geen vervoerbewijs hebben van de grens tot aan Eygelshoven markt.
Reputatie 1
Badge
Je NRW kaart geldt TOT Herzogenrath en je MOET dus voor die 1 km Herzrath-grens een kaartje bijkopen,. MIsschien dat dat via de webshop van NS-int kan, maar het kan zeker voor DIE richting niet bij een NSautomaat (andersom had wel gekund). Ik betwijfel of wat Px2 zegt klopt, want de richting speelt mee: de vervoermij van het land waar je ''reis'' begint is verantwoordelijk voor de kaartverkoop.
Klopt dat NS bakzeil heeft gehaald en 1/7 op al die stations waarvan ze altijd vonden dat die andere concurrenten daar voor moesten zorgen (zelfde voor bvb Glanerburg) mobiele CICO's-autmaten hebben geplaatst. Maar dat kost je wel een uur in de praktijk-of je loopt heuvel af naar station Eyghoven zonder markt.
Tenzij je 100% treinenfanaat bent; je mag met dat NRW ticket OOK de ASEAG/AVV bus 34 NAAR/van Kerkrade station (veolia) benutten-die stopt naast het station. dat lost alles op. Bovendien stopt ie in Stadtmitte/Busbhf Aachen-altijd leuk voor het sjoppen/einkaufen. Er is nu ook een AHtoGO tegenover met Duitse prijzen (koffie/kaffee 1 eur en niet 1,50 zoals in NL)
Bovendien had je wat slimmer moeten zijn en melden welk type biljet/betaalwijze in NL je gebruikt voor NS-dat had ook al veel gescheeld. Als dat bvb kruidvat of Blokker oid is: no problem. Gewoon uit/insjekken op Heerlen. Met weekendrvij ben je al helemaal vrijgesteld, maar niet van die 1 km HR-grenze.
In dat treintje wordt niet systematisch, maar steekproefsgewijs gecheckt door Duits DB/Euregio personal.
Ik ben inderdaad een 100% treinfanaat. Lopen naar Eygelshoven is dus geen optie.
Inmiddels heb ik ontdeket dat ik bij NS Internationaal wel een kaartje Herzogenrath _ Hoensbroek kan kopen voo Euro 4,30 (waarom niet naar Heerlen/ Eygelshoven markt is mij een raadsel). In dat geval kan ik op Heerlen inchecken voor de intercity naar Den haag.
Het traject Heerlen - Hoensbroek betaal ik dan wel dubbel.
Welkom op het forum FWiegant!

Een iets latere reactie dan gebruikelijk, omdat ik het nog even aan het uitzoeken was. Ik weet niet welke route je precies wilt afleggen en of je al tickets hebt besteld voor Herzogenrath - Hoensbroek, maar volgens NS International zou Stolberg-Maastricht wellicht ook een optie kunnen zijn.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Ik wil de volgende route afleggen: den Haag-Enschede- Muenster-Hamm-Wuppertal Oberbarmen-Wuppertal Vohwinkel (met de Schwebebahn)-keulen -Aken-Heerlen. Mijn NRW kaart is geldig tot Herzogenrath. Mijn vrij reizen dag op mijn 60+ daluren kaart is geldig vanaf Eygelshoven (markt, als ik daar kan inchecken). het stuk Herzogenrath- Eygelshoven kan ik niet on-line kopen: noch bij NS, noch bij DB, noch bij NS Internationaal. Dat is toch raar.
Ik moet dus de trein uit om een kaartje bij een automaat te kopen in Herzogenrath. We zijn met z'n vijven (met die NRW 5-persoons kaart); dus weg is die trein en we moeten een uur wachten. Dan is de laatste intercity uit Heerlen (18:44) naar den Haag al vertrokken.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.[/quote]
Reputatie 6
Badge +2
Ik moet dus de trein uit om een kaartje bij een automaat te kopen in Herzogenrath. We zijn met z'n vijven (met die NRW 5-persoons kaart); dus weg is die trein en we moeten een uur wachten.
Je kan die kaartjes Herzogenrath - Eygelshoven Markt waarschijnlijk ook eerder op de dag bij een automaat op een ander Duits station kopen.

Of Herzogenrath - Heerlen om niet uit te hoeven stappen in Eygelshoven Markt.
Hee Denis, Strak plan. In Keulen heb ik 40 minuten. Tijd genoeg om een kaartje Herzogenrath-Heerlen te kopen.
Maar het blijft raar dit soort Strapatzen te moeten uithalen terwijl je op NS en DB vrij reizen hebt.
Reputatie 6
Badge +2
Met vrij reizen in NL kan je bijv. Herzogenrath-Den Haag Centraal kopen bij NS Int, voor € 1,50.
Dennis,
Dat ga ik proberen.
Voor mijn broer die meereist en geen vrij reizen heeft blijven we bij je oorspronkelijke oplossing
Reputatie 1
Badge
Hee Denis, Strak plan. In Keulen heb ik 40 minuten. Tijd genoeg om een kaartje Herzogenrath-Heerlen te kopen.
Maar het blijft raar dit soort Strapatzen te moeten uithalen terwijl je op NS en DB vrij reizen hebt.

Zie mijn andere post-dat gaat dus niet lukken op die manier.
Je hebt GEEN vrijreizen, op geen van beide kaarten voor die 1 km Herz-rath-grenze. Vergelijkbaar met die 1 strafKM die veel mensen vergeten tussen Essen(B) en Essen=Roosendaal grens.
Reputatie 6
Badge +2

Zie mijn andere post-dat gaat dus niet lukken op die manier.
Je hebt GEEN vrijreizen, op geen van beide kaarten voor die 1 km Herz-rath-grenze.

Inderdaad daar geen vrij reizen, maar de voorlopige conclusie was (als je niet tussen Aken en Heerlen wilt uitstappen):
*Met NRW-ticket en al geactiveerde Keuzedag: koop op de NS Int site bijvoorbeeld een e-ticket Herzogenrath-Den Haag Centraal met vrij reizen in Nederland, voor € 1,50.
*Met alleen NRW-ticket: koop ergens in Duitsland bij de kaartautomaat een enkele reis Herzogenrath - Heerlen, voor € 3,55 (Übergangstarif AVV - Heerlen, Preisstufe H 2). Overigens misschien alleen in de regio te koop, dan bijvoorbeeld kopen in Aken.
Reputatie 4
Badge

Als het goed is moet u een internationaal ticket kunnen bestellen met 100% korting in Duitsland en 40% korting in Nederland.

Wordt Railplus gecanceld wanneer je 40% korting in Nederland opgeeft? Want NS international heeft nog steeds alleen de bahncard als kortingsoptie voor Duitsland.

Reageer