beantwoord

Inchecken en pas later instappen

  • 19 January 2023
  • 5 reacties
  • 229 Bekeken

Hallo community,

Ik was gisteren op een station zonder poortjes. Ik wilde reizen in de daluren. Dus ik checkte in voor 16 uur en stapte in. Maar, ik zat te denken, zou je ook voor 16 uur kunnen inchecken (bijv om 10 uur ‘s ochtends) en dan pas instappen na 16 uur? Zit er een waarborg in het systeem dat dat onmogelijk maakt?

Niet dat ik er misbruik van wil maken, ik ben gewoon benieuwd.

Groet,

Liesbeth

icon

Beste antwoord door Tochjo 19 January 2023, 14:36

Bekijk origineel

5 reacties

Hallo community,

Ik was gisteren op een station zonder poortjes. Ik wilde reizen in de daluren. Dus ik checkte in voor 16 uur en stapte in. Maar, ik zat te denken, zou je ook voor 16 uur kunnen inchecken (bijv om 10 uur ‘s ochtends) en dan pas instappen na 16 uur? Zit er een waarborg in het systeem dat dat onmogelijk maakt?

Niet dat ik er misbruik van wil maken, ik ben gewoon benieuwd.

Groet,

Liesbeth

Nee, dat is verboden. Zodra u incheckt dient u binnen 35 minuten te gaan reizen, zo niet dan bent u in overtreding.

Badge +3

In artikel 5.2 van de productvoorwaarden is vastgelegd dat binnen 30 minuten na inchecken aan de reis moet worden begonnen. Als dat bij herhaling niet gebeurt, wordt dat gezien als misbruik of fraude en kan NS onder andere het abonnement opzeggen en een boete opleggen. NS controleert hierop.
 

Nee, dat is verboden. Zodra u incheckt dient u binnen 35 minuten te gaan reizen, zo niet dan bent u in overtreding.

Binnen 30 minuten. Die 35 minuten is de tijd na een check-uit waarbinnen een nieuwe check-in wordt gezien als overstap.

Oh, ik dacht dat het 35 minuten was omdat je nog naar de trein moet lopen en dat dat maximaal 5 minuten kost zodat de eerste daadwerkelijke reisoptie bij een halfuurdienst niet altijd binnen die 30 minuten na inchecken valt. 

Sowieso is er een uitzondering als er überhaupt binnen een halfuur geen trein gaat. Door alle recent ingevoerde uurdiensten speelt dat in weekend nu veel vaker.

Reputatie 7
Badge +3

Oh, ik dacht dat het 35 minuten was omdat je nog naar de trein moet lopen en dat dat maximaal 5 minuten kost zodat de eerste daadwerkelijke reisoptie bij een halfuurdienst niet altijd binnen die 30 minuten na inchecken valt. 

Sowieso is er een uitzondering als er überhaupt binnen een halfuur geen trein gaat. Door alle recent ingevoerde uurdiensten speelt dat in weekend nu veel vaker.

Dat er uursdiensten zijn betekent niet dat je daarom een uur van te voren al mag inchecken. Stel de trein gaat om 16.10 uur en 17.10 uur dan denk ik dat je bij controle met een incheck van 16.04 uur problemen krijgt als je om 17.10 uur gaat reizen en de trein van 16.10 uur heeft wel gereden.

Reputatie 7
Badge +3

Oh, ik dacht dat het 35 minuten was omdat je nog naar de trein moet lopen en dat dat maximaal 5 minuten kost zodat de eerste daadwerkelijke reisoptie bij een halfuurdienst niet altijd binnen die 30 minuten na inchecken valt. 

Sowieso is er een uitzondering als er überhaupt binnen een halfuur geen trein gaat. Door alle recent ingevoerde uurdiensten speelt dat in weekend nu veel vaker.

Dat er uursdiensten zijn betekent niet dat je daarom een uur van te voren al mag inchecken. Stel de trein gaat om 16.10 uur en 17.10 uur dan denk ik dat je bij controle met een incheck van 16.04 uur problemen krijgt als je om 17.10 uur gaat reizen en de trein van 16.10 uur heeft wel gereden.

Het gaat erom of er binnen 30 minuten na inchecken een trein gaat. In het voorbeeld wat jij geeft zou je die trein van 16:10 moeten nemen. Maar als er een trein om 16:01 uur gaat en de volgende om 17:01 en je incheck is om 16:04, dan is er geen trein die je binnen 30 minuten na inchcken kan nemen waardoor de uitzondering wel geldt.

Reageer