Inchecken met creditcard Mastercard | NS Community
beantwoord

Inchecken met creditcard Mastercard


Ik wilde zaterdag 4 maart inchecken bij Rotterdam Alexander met mijn Mastercard maar dit ging niet.

Ik kan er contactloos mee betalen.

Per wanneer kan dit wel

icon

Beste antwoord door Julian 7 March 2023, 09:47

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi GerriRET,

Dat zou al moeten kunnen. Kreeg je een foutmelding?

Goedemiddag GerriRET en welkom bij de NS Community.

Bij de NS is het op alle locaties al mogelijk om gebruik te maken van OVPay, het reizen vai je betaalpas. Mocht je met de trein wilden reizen, dan zou het dus gewoon moeten kunnen.

Gebaseerd op je naam heb ik echter het idee dat je dit probeerde te doen bij de RET. Voor zover ik heb kunnen vinden via deze controlepagina van OVPay is deze manier van betalen in Rotterdam nog enkel mogelijk bij busvervoer. Deze website van de RET geeft vervolgens aan dat het "binnenkort” mogelijk moet zijn.

Meer kan ik er helaas niet over zeggen. OVPay is een systeem ingevoerd door de OV-chipkaart namelijk, niet door oNS. Voor meer vragen over de invoering daarvan bij andere vervoerders zul je ofwel contact op moeten nemen met OVPay, ofwel met de betreffende vervoerder.

Of heb je werkelijk geprobeerd te reizen met de NS en lukte dat niet?

GerrieRET is alleen mijn gebruikersnaam, Ik woon in Rotterdam.

 

Ik probeerde in te checken bij de NS maar dat ging niet met mijn Mstercard en toen heb ik mijn OVchipkaart genomen.

Kun je aangeven wat er precies niet lukte? Kreeg je een foutmelding? Zo ja, welke? Zoals al aangegeven zou het gewoon al beschikbaar moeten zijn voor reizen met de trein.

Nee dat weet ik niet meer wat het aangaf. Ik dacht ook al dat je bij de NS al wel je creditkaart kan gebruiken. Ik probeer het 18 maart weer dan ga ik naar het Spoorwegmuseum

Reputatie 7
Badge +1

Nee dat weet ik niet meer wat het aangaf. Ik dacht ook al dat je bij de NS al wel je creditkaart kan gebruiken. Ik probeer het 18 maart weer dan ga ik naar het Spoorwegmuseum

Let dan op wat er op het schermpje op het poortje verschijnt.

Badge +3

Mastercard heeft ook debitkaarten, die schijnen niet te werken omdat Maestro (ook van Mastercard) gangbaar is. Een creditcard zou eigenlijk gewoon moeten werken (16 cijfers + 3 op de achterkant).

Er was daarover volgens mij een artikel bij Treinreiziger.nl (of een topic hier) waar dat in de reacties naar voren kwam. Ik ga even zoeken.

Edit: gevonden 

 

Lekker handige keuze weer als MC debit steeds gangbaarder wordt en op afzienbare termijn het merk Maestro in zijn geheel vervangen gaat worden door MC debit. 
 

https://www.adyen.com/nl_NL/blog/Debit-Mastercard-vervangt-Maestro--dit-is-wat-je-wil-weten

Badge +3

Zal vast wel snel geïmplementeerd worden bij OVpay, zo lastig is het niet als je er bij winkels wel contactloos mee kunt ‘pinnen’.

Een contactloze kaart ‘authenticeren’ terwijl je helemaal nergens contactloos wilt betalen wordt lastiger.

Ik las bij Tewakers ook iets over loterijen die blijkbaar dwars door elke incassomachtiging (of juist jouw eigen blacklist) heen mogen incasseren?

Er schijnt een verschil te zijn tussen een incasso voor een ‘aankoop' (waar OVpay of een tolpoortje wel onder zal vallen) en voor een incasso voor een ‘geleverde dienst’ (zoals NS Flex)? Een NS incasso storneren is (vanuit jou als klant) geen probleem.

We gaan het zien, en van @GerriRET graag de info om het over een Mastercard debit of creditcard gaat.

Je haalt terug dingen door elkaar en dat maakt het verhaal er niet makkelijker op. Contactloze betalingen werken compleet anders dan doorlopende machtigingen en hebben weinig met elkaar te maken. En inderdaad, bij een doorlopende machtiging zijn een aantal categorieën uitgesloten van storneren, waaronder loterijen. 
 

PIN is jaren terug al afgeschaft, ten faveure van Maestro en V-Pay. En daar gaan we nu opnieuw een migratie zien. Je zou verwachten dat als je nu schoon begint met het implementeren van iets als OV Pay, dat je met je betaalprovider meteen even debitkaarten meepakt. Juist omdat ze in het buitenland vaak al zo gangbaar zijn. Nu sluit je opnieuw groepen uit van een dienst die juist mensen over de streep moet trekken naar het OV.

Reputatie 7
Badge +1

Je haalt terug dingen door elkaar en dat maakt het verhaal er niet makkelijker op. Contactloze betalingen werken compleet anders dan doorlopende machtigingen en hebben weinig met elkaar te maken. En inderdaad, bij een doorlopende machtiging zijn een aantal categorieën uitgesloten van storneren, waaronder loterijen. 
 

PIN is jaren terug al afgeschaft, ten faveure van Maestro en V-Pay. En daar gaan we nu opnieuw een migratie zien. Je zou verwachten dat als je nu schoon begint met het implementeren van iets als OV Pay, dat je met je betaalprovider meteen even debitkaarten meepakt. Juist omdat ze in het buitenland vaak al zo gangbaar zijn. Nu sluit je opnieuw groepen uit van een dienst die juist mensen over de streep moet trekken naar het OV.

 

Dat over de streep trekken gaat met de huidige mate van dienstverlening denk ik slecht lukken. 

Debitkaarten zouden in z'n algemeenheid gewoon moeten werken, zie https://ovpay.nl/nl/veelgestelde-vragen#met-welke-betaalmiddelen-kan-ik-in-en-uitchecken

een contactloze debit- of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa

Echter is er op de achtergrond een verschil in implementatie tussen de banken. Niet elke bank staat de manier van afschrijven zoals OVpay dat doet toe. Met mijn eigen Nederlandse bank kan ik ook nog niet met OVpay reizen, tot zij hun betaalsysteem in de 2e helft van dit jaar om gaan wisselen voor het Mastercard Debit systeem (zoals elke bank in Nederland gaat doen, zoals Henk_NL al aangaf). Bij andere (buitenlandse) banken zullen er ongetwijfeld ook dit soort uitzonderingen zijn waardoor inchecken niet kan.

In de loop van maart zouden de poortjes/paaltjes ook expliciet aan moeten gaan geven als de aangeboden betaalpas/betaalprovider niet geschikt is voor OVpay bij een incheckpoging heb ik begrepen. Dan zou het duidelijker moeten zijn voor de klanten dat er niet met die pas gereisd kan worden.

Overigens zijn contactloze betalingen en de manier van afschrijven die OVpay gebruikt twee verschillende dingen. Dat er contactloos betaald kan worden betekent niet automatisch dat er ook met OVpay gereisd kan worden en omgekeerd.

Reputatie 2

Ik heb ov pay gebruikt in combinatie met debit Mastercards en meestal werkt het bij mij gewoon.

Vreemd is dat ik bij Revolut wel in kon checken, maar de afschrijvingen geweigerd werd omdat contactless blijkbaar uit stond. Nou maakt het niet zoveel uit, omdat de transactie 0 euro was (stationspassage)

Ik heb er verder niet mee gereisd, maar kan wel nog inchecken. Ondanks dat contactless nog steeds uit staat en afschrijvingen dus geweigerd worden. Contactless hoeft bij sommige kaarten dus niet aan te staan om in te kunnen checken.

 

wat me verder opvalt is dat bij de ene kaart de transacties van de dag ervoor 's nachts in 1x worden afgeboekt, maar bij andere kaarten/banken gebeurt dat dan weer na elke uitcheck. Bij KNAB icm Google Pay bijvoorbeeld werd bij een rit van Amsterdam Zuid naar Schiphol direct na het uitchecken 3,30 euro afgeboekt en bij een andere fysieke kaart gebeurde dit ook 

Hadden ze bij 9292 nou toch Tonny Wildvank maar binnengehouden, dat was na de overname door TLS een handige geweest. 
 

@Henkpeetersen Ik deel die visie inderdaad, een product als dit moet door iedereen te begrijpen zijn, in elke situatie. Ook bij foutsituaties. Juist dan maak je het daadwerkelijk toegankelijk. Nu is het terug Russisch roulette of je binnen komt. 

Reputatie 2

En inderdaad, bij een doorlopende machtiging zijn een aantal categorieën uitgesloten van storneren, waaronder loterijen. 

Dit was vroeger inderdaad zo, maar je kunt al jaren incasso's van je bankrekening van de Staatsloterij/Lotto etc. gewoon storneren binnen 56 dagen. Dit soort uitzonderingen zoals 0 dagen incasso's van loterijen zijn niet meer toegestaan (Europese wetgeving)

Oh dat kan idd, ben geen loterijklant en niet zo van doorlopende machtigingen. 

Badge +3

Verstandig. Neemt niet weg dat het soms niet werkt (contactloos aan of uit maakt blijkbaar niet uit, dat zou door OVpay overruled worden?)

Bij sommige kaarten toch niet helemaal goed werkt. Revolut al bang voor, en dat werkt dus half (je kunt reizen maar incasseren gaat niet lukken) 🤣

Reageer