beantwoord

Inchecken niet mogelijk - en dan?

• 2 november 2019
  • 7 reacties
  • 187 Bekeken

Reputatie 6
  • Koploper*
  • 1074 reacties

Gisteren 1-11 rond 1730 u was het niet mogelijk om in te checken te Schiedam Centrum. 

Er werd omgeroepen om een kaartje te kopen bij de kaartautomaat. 

Dit leidt echter tot extra kosten:

• een kaartje uit de automaat kost één Euro extra;
  • een kaartje uit de automaat kost vol tarief, voor reizigers met korting (bv. voordeeluren) leidt dit to additionele kosten. 

Derhalve de volgende vragen:

1. Waarom wentelt NS haar eigen falen (NS is verantwoordelijk voor de correcte werking van de chipapparatuur) af op haar klanten, door extra tijd, handelingen en kosten?
  2. Vergoedt NS in gevallen als bovenstaande de extra kosten? Op welke wijze vindt dit pro-actief plaats en binnen welke termijn wordt zulks opgelost, gelet op de tergend trage afhandeling waar NS om bekend staat?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet, 

W.S.M. Westland

icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 2 november 2019, 13:35

Inderdaad een vervoerbewijs bij de automaat kopen, en het eventuele prijsverschil declareren bij NS.

U bent zelf verantwoordelijk voor het in het bezit hebben van een vervoersbewijs bij het gebruik van het OV@wsm 

NS vergoed niet uw extra (fictieve) kosten voor rente, tijd enz. Dat is een vervoerder niet wettelijk verplicht.

Vanzelfsprekend zal NS er alles aan doen om uw claim zsm af te handelen. 

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge

Inderdaad een vervoerbewijs bij de automaat kopen, en het eventuele prijsverschil declareren bij NS.

U bent zelf verantwoordelijk voor het in het bezit hebben van een vervoersbewijs bij het gebruik van het OV@wsm 

NS vergoed niet uw extra (fictieve) kosten voor rente, tijd enz. Dat is een vervoerder niet wettelijk verplicht.

Vanzelfsprekend zal NS er alles aan doen om uw claim zsm af te handelen. 

Uit nieuwsgierigheid heb ik toch even de berichten teruggezocht die gisteren zijn verspreid via de verschillende digitale kanalen, namelijk:

storing poortjes op Schiedam Centrum

Door storing op Sdm geen check-in mogelijk. Wel ERET. Schrijf UvB als het kan!

storing poortjes op Schiedam Centrum

Dames en heren, door een storing kunt u nu helaas niet inchecken met uw OV-chipkaart. Koop een eenmalige chipkaart bij de NS-kaartautomaat, hiermee hoeft u niet in te checken. U kunt wel gewoon uitchecken met uw chipkaart.

Er wordt aangegeven dat met een eenmalige chipkaart niet ingecheckt hoeft te worden. Is dat wel handig omschreven in deze bewoording? Wekt het niet juist de indruk dat inchecken sowieso niet nodig is met een eenmalige chipkaart? En zo zijn er nog een aantal vragen, die tot discussie kunnen leiden in de trein, te bedenken.

Reputatie 7
Badge

Op Schiedam moet je altijd inchecken, is een station met poortjes. Dus in deze case is het duidelijk.

Ook dan lijkt verduidelijking mij wenselijk. Moet bij een overstap op een andere vervoerder bijvoorbeeld WEL ingecheckt worden? 

Reputatie 7
Badge

Het "niet inchecken" zal in deze situatie wel zijn omgeroepen, omdat juist inchecken niet mogelijk was. Dit specifieke omroepbericht had natuurlijk alleen betrekking op deze situatie op het NS station Schiedam Centrum en niet elders. Vandaar ook het bericht dat je bij aankomst elders wel kan uitchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Normaal moet je natuurlijk wel inchecken met een eenmalige chipkaart, maar bij een storing zoals deze kan dat niet. Poortjes zullen dan open gestaan hebben. Dat was in ieder geval wel eens zo bij een zelfde soort storing op station Delft (dan meestal door een storing in de tunnel of brandalarm). Door te zeggen dat inchecken niet hoeft kan inderdaad verwarring ontstaan, als iets niet hoeft dan kan of mag het over het algemeen wel. Beter zou dan zijn te zeggen dat met deze eenmalige chipkaart inchecken op dat moment niet mogelijk is en dus in dit geval ook niet hoeft.

Overigens zag ik bij eerdere storingen op Delft waarbij je niet kon inchecken en dit werd omgeroepen geen grote run ontstaan op de kaartautomaten :laughing:  Wel hoorde ik een keer de omroep melden dat reizigers die op saldo reisden een kaartje bij de automaat moesten kopen. Met mijn Traject Vrij heb ik toen geen kaartje gekocht en op HS (waar ik de sprinter verwisselde voor de IC) alsnog ingecheckt. 

Maar ook toen geen enkele mededeling over restitutie van extra kosten door het kopen van een eenmalige chipkaart.

Badge +3

Het advies om een los chipkaartje te kopen en daar niet mee in te checken is op zich wel redelijk (want anders een UvB), maar kost weer moeite om dat (wegens ongebruikt/overbodig tenzij je geen abonnement hebt) terug te claimen.

Het advies “U kunt wel gewoon uitchecken met uw chipkaart” is veel te vaag, want is dat:

• Voor het eenmalige kaartje, op je bestemming (daar gaat je claim, er is mee gereisd!)?
  • Of moet dat dan met je eigen kaart (dat kost je een incheck gemist, en ook weer de nodige moeite)?
  • Of was het bedoeld voor reizigers die aankwamen op Sdm (dus was uitchecken wél mogelijk)?

Drie vraagtekens dus al, en da’s te veel… :disappointed_relieved:

Reageer