beantwoord

Inchecken ongedaan maken lukte niet.

• 21 februari 2014
  • 12 reacties
  • 3197 Bekeken

Beste NS medewerker, ik weet niet of dit de juiste plek is om een specifieke geval / vraag te posten maar ik EVA stuurde me naar dit forum.

Ik heb 3 februari mijn OV chipkaart op Houten Castellum geprobeerd omdat ik de dag erna naar Schiphol zou reizen. (ik reis niet vaak met de trein). Na het inchecken was het niet mogelijk uit te checken (ook niet na 5 of zelfs 45 minuten).

Geen probleem dacht ik echter helaas geeft de website bij het "vergeten uit te checken" keer op keer de melding "probeer het later nog eens" na de laatste stap. Wat is nu het beste om te doen?
icon

Beste antwoord door Loes 21 februari 2014, 17:00

Hoi Hans Verheul,

Vervelend om te horen dat het uitchecken niet lukte zeg. Als ik het goed begrijp heb heeft u op Houten Castellum ingecheckt en daarna bij het zelfde paaltje uitgecheckt of via de poortjes?
De melding dat inchecken ongedaan wordt gemaakt heet tegenwoordig "inchecken geannuleerd". Voordat ik daar zelf achter was heb ik ook een paar keer goed moeten kijken hoor.
Als het niet lukte en er staat nog een onvolledige check-in, dus de check-in verwacht een check-uit en die komt niet, dit kan maar maximaal 12 keer voorkomen op dezelfde kaart en dan zal die blokkeren.
Is er ook een borg afgeschreven, dus €10,- of € 20,-? Als dat het geval is kunt u dat terugvragen via deze link bij "vergeten uit te checken".

De onvolledige check-in kunnen ze bij ieder NS loket dan ongedaan maken.

Het handigste om te kijken of het echt niet goed is verlopen is om naar een automaat te gaan en naar uw reisgeschiedenis te kijken. Dan weet u precies wat er gebeurd is. Als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft kunt u hem eventueel via een Mijn NS account koppelen en ook thuis uw reisgeschiedenis bij NS nakijken.

Ik hoop dat u hier verder mee komt.

Bekijk origineel

12 reacties

Hoi Hans Verheul,

Vervelend om te horen dat het uitchecken niet lukte zeg. Als ik het goed begrijp heb heeft u op Houten Castellum ingecheckt en daarna bij het zelfde paaltje uitgecheckt of via de poortjes?
De melding dat inchecken ongedaan wordt gemaakt heet tegenwoordig "inchecken geannuleerd". Voordat ik daar zelf achter was heb ik ook een paar keer goed moeten kijken hoor.
Als het niet lukte en er staat nog een onvolledige check-in, dus de check-in verwacht een check-uit en die komt niet, dit kan maar maximaal 12 keer voorkomen op dezelfde kaart en dan zal die blokkeren.
Is er ook een borg afgeschreven, dus €10,- of € 20,-? Als dat het geval is kunt u dat terugvragen via deze link bij "vergeten uit te checken".

De onvolledige check-in kunnen ze bij ieder NS loket dan ongedaan maken.

Het handigste om te kijken of het echt niet goed is verlopen is om naar een automaat te gaan en naar uw reisgeschiedenis te kijken. Dan weet u precies wat er gebeurd is. Als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft kunt u hem eventueel via een Mijn NS account koppelen en ook thuis uw reisgeschiedenis bij NS nakijken.

Ik hoop dat u hier verder mee komt.

En in dit topic staat door Hans precies beschreven hoe de OV-chipkaart te koppelen in een Mijn NS account. Hier een link naar dat topic toe.

Hallo Hans,

Welkom op het forum! Ik heb de titel van je topic ietwat aangepast. Verder begrijp ik uit je verhaal dat je in Houten Castellum bent ingecheckt om je kaart te testen, zonder daadwerkelijk een reis te maken. Normaal gesproken kan je 3 minuten na het inchecken weer uitchecken op hetzelfde station, zonder dat het instaptarief wordt afgeschreven. Nu dit niet is gelukt, zou je via Mijn NS restitutie moeten kunnen aanvragen, zoals Loes ook heeft aangegeven. Ik begrijp echter uit je post dat je een foutmelding krijgt als je dit probeert?

Vriendelijke groet,

Inge
Hallo Inge,

Dat klopt, ik heb inmiddels de functie gevonden om geld terug te vragen echter geeft deze bij de laatste stap een foutmelding en de opmerking het later opnieuw te proberen. Ik dit echter al meerder keren gedaan (met zelfs een week ertussen) echter blijft de melding verschijnen.

Tevens was de melding bij het uit-checken op hetzelfde station iets in de richting van "Fout, probeer het opnieuw".
Normaal gesproken kan je 3 minuten na het inchecken weer uitchecken op hetzelfde station, zonder dat het instaptarief wordt afgeschreven.

Hoi Inge,

Op deze webpagina lees ik bij veelgestelde vragen bij de tweede vraag het volgende:
"De wachttijd tussen in- en uitchecken bij dezelfde kaartlezer is 100 seconden. Deze wachttijd is er omdat een klant soms twijfelt of hij goed heeft ingecheckt. Hij controleert dat door nogmaals zijn kaart bij de kaartlezer te houden. Dat kan, zolang hij dat binnen 100 seconden doet én bij dezelfde kaartlezer als waar hij is ingecheckt. In dat geval blijft zijn check-in staan. Zijn check-in vervalt wél: 1) als hij het na 100 seconden doet of 2) als hij het bij een andere kaartlezer doet, of 3) als in de tussentijd een andere reiziger dezelfde kaartlezer heeft gebruikt. "

De 3 minuten die jij noemt lijken dus inmiddels achterhaald.

groeten,
Hans
Fijn dat je me hier even op wijst Hans! Ik was nog niet op de hoogte van het feit dat dit inmiddels is teruggebracht naar 100 seconden. Weer wat geleerd vandaag. :)

Aan de TS van dit topic: Ik stuur je zo even een berichtje zodat we samen tot een oplossing kunnen komen. Momenteel is er een storing gaande in Mijn NS (dit is waarschijnlijk ook de oorzaak van de melding die je krijgt), maar ik kan je ook via het systeem eventuele restitutie toekennen.
Hallo Inge,

Ik heb al mijn gegevens verzameld maar ben helaas niet in staat je persoonlijk bericht te beantwoorden aangezien ik een "pagina niet gevonden" melding krijg op meerder computers.
Ik zal het morgen nog eens proberen.

Hoe stuur je een persoonlijk bericht (dus niet als antwoord op een persoonlijk bericht)? Dan zal ik dat even proberen.

Gr.
Hans
Beste Hans,

Je kan zelf een persoonlijk bericht sturen door het profiel op ze zoeken en daar kan je klikken op 'stuur bericht'. Hoop dat het zo wel lukt.

Vriendelijke groet,
Marjan
Hallo Marjan,

Bedankt voor de reactie, ik zie deze knop inderdaad staan bij jou profiel, echter niet bij het profiel van Inge.
Aangezien ik Inge een prive bericht wil sturen met mijn gegevens gaat dit niet lukken. Adviseer aub wat ik het beste kan doen.
Hoi Marjan,

Ik denk dat Hans Verheul deze foutmelding bedoelt en ik heb ook even gekeken en bij Inge staat geen knop om een bericht te sturen.
Misschien een bug?
Hoi Marjan,

Ik denk dat Hans Verheul deze foutmelding bedoelt en ik heb ook even gekeken en bij Inge staat geen knop om een bericht te sturen.
Misschien een bug?

Inge zal in haar instellingen aangegeven hebben dat ze alleen privé berichten wil ontvangen van mensen die zij zelf volgt.
Beste Hans Verheul,

Als je wel een privé bericht naar Marjan NS of naar mij kan sturen dan kan je dat het beste doen. Dan kunnen wij naar je gegevens kijken.

Vriendelijke groet,
Laura

Reageer