beantwoord

Inchecken OV met OV-jaarkaart

• 1 augustus 2014
  • 11 reacties
  • 778 Bekeken

Moet je met een ov jaarkaart , dus geen business-card of trajectkaart, nu wel of niet inchecken in bussen en trams, of ligt dat aan vervoerder? Sommige buschauffeurs vinden de kaart laten zien voldoende, andere eisen dat je incheckt.
Soms vergeet ik dan uit te checken, ik neem maar aan dat dat geen probleem is? Tenslotte heb je al betaald voor onbeperkt vervoer overal
icon

Beste antwoord door Martijn. 1 augustus 2014, 15:08

Dit zegt de NS website hier over:

OV-Jaarabonnement
Met deze kaart kunt u onbeperkt reizen met NS, de andere treinvervoerders en in bus, tram en metro. Bij NS hoeft u niet in en uit te checken (maar dat mag natuurlijk wel), ook niet vanaf 9 juli 2014. Bij de andere treinvervoerders bent u wel verplicht om in en uit te checken. Als u met bus, tram, metro wilt reizen, dient u ook in de meeste gevallen in en uit te checken. De desbetreffende vervoerder kan u daarover informeren.
Bekijk origineel

11 reacties

Je moet in en uitchecken. Doe je dat niet, rij je zwart.
Badge +3
Soms vergeet ik dan uit te checken, ik neem maar aan dat dat geen probleem is? Tenslotte heb je al betaald voor onbeperkt vervoer overal
Daar dachten ze vijf jaar geleden in Den Haag en Rotterdam al anders over. Maar ik weet eigenlijk niet of daar nog steeds voor bekeurd wordt.
Reputatie 1
Dit zegt de NS website hier over:

OV-Jaarabonnement
Met deze kaart kunt u onbeperkt reizen met NS, de andere treinvervoerders en in bus, tram en metro. Bij NS hoeft u niet in en uit te checken (maar dat mag natuurlijk wel), ook niet vanaf 9 juli 2014. Bij de andere treinvervoerders bent u wel verplicht om in en uit te checken. Als u met bus, tram, metro wilt reizen, dient u ook in de meeste gevallen in en uit te checken. De desbetreffende vervoerder kan u daarover informeren.
Ok, dan is het dus per vervoerder verschillend, waarmee nog niet helder is wat er gebeurt als je vergeet uit te checken. Hopelijk komt er nog antwoord van NS zelf, bedankt zover
Als je vergeet uit te checken is het vervoerbewijs met terugwerkende kracht ongeldig. Het kan per vervoerder verschillen of daar een probleem van gemaakt wordt. Aangezien er bij NS niet in- en uitgecheckt hoeft te worden, zal NS er niet op handhaven.
Reputatie 4
Badge
Als je niet incheckt, reis je in principe zwart. Vervoerders willen weten hoeveel mensen er met hun reizen vanwege de verdeling van de opbrengsten van de abonnementsgelden. Je kunt een boete voor zwart rijden krijgen, als je niet bent ingecheckt. Alleen NS eist (nog) geen inchecken.

Als je meer dan 12x niet hebt uitgecheckt wordt de kaart onbruikbaar.

Het is dus heel simpel: overal in- en uitchecken, dan is er niks aan de hand. Als je dat jezelf aanleert, vergeet je het ook niet als je een keer met een andere vervoerder dan NS treint.
Martijn heeft het inderdaad bij het juiste eind. Inchecken is niet overal verplicht, even navragen dus. Natuurlijk kun je voor de zekerheid overal in- en uitchecken, dan zit het sowieso goed.
Ik heb al heel vaak niet in/uitgecheckt met mijn OV-jaarabonnement door niet functionerende apparatuur of omdat ik liever mijn verbinding haal dan in de rij te gaan staan bij een paal.

Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Er wordt geen geld ingehouden (breng/gvb/connexxion), het saldo blijft dus ook gewoon op 0 en de poortjes gaan gewoon open.

En hoe willen ze het geld verdelen als de NS niet meedoet met het inchecken? Dat is onmogelijk en het inchecken is dus meer voor de show dan iets anders.
Als er in de bus of in een regionale trein (niet van NS) controle komt krijg je (soms) een boete. Dat is mij in januari gebeurd in de trein naar Marienberg (Arriva).

Ik heb al heel vaak niet in/uitgecheckt met mijn OV-jaarabonnement door niet functionerende apparatuur of omdat ik liever mijn verbinding haal dan in de rij te gaan staan bij een paal.

Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Er wordt geen geld ingehouden (breng/gvb/connexxion), het saldo blijft dus ook gewoon op 0 en de poortjes gaan gewoon open.

En hoe willen ze het geld verdelen als de NS niet meedoet met het inchecken? Dat is onmogelijk en het inchecken is dus meer voor de show dan iets anders.
Dat lijkt mij dus ook; geld verdelen is al onmogelijk. Ik vrees dus dat toekomst is dat NS wel verplicht gaat stellen. Vraag aan de NS official: wat zijn nu de afspraken met andere vervoerders hierover? Mogen zij mensen beboeten die een OV jaarkaart hebben? Je hebt dan immers betaald voor onbeperkt vervoer.
Toen ik koos voor een OV jaarkaart en niet een Business OV, werd mij juist verteld dat het grote voordeel is dat in en uitchecken niet hoeft. Precies wat Niek hierboven beschrijft, het scheelt je soms net een tram. Helaas gaan buschauffeurs van dezelfde maatschappij hier verschillend mee om; die weten het ook niet meer.
Overigens wist ik ook heel lang niet dat ik bij Arriva of Veolia wel verplicht in moest checken, nooit informatie daarover gehad.

Reageer