beantwoord

Inchecken Roosendaal -grens

• 2 september 2015
  • 1 reactie
  • 365 Bekeken

Voor mijn studie verblijf ik in belgië en heb ik een abbonement waarmee ik tot roosendaal -grens gratis reis.
Ook ben ik in het bezit van een weekendvrij abbonement in Nederland.

Het probleem: Ik kan niet inchecken met mijn ov-kaart op roosendaal grens omdat dat geen station is, hoe zorg ik ervoor dat ik het stuk roosendaal -grens tot roosendaal niet illegaal reis?

Ik heb trouwens al geprobeerd om een kaartje online te kopen via ns internationaal maar die geeft de volgende error wanneer ik mijn 100% korting in zowel nederland als belgië toepas:
error.BNDS.D-OFFER.CAT_BE0001

Kan iemand mij helpen? Ik ga namelijk aankomend weekend alweer terug en wil het liefst geen boete's oplopen aangezien ik al voor mijn abbonementen betaal.
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 2 september 2015, 15:42

Verzeker jezelf ervan dat je in België echt gratis tot de grens mag reizen. Veel Belgische tickets zijn geldig vanaf het eerste station (Essen), en niet vanaf de grens (geen station). Maar het kan zijn dat het in jouw geval anders is.

Als je zowel in Nederland als in België gratis mag reizen heb je geen aanvullend kaartje nodig. Een dergelijk kaartje met 100% korting in beide landen is zowel bij de NMBS als bij NS niet te koop.
U reist niet illegaal als u op een internationale reis niet incheckt. Als ik het goed begrepen heb gaat u gewoon op reis, en dat mag gewoon met de IC Brussel. Op het moment dat u in Nederland een overstap maakt naar een andere trein checkt u op dat overstapstation alsnog in met uw Weekend Vrij abonnement.
Andersom geldt hetzelfde: als u in de IC Brussel gaat stappen checkt u op dat station uit, en gaat dan in de trein. Neem natuurlijk uw abonnement wel mee. De conducteur kan zien dat u zowel in België als in Nederland gratis mag reizen.

Zie ook het antwoord van NS in dit topic.
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 6
Badge +1
Verzeker jezelf ervan dat je in België echt gratis tot de grens mag reizen. Veel Belgische tickets zijn geldig vanaf het eerste station (Essen), en niet vanaf de grens (geen station). Maar het kan zijn dat het in jouw geval anders is.

Als je zowel in Nederland als in België gratis mag reizen heb je geen aanvullend kaartje nodig. Een dergelijk kaartje met 100% korting in beide landen is zowel bij de NMBS als bij NS niet te koop.
U reist niet illegaal als u op een internationale reis niet incheckt. Als ik het goed begrepen heb gaat u gewoon op reis, en dat mag gewoon met de IC Brussel. Op het moment dat u in Nederland een overstap maakt naar een andere trein checkt u op dat overstapstation alsnog in met uw Weekend Vrij abonnement.
Andersom geldt hetzelfde: als u in de IC Brussel gaat stappen checkt u op dat station uit, en gaat dan in de trein. Neem natuurlijk uw abonnement wel mee. De conducteur kan zien dat u zowel in België als in Nederland gratis mag reizen.

Zie ook het antwoord van NS in dit topic.

Reageer