beantwoord

Inchecken voor 9.00 met dalabonement en na 9.00 reizen dus wel volle mep moeten betalen

• 12 november 2014
  • 10 reacties
  • 706 Bekeken

Vanmorgen ben ik samen met mijn 2 kinderen van 3,5 en bijna 2 met de trein gegaan van 9.12 vanuit Haarlem..ik heb een dal abonement en ik check 8.55 in op station Haarlem, wat erg vervelend is is dat de incheckpoortjes alleen bij de in en uitgang staan en niet naast het Perón dus ik was wel genoodzaakt om voor 9.00 vast in te checken anders haal je de trein niet, die kinderen zijn namelijk niet zo snel..maar vanaf 9.00 gaat pas je daltarief in en ik heb dus de volle prijs betaald. Waarom komen in Haarlem die poortjes niet naast het Perón? Zou ik mijn korting alsnog kunnen terugvorderen via ns? Heb niet voor niks een daluren abonement

Mvg Melissa keizer
icon

Beste antwoord door Thom 12 november 2014, 19:08

U betaalt het daltarief als u incheckt na 08.55. U heeft wellicht eerder ingecheckt dan 08.55. De paaltjes lezen echt de goede tijd uit. Het moment van inchecken bepaalt de prijs, niet wanneer u reist.Dat kan zowel een nadeel als een voordeel zijn. Alsu slim incheckt voor 16.00, eigenlijk 16.05 mag u in de spits de reis tegen daltarief afmaken. In uw geval heeft u in de spits ingecheckt, dus net voor 8.55. Dan betaalt u echt het normale dan wel spitstarief, tot u weer uitcheckt. De vijf minuten die NS in uw voordeel rekent, is doorgaans voldoende maar u moet haast wel eerder ingecheckt zijn. Het is niet denkbaar dat die tijdwaarneming fout gaat. Ik vrees dat er geen restitutie plaatsvindt. Ik raad u aan voortaan na 08.55 en net voor 16.05 in te checken, dan heeft u de korting wel.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U betaalt het daltarief als u incheckt na 08.55. U heeft wellicht eerder ingecheckt dan 08.55. De paaltjes lezen echt de goede tijd uit. Het moment van inchecken bepaalt de prijs, niet wanneer u reist.Dat kan zowel een nadeel als een voordeel zijn. Alsu slim incheckt voor 16.00, eigenlijk 16.05 mag u in de spits de reis tegen daltarief afmaken. In uw geval heeft u in de spits ingecheckt, dus net voor 8.55. Dan betaalt u echt het normale dan wel spitstarief, tot u weer uitcheckt. De vijf minuten die NS in uw voordeel rekent, is doorgaans voldoende maar u moet haast wel eerder ingecheckt zijn. Het is niet denkbaar dat die tijdwaarneming fout gaat. Ik vrees dat er geen restitutie plaatsvindt. Ik raad u aan voortaan na 08.55 en net voor 16.05 in te checken, dan heeft u de korting wel.
Reputatie 4
Badge
Waarom gaat u dan ook met kinderen die alleen maar kunnen kruipen zonder kinderwagen met de trein?

Vanaf de ingang is het in Haarlem maximaal 100 meter naar het perron. Daar krijg je 5 minuten voor van NS (8.55 al met korting inchecken) en in uw geval maar liefst 17 minuten. Haal daar 2 minuten speling af en je komt op een snelheid van 0,4 km per uur, dat is 10x zo traag als normaal wandelen.

Wilt u gebruik maken van de stationsvoorzieningen dan kunt u tot een uur eerder het station in om om 8.55 even naar buiten gaan en direct weer naar binnen lopen met daltarief.
Reputatie 4
Badge
@Gert-Jan: "Waarom gaat u dan ook met kinderen die alleen maar kunnen kruipen zonder kinderwagen met de trein?"

Een tikkeltje minder verwijtend en meer begripvol mag ook wel, Gert-Jan. Kinderen van 2 en 3,5 kunnen echt wel meer dan kruipen. En de trein is er ook voor hen.

@Lizzy84
Vervelend voor je dat dit mis gegaan is, maar als het echt niet lukt om binnen een kwartier op het perron te zijn vanaf de ingang, dan zou ik toch een trein later nemen. Of iemand vragen om even mee te gaan naar het station. Vijf minuten is een heel redelijke tijd om van de ingang naar het perron te gaan.

De OV-chipzones gelden voor een heel station, zodat reizigers zonder in- en uitchecken kunnen overstappen. Alleen op stations waar meerdere vervoerders komen, staan ook paaltjes op het perron.

Het is niet anders, vrees ik. Van "terugvorderen" lijkt me al helemaal geen sprake te kunnen zijn, maar ik vrees dat ook een beroep op de coulance-mogelijkheid van NS weinig kansrijk is. Hopelijk ging de reis niet te ver.

IK wens je een betere (en goedkopere) reis de volgende keer.
Reputatie 4
Badge
Dat kruipen is af te leiden aan de tijd die de kinderen die met Lizzy met de trein gaan nodig hebben om 100 meter af te leggen. Kinderen die kunnen lopen gaan sneller dan 400 meter per uur.
Reputatie 4
Badge
Dat kruipen is af te leiden aan de tijd die de kinderen die met Lizzy met de trein gaan nodig hebben om 100 meter af te leggen. Kinderen die kunnen lopen gaan sneller dan 400 meter per uur.

Ik vind dat je dat fantastisch hebt uitgerekend.
Reputatie 3
Badge
Heb het vanmorgen nog even uitgeprobeerd. Van de hoofdingang van station Haarlem naar spoor 5 (waar de trein van 9:12 vertrekt) heeeeeel langzaam lopend en met een kop koffie bij de Kiosk onderweg duurt ongeveer vijf minuten. Vooruit: rij bij de Kiosk en kinderen bij je, dan moet het toch al gauw in tien minuten kunnen.

Je kunt ook bij de westelijke ingang naar binnen, dan is het korter naar spoor 5 maar heb je geen koffie 😉.
Welkom op het NS Serviceforum Lizzy84. Ik heb het antwoord van Thom gemarkeerd als juiste antwoord, want er bestaat inderdaad altijd een speling van 5 minuten. Wanneer je om 08:55 hebt ingecheckt zal het kortingstarief dus zijn berekend. Je vindt je topic nu terug in het subforum 'OV-Chipkaart'.
@Klaas-Jan NS

Lizzy84 heeft twee vragen gesteld:

1) Waarom komen in Haarlem die poortjes niet naast het Perón?
2) Zou ik mijn korting alsnog kunnen terugvorderen via ns?

Hoewel Thom nuttige informatie heeft gegeven, is daarmee geen van deze twee vragen beantwoord.
Reputatie 3
Badge
@Klaas-Jan NS

Lizzy84 heeft twee vragen gesteld:

1) Waarom komen in Haarlem die poortjes niet naast het Perón?
2) Zou ik mijn korting alsnog kunnen terugvorderen via ns?

Hoewel Thom nuttige informatie heeft gegeven, is daarmee geen van deze twee vragen beantwoord.

1.
Over het waarom kan ik alleen maar speculeren, maar het is de bedoeling dat op termijn de tunnels onder station Haarlem worden afgesloten met poortjes, zoals bij heel veel stations met een tunneldoorgang. NS wil op die manier mensen buiten de tunnels houden die er niks te zoeken hebben. De gemeente Haarlem sputtert (terecht) nogal tegen, maar vooralsnog is dat het voornemen, en dan is het logisch dat er geen CICO's bij het perron staan.

2.
Zeer waarschijnlijk niet omdat, zoals Thom al aangeeft, de incheck vermoedelijk toch net iets vóór 8:55 heeft plaatsgevonden. Dat zou uit het transactieoverzicht moeten blijken.
Bedankt voor je toevoegingen IskOV. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat er poortjes of paaltjes op het perron komen. In de toekomst zullen veel station worden afgesloten, wat ook de veiligheid om stations moet gaan bevorderen.

@Lizzy84 Wanneer er te veel saldo is berekend ontvang ik graag een privébericht met NAW-gegevens, OV-Chipkaartnummer en IBAN.

Reageer