beantwoord

Indien ik incheck voor 09u00, kan mijn kortingstarief op mijn abonnement dan automatisch ingaan?

Regelmatig reis ik van Groningen naar Maastricht. Ik neem dan de trein van 8.46 vanuit Groningen. Die komt, denk ik, om 9 uur aan in Assen en vertrekt weer om 9.02.
Tot op heden kocht ik dan twee kaartjes: een met vol tarief tot Assen en een met korting van Assen tot Maastricht.

Nu ben ik - potdomme - verplicht ben tot het gebruik van die verschrikkelijke OV-kaart, moet ik dus uit de trein springen in Assen, met al mijn bagage, en in twee minuten uitchecken en weer inchecken, en weer de trein inspringen. Waarom?

Dat gaat natuurlijk mislukken. De treinreis Groningen-Maastricht is al lang. Moet ik dan of het volle pond betalen of een half uur extra reistijd voor lief nemen? (En weten dat de NS mijn gangen nu kan nagaan: waarom moet deze persoon zo vaak reizen tussen Groningen en Maastricht?

Zie ik een alternatief over het hoofd? Natuurlijk: de auto! Of zijn er nog meer alternatieven die én zorgen dat ik in de daluren kan reizen en geen extra reistijd heb?
icon

Beste antwoord door Anonymous 17 juni 2014, 11:57

Beste eucalypta,

Welkom op het NS Service Forum. Vanaf 9 juli zijn er inderdaad geen papieren kaartjes meer beschikbaar, wat inderdaad wil zeggen dat je vanaf deze dag verplicht moet in- en uitchecken met de OVchipkaart.

De voorwaarden van reizen met de OVchipkaart in combinatie met een abonnement is inderdaad dat het moment van inchecken bepalend is voor het tarief waarop je reist. Het is technisch niet mogelijk om de korting na 09.00 uur automatisch te verekenen. Je kunt inchecken vanaf 08.55 uur voor het kortingstarief. Check je voor deze tijd in, dan zal je de gehele reis op vol tarief reizen.

Er is geen andere oplossing dan tijdens je reis even uit te stappen. Je zou voor het traject Groningen - Assen kunnen reizen op een anonieme kaart, deze kan je aanschaffen bij een kaartautomaat op het station. Voor het reizen met korting dien je altijd in-en uit te checken met je persoonlijke kaart.

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-Chipkaart' en ik heb de titel van dit topic aangepast om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3
Moet ik dan of het volle pond betalen of een half uur extra reistijd voor lief nemen?
Daar komt het wel op neer, ja.
Afhankelijk hoe vaak dat "regelmatig" is misschien een altijd vrij abonnement?
Reputatie 3
Badge

Nu ben ik - potdomme - verplicht ben tot het gebruik van die verschrikkelijke OV-kaart, moet ik dus uit de trein springen in Assen, met al mijn bagage, en in twee minuten uitchecken en weer inchecken, en weer de trein inspringen. Waarom?

Waarom? Omdat de voorwaarden voor het reizen met korting zijn aangepast. Op zichzelf heeft dat weinig met de OV-chipkaart te maken. Ook met de OV-chipkaart zou je het oude systeem kunnen handhaven. Maar NS heeft besloten dat niet te doen. . .
Dus eigenlijk moet ik mijn vraag veranderen in een verzoek: Geachte NS, kunt u ervoor zorgen dat de m OV-chipkaart zo wordt aangepast dat het mogelijk is om, bij voorkeur anoniem, voor 9 uur het volle pond te betalen, na 9 uur met korting, zonder extreme capriolen te hoeven uithalen in de twee minuten dat de trein in Assen stilstaat?
Beste eucalypta,

Welkom op het NS Service Forum. Vanaf 9 juli zijn er inderdaad geen papieren kaartjes meer beschikbaar, wat inderdaad wil zeggen dat je vanaf deze dag verplicht moet in- en uitchecken met de OVchipkaart.

De voorwaarden van reizen met de OVchipkaart in combinatie met een abonnement is inderdaad dat het moment van inchecken bepalend is voor het tarief waarop je reist. Het is technisch niet mogelijk om de korting na 09.00 uur automatisch te verekenen. Je kunt inchecken vanaf 08.55 uur voor het kortingstarief. Check je voor deze tijd in, dan zal je de gehele reis op vol tarief reizen.

Er is geen andere oplossing dan tijdens je reis even uit te stappen. Je zou voor het traject Groningen - Assen kunnen reizen op een anonieme kaart, deze kan je aanschaffen bij een kaartautomaat op het station. Voor het reizen met korting dien je altijd in-en uit te checken met je persoonlijke kaart.

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-Chipkaart' en ik heb de titel van dit topic aangepast om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
je kan trouwens niet in en uitchecken binnen 3 minuten ook zo'n pesterij van ns 🙂

je moet dus echt ondanks dat de directeur van ns anders doet voorkomen , twee kaarten hebben
1 voor 9:00 die check je dan in en uit in assen en je ov kortings kaart in bij assen.

niet vergeten uit te checken , en natuurlijk heeft assen de incheck palen niet op het perron staan ?
ook zo handig bedacht van ns 🙂
dalvrij is wel iets goed koper dan altijd vrij , je reist 99% van de tijd na 9:00 dus geen honderde euro's maar 100 per maand 🙂
je kan trouwens niet in en uitchecken binnen 3 minuten ook zo'n pesterij van ns 🙂

je moet dus echt ondanks dat de directeur van ns anders doet voorkomen , twee kaarten hebben
1 voor 9:00 die check je dan in en uit in assen en je ov kortings kaart in bij assen.

niet vergeten uit te checken , en natuurlijk heeft assen de incheck palen niet op het perron staan ?
ook zo handig bedacht van ns :)

Hoi duikkie,

Als je bij dezelfde paal na uitchecken direct weer wil inchecken, duurt dat tegenwoordig nog 100 seconden, als je uitcheckt en een andere OV-chipkaart wordt er direct na aangeboden, kan jij ook direct weer inchecken of je checkt uit bij het ene paaltje of poortje en gaat direct naar een andere toe, dus je kan best snel in- en uitchecken. 😉
ga ik eens bij de palen checken 🙂 100 seconden he 🙂 waarom geen 120 ? of 61 zou nog beter zijn.
dus heel vlug in en uitchecken doe je als volgt , je heb twee kaarten nodig dan binnen 10 seconden ??

check in met niet reiskaart , check uit met reis kaart, check uit met niet reiskaart, check in met reiskaart 🙂 , ov kaart we kunnen het nog moeilijk maken ( ex werknemers belastingdient ?? )
Reputatie 3
Badge
ga ik eens bij de palen checken 🙂 100 seconden he 🙂 waarom geen 120 ? of 61 zou nog beter zijn.
dus heel vlug in en uitchecken doe je als volgt , je heb twee kaarten nodig dan binnen 10 seconden ??

check in met niet reiskaart , check uit met reis kaart, check uit met niet reiskaart, check in met reiskaart 🙂 , ov kaart we kunnen het nog moeilijk maken ( ex werknemers belastingdient ?? )

Nee, je kunt uitchecken bij de ene paal/poort en DIRECT weer inchecken bij een andere.
100 seconden is inderdaad te lang voor een snelle 'omcheck-actie', omdat de meeste stops korter zijn dan een minuut; dat red je niet.
Het wordt vermoedelijk wel een heel gedrang bij die palen, vlak na 9 uur en vlak na 18.30 😉 .

Bedenk overigens dat NS hier niet iets moeilijk zit te maken wat ze standaard als dienst verleent. Standaard is dat je vol tarief betaalt voor je hele reis als je in de spits incheckt. NS beschouwt het niet als haar verantwoordelijkheid dat ze het gemakkelijk maakt om haar regels te ontduiken . . . Prima dat de reiziger dat wil, maar dat is dan wel je eigen risico.
Hoewel dat misschien wel verandert nu ze die optie zelf ook in hun folders gaan noemen.
Beste eucalypta,

"'Er is geen andere oplossing dan tijdens je reis even uit te stappen. Je zou voor het traject Groningen - Assen kunnen reizen op een anonieme kaart, deze kan je aanschaffen bij een kaartautomaat op het station. Voor het reizen met korting dien je altijd in-en uit te checken met je persoonlijke kaart. ''

Beste Susan,
Dus je adviseert me om toch in die twee minuten uit te checken met de anonieme kaart in Assen en weer in te checken met mijn OV-Chip. Goed advies! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Nieuwe vraag: kan ik je advies praktisch uitvoeren in twee minuten? Staan er incheckpalen op het perron? Of moet ik trap af, trap op naar de entree van het station? En is het daarbij verstandig mijn bagage in de trein te laten of moet ik die dan ook meeslepen tijdens die sprint?

Een reis Groningen-Maastricht duurt al 4 uur en 20 minuten of zoiets. Ik heb er dus erg veel belang bij om die reistijd niet langer te maken (auto: 3 uur 20).
[quote=eucalypta]Beste eucalypta,

Beste Susan,
Dus je adviseert me om toch in die twee minuten uit te checken met de anonieme kaart in Assen en weer in te checken met mijn OV-Chip. Goed advies! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Nieuwe vraag: kan ik je advies praktisch uitvoeren in twee minuten? Staan er incheckpalen op het perron? Of moet ik trap af, trap op naar de entree van het station? En is het daarbij verstandig mijn bagage in de trein te laten of moet ik die dan ook meeslepen tijdens die sprint?

Een reis Groningen-Maastricht duurt al 4 uur en 20 minuten of zoiets. Ik heb er dus erg veel belang bij om die reistijd niet langer te maken (auto: 3 uur 20).

Als je twee kaarten gebruikt hoef je niet te wachten. Je checkt uit met je anonieme kaart en kan direct inchecken met je persoonlijke kaart. Hoef je geen seconde voor te wachten. Alleen inderdaad de tijd naar de paaltjes toe is inderdaad het grootste probleem hier.
Als je twee kaarten gebruikt hoef je niet te wachten. Je checkt uit met je anonieme kaart en kan direct inchecken met je persoonlijke kaart. Hoef je geen seconde voor te wachten.

Gewoon met je Anonieme OV-Chipkaart op de heenreis inchecken in Groningen.
(Er moet dan wel minimaal €20 op de kaart staan) (of was €16 ook al genoeg?)

Bij aankomst op je bestemming *niet* uitchecken.
Bij de terugreis (op dezelfde reisdag) check je in met je kortingsabonnement.
Vervolgens check je op Station Assen uit met je Anonieme OV-Chipkaart.
En tot slot check je op Station Groningen uit met je kortingsabonnement.

De NS rekent je dan af op de volgende manier:
Op je anonieme OV-chipkaart de ritprijs (100%) tussen Groningen en Assen.
Ofwel van de €20 wordt €5,40 ingehouden en de rest teruggestort.
(De 6 uurs limiet tussen inchecken en uitchecken wordt door NS niet gehanteerd,
wel dien je voor 04:00 ergens uit te checken, zodat de ritprijs kan worden berekend)

Op je kortingsproduct de ritprijs (met korting) á €15,20 tussen Maastricht en Groningen
(Met deze kaart moet je wel binnen 6 uur na het inchecken weer uitchecken)

In totaal betaal je dus €20,60 voor een dagretour tussen Groningen en Maastricht.

Ik zou je dan bijna voor €14 een de La Place aanbieding (Dagretour + e-ticket voor een lunch bij La Place ) van de NS Voordeelwinkel willen aanraden, maar hiermee mag je doordeweeks pas na 09:00 uur vertrekken ;)

http://www.spoordeelwinkel.nl/product/juni/laplace

Deze aanbieding is te koop t/m 3 augustus 2014
De tickets zijn geldig van 23 juni t/m 31 augustus 2014

Reageer