beantwoord

Ingecheckt bij blauwnet maar niet uitgecheckt

Op het station Zwolle per ongeluk ingecheckt bij blauwnet en vergeten meteen uit te checken, daarna ingecheckt bij NS.(17-06-2018 om 14.42 uur)
Nu is er wel een starttarief afgeschreven van 10 euro.
Hoe krijg ik dat terug en hoelang gaat dat duren??
NS kon niets voor me doen.
icon

Beste antwoord door Anonymous 18 juni 2018, 17:38

U kunt dit regelen via www.uitcheckgemist.nl

Op deze website vraag je in drie simpele stappen saldo terug. Dit kan als je niet hebt in- of uitgecheckt in bus, trein, tram en metro. Je vult in bij welke halte of op welk station je bent in- en uitgestapt. Dan berekenen wij wat de rit heeft gekost. Als je te veel hebt betaald, krijg je saldo terug. Dit kun je dan bij een ophaalautomaat op je OV-chipkaart zetten.

Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen. Daarna kan dit alleen via NS Klantenservice.

Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is. In de meeste gevallen binnen 15 dagen. Het terugvragen van saldo kan tot 180 dagen nadat de rit is gemaakt. Vragen? Kijk op www.ov-chipkaart.nl voor meer informatie.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hiervoor zul je contact op moeten nemen met Blauwnet.
U kunt dit regelen via www.uitcheckgemist.nl

Op deze website vraag je in drie simpele stappen saldo terug. Dit kan als je niet hebt in- of uitgecheckt in bus, trein, tram en metro. Je vult in bij welke halte of op welk station je bent in- en uitgestapt. Dan berekenen wij wat de rit heeft gekost. Als je te veel hebt betaald, krijg je saldo terug. Dit kun je dan bij een ophaalautomaat op je OV-chipkaart zetten.

Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen. Daarna kan dit alleen via NS Klantenservice.

Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is. In de meeste gevallen binnen 15 dagen. Het terugvragen van saldo kan tot 180 dagen nadat de rit is gemaakt. Vragen? Kijk op www.ov-chipkaart.nl voor meer informatie.
Reputatie 4
Hallo bob69 en welkom bij ons community forum!

Daarvoor dien je contact op te nemen met Blauwnet zoals Momo beschreef, of je kan het op de manier doen hoe Michiel. het heeft beschreven. Bedankt voor jullie antwoord beide!
Ik heb contact opgenomen met Blauwnet, daarna met Arriva, die inderdaad vertelde over die 15 dagen wachten, voordat je het terug kon vragen bij ov-chipkaart.
Bedankt voor de reactie.
Bedankt dat je ons dit nog even laat weten bob69.
Ik heb contact opgenomen met Blauwnet, daarna met Arriva,
die inderdaad vertelde over die 15 dagen wachten, voordat je het terug kon vragen bij ov-chipkaart.

Je kunt je geld terugvragen zodra je reis staat op www.uitcheckgemist.nl
Bij de NS krijg je zo'n 7 dagen na je rit automatisch bericht of dat deze wordt toegewezen.

Of Arriva ook werkt met een automatische tool, of dat de claim óók in eerste instantie handmatig
wordt nagekeken, is bij mij niet bekend. Bij het laatste kan het even duren voordat je bericht krijgt.
Nu geprobeerd maar geeft aan 0 mogelijkheden,dus nog wachten.

Hallo ik heb een ov studentenkaart en heb in Zwolle per ongeluk ingecheckt bij blauwnet. In plaats van NS toen ik aan kwam op meppel station om uit te checken stonden er twee opzichters. Die mij een uitstel van betaling hebben gegeven. Moet ik nu ook de volle 50 euro betalen of kan ik nog iets regelen?

Reputatie 7
Badge +3

Reisde je op een dag met afgekocht reisrecht?

Ik reisde met mijn ov studentenkaart k had dus bij de verkeerde vervoerder ingecheckt maar wel gwn in een ns trein gezeten.

Badge +3

Als je op die dag vrij reisde met je srp had die UvB helemaal nooit uitgeschreven moeten worden.

100% recht op die €50 terug.

Reisde je in het weekend op een week-srp of andersom (met 40% korting dus), dan was de UvB hoger dan die €50 bij een missende of verkeerde incheck, namelijk de ritprijs erbij.

Wacht de brief met acceptgiro even af (duurt enkele dagen) en neem contact op met de klantenservice (telefoon, Chat, Twitter, Facebook).

Houd het L×××××× (6 cijfers) nummer bij de hand, dat staat ook op het gele briefje dat je gekregen hebt).

Reputatie 7
Badge +3

Precies wat @Robert B zegt. Als je vrij reizen had (afgekocht reisrecht) dan had de boete nooit geschreven mogen worden. NS zal dan ruiterlijk excuses moeten maken en de boete meteen ongedaan maken.

https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen?_ga=2.58813869.1427212681.1606117335-1643275243.1601389579

Oké erg bedankt voor de goede uitleg. Ik wacht de acceptgiro wel af.

Mocht een en ander inderdaad niet conform de eigen berichtgeving zijn uitgeschreven (zie link van iMark), let dan goed op dat NS aan de telefoon het niet gooit op coulance. Er is een regeling waarbij eenmaal per jaar de 50 euro verhoging kan worden kwijtgescholden onder de noemer coulance, dan betaal je dus enkel de ritprijs. Maar die regeling is er voor terecht uitgeschreven uitstellen, niet voor wanneer NS zelf de fout in gaat. 

Mocht je buiten de vrij reizen-periode hebben gezeten, dan zou ik wel vragen om coulance, dat scheelt je in ieder geval 50 euro verhoging. In dat geval moet je waarschijnlijk ook bij Blauwnet zijn om 10 euro instaptarief terug te vragen.

Reageer