Instaptarief .. 20 euro ? | NS Community
beantwoord

Instaptarief .. 20 euro ?

  • 14 July 2014
  • 13 reacties
  • 17581 Bekeken

Voorheen was instaptarief volgens mij 10 euro. Ik moest laatst met de trein en had er nog 12,60 op staan. Mijn enkele reis was 9,60..

Bij het inchecken werd er aangegeven dat mijn saldo te laag was ? Die 10 euro word gewoon in beslag genomen.. moest een treinkaartje kopen ! Die instaptarief moet op je kaart staan maar je kan/mag het niet gebruiken.. Nu is voor mij instaptarief 20,-
Dus ik moet eerst 20 euro betalen.. en vervolgens kan ik er niets mee.. Duur grapje .. Treinreis kost me dan de prijs voor de reis + 20 euro.
Vind dat diefstal..!!
icon

Beste antwoord door Anonymous 14 July 2014, 15:10

Bekijk origineel

13 reacties

Een aantal zaken.

- Natuurlijk kost uw reis niet 20 euro plus de prijs van de reis. Het instaptarief voor mensen die reizen zonder abonnement, is 20 euro. Als u een reis maakt van 15 euro, wordt bij het uitchecken 5 euro teruggestort op de kaart.

- Dat uw enkele reis 9,60 bedroeg en welke reis u gaat maken, weet NS niet vooraf. Als u een tientje op uw kaart had staan en vervolgens voor 25 euro ging reizen, zou NS er 15 euro bij inschieten.

- De 10 euro is niet in beslag genomen.

- Het instaptarief wordt gewoon gebruikt.
Badge
LenieViel, welkom op het forum. Het instaptarief was vanaf het begin altijd al € 20 tenzij je eerder een NS abonnement had. Dan was het instaptarief €10. Er moet inderdaad minimaal €20 op de kaart staan, daarna kan je in- en uitchecken. Kost je reis € 9,60, dan ontvang je na het uitchecken nog € 10,40 terug. Groet, Leny
Ik vind het ook een dure grap, die tien euro extra heb je toch nodig om te kunnen reizen, waar ik vroeger gewoon maar 5 euro nodig had voor mijn retour-reis van 5 euro, moet ik nu toch 15 euro hebben. Dat lijkt voor jullie misschien niet veel, maar als je nog maar 10 euro te besteden hebt, kun je je reis van 5 euro dus niet maken NS! Je kunt dus niet met die 10,40 de retour-reis van 9,60 maken... Groet, Von
Ik vind het ook een dure grap, die tien euro extra heb je toch nodig om te kunnen reizen, waar ik vroeger gewoon maar 5 euro nodig had voor mijn retour-reis van 5 euro, moet ik nu toch 15 euro hebben. Dat lijkt voor jullie misschien niet veel, maar als je nog maar 10 euro te besteden hebt, kun je je reis van 5 euro dus niet maken NS! Je kunt dus niet met die 10,40 de retour-reis van 9,60 maken... Groet, Von

Je zou ook kunnen overwegen om een los kaartje bij de automaat of een e-ticket te kopen, dan hoef je geen € 10 of € 20 op je OV-chipkaart te hebben staan om op saldo te kunnen reizen.
Hoe dan als je toerist bent, een OV-anonieme-chipkaart kocht en naar Schiphol terug gaat naar je land? Wat kan je doen on de rest van je 20 euro terug te krijgen
Reputatie 7
Badge +4
U kunt met een anonieme chipkaart uw saldo terugvragen met behulp van een formulier. Ga hiervoor naar een balie van een vervoerder, bijvoorbeeld de NS-balie op Schiphol. Vul de gevraagde gegevens op het formulier in. De medewerker controleert uw legitimatiebewijs. Dit kan een Nederlands paspoort, rijbewijs of ID-kaart zijn. Daarna ontvangt u het saldo. U betaalt € 1 administratiekosten.
Reputatie 3
Dit kan een Nederlands paspoort, rijbewijs of ID-kaart zijn.
De vraag ging over een buitenlandse toerist.

Ik heb vandaag met de trein gereisd met een "reizen op saldo" -chipkaart waarbij ik een instaptarief van 10,00 erbij moest betalen. Aan deze chipkaart is ook een abonnement gekoppeld. Ik las in dit forum dat een los treinkaartje geen instaptarief geldt. En volgens de site "OV-chipkaart.nl" wordt het instaptarief bij uitchecken weer teruggestort min de ritprijs. Is dit juist??? Ik zou graag hierover een goede en duidelijke uitleg ervan willen hebben aangezien ik de komende tijd buiten mijn werk (in het weekend) meer gebruik van de trein maak.

Reputatie 3
U betaalt € 1 administratiekosten.In een ander bericht las ik dat het €2,50 was. De kaart zelf kost al €7,50, totaal €10 extra kosten boven de ritprijzen. Dan kun je beter proberen hem aan een ander te slijten. Misschien zet er iemand een handeltje op...
Reputatie 3
Het is nu 1 euro, het was inderdaad 2,50.

In het buitenland is het allemaal beter geregeld, je krijgt je saldo terug zonder nonsens als een ID kaart te tonen (waarom dat moet mag Joost weten) gewoon bij een balie zonder gezeur.
Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vandaag met de trein gereisd met een "reizen op saldo" -chipkaart waarbij ik een instaptarief van 10,00 erbij moest betalen. Aan deze chipkaart is ook een abonnement gekoppeld. Ik las in dit forum dat een los treinkaartje geen instaptarief geldt. En volgens de site "OV-chipkaart.nl" wordt het instaptarief bij uitchecken weer teruggestort min de ritprijs. Is dit juist??? Ik zou graag hierover een goede en duidelijke uitleg ervan willen hebben aangezien ik de komende tijd buiten mijn werk (in het weekend) meer gebruik van de trein maak.

Bij een reizen op saldo kaart wordt er bij inchecken altijd instaptarief afgeschreven, dit wordt verrekend met de ritprijs. Bij flex wordt geen instaptarief berekend.

Reputatie 7
Badge +3

Op de website https://www.treinreiziger.nl/instaptarief-ov-chipkaart-borg/ wordt het duidelijk uitgelegd.

Verwarrend is de gebruikte terminologie. Er wordt borg ingehouden van je OV-chipkaart. Je reiskosten worden bij het uitchecken verrekend met je borg. De OV-bedrijven noemen de borg ten onrechte ‘instaptarief’.

Badge +3

Het ‘instaptarief’ is inderdaad een borg (met weet niet waar je heen gaat reizen) en geen basistarief zoals bij BTM (bus tram metro).

Het ‘basistarief’ bij NS is (zonder korting) € 2,60 voor de eerste 8 taiefeenheden (grofweg kilometers), bij streekvervoerders is het € 1,08

Om in te checken zonder abonnement is 20 euro nodig, met een abonnement is het 10 euro. Je kaart mag 4 euro in de min komen dus 6 euro is voldoende. Let wel op dat je bij een langere reis (pakweg 58 km) eerst zal moeten opladen om uit te kunnen checken. Dat kan je (als er geen poortjes zijn) ook laten voor wat het is, maar na 12 keer blokkeert je kaart.

Voor regelmatig reizen in het weekend zou je een tweede kaart met Weekend Vrij kunnen nemen, dat is een Flex abonnement en dan heb je geen saldo nodig.

Reageer