beantwoord

Instaptarief kwijt en ook nog basistarief betalen?

  • 11 mei 2014
  • 8 reacties
  • 1789 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Van verschillende kanten rapporteren mensen dat NS bij hen € 10,52 in rekening heeft gebracht bij in- en uitchecken op hetzelfde station met meer dan een uur tijd ertussen: https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/geld-terug-vragen-uitchecken-op-zelfde-station-na-6-uurtje-vanaf-inchecken-1874, https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uitcheck-op-zelfde-station-kostte-1052-642 en https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/niet-gereisd-maar-toch-geld-mijn-ov-chipkaart-568.

De regel is echter dat men dan het instaptarief kwijt is, waarvoor de tarieven € 20, € 10 en € 0 gelden. Is er misschien sprake van een softwarefout? (N.B. de € 0,52 komt overeen met het basistarief met korting, bij NS (nu nog) van belang i.v.m. de afschaffing van het dubbele opstaptarief bij overstappen van een andere vervoerder naar NS.)
icon

Beste antwoord door Hessel NS 19 mei 2014, 14:52

Hallo Dennis, bedankt voor je geduld. Het basistarief van een OV-chipkaart met kortingstarief is € 0,52 (vol tarief € 0,86). Je reissom bedraagt tien euro. Technisch gezien ben je ook die € 0,52 kwijt, omdat we bij meer dan uur tussen checkin en -uit redeneren dat je een reis hebt gemaakt (of gemaakt zou kunnen hebben). Desalniettemin is het alleen al omdat het vragen oproept onwenselijk dat ook dit basistarief berekend wordt. Daarom wordt dit met een volgende systeemupdate opgelost, dat zal als het goed is al komende maand zijn.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Van https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/geld-terug-vragen-uitchecken-op-zelfde-station-na-6-uurtje-vanaf-inchecken-1874?postid=11613:



Van http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/studentenreisproduct.html:

Aan het begin van elke reis check je in door je OV-chipkaart voor de kaartlezer van een paal of poort te houden, er wordt € 10 ingehouden van je saldo wanneer je in de kortingsuren reist. Aan het eind van de reis check je uit door opnieuw je kaart voor een kaartlezer te houden, de ritprijs wordt verrekend met het instaptarief van €10 (je krijgt dus geld teruggestort als de ritprijs lager ligt dan € 10). Reis je in de vrije uren dan wordt er geen saldo van je kaart ingehouden.

Als het klopt dat er bij het inchecken € 10 instaptarief is ingehouden, dan is bij het uitchecken niet alleen dit bedrag niet teruggestort, maar ook nog € 0,52 extra ingehouden.

Ter vergelijking, van https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/geld-terug-correctietarief-vertrek-aankomststation-zijn-gelijk-geen-reis-geboekt-1777/index1.html#post11006:



De bedragen zijn kennelijk exclusief btw, € 9,43 plus 6% btw is € 10. Hier is het correctietarief voor "Vertrek- en aankomststation zijn gelijk: .. Periode van vrije uitgang is verstreken" dus € 10.
Beste Dennis, ik ga dit voor je uitzoeken. Zodra ik hier meer informatie en toelichtingen over heb, zal je terugkoppeling ontvangen.
Hallo Dennis, bedankt voor je geduld. Het basistarief van een OV-chipkaart met kortingstarief is € 0,52 (vol tarief € 0,86). Je reissom bedraagt tien euro. Technisch gezien ben je ook die € 0,52 kwijt, omdat we bij meer dan uur tussen checkin en -uit redeneren dat je een reis hebt gemaakt (of gemaakt zou kunnen hebben). Desalniettemin is het alleen al omdat het vragen oproept onwenselijk dat ook dit basistarief berekend wordt. Daarom wordt dit met een volgende systeemupdate opgelost, dat zal als het goed is al komende maand zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt, Hessel.
Goedemorgen,

Bij mij is het inchecken door een of andere reden op 29 april niet gelukt. Ik heb ingecheckt in helmond en uitgecheckt in eindhoven, en toen was er 10,52 afgeschreven. Ik kan nergens een claim indienen, ook niet bij mij reishistorie. Je kan zien dat ik van helmond-eindhoven heb gereisd aangezien de terugweg ook eindhoven-helmond was. Ik zou graag dit overige bedrag terug ontvangen, hoe moet dit?
Reputatie 6
Badge +2
Wat staat er in de reishistorie?
Hallo evdb90,

Het klopt dat je dat niet kan regelen via je Mijn NS account. Dit komt omdat er wel een in- en uitcheck in het systeem staat. De klantenservice kan dit voor je herstellen. Als je mij een privebericht stuurt met je NAW-gegevens + kaartnummer kan ik dat ook voor je doen.
Hoi hoi,

Ik heb je vorige week al een prive bericht gestuurd met mijn gegevens erin. Helaas krijg ik geen reactie terug van je.

groetjes evi

Reageer