beantwoord

Instaptarief kwijt na in-en uitchecken bij hetzelfde station

• 30 november 2015
  • 7 reacties
  • 360 Bekeken

Afgelopen vrijdag reisde ik van Leuven via Roosendaal naar Den Bosch. Normaal waren de poortjes van en naar de stationshal in Roosendaal open, maar deze keer waren ze allemaal dicht. Omdat ik er anders niet door kon heb ik mijn OV-chipkart langs zo'n poortje gehaald, maar ik was in de war omdat er 'uitchecken' bij stond en ik was nog helemal niet ingecheckt omdat ik vanuit Belgie reisde. Ik heb daarna mijn OV-chipkaart opgeladen en omdat ik niet wist of ik nu goed was ingecheckt heb ik me uitgecheckt en daarna weer opnieuw ingecheckt. Vervolgens ben ik naar Den Bosch gereisd en heb ik mij daar netjes uitgecheckt.

Toen ik zojuist online naar mijn transacties van mijn OV-chipkaart keek zag ik dat die dag meerdere transacties zijn geweest. Er is eenmaal €10,- instaptarief afgeschreven en daarnaast is ook de ritpreis van €7,10 Roosendaal naar Den Bosch afgeschreven (ik heb een Dal Voordeelabonnement). Naar mijn weten is die €10,- onrechtmatig afgeschreven, want deze heb ik niet verreisd. klopt dit? En wat nu?
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 30 november 2015, 23:05

Het klopt.
Wanneer je met een niet-ingecheckte chipkaart het station verlaat krijg je een boete ter hoogte van het instap tarief. Je kunt dit geld via de klantenservice terugkrijgen.

Je zou met een aztec-code op je ticket Leuven-Roosendaal door de poortjes moeten kunnen, wanneer die code er niet op staat had je in de trein een keycard met code moeten krijgen en als dat ook niet gebeurd is had je van de praatpaal gebruik moeten maken om het poortje voor je te laten openen. Mogelijk staan er ook nog CICO-paaltjes in Roosendaal. Dan zou het goed moeten gaan als je daar incheckt om je reis te vervolgen of om het station (binnen een uur) te verlaten.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Badge
Het klopt.
Wanneer je met een niet-ingecheckte chipkaart het station verlaat krijg je een boete ter hoogte van het instap tarief. Je kunt dit geld via de klantenservice terugkrijgen.

Je zou met een aztec-code op je ticket Leuven-Roosendaal door de poortjes moeten kunnen, wanneer die code er niet op staat had je in de trein een keycard met code moeten krijgen en als dat ook niet gebeurd is had je van de praatpaal gebruik moeten maken om het poortje voor je te laten openen. Mogelijk staan er ook nog CICO-paaltjes in Roosendaal. Dan zou het goed moeten gaan als je daar incheckt om je reis te vervolgen of om het station (binnen een uur) te verlaten.
Bedankt voor je reactie.

Ik zie nu inderdaad dat er op mijn papieren ticket een code stond die ik had moeten gebruiken om de poortjes te openen. Daar heb ik niet aan gedacht. Stom! Ik zal contact opnemen met de klantenservice en hopelijk kunnen ze iets voor me betekenen.
Beste jfkyf,

Het antwoord van Gert-Jan is inderdaad juist. Je kunt dit laten rechtzetten bij de klantenservice. Zij kunnen aan de hand van jouw OV-chipkaartnummer (3528..) achterhalen dat je teveel hebt betaald die dag. Dat bedrag wordt dan teruggestort naar je bankrekening.
Welk bedrag, want als TS een e-ticket had zijn beide afschrijvingen overbodig geweest aannemende dat TS een e-ticket had voor het hele traject (en dat kan de klantenservice niet zien aan de hand van de OV chipkaart)
Reputatie 6
Badge +1
Ik neem toch aan dat TS niet in- en uitgecheckt had voor de rit Roosendaal-Den Bosch als hij/zij al een ticket had voor dit traject.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in, maar hij had wel een papieren ticket en dan had het ook logischer geweest een e-ticket voor het hele traject te kopen i.p.v onderweg in en uit te checken.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in, maar hij had wel een papieren ticket en dan had het ook logischer geweest een e-ticket voor het hele traject te kopen i.p.v onderweg in en uit te checken.

Ik had enkel een e-ticket voor Leuven-Roosendaal. In Roosendaal checkte ik in met mijn OV-chipkaart omdat ik daar toch moest overstappen en omdat ik een Dal Voordeelabonnement heb.

Reageer