beantwoord

Instaptarief ov kaart zonder abonnement

• 7 augustus 2015
  • 7 reacties
  • 445 Bekeken

Als je een ov chipkaart zonder abonnement hebt en je wilt gaan reizen, moet er dan ook eerst een instaptarief opgeladen worden en dan pas het reistarief of alleen het reistarief?
icon

Beste antwoord door ErikVD 7 augustus 2015, 07:48

Er moet minimaal 20 euro op staan anders kom je de poortjes niet door. Bij het uitchecken wordt het verreisde bedrag verrekend met deze 20 euro, wat overschiet komt terug op de OV-chipkaart.
Bekijk origineel

7 reacties

Er moet minimaal 20 euro op staan anders kom je de poortjes niet door. Bij het uitchecken wordt het verreisde bedrag verrekend met deze 20 euro, wat overschiet komt terug op de OV-chipkaart.
Aangezien je 4 euro in de min mag staan is een minimum van 16 euro voldoende.
Bedankt voor je antwoord Erik. Ik heb 'm gemarkeerd als het juiste antwoord.
Ik heb een OV chip kaart maar geen abb
Dus dan moet ik minimaal €20 ( 16) + kostentreinkaartje als saldo op de OV chip hebben staan ??? Dat staat niet op de display !
Hoe bedoel je dit Mansveld, waar op de display klopt dit niet?
Nee, je moet tijdens het inchecken 20 (16) euro saldo op je OV-chipkaart hebben staan, ongeacht de kosten van de rit. Als de rit 10 euro zou kosten, hoef er dus geen 30 (26) aan saldo op de kaart te staan.
Reputatie 1
Badge
Op de display van de betaalAutomaat krijg je een melding als het saldo minder is als 20 eur-dat het onvoldoende is. Je wordt de kans geboden het dan bij te betalen.
Op het kleine schermpje van de insjekpoort/paal zie je enkel-als het saldo dan minder als 16 eur is- een rood scherm met de boodschap: Saldo tekort!
Let Op-en denk na: de meeste mensen doen retours, dus ook voor de reis terug moet je weer dan minimaal 16 eur op je kaart hebben. Nu hoofdrekenen en nagaan hoeveel het dan voor jou is voor de heenreis.
Voor bus./tram-behalve enkele hele lange snelbussen- kan je insjekken met/vanaf 0. MAAR als je dan aan einde rit negatief komt, kan je nergens meer Insjekken-ook niet bij een overstap en moet je eerst weer bijladen.

Reageer