internationaal inchecken

• 29 juli 2020
  • 4 reacties
  • 142 Bekeken

Vrijdag 24 juli j.l. reisde ik in de IC 142 van Bad Bentheim naar Heemstede, vertrek 18.44. Ik was in het bezit van een digitaal NS Int ticket inclusief NS 100% vrij voor het gehele traject vanwege mijn Dal Vrij abonnement. Tot Bad Bentheim had ik regionaal met DB tickets gereisd. Bij controle van mijn ticket en OV-Chipkaart meldde de conducteur dat ik in Hengelo, Almelo of uiterlijk bij de overstap in Amsterdam met mijn OV-chipkaart op het perron moest inchecken. Als frequente reiziger op dit traject verbaasde mij dat. Ook omdat als ik met een trein eerder gerede had dan in de spits voor het volle bedrag aangeslagen zou worden. Is het niet zo dat voor het Dal Vrij abonnement andere kortingsregels gelden en internationaal wel in de avondspits Dal Vrij mag reizen?

4 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Voor internationale tickets gelden inderdaad andere kortingsperiode dan voor binnenlandse reizen. Deze hebben namelijk geen middagspits. De Dalperiode is dus op werkdagen van 09:00 - 04:00 (volgende dag). 

Je hele reis dient wel op 1 ticket te zijn om hiervan gebruik te maken. 

Zie de website van NS International: https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Reputatie 7
Badge +3

Helaas heeft @limpe096 een conducteur getroffen die niet (geheel) op de hoogte is van de reglementering rond tickets met 100% korting in Nederland wanneer je met een abonnement reist met afgekocht reisrecht. Het is een administratieve oplossing van NS om te voorkomen dat je in Nederland moet in- of uitchecken met je OV-chipkaart wanneer je van of naar het buitenland reist. 

Badge +3

Dal Vrij op een vrijdag is in principe geen 100% afgekocht reisrecht voor die dag, en volgens mij krijgt men dat ook te zien op de scanner. Dus dan is een geldige incheck ‘gewenst’.

Nu zal dat (ver) na de ochtendspits verder geen probleem zijn (want internationale reizen kennen geen middagspits), maar zit je dus wel met het probleem dat als je in de middagspits gaat inchecken, je jezelf onnodig op kosten jaagt.

Conducteurs zullen dat natuurlijk ook wel snappen, maar krijgen waarschijnlijk toch een of andere melding bij controle?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je met Dal Vrij op een vrijdag na 09.00 uur reist dan is er geen middagspits wanneer je naar/van het buitenland reist. Dat is vast te stellen zonder incheck.

Ik heb geen idee wat voor melding een conducteur krijgt wanneer een abonnement op een OV-chipkaart dient ter controle van het afgekocht reisrecht.

Reageer