Internationaal reizen en de (sluitende) poortjes van de OV-chipkaart

• 25 juni 2014
  • 5 reacties
  • 1093 Bekeken

Op 21 juli reis ik met mijn ouders en broertje naar Duitsland vanuit Almere (waarschijnlijk Almere Centrum of Muziekwijk, daar moeten we nog even naar kijken). Omdat ik op de site (ns.nl) las dat steeds meer poortjes gaan sluiten vanaf 9 juli, waaronder poortjes op almere centrum, vroeg ik mij een aantal dingen af.

- Het meest concreet vraag ik mij af of, als we vanaf Almere Centrum reizen, de mensen daar bekend zijn met het ticket waarmee we reizen. Almere Centrum is namelijk één van de stations waar, bij wijze van proef, de poortjes vaak gesloten worden, en als je zonder ov-chipkaart dan toch in het station moet komen, moet je je vervoersbewijs laten zien aan één van de NS-medewerkers in het station. Ik vraag mij af of deze mensen het Europaspezial Niederlande ticket van Deutsche Bahn waarmee we reizen echter wel herkennen en als een geldig vervoersbewijs beschouwen.
- Wat minder concreet vraag ik mij af hoe het in de verdere toekomst moet met internationale reizigers die niet met de ov-chipkaart reizen op het Nederlandse deel van hun traject. Op 21 juli ga ik bijvoorbeeld van Almere naar Utrecht en vanaf daar, via Frankfurt, naar München. Voor dit gehele traject hebben we één ticket gekocht bij Deutsche Bahn en in- of uitchecken is dus niet nodig; nu niet, maar ook in de verdere toekomst niet. Op ns.nl wordt beweerd dat uiteindelijk 100% van de poortjes op alle stations moeten gaan sluiten, maar dit kan toch helemaal niet gezien de internationale reizigers? Een oplossing hiervoor zou in de toekomst kunnen zijn internationale reizigers te vragen in te checken op hun instapstation, vervolgens uit te checken op het overstapstation waar zij de internationale trein pakken en hen vervolgens een mogelijkheid te geven het bedrag van het gehele traject in de binnenlandse trein achteraf terug te vragen. Dit lijkt mij echter erg omslachtig (stel je voor dat iedereen die op Utrecht ICE international pakt daar eerst naar de uitgangen van het station moet lopen - met allemaal koffers - om uit te checken en vervolgens weer terug moet lopen om op ICE International te stappen. Om dan nog maar te zwijgen over al het gedoe dat het terugvorderen van het betaalde voor de binnenlandse trein kan opleveren.) en dus kan het volgens mij bijna niet anders dan dat er altijd op een station wel ergens een poortje openstaat, aangezien reizen met de trein voor internationale reizigers anders veel te onaantrekkelijk en moeilijk wordt gemaakt. Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe de NS hierover denkt aangezien ik elk jaar wel minimaal 1 keer een internationale reis met de trein maak en ik dus graag zou willen weten hoe hier zowel in de nabije als in de verre toekomst mee gaat worden omgegaan.

5 reacties

Reputatie 4
Badge
Zit er een aztec-code op je ticket? Dan zou je daar de speciale scan-poortjes mee open moeten krijgen.
Ik heb het ticket niet zo bij de hand, maar volgens mij zit er wel een code op ja.
Alleen.. dat ticket is een ticket voor 4 personen. Dit betekent dan dus zeker ook dat dat ticket 4 keer gebruikt moet worden om mij, mijn ouders en mijn broertje door te laten..
Niet al te fijn met al die bagage....
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-services/reizen-met-ov-chipkaart#internationaal_reizen_in_combinatie_met_de_ov-chip.

Even verder gezocht en dit maakt voor mij al veel duidelijk. Toch vraag ik mij nog steeds af of dit wel echt een oplossing is bij tickets waarbij meerdere mensen op "1 velletje printpapier" reizen. 4 keer hetzelfde blaadje gebruiken terwijl je ergens in of uit moet checken terwijl je met veel bagage zit is volgens mij toch nog steeds niet ideaal....
Reputatie 7
Badge +4
Reiziger 1 blijft bij het (brede) poortje en laat achtereenvolgens reiziger 2,3, 4 en dan zichzelf binnen. Met de behulp van de afdruk van de Aztec-code. Zo werkt het ook met de Handyticket, die ook voor meerdere personen geldig kan zijn.
Het brede poortje heeft nu bij alle gesloten stations deze mogelijkheid in ieder geval.

U herkent de Aztec-code door vast te stellen dat er een vierkant precies in het midden zit met daaromheen een flinke verzameling vierkante punten.

In Duitsland kunnen de conducteurs deze code ook scannen en dus ook vanaf een afdruk ervan op de mobiele telefoon. (Duits: Handy).

Reis je met de Handyticket in de toekomst vanuit of naar Duitsland, dan werkt het openen van de poortjes in Nederland net zo.

Je kunt natuurlijk ook drie kopietjes van deze code maken. Alle gegevens van je reis en een uitgebreid controlesysteem staan in deze code verwerkt.

Welkom op het forum Sander94!

We gaan de poortjes vanaf 9 juli sowieso gefaseerd sluiten om onze reizigers te laten wennen aan het systeem. (Internationale) e-tickets worden i.v.m. de situatie na 9 juli uitgebreid met een barcode, waarmee je de poortjes kunt openen. Op station Almere Centrum voeren we momenteel al een proef uit met barcodescanners. Als je in het bezit bent van een e-ticket of internationaal ticket zonder (werkende) barcode, krijg je een KeyCard uitgereikt waarmee je poortjes kunt openen. Als je met z'n vieren op 1 internationaal ticket reist, kunnen deze KeyCards dus uitkomst bieden. Er zal tevens voldoende personeel op station Almere aanwezig zijn om je te assisteren en begeleiden.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Reageer