Op 21 juli reis ik met mijn ouders en broertje naar Duitsland vanuit Almere (waarschijnlijk Almere Centrum of Muziekwijk, daar moeten we nog even naar kijken). Omdat ik op de site (ns.nl) las dat steeds meer poortjes gaan sluiten vanaf 9 juli, waaronder poortjes op almere centrum, vroeg ik mij een aantal dingen af.
- Het meest concreet vraag ik mij af of, als we vanaf Almere Centrum reizen, de mensen daar bekend zijn met het ticket waarmee we reizen. Almere Centrum is namelijk één van de stations waar, bij wijze van proef, de poortjes vaak gesloten worden, en als je zonder ov-chipkaart dan toch in het station moet komen, moet je je vervoersbewijs laten zien aan één van de NS-medewerkers in het station. Ik vraag mij af of deze mensen het Europaspezial Niederlande ticket van Deutsche Bahn waarmee we reizen echter wel herkennen en als een geldig vervoersbewijs beschouwen.
- Wat minder concreet vraag ik mij af hoe het in de verdere toekomst moet met internationale reizigers die niet met de ov-chipkaart reizen op het Nederlandse deel van hun traject. Op 21 juli ga ik bijvoorbeeld van Almere naar Utrecht en vanaf daar, via Frankfurt, naar München. Voor dit gehele traject hebben we één ticket gekocht bij Deutsche Bahn en in- of uitchecken is dus niet nodig; nu niet, maar ook in de verdere toekomst niet. Op ns.nl wordt beweerd dat uiteindelijk 100% van de poortjes op alle stations moeten gaan sluiten, maar dit kan toch helemaal niet gezien de internationale reizigers? Een oplossing hiervoor zou in de toekomst kunnen zijn internationale reizigers te vragen in te checken op hun instapstation, vervolgens uit te checken op het overstapstation waar zij de internationale trein pakken en hen vervolgens een mogelijkheid te geven het bedrag van het gehele traject in de binnenlandse trein achteraf terug te vragen. Dit lijkt mij echter erg omslachtig (stel je voor dat iedereen die op Utrecht ICE international pakt daar eerst naar de uitgangen van het station moet lopen - met allemaal koffers - om uit te checken en vervolgens weer terug moet lopen om op ICE International te stappen. Om dan nog maar te zwijgen over al het gedoe dat het terugvorderen van het betaalde voor de binnenlandse trein kan opleveren.) en dus kan het volgens mij bijna niet anders dan dat er altijd op een station wel ergens een poortje openstaat, aangezien reizen met de trein voor internationale reizigers anders veel te onaantrekkelijk en moeilijk wordt gemaakt. Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe de NS hierover denkt aangezien ik elk jaar wel minimaal 1 keer een internationale reis met de trein maak en ik dus graag zou willen weten hoe hier zowel in de nabije als in de verre toekomst mee gaat worden omgegaan.