beantwoord

Is de 6-uursregel afgeschaft?


Reputatie 6
Badge +2
De regel "U moet binnen 6 uur na het moment waarop u heeft ingecheckt, uitchecken" kwam al niet voor in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf en nu ook niet in de nieuwe http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/nieuwe-portfolio/productvoorwaarden-abonnementen-consumenten-30-april-2014-def.pdf en in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/ns-voor-werkgevers/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-business-card.pdf en de nog nieuwere http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/ns-voor-werkgevers/proefbedrijf-mijn-ns-zakelijk/salesmap-mei-2014.pdf.

De nieuwe tekst is "Uitchecken dient op dezelfde Dag te gebeuren als het Inchecken, dat wil zeggen tussen 00.00 uur ’s ochtends en 04.00 uur de daaropvolgende dag.", overeenkomstig de al langer bestaande tekst in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf: "Een check-uit dient op dezelfde dag als de check-in te worden geplaatst, dat wil zeggen tussen 00.00 uur ’s ochtends tot en met 04.00 uur de daaropvolgende dag."

Is de 6-uursregel dus afgeschaft? De teksten https://www.google.nl/search?as_epq=tot+6+uur+na&as_sitesearch=ns.nl moeten dan ook aangepast worden.

Een uitzondering is zo te zien Traject Vrij voor particulieren:

"De vervoerbewijzen die u met uw Traject Vrij abonnement hebt aangeschaft (door in
en uit te checken) betaalt u achteraf per automatische incasso. Tevens betaalt u achteraf per automatische incasso het eventuele correctietarief dat u verschuldigd bent. Het correctietarief is een bedrag dat u betaalt indien u niet tijdig (binnen zes uur na inchecken) uitcheckt."

Of is deze vrij nieuwe tekst al weer verouderd?

icon

Beste antwoord door Femke NS 19 mei 2014, 11:34

Beste Dennis,

In de tweede link wordt deze regel wel degelijk genoemd ('Tevens betaalt u achteraf per automatische incasso het eventuele correctietarief dat u verschuldigd bent. Het correctietarief is een bedrag dat u betaalt indien u niet tijdig (binnen zes uur na inchecken) uitcheckt.') Het verschil zit 'm in de productvoorwaarden van enerzijds de producten voor de consumentenmarkt en anderzijds producten voor de zakelijke markt. In het geval van de zakelijke markt, waar men met de Business Card reist, geldt dat je tot 04.00 uur hebt om uit te checken.
Bekijk origineel

10 reacties

Beste Dennis,

In de tweede link wordt deze regel wel degelijk genoemd ('Tevens betaalt u achteraf per automatische incasso het eventuele correctietarief dat u verschuldigd bent. Het correctietarief is een bedrag dat u betaalt indien u niet tijdig (binnen zes uur na inchecken) uitcheckt.') Het verschil zit 'm in de productvoorwaarden van enerzijds de producten voor de consumentenmarkt en anderzijds producten voor de zakelijke markt. In het geval van de zakelijke markt, waar men met de Business Card reist, geldt dat je tot 04.00 uur hebt om uit te checken.
Reputatie 6
Badge +2
In de tweede link wordt deze regel wel degelijk genoemd ('Tevens betaalt u achteraf per automatische incasso het eventuele correctietarief dat u verschuldigd bent. Het correctietarief is een bedrag dat u betaalt indien u niet tijdig (binnen zes uur na inchecken) uitcheckt.')

Maar zoals gezegd heb ik de indruk dat dat alleen gaat over Traject Vrij. Of geldt "Tevens betaalt u achteraf per automatische incasso het eventuele correctietarief dat u verschuldigd bent." nu ook voor de andere abonnementen voor consumenten, in plaats van het vervallen van het instaptarief?
Wat bedoel je precies Dennis?
Reputatie 6
Badge +2
Gaat jouw citaat alleen over Traject Vrij of ook over Dal Vrij enz.?
Reputatie 3
Badge
Het verschil zit 'm in de productvoorwaarden van enerzijds de producten voor de consumentenmarkt en anderzijds producten voor de zakelijke markt. In het geval van de zakelijke markt, waar men met de Business Card reist, geldt dat je tot 04.00 uur hebt om uit te checken.

Maar in de productvoorwaarden voor Reizen op Saldo staat óók dat je tot 04.00 mag uitchecken (artikel 2.7). En Reizen op Saldo is toch niet beperkt tot de zakelijke markt?
Ik heb eerder de indruk dat er een verschil is tussen Reizen op Saldo enerzijds (uitchecken tot 04.00) en Reizen op Rekening (uitchecken binnen 6 uur). Maar dat kan ik natuurlijk fout hebben.
Reputatie 6
Badge +2
Het verschil zit 'm in de productvoorwaarden van enerzijds de producten voor de consumentenmarkt en anderzijds producten voor de zakelijke markt. In het geval van de zakelijke markt, waar men met de Business Card reist, geldt dat je tot 04.00 uur hebt om uit te checken.
Ok, dan is de 6-uursregel er bij de zakelijke markt misschien nooit geweest, dan kunnen we de discussie beperken tot de consumentenmarkt.
Reputatie 6
Badge +2
Voor een update zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/6-uursregel-2492.
Maar hoe gaat het als je van Vlissingen naar Groningen reist en de trein zoveel vertraging heeft dat je pas meer dan 6 uur NA het instappen in Vlissingen in Groningen kunt uitchecken ? Wordt dit dan weer als een incheck gezien met de daaraan verbonden extra kosten ???
Reputatie 4
Badge
Ja, wanneer je in Groningen na die zes uur langs een paaltje gaat wordt je opnieuw ingecheckt wat je dan direct ongedaan kunt maken. Dit is wel verstandig zodat je bewijs hebt dat je in Groningen bent geweest i.v.m. geld terug bij vertraging.
Slim bedacht !! Blijft natuurlijk wel het probleem dat je kaart blokkeert als dit te vaak gebeurt (meer dan 12x in 5 jaar).

Reageer