beantwoord

Is de kortste NS-route toegestaan?

• 31 maart 2014
  • 33 reacties
  • 2717 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Mag je met enkelvoudig in- en uitchecken reizen van een NS-station naar een NS-station in NS-treinen over de kortste NS-route, ook als er een kortere en/of snellere route is met geheel of gedeeltelijk een andere treinvervoerder? Dit kan van belang zijn bij inchecken in de daluren en doorreizen in de spits.

Ik vermoed dat de NS-route in rekening wordt gebracht en dat er daarom geen bezwaar tegen is, en dat het dienovereenkomstig ook mag bij vrij reizen. Klopt dat?

Naschrift: zoals verderop besproken is het antwoord hieronder onduidelijk (of, afhankelijk van wat precies bedoeld wordt met "de reisplanner is altijd bepalend", tegenstrijdig). De kortstmogelijke NS-route staat niet altijd in de reisplanner (als er een kortere route met een andere vervoerder is).
icon

Beste antwoord door Anonymous 1 april 2014, 17:07

Beste Dennis,

Als je met Arriva reist, moet je bij Arriva inchecken. Doe je dat niet, dan krijg je van de Arrivaconducteur een boete. Als je in Dordrecht bij NS incheckt en in Geldermalsen bij NS uitcheckt, betaal je de kortstmogelijke NS-route. Reis je via een langer NS-traject, dan moet je onderweg uitchecken en weer inchecken, anders heb je geen geldig vervoersbewijs. Tenzij de reisplanner de route aangeeft als reisoptie, want de reisplanner is altijd bepalend.

Vriendelijke groet,
Susan

Bekijk origineel

33 reacties

Het probleem is dat dat nog steeds niet gerealiseerd is. Ook al is de kortste route met een andere vervoerder, moet er overgestapt worden naar de andere vervoerder. De andere vervoerder, zoals Veolia, Arriva, Connexxion, Breng en Syntus accepteren geen check-in bij NS en andersom geldt precies hetzelfde. Ooit is beloofd met de komst van de OVCP dat het zou moeten kunnen, maar dat is helaas verre van realisatie. Het voorbeeld van het eerdere topic van Groningen, via Nijmegen naar Maastricht moet er worden overgestapt met de OVCP, de Veolia controleurs zullen bij controle anders een UVB vanuit Veolia schrijven. Het reizen met Veolia met alleen een check-in bij NS zou Veolia namelijk zijn reis niet betaald krijgen.

Hetzelfde geldt voor afgekochte reisrechten, waaronder ook de Keuzedag, als er een andere vervoerder in het spel is, hebben die als voorwaarden dat er ingecheckt moet worden, er zijn alleen nog een paar uitzonderingen met oude abonnementen, maar die verdwijnen op termijn.
Reputatie 6
Badge +2
Mijn vraag gaat niet over wat andere vervoerders eisen. Als ik in Dordrecht bij NS heb ingecheckt en je controleert mij in de trein van Utrecht naar Geldermalsen, is dat dan in orde?
Dus als ik het goed heb wil je dus van Dordrecht naar Geldermalsen?

Dus je bedoelt dat je het traject van de andere vervoerder, in dit geval Arriva links laat liggen en via NS gaat reizen. In principe gaan we uit van de snelste route en om eerlijk te zijn als ik zie dat iemand in Dordrecht is ingecheckt en via Utrecht is gegaan, dan is het niet in orde. Wel als er opnieuw wordt ingecheckt in Utrecht Centraal, dan is het geen probleem, want het is te vergelijken met het vroegere via kaartje.

Natuurlijk is het de vraag of alle conducteurs het direct zien, maar zwart wit gezien zou het niet in orde zijn, zoals ik het bekijk.

Of de paal dan begrijpt dat je via Utrecht Centraal bent gegaan betwijfel ik namelijk.
Reputatie 6
Badge +2
Dat zou ik wel denken. Die paal gaat toch niet een Arrivaroute rekenen?
Dat zou ik wel denken. Die paal gaat toch niet een Arrivaroute rekenen?

Dat vermoeden heb ik wel, want je zou ook via Den Bosch kunnen gaan, teveel variabelen en wat ik heb begrepen is zoals vroeger het via kaartje werkte, dat daarvoor het extra in- en uitchecken is gekomen om een via reis te kunnen maken.
Reputatie 6
Badge +2
Mijn bovenaan genoemde vermoeden zou neerkomen op het normale tariefsysteem, maar dan met negeren van spoorlijnen van andere vervoerders. Alleen kan je dan niet in de reisplanner zien welke routes toegestaan zouden zijn.

Is er misschien een moderator deskundig op dit gebied?
Als je van A naar B wilt reizen is het advies van de reisplanner bepalend.
Geeft de reisplanner voor de reis van Dordrecht naar Geldermalsen het advies om met Arriva over de Merwede-Linge lijn te reizen, dan is dat de kortste route.
Wil je desondanks van Dordrecht via Utrecht naar Geldermalsen, dan zal niemand jou tegen houden hoor.
Je reist dan wel met een omweg, dus na in Dordrecht bij NS te zijn ingecheckt, zul je in Utrecht moeten uitchecken en opnieuw moeten inchecken om je reis richting Geldermalsen vervolgen, waarna je op de plaats van bestemming (Geldermalsen) gewoon weer opnieuw uitcheckt.
En CICO's van NS houden rekening met het tarief van NS en niet van een andere vervoerder.
Vandaar dat je bij andere vervoerders apart moet in- en uitchecken als je met hen reist.
Via hun eigen CICO's berekenen ze dan hun eigen tarief aan jou.

P.S. Ook al staat er NS-expert bij mijn naam, ik heb geen enkele binding met NS en de beoordeling of ik expert ben laat ik graag aan anderen over.
Reputatie 6
Badge +2
Samenvattend zegt Loes (en misschien bedoelt Hans dat ook) dat als je in Dordrecht bij NS incheckt en in Geldermalsen bij NS uitcheckt, het NS-tarief wordt berekend over de route van Arriva.

Dan vraag ik mij af waar dit een betaling voor is. Niet voor een reis met NS en ook niet voor een reis met Arriva.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie dat het via Tilburg iets korter is (95 tariefeenheden), dus een beter voorbeeld is die route. De hypothese is dan dat je die route mag nemen en dat de paal er ook van uit gaat dat je die route hebt genomen, en dus 95 tariefeenheden rekent.
Samenvattend zegt Loes (en misschien bedoelt Hans dat ook) dat als je in Dordrecht bij NS incheckt en in Geldermalsen bij NS uitcheckt, het NS-tarief wordt berekend over de route van Arriva.

Dan vraag ik mij af waar dit een betaling voor is. Niet voor een reis met NS en ook niet voor een reis met Arriva.

Nee dat bedoel ik helemaal niet.
Ik bedoel te zeggen dat het advies van de Reisplanner in feite bindend is, ook al adviseert NS in dit geval om met Arriva over de Merwede-Linge lijn te reizen.
Kies je er toch voor om in Dordrecht bij NS in te checken en in te stappen richting Rotterdam - Utrecht, dan zal er op dat traject geen probleem zijn, omdat dat in elkaar verlengde ligt.
Maar zodra jij van Utrecht naar het zuiden gaat reizen, dan kan dat bij controle vragen oproepen, omdat je dan op een route zit die afwijkt van elk mogelijk advies. En dan spreek je dus over reizen via een omweg en had je dus in Utrecht moeten uitchecken en weer opnieuw inchecken.
Hetzelfde geldt voor de zo knap uitgerekende tariefeenheden via Tilburg.
Korter of niet. Zo lang je richting Tilburg blijft reizen geen probleem, je kunt immers het plan hebben om door te reizen richting Eindhoven (of verder). Maar zodra jij "afslaat" naar het noorden en zeker als je Den Bosch gepasseerd bent wordt het duidelijk dat je via een omreisroute reist en dus in Tilburg had moeten uit- en inchecken.
De Reisplanner adviseert de kortste en/of meest logische route en die dien je te volgen,

Over de techniek van CICO palen zal ik je niet vermoeien. Neem maar van mij aan dat veel mensen kunnen denken (sommigen alleen voor zover hun neus lang is), maar dat elektronica echt niet kan denken.
Als jij in Dordrecht bij NS incheckt, "denkt" en CICO in Geldermalsen echt niet dat jij via Utrecht of Tilburg bent gereisd.
Heb jij jouw PC wel eens zien denken?
Die domme apparaten kunnen - net als CICO's - alleen maar nullen en énen bij elkaar optellen, waarbij 1+1 = 10.
Waarom denk jij dat je bij de aanvang van een reis moet inchecken? Juist ja om aan het systeem kenbaar te maken vanaf welk station je vertrekt.
En waarom denk je dat je bij het station van bestemming weer moet uitchecken? Juist ja, om aan het systeem aan te geven naar welk station je bent gereisd.
En dan mag je onderweg nog zoveel CICO-palen tegenkomen, geen van alle zijn in staat om jouw OV-chipkaart te ruiken of op afstand te lezen.
Daarom moet je bij omreizen zelf uit- en weer opnieuw inchecken om het station aan te geven waarlangs die omweg hebt gemaakt.
Dat hele OVC-systeem is - net als jouw PC - super stom. Kan zelf niks en ook niet eens denken.

Dus reken jij rustig je tariefeenheden uit. Zolang je een CICO niet verteld waar je mee bezig bent, kan die er toch niks mee doen.

En dan jouw vraag "Dan vraag ik mij af waar dit een betaling voor is. Niet voor een reis met NS en ook niet voor een reis met Arriva."

dat is helemaal afhankelijk bij wie je incheckt. Ervan uitgaande dat je bij NS incheckt en onderweg geen problemen krijgt vanwege omreizen en vervolgens in Geldermalsen bij NS uitcheckt, gaat de ritprijs naar NS.
Check je in Dordrecht bij Arriva in en reis je Arriva naar Geldermalsen dan krijgt Arriva de buit als je in Geldermalsen uitcheckt.
Simpel toch. Degene bij wie je in- en uitcheckt die declareert de poet.

Reputatie 6
Badge +2

Nee dat bedoel ik helemaal niet.

Je schrijft niet welk tarief je dan wel denkt dat wordt berekend.

En nogmaals, mijn "hypothese" zou neerkomen op het normale tariefsysteem, maar dan met negeren van spoorlijnen van andere vervoerders. Dus alsof het spoorwegnet beperkter is. Omdat er CICO's per vervoerder zijn lijkt me dat logisch. Dat dit moeilijker te berekenen zou zijn zie ik niet. De route is wel vaker veel langer dan hemelsbreed, bijvoorbeeld van Rhenen naar Tiel (81 tariefeenheden).

Beste Dennis,

Als je met Arriva reist, moet je bij Arriva inchecken. Doe je dat niet, dan krijg je van de Arrivaconducteur een boete. Als je in Dordrecht bij NS incheckt en in Geldermalsen bij NS uitcheckt, betaal je de kortstmogelijke NS-route. Reis je via een langer NS-traject, dan moet je onderweg uitchecken en weer inchecken, anders heb je geen geldig vervoersbewijs. Tenzij de reisplanner de route aangeeft als reisoptie, want de reisplanner is altijd bepalend.

Vriendelijke groet,
Susan

Reputatie 6
Badge +2
Als je in Dordrecht bij NS incheckt en in Geldermalsen bij NS uitcheckt, betaal je de kortstmogelijke NS-route.

Bedankt Susan, dat leek me ook logisch. Dat is de route over Tilburg (ik had het eerst over de route over Utrecht, maar heb dat later gecorrigeerd).

Loes dacht (als ik haar goed begrijp) dat bij NS de Arrivaroute wordt gerekend, maar dat leek me vreemd: de vraag zou dan zijn waar dit een betaling voor is. Niet voor een reis met NS en ook niet voor een reis met Arriva.

Het gemarkeerde antwoord is geen antwoord op de vraag, Loes begreep even niet wat ik bedoelde.
Je hebt gelijk! Bedankt voor je alertheid, Dennis. Is het je zo duidelijk?
Reputatie 6
Badge +2
Als je in Dordrecht bij NS incheckt en in Geldermalsen bij NS uitcheckt, betaal je de kortstmogelijke NS-route. Reis je via een langer NS-traject, dan moet je onderweg uitchecken en weer inchecken, anders heb je geen geldig vervoersbewijs. Tenzij de reisplanner de route aangeeft als reisoptie

Ik begrijp dus dat de kortste NS-route (in dit geval via Tilburg) sowieso mag (als je bij NS in- en uitcheckt), ook al staat in de reisplanner alleen de Arrivaroute.

want de reisplanner is altijd bepalend.

Dat zaait dan weer twijfel voor wat betreft de kortste NS-route, want die staat niet in de reisplanner.
Reputatie 6
Badge +2
Bij een reis van Dordrecht naar Geldermalsen zou je nog kunnen zeggen dat er weinig reden is de kortste NS-route (via Tilburg) te nemen in plaats van de Arrivaroute, en dat het daarom niet nodig is dat deze in de reisplanner staat.

Maar bij een reis van Zwijndrecht naar Geldermalsen waarbij je in Zwijndrecht vlak voor 16.05 uur (nog net in de daluren) incheckt is het met Dal Vrij wel van belang, want voor vrij reizen moet je de (kortste) NS-route nemen. Er zou dus eigenlijk een optie in de reisplanner moeten zijn dat je met NS wil reizen, dan kan je zien of je (in dit geval) via Utrecht of via Tilburg moet reizen. Ook op de NS-route geldt immers dat je na tussentijds uit- en inchecken voordat de spits om is niet meer vrij reist.

Hetzelfde geldt ook bij reizen met bijvoorbeeld Dal Voordeel, maar dan in mindere mate: als je om moet reizen om korting te behouden vermindert het voordeel omdat een langere reis duurder is.
Reputatie 6
Badge +2
In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten geldig vanaf 1 april 2014 (http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/nieuwe-portfolio/21029-spdf-nsr-voorwaarden-abonnementen-consumenten-a4_v2.pdf) staat

Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt
bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste
overstappen wordt bereikt.

Volgens mij wordt bedoeld: van alle NS-treintrajecten naar de bestemming is het het traject met de kortste reistijd of van alle NS-treintrajecten naar de bestemming is het het traject met de kortste route (in tariefeenheden) of van alle NS-treintrajecten naar de bestemming is het het traject met de minste overstappen.

De reisplanner staat hier dus niet als criterium vermeld.

Aanvulling:

In http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf en in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/nieuwe-portfolio/21028_cpdf_nsr_voorwaarden_voordeeluren.pdf staat:

Reisroute: Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek- of bestemmingsstation niet voorbij mag worden gereisd.

De reisplanner staat hier dus niet als criterium vermeld, behalve als "jaardienstregeling" zo wordt opgevat, maar ook dan alleen met betrekking tot terugsteken. (Voor terugsteken zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/pleit-voor-opheffen-verbod-op-terugsteken-voor-ov-chipkaart-reizigers-670.)

In http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/ns-voor-werkgevers/productvoorwaarden-jaarabonnementden-zakelijk.pdf staat:

Reisroute: Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de Reisplanner (te vinden op www.ns.nl/reisplanner) vermelde gevallen geldt dat het vertrekstation of aankomststation niet voorbij mag worden gereisd.

De reisplanner staat hier dus wel als criterium vermeld, maar alleen met betrekking tot terugsteken.

Op http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/ns-voor-werkgevers/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-business-card.pdf staat:

Reisroute: het traject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt en tevens de route volgens NS Reisplanner op ns.nl.

Nu staat er "traject", niet "NS-traject", niet duidelijk is wat bedoeld wordt (de Businees Card wordt georganiseerd ddor NS, andere vervoerders zijn bijvoorbeeld andere treinvervoerders, maar ook metro-, tram- en busvervoerders). "En tevens" suggereert een dubbele definitie, waarbij de beide definities gelijkwaardig zijn, wat niet zo is (een route met minder overstappen die langer duurt wordt bijvoorbeeld ook in de reisplanner vermeld). Als wordt bedoeld dat aan beide voorwaarden moet worden voldaan wordt de definitie onwaarschijnlijk streng, de kortste route in afstand zou niet altijd mogen. Mogelijk wordt bedoeld dat aan een van beide voorwaarden moet worden voldaan. Wegens stapeling van onduidelijkheden laat ik dit even rusten.

Verschillen in definitie met betrekking tot de wijze waarop de criteria die gaan over tijd, afstand en aantal overstappen gecombineerd worden zijn misschien iets voor een ander topic. Hier gaat het om de situatie dat een route met een andere treinvervoerder bijvoorbeeld het kortst in afstand en tijd is en de minste overstappen vergt. De conclusie lijkt te zijn dat bij het bepalen van wat met enkelvoudig in- en uitchecken bij NS een toegestane reisroute is, andere vervoerders genegeerd kunnen worden, hoewel de reisplanner zo'n route niet vermeldt als een reisroute met een andere vervoerder bijvoorbeeld korter in tijd en afstand is en minder overstappen vergt).
Reputatie 6
Badge +2

Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt
bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste
overstappen wordt bereikt.

Dit alles heeft volgens mj alleen betrekking op NS-treintrajecten. Bovendien staat de reisplanner hier niet als criterium vermeld.

Helaas kan je in de reisplanner geen optie aanvinken dat je uitsluitend met NS wil reizen. De reisplanner is dus niet rechtstreeks bruikbaar om reisroutes die aan de definite voldoen te vinden, of voor een reisroute te checken of die aan de definitie voldoet.
Reputatie 6
Badge +2
Volgens de nieuwe http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/21454_nsr_algvoorw_reizigershandbagage_a5_v4.pdf is een reisroute een NS-traject dat de NS Reisplanner heeft geadviseerd voor een reis, zonder opgeven van een via-station.

Dit betekent dat er geen NS-reisroute is van Dordrecht naar Geldermalsen.
Reputatie 6
Badge +2
Op http://www.rijdendetreinen.nl/tariefafstanden kan je de kortste NS-route bepalen, bijv. http://www.rijdendetreinen.nl/tariefafstanden?van=Dordrecht&naar=Geldermalsen&via=&vervoerder[]=1.

De software van dit forum kan de link niet aan, de "[]=1" moet er in de adresbalk bij (of alle niet-NS vervoerders uitvinken). Dit geeft de bovengenoemde route via Tilburg, met de 95 tariefeenheden.

Verder is hier de afstandenmatrix voor NS-routes: http://blog.rijdendetreinen.nl/wp-content/uploads/2014/07/afstandenmatrix-2014-07-ns.csv.
Reputatie 2
Het is dus nog niet in orde met de Reisplanner en prijsopgave (NS had de prijs van een omwegroute best erin mogen houden, door de som van 2 gedeeltes te kunnen berekenen). Reis je bijv. van Barendrecht naar Geldermalsen, krijg je in de Reisplanner zowel de optie via Gorinchem (met NS en Arriva), als via Rotterdam en Utrecht (met alleen NS), waarbij NS de route via Utrecht ook als een optimale route beschouwt (anders werd deze ook niet vermeld!). Het gekke is dat de laatste optie geen prijs kent. Van Lage-Zwaluwe naar Geldermalsen krijg je wel een prijsopgave, als je via Breda reist. Het eerlijkste is om volgen het kein geloel, gewoon fussballen-principe gewoon een enkele reis van 102 tariefkilometers te berekenen, als de reiziger van Dordt naar Geldermalsen via Rotterdam wil reizen en de reis daarbij niet onderbreekt. anders kun je altijd nog de stoptrein naar Rotterdam nemen, in Barendrecht even gauw uit- en bij de volgende trein (binnen 15-30 minuten) weer inchecken en pas in Geldermalsen weer uitchecken, dan ben ik benioeuwd watvoor prijs je dan krijgt! Je reist dan denk ik als 1 geheel, omdat je in Barendrecht binnen de 35 minuten weer ingecheckt bent en Barendrecht-Geldermalsen via Utrecht als een optimale reisroute geldt.

Een leek (of iemand die wat vaker met NS reist), zal ervan uitgaan dat een reis van Dordrecht naar Geldermalsen met NS onderweg zonder uit-en weer insjekken gaat,

Eingelijk zou de Reisplanner dan uitgebreid moeten worden met een optie ""treinen alleen met NS", of "treinen zonder NS".
Reputatie 6
Badge +2
Reis je bijv. van Barendrecht naar Geldermalsen, krijg je in de Reisplanner zowel de optie via Gorinchem (met NS en Arriva), als via Rotterdam en Utrecht (met alleen NS), waarbij NS de route via Utrecht ook als een optimale route beschouwt (anders werd deze ook niet vermeld!). Het gekke is dat de laatste optie geen prijs kent.
Dat is inderdaad heel vreemd. https://www.ns.nl/eticket/ticket?departure=BRD&arrival=GDM&traveldate=20150123&language=nl geeft ook geen routekeuze, wat zou betekenen (?) dat je met een e-ticket (en een eenmalige chipkaart) voor de prijs van de route via Gorinchem ook via Utrecht mag. Bij reizen op saldo of rekening vermoed ik dat wel de langere route in rekening wordt gebracht.

Eigelijk zou de Reisplanner dan uitgebreid moeten worden met een optie "treinen alleen met NS"(..).
Ja, en die route zou dan ook toegestaan moeten zijn.

Eigelijk zou de Reisplanner dan uitgebreid moeten worden met een optie "treinen zonder NS"(..).
Ja, voor bijvoorbeeld Doetinchem - Zutphen.
Nog even hierop terugkomen. Wanneer je het reisadvies opvraagt op onze site en kiest voor de optie met enkel NS staat er het volgende:

Kijk voor de prijs van uw treinkaartje in onze online winkel, via " Koop kaartje " rechts bovenin het reisadvies of via www.ns.nl/eticket

Vervolgens krijg je de prijs die ook gerekend wordt voor de reis van NS + Arriva (via Dordrecht). Je mag met de aangeschafte e-ticket (voor 10,96) dus voor beide routeopties kiezen.
Reputatie 3
Badge
Nog even hierop terugkomen. Wanneer je het reisadvies opvraagt op onze site en kiest voor de optie met enkel NS staat er het volgende:

Kijk voor de prijs van uw treinkaartje in onze online winkel, via " Koop kaartje " rechts bovenin het reisadvies of via www.ns.nl/eticket

Vervolgens krijg je de prijs die ook gerekend wordt voor de reis van NS + Arriva (via Dordrecht). Je mag met de aangeschafte e-ticket (voor 10,96) dus voor beide routeopties kiezen.

Ja, dat geldt dan voor een e-ticket. Maar hoe werkt het als je reist op saldo of op rekening?

Bovendien betaal je dan dus een e-ticket in de winkel van NS, maar mag je kennelijk ook met Arriva. Maar met een e-ticket hoef je niet in te checken. Dan wordt dus de vraag: hoe vindt de verrekening tussen Arriva en NS plaats, als je niet weet via welke route de houders van zo'n e-ticket reizen? (Eerlijk gezegd niet míjn probleem, maar dat eenmalig inchecken was juist zo'n probleem vanwege de verrekening tussen de vervoerders, dus ik kan me niet voorstellen dat ze daar met de e-tickets ineens geen probleem van maken.)
Hoe die verrekening plaatsvindt komen de vervoerders onderling vast wel uit :8

Wij geven de optie, dus bij reizen op saldo (met ov-chipkaart) mag je gewoon inchecken op beginpunt en uitchecken op eindpunt. Onderweg 'omchecken' hoeft bij een reis bij alleen NS nooit. Het systeem zal dezelfde prijs rekenen als bij een eticket. 10,96.

Reageer