beantwoord

Is de kortste NS-route toegestaan?

• 31 maart 2014
  • 33 reacties
  • 2717 Bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Hoe die verrekening plaatsvindt komen de vervoerders onderling vast wel uit :8

Wij geven de optie, dus bij reizen op saldo (met ov-chipkaart) mag je gewoon inchecken op beginpunt en uitchecken op eindpunt. Onderweg 'omchecken' hoeft bij een reis bij alleen NS nooit. Het systeem zal dezelfde prijs rekenen als bij een eticket. 10,96.

Ik heb er mijn twijfels over, ik denk dat de software van de NS-cico alleen de NS-prijstabel gebruikt.
Reputatie 6
Badge +2
Uit https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/waarom-zitten-prijsverschillen-reizen-venlo-naar-roermond-16121 blijkt dat bij inchecken bij NS in Venlo en uitchecken bij NS in Roermond, en 40% korting, € 10,20 in rekening wordt gebracht, wat overeenkomt met de 104 TE van de kortste NS-route. Dat leek me al logisch, maar werd hier in twijfel getrokken.

Vervolgens is dan nog de vraag of je volgens de zo betaalde route daadwerkelijk mag reizen (zonder omchecken).
Vervolgens is dan nog de vraag of je volgens de zo betaalde route daadwerkelijk mag reizen (zonder omchecken).

Bedoel je dan (om)reizen via Eindhoven zonder daar 'om' te checken?
Reputatie 6
Badge +2
Bedoel je dan (om)reizen via Eindhoven zonder daar 'om' te checken?

Ja, dus net als "omreizen" van Amr naar Lw om het IJsselmeer heen. Je hebt niets met Veolia te maken als je bent ingecheckt bij NS (en NS bevestigt dat door de NS-route te rekenen), net zo min als je iets met de busroute over de Afsluitdijk te maken hebt in het andere geval.
Goedemorgen Dennis,

Ik heb de link van dit topic doorgezet naar een paar experts, met de vraag dit topic door te nemen en mij te voorzien van uitleg/terugkoppeling. Ik hou je op de hoogte.
Hoi iedereen, hierbij zoals beloofd de terugkoppeling.

Wanneer je bij NS incheckt, mag je alleen met NS reizen. Dus niet met bijvoorbeeld Veolia. Dit geldt natuurlijk ook andersom en dit zou door de conducteurs moeten worden gecontroleerd. Dit is door mijn collega Susan vorig jaar al duidelijk toegelicht bij dit topic. Bij erg lange omwegen (die niet in de reisplanner zijn vermeld) moet je daarbuiten nog eens ‘omchecken’ op een overstappunt. Wanneer er een verstoring is, mag je uiteraard wel omreizen binnen het NS netwerk. Als je een CiCo hebt bij NS, wordt de kortste route berekend over het NS traject. Dus een check-in in Venlo bij NS en een check-out in Roermond bij NS levert inderdaad 104 TE op, 2e klas met 40% korting = €10,20. Via Veolia is altijd sneller, vandaar dat de reisplanner de route met NS (in normale omstandigheden) niet adviseert.
Reputatie 6
Badge +2
Hoi iedereen, hierbij zoals beloofd de terugkoppeling.

Wanneer je bij NS incheckt, mag je alleen met NS reizen. Dus niet met bijvoorbeeld Veolia. Dit geldt natuurlijk ook andersom en dit zou door de conducteurs moeten worden gecontroleerd. Dit is door mijn collega Susan vorig jaar al duidelijk toegelicht bij dit topic. Bij erg lange omwegen (die niet in de reisplanner zijn vermeld) moet je daarbuiten nog eens ‘omchecken’ op een overstappunt. Wanneer er een verstoring is, mag je uiteraard wel omreizen binnen het NS netwerk. Als je een CiCo hebt bij NS, wordt de kortste route berekend over het NS traject. Dus een check-in in Venlo bij NS en een check-out in Roermond bij NS levert inderdaad 104 TE op, 2e klas met 40% korting = €10,20. Via Veolia is altijd sneller, vandaar dat de reisplanner de route met NS (in normale omstandigheden) niet adviseert.

Ik vind het wel onlogisch. Aan de ene kant het principe dat je bij de goede vervoerder moet inchecken (voor een NS-reis check je in bij NS en heb je niets te maken met Veoliapalen en -treinen), aan de andere kant moet je in Ehv omchecken omdat er een Veoliatrein over een kortere route rijdt (terwijl dat niet hoeft als er alleen een bus is die over een kortere route rijdt).

De reden is blijkbaar dat controleurs het niet begrijpen en ten onrechte denken dat je te weinig betaalt als je zonder omchecken via Ehv reist.
Reputatie 6
Badge +2
Mag je met enkelvoudig in- en uitchecken reizen van een NS-station naar een NS-station in NS-treinen over de kortste NS-route, ook als er een kortere en/of snellere route is met geheel of gedeeltelijk een andere treinvervoerder? Dit kan van belang zijn bij inchecken in de daluren en doorreizen in de spits.
Het antwoord dat je tussentijds moet omchecken is sinds 1 september 2016 niet meer zo bezwaarlijk omdat je nu ook dan bij NS tegen dalurentarief mag doorreizen in de spits. bijdragevandennis

Reageer