Is er een maximum aan het aantal keer restitutie bij vergeten in/uitchecken?

• 21 juli 2014
  • 7 reacties
  • 1516 Bekeken

Mijn NS geeft aan dat het aantal keren dat ik recht heb op restitutie bij vergeten in/uitchecken is bereikt. Ik ben vervolgens goed geholpen door de klantenservice en heb toch geld terug gekregen omdat een van de keren buiten niet in/uitchecken buiten mijn schuld om was. Er werd vervolgens verwezen naar de algemene voorwaarden. Ik heb de algemene voorwaarden doorzocht (algemene voorwaarden, productbeschrijving, website e.d.) maar kan nergens vinden dat daar een maximum aan zit. kan iemand mij op de betreffende paragraaf in de voorwaarden wijzen?

7 reacties

Je moet na elke reis uitchecken, anders reis je met terugwerkende kracht zwart. Dat het een aantal maal wordt geaccepteerd dat je vergeet uit te checken, is een vorm van coulance. NS kan eenvoudig gedupeerd worden als mensen oneindig vaak mogen vergeten uit te checken. Als je te vaak vergeet uit te checken, wordt je OV-chipkaart gewoon geblokkeerd en kun je er dus helemaal niet meer mee reizen.
Ik reis nogal vaak op verschillende trajecten (2 x 250 dagen) met verschillende aanbieders. 3 x per jaar lijkt me nogal weinig, maar acceptabel, ik begrijp dat daar regels voor nodig zijn. daar zijn de algemene voorwaarden en productbeschrijvingen voor geschreven. Mijn vraag is dan ook niet of die drie keer al dan niet terecht is, maar waar dit dan precies beschreven staat. (dus iets uitgebreider dan kijk maar in de voorwaarden zou erg behulpzaam zijn)
Over coulance staat uiteraard niets beschreven in de voorwaarden.
Nee als jij het vergeet zou NS het gewoon moeten vergoeden. Als dat elke week gebeurt is het vermoedelijk opzet maar 4x in een jaar is nu ook weer niet extreem veel (bij de metro gaat het immers ook nog fout in 0,5%)

Het kan ook zijn dat de apparatuur een storing heeft. Of dat iemand vergeet uit te checken bij een storing van de trein.

En luchtmacht als NS max 3 vergoed, moet dat ook in de voorwaarden staan.
Een reiziger moet wel weten wat de risico's zijn van het gebruik van een product.
Nee, als NS uit coulance iets wil vergoeden, moet dat juist niet in de voorwaarden staan, anders is het immers geen coulance maar een recht. In theorie mag een reiziger nooit vergeten uit te checken.
Ja in dit geval wel, want zowel hier als telefonisch geeft NS aan dat er een maximum is van 3x

Dat zouden ze toch echt ergens aan moeten geven.
Nee, want het is geen recht om het driemaal te mogen vergeten. Het is een vorm van coulance dat NS dat toestaat. NS kan op elk moment besluiten die coulance niet meer toe te staan of uit te bereiden. Maar als NS het zowel telefonisch als in dit forum aangeeft, dan geven ze het toch echt ergens aan?

Reageer