beantwoord

Is mijn NS-keuzedag geldig bij NS én bij Arriva?

• 18 april 2019
  • 13 reacties
  • 1344 Bekeken

Hallo, ik wil een NS-keuzedag opnemen maar moet ook een deel van het traject met Arriva reizen. Is mijn NS-keuzedag ook bij Arriva geldig?
icon

Beste antwoord door Loes 18 april 2019, 16:55

Ja hoor, de Keuzedag is ook bij de andere vervoerders gewoon geldig, mits u netjes in- en uitcheckt per vervoerder.
Bekijk origineel

13 reacties

Ja hoor, de Keuzedag is ook bij de andere vervoerders gewoon geldig, mits u netjes in- en uitcheckt per vervoerder.

Ik heb vandaag ma 6-7-2020 gereisd op een keuzedag.

06.27 u vertrek NS Maarheeze > Eindhoven > Blerick. In Blerick uitgecheckt NS en ingecheckt Arriva. Nu moet ik 8 euro betalen voor dat laatste stuk met Arriva. Dat is toch niet correct?

Reputatie 7
Badge +3

Zodra u overstapt van de ene op de andere vervoerder begint een nieuwe reis. Omdat u uw reis met Arriva daardoor in de spits bent begonnen moet u los betalen want uw keuzedag geldt niet als een reis in de ochtendspits begint.

Als u na 9.00 uur was vertrokken had u bij Arriva niet hoeven te betalen. Dit probleem is ontstaan sinds keuzedagen ook voor 6 30 uur geldig zijn.

Badge +3

Een Keuzedag (opgeladen op uw ov-chipkaart) wordt geldig gemaakt bij de eerste incheck, en dat mag tegenwoordig ook vóór 6:30 zijn!

Klagen bij Arriva dus. Via https://www.ns.nl/klantenservice/contact mag natuurlijk ook, want NS heeft de Keuzedag verstrekt.

Dat de overstap op Blerick in de spits was doet er niet toe, de eerste incheckt telt ook bij een Keuzedag.

Let wel op, als u met uw reguliere VDU reisde, dan was die overstap ook ineens voltarief!

U had beter niet eens overgecheckt van NS naar Arriva.. Dan was het geen enkel probleem geweest (geldige incheck Keuzedag, overal geldig!)

U had beter niet eens overgecheckt van NS naar Arriva.. Dan was het geen enkel probleem geweest (geldige incheck Keuzedag, overal geldig!)

Prima antwoord overigens Robert B en dus helaas weer een fout in de software want dit gaat natuurlijk meer voorkomen. De reiziger is aangeleerd om uit te checken bij de ene vervoerder en in te checken bij de andere vervoerder. Dat dit bij een keuzedag dan weer niet zou moeten is m.i. heel verwarrend en zou dus ook niet zo moeten zijn. Dit is echt een softwareprobleem wat dus met spoed moet worden opgelost. Anders wordt het natuurlijk weer diefstal op grote schaal. 

Uit alles blijkt dat na 8 jaar met de OV-chip dat het omchecken nog steeds voor problemen zorgt. Zou niet moeten mogen.  

Reputatie 7
Badge +4

Weet je dat wel zeker @Robert B ? Het enige verschil bij inchecken met de keuzedag is dat je met een keuzedag bij de tweede keer inchecken na negen uur geen 35 minuten hoeft te wachten. Dit is van belang bij inchecken in de ochtendspits. Bij een andere vervoerder moet je opnieuw inchecken, ook als je je keuzedag met een eerdere incheck die dag geldig hebt gemaakt. 

@Jeannette123 Met een oud VDU geldt in juli en augustus wel er de hele dag kosteloos gereisd wordt met een keuzedag. Dan mag u wel overstappen tegen nultarief bij Arriva in de spits, zoals in uw geval. Bij een Dalvoordeelabonnement geldt dit niet.

@Pingpong U heeft zeker gelijk dat het met een Keuzedag ingewikkelder is en dat is jammer omdat het senioren betreft, die er soms wat eerder in omkomen dan anderen. NS komt de senioren hierin tegemoet met prettige maatregelen die de doelgroep ten goede komt, maar het overzicht aan de andere kant soms ook bemoeilijkt. Het verschil tussen VDU en Dalvoordeel zorgt in de praktijk voor de meeste problemen.

Bedankt allemaal! Ik krijg mijn geld terug bij Arriva. Is meer gedoogbeleid dan dat er een concreet antwoord kwam. Klantenservice NS bevestigt dat je met inchecken in de daluren de hele dag ongeacht de vervoerder zonder extra spitskosten moet kunnen reizen. Klantenservice Arriva komt met een ander verhaal. Je moet altijd in- en uitchecken als je overstapt naar een Arriva (of NS aanbieder). En als dat in de spits is bij Arriva dan heb je pech en moet je aanvullend betalen, maar niet in juli en augustus (?). Dat lezen ze bij de NS voorwaarden zeggen ze. Ikzelf krijg dat niet gevonden. Btw ik heb een dal-voordeel abonnement. Maar nogmaals dank, door jullie reacties ben ik in actie gekomen.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt allemaal! Ik krijg mijn geld terug bij Arriva. Is meer gedoogbeleid dan dat er een concreet antwoord kwam. Klantenservice NS bevestigt dat je met inchecken in de daluren de hele dag ongeacht de vervoerder zonder extra spitskosten moet kunnen reizen. Klantenservice Arriva komt met een ander verhaal. Je moet altijd in- en uitchecken als je overstapt naar een Arriva (of NS aanbieder). En als dat in de spits is bij Arriva dan heb je pech en moet je aanvullend betalen, maar niet in juli en augustus (?). Dat lezen ze bij de NS voorwaarden zeggen ze. Ikzelf krijg dat niet gevonden. Btw ik heb een dal-voordeel abonnement. Maar nogmaals dank, door jullie reacties ben ik in actie gekomen.

In juli en augustus reizen mensen met een Voordeelurenabonnement de hele dag met korting. Voor dal voordeel gelden de normale kortingsperioden.

Reputatie 7
Badge +1

Dan klopt het dus eigenlijk wel dat die €8 in rekening is gebracht, omdat de keuzedagen bij een Dal Voordeel/Altijd Voordeel abonnement nooit geldig zijn bij een incheck in de spits, dus ook niet in juli/augustus. 

https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/reizen-met-keuzedagen.html

Het is allemaal veel te ingewikkeld gemaakt met al die verschillende voordeelabonnementen. Maar ook de klantenservice zelf begrijpt er zo te zien niet veel van getuige het antwoord:

Klantenservice NS bevestigt dat je met inchecken in de daluren de hele dag ongeacht de vervoerder zonder extra spitskosten moet kunnen reizen. 

Reputatie 7
Badge +4

Goed lezen he. De afdeling communicatie communiceert niet goed. NS moet veel ondubbelzinniger formuleren en het taalgebruik niet aan academici overlaten. De meeste mensen ontleden geen zinnen om te begrijpen wat er staat. Strikt genomen klopt het wat er staat, maar het geeft niet de hele werkelijkheid weer.

Ze hebben als uitgangspunt dat het simpel moet zijn en in de meeste gevallen kloppend. Ik vind dat het moet kloppen. Zet een hoofdonderwijzer die kan communiceren met een twaalfjarige  en die weet hoe de regels zijn op deze klus. Communiceren op dit leeftijdsniveau is voor iedereen te begrijpen en de taal biedt dan genoeg mogelijkheden.

Zelfs een ervaren - en door mij zeer gewaardeerd - lid als Robert B zit er nu naast, zoals ik hierboven voorzichtig aangaf. En hij is hier niet de eerste de beste.Maar zijn reactie en die van Pingpong kon ik ook niet laten staan. 

@Jeannette123 Wel fijn dat voor u coulance is toegepast, u had zeker geen recht op teruggave, zoals ik aangaf. Het is u wel van harte gegund.

Ah je bedoelt dat als je incheckt bij Arriva dit in de spits plaatsvindt en niet in de daluren. Ik vraag mnij af of dergelijke geniepigheidjes wel stand houden in een geschil.

Heel lang geleden is ons bij de invoer beloofd dat we een keer moesten inchecken en één keer moesten uitchecken. Als dat nu eens was ingevoerd hadden duizenden topics op dit forum niet geplaatst hoeven te worden.

Badge +3

@Thom in mijn reactie gaf ik aan dat bij reizen op Dal Voordeel of VDU de kosten bij Arriva correct zijn (wegens overstap in de spits).

Uiteraard zal een eerste incheck in de spits niet lukken, dus pas bij een overstap na 9:00 wordt je Keuzedag aangesproken (en is vervolgens de rest van de dag geldig). Maar omdat hij al geldig was gemaakt vóór 6:30 gaat het mis bij Arriva (die zien de overstap in de spits als nieuwe incheck blijkbaar, of hanteren gewoon 9:00, ook in juli/augustus) en spreken je saldo aan.

De geldigheid kan je doortrekken naar de Keuzedag (zelfde voorwaarden als het abonnement), maar als NS zegt:

“Klantenservice NS bevestigt dat je met inchecken in de daluren de hele dag ongeacht de vervoerder zonder extra spitskosten moet kunnen reizen.

Wie ben ik dan om daar tegenin te gaan? Ik vraag me trouwens serieus af in hoeverre Keuzedagen behorend bij een VDU zich in juli/augustus anders gedragen dan die bij een Dal Voordeel of Altijd Voordeel. :thinking: Daar kan het dus ook nog mis gaan.

Maar goed, het is (dit geval) netjes opgelost door Arriva. Dat er beter niet omgecheckt was neem ik terug, je moet altijd in- en uitchecken per vervoerder (bij reizen met een chipkaart), ook al zal het in de regel geen gevolgen hebben als je dat niet doet/vergeet.

Reageer