Is reizen mogelijk op de geldig tot datum? | NS Community
beantwoord

Is reizen mogelijk op de geldig tot datum?

  • 20 July 2017
  • 7 reacties
  • 6513 Bekeken

Oude NS-OV kaart is geldig tot 21 juli 2017; kan ik op 21 juli deze kaart nog gebruiken of moet ik mijn nieuwe kaart reeds gebruiken?
icon

Beste antwoord door johnnyvtz1990 20 July 2017, 12:43

Bekijk origineel

7 reacties

Lijkt mij van niet. Er is een duidelijk verschil tussen tot en tot en met. Dus ik ga ervan uit dat u met de nieuwe kaart zult moeten reizen.

Zie eventueel http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/804/tot_tot_en_met/
Reputatie 4
Oude NS-OV kaart is geldig tot 21 juli 2017; kan ik op 21 juli deze kaart nog gebruiken of moet ik mijn nieuwe kaart reeds gebruiken?

Tot 21 juli betekent dat hij niet meer geldig is op 21 juli.

Tot en met 21 juli betekent dat hij nog wel geldig is op 21 juli maar daarna niet meer.
Dank voor de snelle reactie.
Deze casus heb ik zelf van de week aan de hand gehad. Omdat de antwoorden op het forum niet technisch sluitend zijn, zijn we op onderzoek uit gegaan.
Het blijkt dat je ov chipkaart ook geldig is OP de vervaldatum. Op de kaart (en de automaat) staat "geldig tot" dit blijkt incorrect. "Geldig tot en met" is correct.

Het taaladvies is eerder van toepassing op de chipkaartmakers dan op RudolfW 😉
Bedankt dat je dit aan ons laat weten, onderzoeker. Dit is ook nieuwe informatie voor mij.
Op zich is dit niet vreemd, op veel plaatsen ook buiten NS wordt foutief "geldig tot" aangegeven als bedoeld wordt "geldig tot en met" zoals op het paspoort.
Reputatie 7
Badge +4
Met name bij Keuzedagen voor senioren is het storend dat 'tot' wordt gebruikt waar 'tot en met' moet staan.

Reageer