beantwoord

Is uitchecken bij reizen op saldo ook mogelijk ná 6 uur, maar wel voor 4:00 uur de volgende ochtend?

  • 17 juni 2014
  • 9 reacties
  • 631 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Uit de "Productvoorwaarden Reizen op saldo bij NS" van september 2010 (http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf) lees ik bij artikel 2.7 dat "Een check-uit dient op dezelfde dag als de check-in te worden geplaatst, dat wil zeggen tussen 00.00 uur ’s ochtends tot en met 04.00 uur de daaropvolgende dag."

Betekent dit, dat wanneer ik pas uit-check na bijvoorbeeld 8 uur ná de in-checktijd (maar voor uiterlijk 04:00 de volgende ochtend) dat dan de werkelijke ritprijs wordt berekend (uiteraard zonder korting, want op deze kaart is geen abonnement actief) , i.p.v. het instaptarief á €20.

En wanneer ik pas de volgende dag zou willen uitchecken, dit dan als een in-check wordt gezien (tegen een instaptarief van €20)?
icon

Beste antwoord door Anonymous 18 juni 2014, 10:54

Beste Michiel, de '6-uursregel' geldt voor alle consumentenproducten (in tegenstelling tot de zakelijke producten). Ik hoop dat ik het zo voldoende duidelijk gemaakt heb. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum 'OV-chipkaart'. Zo is je topic beter vindbaar.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ja, dat klopt volgens mij. Het wel of niet gelden van de 6-uursregel is soms onduidelijk (https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/6-uursregel-2492), maar in dit geval is de regel er niet. Niet duidelijk is de logica van een en ander.
Reputatie 6
Badge +2
Hoewel, op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen staat "U kunt u nog tot 6 uur na het begin van uw reis uitchecken", dus al weer een tegenstrijdigheid.
Ja, dat klopt volgens mij. Het wel of niet gelden van de 6-uursregel is soms onduidelijk (https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/6-uursregel-2492), maar in dit geval is de regel er niet. Niet duidelijk is de logica van een en ander.

Voor alle consumenten *abonnementen* (inclusief het oude voordeelurenabonnement) staat nu in de Productvoorwaarden van het desbetreffende abonnement, dat je binnen 6 uur MOET uitchecken, omdat anders het instaptarief wordt berekend.

Bij reizen op saldo ZONDER abonnement, lijkt het erop dat er (vooralsnog) nog niet de limiet is gesteld, dat je binnen 6 uur moet uitchecken, alleen, dat je dit op DEZELFDE NS-dag (dus voor 04:00 uur) moet doen.
Beste Michiel, de '6-uursregel' geldt voor alle consumentenproducten (in tegenstelling tot de zakelijke producten). Ik hoop dat ik het zo voldoende duidelijk gemaakt heb. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum 'OV-chipkaart'. Zo is je topic beter vindbaar.
Reputatie 6
Badge +2
Femke, beschouw je ROS ook als een product? En waarom staat het dan niet in de voorwaarden?
Femke, beschouw je ROS ook als een product? En waarom staat het dan niet in de voorwaarden?

Reizen Op Saldo is m.i. een dienst en geen product :)
En daarom zijn de Productvoorwaarden abonnementen niet
Toepasbaar op de DIENST Reizen Op Saldo.

En ga ik er tot nu toe van uit, dat de 6 uurs limiet, zoals die geldt op abonnementen,
(nog) niet geldt op de dienst Reizen Op Saldo ;)

Femke, beschouw je ROS ook als een product? En waarom staat het dan niet in de voorwaarden?

Je zou bij reisproducten verwachten dat het uitsluitend gaat over bijv. abonnementen, keuzedagen, etc. In ieder geval producten die als eerste worden aangesproken bij het inchecken.

Bij elke vervoerder wordt ROS niet gezien als een reisproduct: zodra er saldo op de kaart staat kun je reizen.
Bij NS moet je niet alleen saldo laden, maar ook de kaart activeren. Kijk je bij MijnNS dan staat er bij de produkten o.a. "Reizen op Saldo" (met de klasse).

Juist door het eerst moeten activeren van ROS ziet NS dat kennelijk ook als een product.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/6-uursregel-2492/index1.html#post30024.
Reputatie 6
Badge +2
De 6-uursregel staat nu dus in de Algemene Voorwaarden, en geldt dus altijd bij op saldo reizen met of zonder abonnement.

Reageer