jarenlange misere met de OV chipkaart

• 11 februari 2019
  • 3 reacties
  • 170 Bekeken

wie kan mij helpen ?
Sinds de invoering van de ov chipkaart heb ik niets dan ellende daarvan meegemaakt
Dit is nu enige jaren geleden en om de lijst daarvan op te noemen is onbegonnen werk
Ik noem dan maar b.v. als je ziet dat de trein er aan komt en je wilt hem nog halen je hijgend
in de trein zit je afvragend af je nu wel of niet hebt in geklokt en wat je te wachten zou
staan als bij controle dit niet het geval geweest is
Bovendien als je bij de bestemming bent wat dan te doen als je inchequed dan ben je
de entree van 10 euri kwijt
Als je terug komt dan zit je weer illegaal in de trein want dan heb je niet in maar uit- gechequed
Als je denkt uit gechequed te hebben dan heb je ingechequed etc.
Het eind van het liedje is dat je veel geld kwijt bent je weet niet waaraan
Telkens loop je dan weer tegen de rode lamp op om dan maar weer de kaart aan te vullen wat
dan ook weer tijd kost
Het is al een paar keer voor gekomen dat ik vanuit Amsterdam naar Zaandam twee uur of langer
onderweg ben geweest
Het is iedere keer maar weer afwachten wat er nu weer gaat gebeuren als je voor zo"n poortje staat
Zondag was het nog erger om de een of andere duistere reden was mijn kaart in mijn zak gebroken
Deze had ik in een speciaal zakje van mijn jas gedaan, dan hoef ik hem niet steeds te zoeken
en dat ging steeds goed, er was dus geen reden waarom deze zou breken
Nu is dat toch gebeurd en wat is het resultaat Ik moet eerst illegaal op de metro stappen
want een kaart kun je niet kopen vervolgens naar de servicebalie waar ze weer niets konden doen
De volgende dag gebeld kom ik wel een nieuwe kaart krijgen maar dat kost dan weer 10 euri extra
bovendien komt die dan weer te laat om mijn keuzedag die heb betaald te kunnen gebruiken
De 10 euri die op de
kaart staat zou ik misschien terug krijgen maar niet de extra betaalde kaart naar Zaandam etc
Je kunt wel blijven betalen stort maar dit of dat en dan moet je maar weer afwachten wat je er dan in de loop van tijd voor krijgt of niet
Voor iemand met een klein budget zoals ik, alleen AOW, en dus op de uitgaven moet letten is dat
toch geen doen
De ellende is dat er geen alternatief is, met een auto naar Amsterdam is geen doen vanwege
de parkeerproblemen nog afgezien van de kosten
De bus rijdt een eind om waardoor de rit dus lang duurt en de prijs waarschijnlijk daardoor zelfs nog iets hoger ligt
Ik denk er nu over om dan maar via het internet mijn ticket te boeken
Dat dit kan ben ik pas geleden achter gekomen
Je betaalt dan wel de volle prijs dat is dus 40% meer maar zoals ik het nu overzie kom ik dan
nog goedkoper uit en je zit rustig in de trein zonder toestanden
Het is misschien een kleine oplossing maar leuk is het (allang ) niet meer

3 reacties

Goedenavond eric erken en welkom bij de NS Community!

Ik vind het erg jammer om te lezen dat je zoveel problemen ervaart met de OV-chipkaart. Ik kan me voorstellen dat het even wennen zal zijn geweest toen je oorspronkelijk bent begonnen met het reizen met een OV-chipkaart, maar wat ik van je verhaal begrijp zijn vrijwel alle problemen enkel door jou zelf op te lossen.

Bij het reizen met een OV-chipkaart moet je voor elke reis inchecken om een geldig vervoerbewijs te hebben en bij het einde van de reis uitchecken om de juiste ritprijs te betalen. Uitchecken moet dus altijd.

Als het vaak voorkomt dat je in de haast van het halen van de trein niet zeker weet of je wel bent ingecheckt, is het misschien verstandig om iets meer tijd te nemen om de trein te halen. Zodoende hoef je niet gehaast te zijn, wat mogelijk ook rust in het hoofd geeft en de twijfel weg neemt.

Wat betreft de tijd die het kost om op te laden, je zou er eventueel voor kunnen kiezen om gebruik te maken van de automatisch opladen service van de OV-chipkaart. Maar ook hier is het weer een geval van meer tijd nemen als dit opladen teveel tijd kost en daardoor stress veroorzaakt.

Als er dan toch ooit iets mis gaat met het inchecken dan wel uitchecken, dan kan het inderdaad voorkomen dat je een keer teveel betaald hebt voor een reis, gezien het instaptarief dan niet wordt verrekend. In dat geval kun je altijd contact op nemen met onze Klantenservice om dat te laten onderzoeken en eventueel teveel betaald saldo terug te krijgen. Ik zou dit voor nu ook sowieso willen adviseren om te laten kijken of er nog transacties zijn waarbij dit is gebeurd. Overigens kun je dit ook zelf regelen via deze website, als het enkel gaat om een ontbrekende uitcheck.

Wat betreft de kapotte kaart vind ik het erg vervelend dat dit is gebeurd, maar helaas is dat iets waar ik je geheel niet in kan helpen. Dit ligt volledig bij de OV-Chipkaart, gezien zij de kaart produceren en leveren.
Zoals te verwachten was geeft uw reactie precies het antwoord dat ik zelf ook had kunnen bedenken in uw plaats Het hele verhaal komt er op neer dat het allemaal mijn schuld is, dan moet ik me maar beter aanpassen aan het systeem dat door de makers van de chipkaart is opgezet en gewoon de concenquenties daarvan moet nemen ook al komt het erop neer dat ik regelmatig meer moet betalen dan eigenlijk had gemoeten Dat is dan jammer voor mij en winst voor de NS. Het is mij al opgevallen dat alle fouten die als gevolg van de chipkaart voor zijn gekomen, (en u kunt mij geloven die zijn er geweest) er altijd op neer komen dat de nadelige gevolgen aan mijn kant terecht komen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik dacht " het was een fout maar daar hou ik iets aan over". Daarvoor is het systeem gewoon te dicht getimmerd Ik moet altijd eerst betalen en dan, als het fout gaat door mijn "schuld " of van " het systeem" maar zien dat ik het geld terug krijg Zelden of nooit wordt het mij nagebracht U heeft er vermoedelijk geen vermoeden van hoeveel stil verdriet en ergenis het mij geeft om telkens weer tegen de muur van onbegrip op te botsen zoals ook nu weer het geval is. Ook zo"n opmerking " als het gebruik maken van de automatische oplaad service"" getuigd van onbegrip. Ik wil gewoon weten waarvoor ik betaal, of ik betaald heb, en dat ook kunnen zien.Opdat ik mijn bescheiden budget kan beheren Dat lijkt me toch niet teveel gevraagd en ook niet onverstandig te zijn..
Badge +3
Zoals te verwachten was geeft uw reactie precies het antwoord dat ik zelf ook had kunnen bedenken in uw plaats Het hele verhaal komt er op neer dat het allemaal mijn schuld is
Welkom bij de NS Community, zoals Stijn al zei!

Eeh nee! Dat is het dus niet (maar soms dus wél, jouw schuld) zoals je zelf later zelf aangeeft!

dan moet ik me maar beter aanpassen aan het systeem dat door de makers van de chipkaart is opgezet en gewoon de concenquenties daarvan moet nemen ook al komt het erop neer dat ik regelmatig meer moet betalen dan eigenlijk had gemoeten Dat is dan jammer voor mij en winst voor de NS.
Denk je zelf echt dat de NS of TLS/OV-chipkaart je bewust willen naaien (via het systeem) door jouw eigen foutjes, en daarmee dus winst of stil verdriet en ergernis (of onbegrip) willen opwekken?

Ze hebben wel andere dingen te doen, en verder zie ik nergens onbegrip vanuit de kant van de 'vervoerboer' (neem aan dat je de NS bedoelt), maar alleen maar negativteit van uw kant.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik dacht " het was een fout maar daar hou ik iets aan over"
Zullen ikke en de rest hier daar eens een boekje over gaan schrijven? 😗 Je zult totaal versteld staan over wat er met een beetje handigheid (en soms wat coulance) te 'verdienen' valt!

Uiteraard ga ik geen frauduleuze tips geven, heb jij ook niets aan verder. Jij wilt gewoon teveel betaalde reiskosten terug (wegens abonnement of zo?) en dat komt goed.

En met een 'bescheiden budget' kan je ook ver komen hoor! Wees het er allemaal gewoon totaal niet mee eens en schakel je rechtsbijstandsverzekering maar eens in..

Dan zijn de NS vaak heel snel coulant, als ze ook maar ergens aan kunnen twijfelen en jij wel (aantoonbaar) gelijk hebt of zomaar zou kunnen hebben.

En dan krijgt... Of gewoon helemaal niet natuurlijk 😛 Maar niet geschoten is mis, toch?

Ik laat het hier even bij. Welkom bij de NS Community dus Eric!

Reageer