beantwoord

jongeren dagkaart op ov-chipkaart

• 22 April 2021
  • 4 reacties
  • 783 Bekeken

Ik zit te overwegen om een ov-chipkaart te kopen. ik vroeg mij af of ik een jongeren dagkaart op mijn ov-chipkaart kan zetten en zo ja hoe dat zou moeten? 

alvast bedankt voor antwoord.

icon

Beste antwoord door iMark 22 April 2021, 09:44

De NS Jongeren Dagkaart kun je alleen via de app kopen. Met de barcode in de app kun je poortjes openen. Je kunt de OV-chipkaart hiervoor helemaal niet gebruiken.

https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html

NS heeft ervoor gekozen om dit ticket alleen via de app te verkopen. Uit onderzoek onder de doelgroep is gebleken dat jongeren hier de voorkeur aan geven. Ik verbaas me daar overigens wel over. Niet iedere jongere van 12 t/m 18 heeft betaalmogelijkheden op een smartphone.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De NS Jongeren Dagkaart kun je alleen via de app kopen. Met de barcode in de app kun je poortjes openen. Je kunt de OV-chipkaart hiervoor helemaal niet gebruiken.

https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html

NS heeft ervoor gekozen om dit ticket alleen via de app te verkopen. Uit onderzoek onder de doelgroep is gebleken dat jongeren hier de voorkeur aan geven. Ik verbaas me daar overigens wel over. Niet iedere jongere van 12 t/m 18 heeft betaalmogelijkheden op een smartphone.

Badge +3

Voor wie geen bankieren app op de telefoon heeft is het ticket ook hier te koop.

Inderdaad heel jammer en onlogisch dat er niet voor de doorgaande lijn wordt gekozen: mijn zoons waren al gewend aan de persoonlijke ov-chipkaart door de railrunner, en nu gaan ze daar weer vanaf. 

Advies aan de NS om dit toch mogelijk te maken. EN: graag duidelijker maken bij de uitleg van de kaart zelfdat met de jongerendagkaart NIET de inchecktijd geldt zoals we gewend zijn bij de kortingskaarten die we hebben. Je moet heel lang zoeken op de site voordat dit duidelijk is. Fijn dat een meedenkende conducteur niet meteen een boete oplegde, top. 

En ook super dat er nu een jongerendagkaart is, heel blij mee.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad heel jammer en onlogisch dat er niet voor de doorgaande lijn wordt gekozen: mijn zoons waren al gewend aan de persoonlijke ov-chipkaart door de railrunner, en nu gaan ze daar weer vanaf. 

Advies aan de NS om dit toch mogelijk te maken. EN: graag duidelijker maken bij de uitleg van de kaart zelfdat met de jongerendagkaart NIET de inchecktijd geldt zoals we gewend zijn bij de kortingskaarten die we hebben. Je moet heel lang zoeken op de site voordat dit duidelijk is. Fijn dat een meedenkende conducteur niet meteen een boete oplegde, top. 

En ook super dat er nu een jongerendagkaart is, heel blij mee.

Jongerenkaartjes vallen onder actiekaartjes. Actiekaartjes kunnen niet op een OV chipkaart gezet worden. Dat kon vroeger ook niet met railrunners (nu wel?).

De OV-chipkaart kan door jouw kinderen nog steeds gebruikt worden. Er kunnen ook abonnementen opgezet worden.

De regels voor jongerenkaartjes geven aan dat ze alleen in de daluren geldig zijn. Lijkt mij duidelijk dat je dan niet in de spits met een jongerenkaartje kunt reizen. Je kunt ook niet inchecken met een jongerenkaartje, de code is om eventuele poortjes te openen. Om een inchecktijd vast te leggen is een chip nodig en die zit dus niet in een mobiel of uitgeprint ticket. Omdat controleurs niet kunnen zien hoe laat iemand is ingecheckt is bij dal-uren kaartjes de regel ingesteld dat je in de spits niet in de trein mag zijn met een dal-urenkaartje, waarmee niet ingecheckt kan worden. 

Reageer