beantwoord

Kaart uit 2014 defect. Nu voor 11€ nieuwe aanvragen?

• 23 januari 2017
  • 11 reacties
  • 236 Bekeken

Mijn kaart is defect. Ik heb gebeld en de medewerker vertelt me dat ik moet betalen voor een nieuwe. Is dit echt de enige optie? Zelfs mijn bank vervangt de kaart na twee jaar gratis.
icon

Beste antwoord door Wouter NS 23 januari 2017, 19:48

Welkom op het forum, Travelpussy.

Vervelend dat je OV-chipkaart defect is en dat je moet betalen voor een nieuwe kaart.

Als je een abonnement hebt, is een vervangende kaart aanvragen het beste. Je abonnement wordt dan gelijk overgezet.

Je kunt er ook voor kiezen om je defecte kaart te laten blokkeren en een nieuwe kaart voor 7,50 euro aanvragen. Zodra de kaart is geblokkeerd, kunnen we je abonnement opzeggen.

Wij gaan niet over het vervangen van je kaart. Dat proces wordt gedaan door het bedrijf OV-chipkaart (Trans Link Systems). Voor vragen en opmerkingen kun je gaan naar hun website of bellen met 0900-0980.
Bekijk origineel

11 reacties

Welkom op het forum, Travelpussy.

Vervelend dat je OV-chipkaart defect is en dat je moet betalen voor een nieuwe kaart.

Als je een abonnement hebt, is een vervangende kaart aanvragen het beste. Je abonnement wordt dan gelijk overgezet.

Je kunt er ook voor kiezen om je defecte kaart te laten blokkeren en een nieuwe kaart voor 7,50 euro aanvragen. Zodra de kaart is geblokkeerd, kunnen we je abonnement opzeggen.

Wij gaan niet over het vervangen van je kaart. Dat proces wordt gedaan door het bedrijf OV-chipkaart (Trans Link Systems). Voor vragen en opmerkingen kun je gaan naar hun website of bellen met 0900-0980.

Mocht TS een NS abonnement hebben en deze inclusief OV-chipkaart aangevraagd heeft dan is de NS wel degelijk verantwoordelijk voor de levering en kwaliteit voor de ov-chipkaart.
Dat de NS het vervaardigen van de OV-chipkaart laat uitvoeren door een derde doet niets af aan het feit dat je via de webshop van de NS een abonnement inclusief OV-chipkaart kan aanschaffen.
Volgens Nederlands consumenten recht is het niet toegestaan alleen te verwijzen naar een leverancier.
@ marv87

Het vervangen en produceren zelf wordt door TLS zelf gedaan. Voor vragen daarover verwees ik Travelpussy naar TLS, omdat zij de informatie over dit proces hebben. Je hebt helemaal gelijk dat in het geval van een abonnement NS hier een rol speelt. Uiteindelijk wordt de kaart geleverd via ons.

De 11 euro wordt gevraagd wegens de productie- en leveringskosten.
Reputatie 7
Badge +3
Kaart in de portemonnee bewaard?
@ marv87

.....,,

De 11 euro wordt gevraagd wegens de productie- en leveringskosten.

Wat zijn de productiekosten en wat zijn de leveringskosten? Graag een specificatie.

https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-antwoorden/waarom-betaal-ik-11-voor-het-vervangen-van-mijn-kapotte-kaart.htm
@Nooduitgang De kosten die de consument betaald is 11 euro. Die worden genoemd in je link onder de termen 'de productiekosten voor o.a. opdruk, foto en geboortedatum' en 'distributiekosten'. Zij zijn onderdeel van de totale kosten van TLS voor het maken van een vervangende OV-chipkaart. Wat deze onderdelen apart kosten, kun je vragen bij TLS zelf.
Jammer dat jij dat niet even voor oNS na kan gaan Wouter. :S
Reputatie 7
Badge +3
Nergens in Europa zijn de consumentenvoorwaarden voor een chipkaart zo slecht als in Nederland. Eigenlijk belachelijk dat we ons dit allemaal laten aanleunen.
iMark, welke landen hebben volgens jou een chipkaart vergelijkbaar met die van Nederland? Ik ben wel benieuwd waarop jouw vergelijking is gebaseerd.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb al vaker de link gegeven naar het onderzoek van consumentenorganisaties naar de prijsverschillen in met name de servicekosten van verschillende chipkaarten in Europa. Het hele rapport (uit 2015) is hier te vinden:
https://www.rover.nl/images/pdf/Rapport_chipkaartvergelijking.pdf

De kaart die qua reikwijdte waarschijnlijk het beste te vergelijken is met de Nederlandse OV-chipkaart is de Oyster Card in Londen.
- Lagere aanschafkosten in de vorm van een borg (maar wel met wel eenmalig activatiekosten)
- Onbeperkt geldig
- Gratis omwisseling bij defect
- Terugvragen saldo en borg is gratis

Uit het rapport de volgende drie wensen:
"Aan de hand van de vergelijking dienen zich ten minste drie wensen aan:
1. Gratis en zonder beperkingen je eigen geld terug kunnen vragen aan de balie
Een baliemedewerker is er om service te verlenen en dit hoort daar gewoon onder te vallen, zoals ook in het buitenland (muv Stockholm) helemaal gebruikelijk is. Het saldo blijft tenslotte van de reiziger en hij hoort hier zonder betalen van een ”toeslag” zelf over te kunnen beschikken.
2. Gratis vervanging OV-chipkaart na 5 jaar
In het buitenland zijn chipkaarten veelal 10 jaar tot onbeperkt geldig, en dan is de aanschafprijs vaak nog lager ook. Het is geen probleem als de Nederlandse chipkaart geen langere levensduur dan 5 jaar heeft, maar leg de rekening dan niet de bij reiziger neer. Zo ook zien we in landen als België en Denemarken, waar de kaart ook een korte levensduur heeft, dat deze gratis kan worden verlengd.
3. Gratis nieuwe chipkaart bij onzichtbaar defect
Veruit de meeste Europese landen vervangen de OV-chipkaart gratis bij een (onzichtbaar) defect en zelfs diefstal of verlies. Alleen bij verlies geldt soms een eigen risico. Een bedrag van €11 voor een vervangende kaart, zoals in Nederland in al deze situaties geldt, is ongezien hoog. Dat bedrag moet lager kunnen. Een (onzichtbaar) defecte kaart zou gratis vervangen moeten worden."
Dank voor alle info. Ik ga alleen niet betalen voor een systeem waar alleen NS baat bij heeft. Ik heb nooit gevraagd om een chip. Nooit gevraagd om een defecte kaart. Ik betaal €1100 vooruit. Is dat niet voldoende?

Ik heb nu al 3,50 zwart gereisd. Nog maar 7.50 en ik bestel een nieuwe kaart.

Dit is niet mijn keus. Dit is de keus van monopolist NS die.kan doen wat zij wil.

Reageer