beantwoord

Kaart verloopt, abonnement loopt door, recht op gratis nieuwe kaart?

• 15 januari 2017
  • 9 reacties
  • 456 Bekeken

Beste NS,

Morgen verloopt mijn OV-chipkaart. Ik heb een mail van ovchipkaart.nl gehad met deze mededeling. Maar nu las ik laatst (ik dacht bij het opwaarderen bij een NS-zuil) dat ik een gratis nieuwe kaart krijg, als ik een NS abonnement heb.

Ik heb een abonnement, toevallig is deze enkele dagen geleden verlengd. Maar ik heb geen vervangende kaart gekregen. Begrijp ik iets verkeerd, of is er iets mis gegaan? Hartelijk dank!

Gr, Stephan
icon

Beste antwoord door Miriam NS 16 januari 2017, 15:40

Dat is raar en vooral vervelend Canyarion. Het kan verschillende oorzaken hebben waarom je nog geen kaart hebt ontvangen. Wanneer onlangs je adres is aangepast en wij of de Klantenservice OV-Chipkaart hebben dit niet correct doorgekregen, dan ontvangen je de kaart nog op je oude adres. Zoals Annewil aangeeft krijg je van ons gratis een nieuwe kaart wanneer er een pasfoto bij ons bekend is, is dit niet het geval dan krijg je bericht van OV-Chipkaart. Dit dient wel zo'n 2 weken voor de verloopdatum van je kaart te zijn, zodat je nog tijd hebt om een nieuwe kaart aan te vragen. Om na te gaan wat er precies mis is gegaan kun je in eerste instantie even contact opnemen met onze Klantenservice. Je kunt dit telefonisch doen via: 030 - 751 51 55, via Facebook of Twitter of via onze Live chat. Succes!
Bekijk origineel

9 reacties

Hoi Canyarion! Welkom op het NS Serviceforum!

Als je een NS abonnement hebt en er bij ons een pasfoto bekend is krijg je automatisch een nieuwe OV-chipkaart toegestuurd. Wanneer dit niet zo is dan krijg je automatisch een formulier toegestuurd van Klantenservice OV-chipkaart waarmee je zelf een vervangende OV-chipkaart kunt aanvragen. Is het je duidelijk uit de mail die je hebt ontvangen hoe dat werkt?
Beste Annewil,

Dankjewel voor je reactie. Maar het rare is dat ik dus nog GEEN nieuwe OV-chipkaart heb gekregen. Tenzij deze opgestuurd is maar niet is aangekomen. Om dit na te laten kijken moet ik zeker een duur 0900-nummer bellen?

Wel heb ik een mail gekregen met als titel "Uw persoonlijke OV-chipkaart met nummer ... verloopt binnenkort." Maar als ik recht heb op een gratis nieuwe kaart, ga ik natuurlijk niet €7,50 betalen.

Of ben ik dan heel Hollandsch krenterig?
Bedankt, ik hoop dat ik er snel achter kom!
Gr, Stephan
Dat is raar en vooral vervelend Canyarion. Het kan verschillende oorzaken hebben waarom je nog geen kaart hebt ontvangen. Wanneer onlangs je adres is aangepast en wij of de Klantenservice OV-Chipkaart hebben dit niet correct doorgekregen, dan ontvangen je de kaart nog op je oude adres. Zoals Annewil aangeeft krijg je van ons gratis een nieuwe kaart wanneer er een pasfoto bij ons bekend is, is dit niet het geval dan krijg je bericht van OV-Chipkaart. Dit dient wel zo'n 2 weken voor de verloopdatum van je kaart te zijn, zodat je nog tijd hebt om een nieuwe kaart aan te vragen. Om na te gaan wat er precies mis is gegaan kun je in eerste instantie even contact opnemen met onze Klantenservice. Je kunt dit telefonisch doen via: 030 - 751 51 55, via Facebook of Twitter of via onze Live chat. Succes!
Gebeld, er klopte inderdaad iets niet in het systeem. Nu moet ik een vervangende kaart aanvragen op ovchipkaart.nl en dan vergoeden jullie mij de kosten. Volgens jullie collega aan de telefoon. 🙂
Bedankt, ik kan even vooruit.
Dat is fijn om te lezen en bedankt dat je dit nog even aan ons laat weten 🙂
Reputatie 2
Het is me niet helemaal duidelijk. Als je een gratis kaart bji een NS-abonnement krijgt, gebruikt de NS dan de pasfoto die je bij ovchipkaart.nl hebt geüpload?
Als je toestemming hebt gegeven aan ons om je pasfoto te gebruiken dan sturen wij dat door naar Klantenservice OV-chipkaart en gebruiken zij de foto die zij in het systeem hebben van je oude kaart. Mochten we geen toestemming hebben van je of geen pasfoto meer in het systeem dan sturen we je een formulier om een pasfoto toe te sturen.
Dus als je toestemming hebt gegeven en daarna een nieuwe pasfoto upload bij OV Chipkaart.nl heeft dat geen nut, want ze gebruiken de pasfoto van je oude kaart.

Dat lees ik uit jouw antwoord.

Maar waarom moet je dan NS toestemming geven om een oude pasfoto te bewaren, terwijl in feite TLS dat doet dus.

Over welk systeem heb je het hier, dat van NS (want NS heeft geen pasfoto meer in het systeem) of dat van TLS (die zij in het systeem hebben) ?

Erg onduidelijk.
De pasfoto's mogen wettelijk gezien slechts enkele jaren bewaard worden. Geef je als abonnementhouder toestemming om de pasfoto te bewaren dan verzoeken wij de klantenservice van OV-chipkaart om deze pasfoto te gebruiken voor het aanmaken van een nieuwe kaart. Geef je geen toestemming, dan verloopt de pasfoto en dien je een nieuwe pasfoto aan te leveren.

Indien je toestemming hebt gegeven voor het bewaren van de pasfoto en je levert daarna alsnog een nieuwe pasfoto aan bij de klantenservice van OV-chipkaart, dan ontvang je in principe een kaart met de nieuwste pasfoto, tenzij de nieuwe kaart met oude pasfoto al in productie is. Dit laatste zal soms het geval zijn aangezien wij c.a. 6-8 weken voor het verlopen van de huidige kaart al aan de klantenservice van OV-chipkaart verzoeken om een nieuwe kaart te produceren zodat deze tijdig arriveert. Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Reageer