beantwoord

Kaartjes met 40% korting kopen bij het NS kaartautomaat

• 25 augustus 2014
  • 17 reacties
  • 56730 Bekeken

Een paar maanden terug kon je nog gewoon kaartjes kopen met 40% korting als je met iemand meereisde met een studentenreisproduct of als iemand met een studentenreisproduct in het weekend reisde. Hoe werkt dit nu? Kan ik nog steeds een kaartje met 40% korting kopen of is dat helemaal verlopen?

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door De luchtmacht 25 augustus 2014, 18:32

Samenreiskorting kan alleen worden geladen op de OV-chipkaart waarmee degene die meerreist reist. Dit kan bij de automaat. Er zijn geen losse treinkaartjes met korting meer verkrijgbaar.
Bekijk origineel

17 reacties

Samenreiskorting kan alleen worden geladen op de OV-chipkaart waarmee degene die meerreist reist. Dit kan bij de automaat. Er zijn geen losse treinkaartjes met korting meer verkrijgbaar.
Dus de gene die met 40% reist moet een ov chipkaart aanschaffen?
En als ik in het weekend met 40% wil reizen, hoe moet ik dit dan doen?
Reputatie 4
Badge
En de houder van het studentproduct krijgt in de kortingsperiode korting via Reizen op Saldo en hoeft dus alleen voor voldoende saldo te zorgen om in te kunnen checken.
Oke bedankt.
Maar mijn moeder reist altijd met 40% met mij mee in het weekend. Wat moeten we dan doen om korting voor haar te krijgen?
Zelf met een kortingskaartje reizen in combinatie met je Studentenreisproduct is al heel lang niet meer toegestaan. Je moet met je Studentenreisproduct verplicht op saldo reizen. Daar is recent niets aan veranderd.

Voor je moeder kun je een OV-chipkaart aanschaffen. Als ze voor elke reis bij de automaat 'Samenreiskorting' activeert, krijgt zij korting tijdens de reis. Het instaptarief bij Samenreiskorting bedraagt 10 euro. Dus dat zal minimaal op de OV-chipkaart moeten staan als zij wil inchecken.
Reputatie 7
Badge +4
Op grond waarvan heeft u recht op 40 procent korting? Dat is niet vanzelfsprekend en zonder abonnement of samenreiskorting niet het geval. Zonder ov-chipkaart is er geen mogelijkheid. Wilt u met korting reizen dan moet dat samen met iemand die u dat recht kan geven en alleen dan mag u samenreiskorting gebruiken.
Oh.. ik kocht altijd een kaartje tot een paar weken geleden nog. Daar is in de trein door de conducteur niets van gezegd. En we gingen met de Arriva en NS trein...
Ik ben een stuk wijzer geworden! Bedankt allemaal!
Reputatie 7
Badge +4
U kunt zich niet beroepen op een vergissing van de conducteur. U heeft zonder abonnement geen geldig kaartje als u met 40 procent korting reist en kan worden beboet met 35 euro plus de kosten van het kaartje. U heeft wel recht op samenreiskorting als u meereist met iemand die u dat recht kan geven.
Nou, wij reizen al met een kortingskaartje sinds dat ik een ov chipkaart heb met studentenreisproduct ( en dat is al 3 jaar ) en daar is nooit iets van gezegd...
Reputatie 7
Badge +4
Het gaat er om of u recht op die korting heeft of niet. Als u een studentenkaart heeft is er niks aan de hand en krijgt u die korting. Maar u moet wel met iemand meereizen die u dat recht kan geven. Alleen reizen met korting kan alleen als u zelf een abonnement heeft die u dat recht geeft.
Ja ik heb recht op die korting sowieso. Die vraag is ondertussen beantwoord.
Reputatie 4
Badge
Op grond waarvan heeft u recht op 40 procent korting?

Wat een vervelend wijzend vingertje terwijl je de openingspost duidelijk niet gelezen hebt. 😠

Ze heeft recht op 40% buiten de vrij-reizen periode i.v.m. haar studentenreisproduct week. Al sinds 1 januari 2012 zijn houders van een studentenreisproduct verplicht om te reizen met in- en uitchecken. Zowel in de gratis- als in de kortingsperiode. Dus dat conducteurs daar nooit een opmerking over gemaakt hebben is erg vreemd en toont weer aan dat zij nauwelijks kennis hebben van de voorwaarden van de reisproducten die zij moeten controleren.

Haar moeder die van haar samenreiskorting gebruik maakt(e) kon dat tot 9 juli wél op papier doen, maar moet dat nu met een persoonlijke of anonieme chipkaart doen.

http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/samenreiskorting.html
Bedankt 🙂
Hallo Chantal,

Als je gebruik wil maken van de Samenreiskorting, kan dit door de Samenreiskorting op een OV-chipkaart te laden bij een kaartautomaat. De Samenreiskorting kan op zowel een anonieme als een persoonlijke OV-chipkaart geladen worden.

Groet,
Marjan
Hallo,

Ik heb een Go Pass gekocht voor het traject Leuven - Roosendaal voor aankomende zondag. In Nederland rijdt ik die dag gratis (de heenweg niet). De trein die ik neem stopt niet in Roosendaal dus ik wou, zoals hier gezegd, een Eticket kopen met vrij reizen in Belgie en 100% korting in Nederland.
Alleen dan geeft het systeem een foutmelding. Het lijkt mis te gaan op het feit dat de reis dan gratis is. Met het Servicecenter gebeld en als ik via daar boek kost het ineens €7,50. Zou ik een beetje jammer vinden. Is hier een oplossing voor?
Reputatie 1
Badge
DOM dom NOOIT een totaal andere vraag achter iets wat er niks mee heeft te maken vastplakken.
Wat je stelt KAN niet kloppen; ELKE trein stopt in Roosendaal. Die superdure Thalys lijkt er niet te stoppen-maar die neemt de HSlijn die langs Breda loopt-bovendien gelden GO of NS-korting daar totaal niet op. Je schrijft ook al niet WELK soort kaartje/ABO je precies hebt voor NL, maar ik veronderstel dat je bij NS moet insjekken dan/daar. Daarvoor staan palen handig op dat perron geplaatst-en ben je te traag, dan wacht je op de volgende-er gaan er zat.
Wat je HAD kunnen doen:
binnenlandse Go kopen tot ESSEN aan 6 eur- en daarna bij NS-INT een ticket bestellen ESSEN-thuis, met 100% korting voor NS. Dat kost je 2,20.
NOG goedkoper was de bus van de LIJN Leuven-305-Turnhout-450-Tilburg: enkel bij sjofeur 3 eur, dagpasje in het vooruit 5 eur.

Reageer