Kaartvernieuwing & toestemming pasfoto

  • 8 september 2015
  • 108 reacties
  • 38449 Bekeken

Laatste update: 09-09-2015 om 13.34 uur.

Hieronder een Vraag en Antwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic! Ik beantwoord je vragen graag.


Vanaf 31 augustus tot medio september vragen we bijna 1 miljoen NS abonnees toestemming nodig om de pasfoto van je huidige OV chipkaart opnieuw te mogen gebruiken, zodat je als NS abonnementhouder automatisch de nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd krijgt.

Waarom stuurt NS mij een email/ brief om mij te vragen mijn pasfoto langer te mogen bewaren?
Volgens onze voorwaarden mogen wij pasfoto’s van onze klanten die ons daar akkoord voor hebben gegeven, maximaal vijf jaar in ons bezit houden. Daarna verwijderen wij de betreffende pasfoto uit onze systemen, tenzij u als klant akkoord gaat met het langer bewaren van uw pasfoto. Voor het maken van een nieuwe OV-chipkaart hebben wij uw pasfoto nodig. Indien u niet langer wilt dat wij uw pasfoto bewaren kunnen wij niet uw nieuwe OV-chipkaart aanvragen. U dient dan zelf uw nieuwe OV-chipkaart kaart aan te vragen.

Waarom heeft NS een pasfoto van mij nodig?
NS gebruikt uw pasfoto om daarmee namens u een OV-chipkaart aan te kunnen vragen bij OV-chipkaart.nl. Indien wij uw pasfoto hebben kunnen wij de aanvraag voor u als abonnementhouder doen en hoeft u dat dus niet zélf te doen. Als extra dienstverlening richting onze klanten doen wij dit op onze kosten. U betaalt dus geen € 7,50 – zoals u die wel zou betalen indien u zelf uw nieuwe OV-chipkaart aanvraagt bij OV-chipkaart.nl.

Wie ontvangt dit bericht?
Alle NS-abonnementhouders waar NS een pasfoto van heeft.

Ik heb geen mailing gehad. Hoe kan dat?
De mailing wordt in drie fases verstuurd. Mogelijk krijg je hem nog.

Wat moet ik doen als ik de mailing heb gehad?
Ga naar dezepagina en geef aan of je akkoord of niet akkoord gaat. Klik op ‘bevestig’ en je bericht is opgeslagen (zie afbeelding onderaan dit bericht).

Kan ik ook bellen om toestemming te geven?
Nee. Dit kan alleen via www.ns.nl/nieuwekaart.

Wat gebeurt er al ik toestemming geef?
Door akkoord te geven, geef je NS toestemming je pasfoto te bewaren zolang je abonnement duurt. Hierdoor krijg je als NS abonnementhouder automatisch de nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd.

Wat gebeurt er als ik geen toestemming geef?
Door niet akkoord te gaan, heeft NS jouw pasfoto niet meer. Dit betekent dat er vanuit NS geen productieopdracht naar OV-chipkaart.nl verstuurd kan worden.

Wat gebeurt er als ik niet reageer?
NS stuurt een reminder met het verzoek dit alsnog te doen. Als je ook hier niet op reageert, gaan we er vanuit dat je niet akkoord gaat, en wordt je pasfoto alsnog verwijderd bij NS.

Mijn huidige OV-chipkaart is nog een hele tijd geldig. Waarom moet ik nu al toestemming geven?
Wij sturen nu alvast naar alle abonnementhouders deze mailing, om te zorgen dat onze gegevens actueel zijn en jij als klant automatisch de nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd krijgt. We zeggen dan ook bewust dat je kaart op termijn vernieuwd moet worden (en niet binnenkort).

Ik krijg de foutmelding ‘combinatie kaartnummer en geboortedatum komt niet overeen.’
Probeer je geboortedatum andersom in te vullen. Ben je 5 maart 1950 geboren? Probeer dan zowel 05-03-1950 als 03-05-1950. Werkt dit ook niet? Neem dan contact op met Klantenservice via 030-751 51 55. Mogelijk komen de gegevens die gekoppeld zijn aan je kaart niet overeen met de gegevens die bij NS bekend zijn. NS kan dit voor je uitzoeken.

Ik wil een nieuwe pasfoto op mijn volgende OV-chipkaart. Kan dat?
Wanneer je niet akkoord gaat, gooit NS je pasfoto weg. Dit betekent dat jij zelf een pasfoto kunt leveren aan TLS. De kaart wordt dan echter niet gratis geleverd. Ga je wel akkoord, dan levert NS de pasfoto die zij in haar bezit heeft aan TLS. Het is dan niet mogelijk een andere foto aan te leveren, omdat TLS de geleverde pasfoto gebruikt. Wij hopen volgend jaar een aangepaste pasfotomodule te hebben waarbij het mogelijk is de pasfoto te wijzigen.

Mijn kaart verloopt in 2016, maar is in dusdanige slechte staat dat ik hem graag eerder gratis zou laten vervangen.
Je dient zelf een duplicaat aan te vragen via OV-chipkaart.nl. Dit kan via 0900-0980 of www.ov-chipkaart.nl.

Staat mijn NS abonnement op de nieuwe kaart?
Ja.

Wat gebeurt er met het saldo?
Heb je automatisch opwaarderen aanstaan? Dan wordt dit gewoon meegenomen op de nieuwe kaart. Heb je dit niet, maar staat er nog saldo op de oude kaart? Dan krijg je dit door TLS op je rekening teruggestort. Op de nieuwe kaart kun je weer nieuw saldo laden.

Hoe lang is een OV-chipkaart geldig?
Een OV-chipkaart is vijf jaar geldig. Na vijf jaar verloopt de geldigheidsduur van een OV-chipkaart en dient deze vervangen te worden door een nieuwe OV-chipkaart. Het is niet mogelijk om met een ongeldige OV-chipkaart te reizen.

Hoe weet ik hoe lang mijn OV-chipkaart geldig is?
Dit ziet u aan de geldigheidsdatum rechts onderaan uw OV-chipkaart.

Hoe vraag ik nu als klant een nieuwe OV-chipkaart aan wanneer deze bijna verloopt?
Dan vraagt NS namens u – indien we in het bezit zijn van uw pasfoto – een nieuwe OV-chipkaart aan bij OV-chipkaart.nl. U ontvangt dan enige weken voordat uw huidige OV-chipkaart verloopt kosteloos uw nieuwe OV-chipkaart automatisch per post thuis. U hoeft hier verder niets voor te doen.

Hoe vraag ik als klant een nieuwe OV-chipkaart aan als NS geen foto meer van mij heeft?
Dat dient te gebeuren via https://www.ovchipkaart.nl/klantenservice/zelfregelen/kaartvernieuwen/kaartnummerinvoerenpagina/. Op deze link kun je pas een nieuwe OV-chipkaart aanvragen als deze binnen 6 weken verloopt.

Kan NS mijn bestaande pasfoto opnieuw gebruiken voor mijn nieuwe OV-chipkaart?
Dat kan als deze pasfoto niet langer dan 5 jaar geleden bij NS is aangeleverd. Indien uw pasfoto (bijna) vijf jaar oud is, vraagt NS u opnieuw om toestemming om de betreffende pasfoto langer te bewaren.

Ik wil de toestemming om mijn huidige pasfoto te gebruiken intrekken. Hoe doe ik dat?
Indien uw pasfoto (bijna) vijf jaar oud is; wordt deze zonder uw hernieuwde akkoord verwijderd uit onze systemen. Indien uw foto korter dan vijf jaar in ons bezit is, kunt u ook uw toestemming intrekken. Ga hiervoor naar dezepagina en kies ‘nee, geen toestemming’.

Wordt mijn OV-chipkaart automatisch vernieuwd wanneer deze bijna verloopt?
Ben je abonnementhouder bij NS? Dan vraagt NS namens jou – indien we in het bezit zijn van een pasfoto – een nieuwe OV-chipkaart aan bij OV-chipkaart.nl. Je ontvangt dan enige weken voordat je huidige OV-chipkaart verloopt kosteloos een nieuwe OV-chipkaart automatisch per post thuis. Je hoeft hier verder niets voor te doen.

Krijg ik vanzelf bericht wanneer ik mijn OV-chipkaart moet vernieuwen?
Ben je abonnementhouder bij NS? Dan stuurt NS zeven weken voordat je kaart afloopt een productieopdracht naar OV-chipkaart.nl. Als er geen foto is of er ontbreken gegevens zoals het rekeningnummer, dan kan er geen productieopdracht verwerkt worden. In dat geval neemt OV-chipkaart.nl het proces over. OV-chipkaart.nl vraagt de ontbrekende gegevens op . Dit proces start zes weken van tevoren. Recent heeft ook NS een bericht uitgestuurd naar een grote groep klanten, met hierin het verzoek om toestemming vragen hun pasfoto te mogen bewaren voor servicedoeleinden, zo lang zij een contract met NS hebben.

Ik heb geen bericht gehad. Wat nu?
De kaart wordt ongeveer drie weken voorafgaand het verlopen opgestuurd. Als jij daarvoor nog niets hebt vernomen, hoeft dit niet te betekenen dat er iets is misgegaan. Mocht je twee weken voor het verlopen van je kaart nog niets hebben gehoord of ontvangen, dan kan het zijn dat wij een oud (mail)adres van je hebben. Dit kun je controleren door te bellen met Klantenservice, via 030-751 51 55. Je kunt de kaart zelf vernieuwen via https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen.htm.

Ik wil een nieuwe pasfoto op de nieuwe OV-chipkaart.
Het is nu nog niet mogelijk een nieuwe pasfoto aan te leveren. Wanneer je toch een nieuwe pasfoto wil op de nieuwe OV-chipkaart, dien je geen akkoord te geven voor het behoud van de huidige pasfoto bij NS. Je krijgt vervolgens van Klantenservice OV-chipkaart vanzelf bericht dat je OV-chipkaart verloopt. Via een formulier kun je dan de gewenste pasfoto opsturen, die vervolgens wordt gebruikt voor de productie van de nieuwe kaart. Omdat de productie nu niet via NS loopt, betaal je wel de kosten voor een nieuwe kaart. (toevoeging: deze kosten worden door NS niet vergoed).

108 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Wat moet ik doen als ik geen bericht gehad heb, en zelf een nieuwe OV-chipkaart ga aanvragen via www.ov-chipkaart.nl/aanvragen.htm? Dat kost me namelijk € 7,50, terwijl NS belooft in het geval van een abonnement mij gratis een nieuwe kaart te verstrekken.
NS of TLS heeft toch van alle abonnementhouders een pasfoto ?

Anders kan je geen persoonlijke OV chipkaart hebben (die nodig is voor het abonnement)

Je zegt zelf dat NS een productieopdracht stuurt aan TLS, levert NS de pasfoto dan aan TLS ?

Geldt jouw verhaal ook voor oude voordeelurenabonnementhouders die recentelijk geen nieuwe kaart kregen automatisch ?
En er staat ook niets over vergoeden van de kosten als je de kaart zelf aanvraagt.

Dit is doelbewust of komt dat er alsnog bij te staan hoe dat gaat ?
@Keuzereiziger: je kunt contact opnemen met Klantenservice. Zij informeren je ook over de mogelijkheden m.b.t. de kosten van het duplicaat.


Wordt mijn OV-chipkaart automatisch vernieuwd wanneer deze bijna verloopt?
Ben je abonnementhouder bij NS? Dan vraagt NS namens jou – indien we in het bezit zijn van een pasfoto – een nieuwe OV-chipkaart aan bij OV-chipkaart.nl. Je ontvangt dan enige weken voordat je huidige OV-chipkaart verloopt kosteloos een nieuwe OV-chipkaart automatisch per post thuis. Je hoeft hier verder niets voor te doen.


Allereerst hartelijk dank voor het plaatsen van dit topic! Maar het is voor mij toch niet helemaal duidelijk.
- Ik heb een NS Voordeelurenabonnement en dus abonnementhouder, ik begrijp uit deze tekst dat ik automatisch een kaart zou moeten ontvangen en niets hoef te doen.
- Ik krijg echter van TLS een mail met deze info: Vanaf 10-10-2015 kunt u niet meer reizen met uw OV-chipkaart met nummer xxxx xxxx xxxx xxxx. Deze is dan niet meer geldig. Vraag daarom snel voor € 7,50 een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart aan op www.ov-chipkaart.nl/verlopenkaart.

Kortom, volgens dit topic hoef ik niets te doen, volgens TLS wel? Wordt er nu wel of geen kaart door NS voor mij aangevraagd?
Misschien is het ook handig om in Mijn NS de pasfoto te plaatsen zodat klanten kunnen zien of NS de pasfoto heeft en gelijk de mogelijk te creëren om die foto zelf aan te passen t.z.t. (uploaden via Mijn NS)
Hierbij de terugkoppeling:

- Nee, NS en TLS hebben niet altijd deze gegevens. Wanneer NS niet alle gegevens heeft (zoals een pasfoto of een rekeningnummer), dan stuurt zij ook geen opdracht naar TLS. TLS gaat de klant dan zelf zes weken van tevoren benaderen.
- Wanneer NS een pasfoto heeft, stuurt zij deze inderdaad door naar TLS.
- Dit verhaal geldt ook voor Voordeelurenabonnementhouders. Sterker nog, zij waren de eersten die hiervan profiteerden!

Die optie in Mijn NS hopen we volgend jaar mogelijk te maken!
@Elisabeth, in jouw geval ontbraken er bij NS dus gegevens, waardoor er vanuit ons geen productieopdracht naar TLS is verzonden. Daarom neemt TLS het over. Jij kunt Klantenservice vervolgens benaderen om dit te controleren. In dit geval heb ik reeds toegezegd dat ik dit voor je ga regelen, aangezien je hier al even mee bezig bent. Ik stuur je hierover een privébericht!
Je geeft nog steeds geen reactie op reactie 3, is dit doelbewust ?

Of rekent TLS geen kosten meer aan abonnementhouders van NS ?

Komt dit ook te staan in bovenstaande tekst ?
Ik heb laten weten dat dit via Klantenservice loopt. Je kunt mij of mijn collega's benaderen zodra er sprake is van een situatie waarbij de kaartvernieuwing niet vanuit NS is ingezet.
Mag ik uit het ontwijken van de vraag van macca728 concluderen dat jullie niet actief gaan communiceren dat abonnementhouders die via TLS een nieuwe kaart aan moeten vragen (mogelijk) in aanmerking komen voor restitutie van de (onterecht) gemaakte kosten?
WANNEER doet NS zelf gewoonm niet even een mail naar de trouwe klanten om uit te leggen hoe de procedure loopt via OV-chip en dat de kosten teruggeclaimd kunnen worden-en hoe?

Het antwoord op die vraag lijkt me nu wel duidelijk geworden: met Sint Juttemis.
NS hanteert blijkbaar het beleid dat het prima is als haar klanten onnodige kosten maken en vindt het niet nodig om hen daar op attent te maken. Iets soortgelijks zagen we eerder immers ook bij de ICE-toeslag (nadat NS tijdenlang mensen met Traject Vrij zonder overlap tussen hun traject en het ICE-traject had voorgelogen dat ze die toeslag moesten betalen, vond men het niet nodig hen even een bericht te sturen dat deze informatie onjuist was) en bij de extra kosten als gevolg van de poortjes op bijvoorbeeld Hilversum (waar men pas zichtbare posters op ging hangen toen Rover dit dreigde te gaan doen).
Ik wil automatisch een nieuwe OV-chipkaart bij NS abonnement blijven ontvangen , daarom geef ik NS toestemming om mijn pas foto te hergebruiken/plaatsen op mijn nieuwe OV-chipkaart en bewaren voor de duur van mijn contract met NS.
*****************
Badge +3
U moet uw gegevens invullen op www.ns.nl/nieuwekaart en niet op een openbaar forum plaatsen. U kunt ze binnen een uur nog verwijderen door uw bericht te wijzigen, met het potloodje rechtsboven.
Ook ik heb een bericht gehad van NS over mijn ov kaart. tsja van mij mag deze verlengd worden, maar de foto die jullie hebben is niet recent en krijg ik daar dan geen problemen mee als ik deze laat verlengen? Waarom bied de NS geenmogelijkheid om een nieuwe pasfoto naar de NS te sturen? Er is immers nog tijd genoeg. Het is toch schandalig dat er weer 7.50€ betaald moet worden voor een nieuwe card? Zo worden vaste klanten uit de trein gejaagd i.p.v. er in.
Hoi Alei. Dit signaal is inderdaad eerder geuit. Ik heb dit daarom ook gemeld bij mijn collega's die over dit beleid gaan. Ik heb echter begrepen dat NS deze klantwens absoluut erkent en dat onze technici iets aan het bouwen zijn waarmee men wel een nieuwe foto aan kan leveren. We verwachten dit in mei 2016 te kunnen bieden.
Ja ,dat zal wel, maar ik moet voor de 16-10-2015 antwoord geven. Dus nu heb ik niks aan dit antwoord. Mijn vraag is nog steeds dezelfde , mag de oude foto waar ik een stuk jonger ben blijven gebruiken? Zonder problemen natuurlijk!
Ja, dat mag zeker, Alei.
Hoi Alei. Dit signaal is inderdaad eerder geuit. Ik heb dit daarom ook gemeld bij mijn collega's die over dit beleid gaan. Ik heb echter begrepen dat NS deze klantwens absoluut erkent en dat onze technici iets aan het bouwen zijn waarmee men wel een nieuwe foto aan kan leveren. We verwachten dit in mei 2016 te kunnen bieden.

Beste Alei,

Voor mij geldt ook dat ik nu al moet reageren terwijl mijn foto heel erg oud is. Daarnaast vind ik m erg lelijk en wil ik graag een nieuwe foto op mijn nieuwe pas. Maar ik wil daar geen 7,50 voor betalen en vind het fijn dat die pas nu automatisch opgestuurd wordt, dus heb ik nu maar aangegeven dat ik accepteer dat de oude foto wordt gebruikt. Echter zou ik het erg prettig vinden als mij alsnog de mogelijkheid wordt geboden een nieuwe foto op te sturen voor mijn nieuwe pas. Ik hoor het graag.

met vriendelijke groeten,
Sigrid
Deze mogelijkheid is er helaas nog niet, Sigrid. Als je echt bezwaar hebt tegen de foto, raad ik je aan alsnog een nieuwe kaart aan te schaffen.
Nou ik blijf mijn oude dan wel gebruiken en als de NS voor 2017 een andere oplossing heeft dan kunnen ze alsnog een nieuwe foto vragen aan mij
Ik wil alleen niet dat als ik met de trein ga er problemen overgemaakt zou worden. Ik bedoel ik ga dan een dagje uit en dat moet wel gezellig blijven!
Ik vind het heel vervelend dat op mijn kaartnr en geboorte datum ik niet verder kan.
Geeft aan kaartnr en geboorte datum stemmen niet overeen met onze gegevens......
Neem contact op met onze service balie....maar na 10 minuten wachten heb ik er schoon genoeg van.
Snap ik, Bep. Je mag mij even een privébericht sturen met je geboortedatum en kaartnummer. Dan kijk ik graag even mee.
mijn geboortedatum is : ***********
Ik heb je gegevens even verwijderd, omdat die privé zijn, Bep.

Je staat er bij ons in met jaartal 1943. Ik wil je dus vragen dit ook op de website in te vullen. Dan zou het moeten werken. Zodra dit is gelukt, hoor ik dat graag en pas ik je geboortedatum in ons systeem aan.

Reageer