Laatste update: 09-09-2015 om 13.34 uur.
Hieronder een Vraag en Antwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic! Ik beantwoord je vragen graag.
Vanaf 31 augustus tot medio september vragen we bijna 1 miljoen NS abonnees toestemming nodig om de pasfoto van je huidige OV chipkaart opnieuw te mogen gebruiken, zodat je als NS abonnementhouder automatisch de nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd krijgt.
Waarom stuurt NS mij een email/ brief om mij te vragen mijn pasfoto langer te mogen bewaren?
Volgens onze voorwaarden mogen wij pasfoto’s van onze klanten die ons daar akkoord voor hebben gegeven, maximaal vijf jaar in ons bezit houden. Daarna verwijderen wij de betreffende pasfoto uit onze systemen, tenzij u als klant akkoord gaat met het langer bewaren van uw pasfoto. Voor het maken van een nieuwe OV-chipkaart hebben wij uw pasfoto nodig. Indien u niet langer wilt dat wij uw pasfoto bewaren kunnen wij niet uw nieuwe OV-chipkaart aanvragen. U dient dan zelf uw nieuwe OV-chipkaart kaart aan te vragen.
Waarom heeft NS een pasfoto van mij nodig?
NS gebruikt uw pasfoto om daarmee namens u een OV-chipkaart aan te kunnen vragen bij OV-chipkaart.nl. Indien wij uw pasfoto hebben kunnen wij de aanvraag voor u als abonnementhouder doen en hoeft u dat dus niet zélf te doen. Als extra dienstverlening richting onze klanten doen wij dit op onze kosten. U betaalt dus geen € 7,50 – zoals u die wel zou betalen indien u zelf uw nieuwe OV-chipkaart aanvraagt bij OV-chipkaart.nl.
Wie ontvangt dit bericht?
Alle NS-abonnementhouders waar NS een pasfoto van heeft.
Ik heb geen mailing gehad. Hoe kan dat?
De mailing wordt in drie fases verstuurd. Mogelijk krijg je hem nog.
Wat moet ik doen als ik de mailing heb gehad?
Ga naar dezepagina en geef aan of je akkoord of niet akkoord gaat. Klik op ‘bevestig’ en je bericht is opgeslagen (zie afbeelding onderaan dit bericht).
Kan ik ook bellen om toestemming te geven?
Nee. Dit kan alleen via www.ns.nl/nieuwekaart.
Wat gebeurt er al ik toestemming geef?
Door akkoord te geven, geef je NS toestemming je pasfoto te bewaren zolang je abonnement duurt. Hierdoor krijg je als NS abonnementhouder automatisch de nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd.
Wat gebeurt er als ik geen toestemming geef?
Door niet akkoord te gaan, heeft NS jouw pasfoto niet meer. Dit betekent dat er vanuit NS geen productieopdracht naar OV-chipkaart.nl verstuurd kan worden.
Wat gebeurt er als ik niet reageer?
NS stuurt een reminder met het verzoek dit alsnog te doen. Als je ook hier niet op reageert, gaan we er vanuit dat je niet akkoord gaat, en wordt je pasfoto alsnog verwijderd bij NS.
Mijn huidige OV-chipkaart is nog een hele tijd geldig. Waarom moet ik nu al toestemming geven?
Wij sturen nu alvast naar alle abonnementhouders deze mailing, om te zorgen dat onze gegevens actueel zijn en jij als klant automatisch de nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd krijgt. We zeggen dan ook bewust dat je kaart op termijn vernieuwd moet worden (en niet binnenkort).
Ik krijg de foutmelding ‘combinatie kaartnummer en geboortedatum komt niet overeen.’
Probeer je geboortedatum andersom in te vullen. Ben je 5 maart 1950 geboren? Probeer dan zowel 05-03-1950 als 03-05-1950. Werkt dit ook niet? Neem dan contact op met Klantenservice via 030-751 51 55. Mogelijk komen de gegevens die gekoppeld zijn aan je kaart niet overeen met de gegevens die bij NS bekend zijn. NS kan dit voor je uitzoeken.
Ik wil een nieuwe pasfoto op mijn volgende OV-chipkaart. Kan dat?
Wanneer je niet akkoord gaat, gooit NS je pasfoto weg. Dit betekent dat jij zelf een pasfoto kunt leveren aan TLS. De kaart wordt dan echter niet gratis geleverd. Ga je wel akkoord, dan levert NS de pasfoto die zij in haar bezit heeft aan TLS. Het is dan niet mogelijk een andere foto aan te leveren, omdat TLS de geleverde pasfoto gebruikt. Wij hopen volgend jaar een aangepaste pasfotomodule te hebben waarbij het mogelijk is de pasfoto te wijzigen.
Mijn kaart verloopt in 2016, maar is in dusdanige slechte staat dat ik hem graag eerder gratis zou laten vervangen.
Je dient zelf een duplicaat aan te vragen via OV-chipkaart.nl. Dit kan via 0900-0980 of www.ov-chipkaart.nl.
Staat mijn NS abonnement op de nieuwe kaart?
Ja.
Wat gebeurt er met het saldo?
Heb je automatisch opwaarderen aanstaan? Dan wordt dit gewoon meegenomen op de nieuwe kaart. Heb je dit niet, maar staat er nog saldo op de oude kaart? Dan krijg je dit door TLS op je rekening teruggestort. Op de nieuwe kaart kun je weer nieuw saldo laden.
Hoe lang is een OV-chipkaart geldig?
Een OV-chipkaart is vijf jaar geldig. Na vijf jaar verloopt de geldigheidsduur van een OV-chipkaart en dient deze vervangen te worden door een nieuwe OV-chipkaart. Het is niet mogelijk om met een ongeldige OV-chipkaart te reizen.
Hoe weet ik hoe lang mijn OV-chipkaart geldig is?
Dit ziet u aan de geldigheidsdatum rechts onderaan uw OV-chipkaart.
Hoe vraag ik nu als klant een nieuwe OV-chipkaart aan wanneer deze bijna verloopt?
Dan vraagt NS namens u – indien we in het bezit zijn van uw pasfoto – een nieuwe OV-chipkaart aan bij OV-chipkaart.nl. U ontvangt dan enige weken voordat uw huidige OV-chipkaart verloopt kosteloos uw nieuwe OV-chipkaart automatisch per post thuis. U hoeft hier verder niets voor te doen.
Hoe vraag ik als klant een nieuwe OV-chipkaart aan als NS geen foto meer van mij heeft?
Dat dient te gebeuren via https://www.ovchipkaart.nl/klantenservice/zelfregelen/kaartvernieuwen/kaartnummerinvoerenpagina/. Op deze link kun je pas een nieuwe OV-chipkaart aanvragen als deze binnen 6 weken verloopt.
Kan NS mijn bestaande pasfoto opnieuw gebruiken voor mijn nieuwe OV-chipkaart?
Dat kan als deze pasfoto niet langer dan 5 jaar geleden bij NS is aangeleverd. Indien uw pasfoto (bijna) vijf jaar oud is, vraagt NS u opnieuw om toestemming om de betreffende pasfoto langer te bewaren.
Ik wil de toestemming om mijn huidige pasfoto te gebruiken intrekken. Hoe doe ik dat?
Indien uw pasfoto (bijna) vijf jaar oud is; wordt deze zonder uw hernieuwde akkoord verwijderd uit onze systemen. Indien uw foto korter dan vijf jaar in ons bezit is, kunt u ook uw toestemming intrekken. Ga hiervoor naar dezepagina en kies ‘nee, geen toestemming’.
Wordt mijn OV-chipkaart automatisch vernieuwd wanneer deze bijna verloopt?
Ben je abonnementhouder bij NS? Dan vraagt NS namens jou – indien we in het bezit zijn van een pasfoto – een nieuwe OV-chipkaart aan bij OV-chipkaart.nl. Je ontvangt dan enige weken voordat je huidige OV-chipkaart verloopt kosteloos een nieuwe OV-chipkaart automatisch per post thuis. Je hoeft hier verder niets voor te doen.
Krijg ik vanzelf bericht wanneer ik mijn OV-chipkaart moet vernieuwen?
Ben je abonnementhouder bij NS? Dan stuurt NS zeven weken voordat je kaart afloopt een productieopdracht naar OV-chipkaart.nl. Als er geen foto is of er ontbreken gegevens zoals het rekeningnummer, dan kan er geen productieopdracht verwerkt worden. In dat geval neemt OV-chipkaart.nl het proces over. OV-chipkaart.nl vraagt de ontbrekende gegevens op . Dit proces start zes weken van tevoren. Recent heeft ook NS een bericht uitgestuurd naar een grote groep klanten, met hierin het verzoek om toestemming vragen hun pasfoto te mogen bewaren voor servicedoeleinden, zo lang zij een contract met NS hebben.
Ik heb geen bericht gehad. Wat nu?
De kaart wordt ongeveer drie weken voorafgaand het verlopen opgestuurd. Als jij daarvoor nog niets hebt vernomen, hoeft dit niet te betekenen dat er iets is misgegaan. Mocht je twee weken voor het verlopen van je kaart nog niets hebben gehoord of ontvangen, dan kan het zijn dat wij een oud (mail)adres van je hebben. Dit kun je controleren door te bellen met Klantenservice, via 030-751 51 55. Je kunt de kaart zelf vernieuwen via https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen.htm.
Ik wil een nieuwe pasfoto op de nieuwe OV-chipkaart.
Het is nu nog niet mogelijk een nieuwe pasfoto aan te leveren. Wanneer je toch een nieuwe pasfoto wil op de nieuwe OV-chipkaart, dien je geen akkoord te geven voor het behoud van de huidige pasfoto bij NS. Je krijgt vervolgens van Klantenservice OV-chipkaart vanzelf bericht dat je OV-chipkaart verloopt. Via een formulier kun je dan de gewenste pasfoto opsturen, die vervolgens wordt gebruikt voor de productie van de nieuwe kaart. Omdat de productie nu niet via NS loopt, betaal je wel de kosten voor een nieuwe kaart. (toevoeging: deze kosten worden door NS niet vergoed).
Bladzijde 3 / 5
Zoals ik het interpreteer betekent het niet geven van toestemming voor het bewaren van pasfoto's aan NS dat NS u nooit meer een OV-chipkaart verstrekt en dat u dat voortaan zelf moet regelen en betalen via TLS (www.ov-chipkaart.nl). Als u geen probleem hebt met het bewaren van een pasfoto van u an sich, kunt u het beste nu wel toestemming geven en dan hopen dat NS woord houdt en tzt wel de mogelijkheid biedt om een nieuwe pasfoto te uploaden. Wanneer NS nu geen toestemming heeft om een pasfoto van u te bewaren, zullen ze u later ook niet meer in de gelegenheid stellen om er een te uploaden.
Okay bedankt Tochjo voor dit snelle antwoord. Het een en ander staat dus los van elkaar. En als ik niet reageer komt mijn oude foto eerdaags te vervallen. En heb ik daarnaast per mei 2016 de mogelijkheid om een nieuwe foto te uploaden. Daar zullen dan wel wat kosten voor worden berekend, voor het uploaden + een nieuwe OV chipkaart. Zijn deze kosten bekend ? En wat gebeurd er daarna, daar mijn huidige OV chipkaart tot 07-08-2017 geldig is ? Of wordt die eventuele van pasfoto veranderde OV chipkaart ( die van mei 2016) automatisch met 5 jaar verlengd.
Het al dan niet geven van toestemming voor het bewaren en gebruiken van uw pasfoto staat geheel los van de geldigheid van uw abonnement. Bij ons weten wordt inderdaad halverwege mei 2016 de mogelijkheid geboden om een nieuwe pasfoto te uploaden.
I.v.m. de vraag voor kaartvernieuwing & toestemming pasfoto . Op dit moment herken ik mijzelf nog amper op de reeds bestaande foto, laat staan een conducteur :)
Mijn OV chipkaart is nog tot 07-08-2017 geldig. Maar tegen die tijd zal echt niemand mij op die foto nog herkennen :D
Dus ja, die € 7,50 betaal ik tegen die tijd gaarne voor een nieuwe OV chipkaart, waarop dan een nieuw door mij aangeleverd prentje komt te staan.
Maar nu mijn vraag. Ik ben nog in het bezit van het voordeelurenabonnement, het "oude" abonnement dat dus niet meer verkrijgbaar is. Dit abonnement wil ik beslist niet kwijt raken. Komt dit abonnement in gevaar als ik geen toestemming geef om de reeds bestaande pasfoto opnieuw mogen te gebruiken ? Of staat dit er los van ?
En ik zie iets staan dat met ingang van mei 2016 er een pasfotomodule komt, gaat dit nog door ?
Mijn OV chipkaart is nog tot 07-08-2017 geldig. Maar tegen die tijd zal echt niemand mij op die foto nog herkennen :D
Dus ja, die € 7,50 betaal ik tegen die tijd gaarne voor een nieuwe OV chipkaart, waarop dan een nieuw door mij aangeleverd prentje komt te staan.
Maar nu mijn vraag. Ik ben nog in het bezit van het voordeelurenabonnement, het "oude" abonnement dat dus niet meer verkrijgbaar is. Dit abonnement wil ik beslist niet kwijt raken. Komt dit abonnement in gevaar als ik geen toestemming geef om de reeds bestaande pasfoto opnieuw mogen te gebruiken ? Of staat dit er los van ?
En ik zie iets staan dat met ingang van mei 2016 er een pasfotomodule komt, gaat dit nog door ?
U kunt u zelf afmelden van e-mailnotificaties voor dit topic. Ga naar https://forum.ns.nl en klik rechts op Favorieten. Klik vervolgens op het kruisje rechts van dit topic om het topic uit uw favorieten te verwijderen.
A
Dat had inderdaad gemoeten want nu heb je ook geen bewijs dat je NS toestemming hebt gegeven daarvoor.
Als het niet in goede orde is ontvangen (en dat gebeurt weleens bij NS...) kan je 7,50 betalen voor je nieuwe gratis kaart.
Als het niet in goede orde is ontvangen (en dat gebeurt weleens bij NS...) kan je 7,50 betalen voor je nieuwe gratis kaart.
Ik heb op 24 september geaccordeerd dat NS in de toekomst mij automatisch een nieuwe OV-chipkaart toe mag sturen.
Oftewel: ik hem toestemming gegeven mijn pasfoto opnieuw te gebruiken.
Waarom ontvang ik geen bevestiging daarvan in mijn mailbox?
Na het invullen van mijn geboortedatum en accordering verscheen alleen de tekstregel: ”We bewaren uw pasfoto zolang u een abonnement bij NS heeft.”
Volgens mij hoort NS zo’n actie duidelijker naar de klant te bevestigen. D.w.z.: een e-mailbericht te sturen waarin blijkt dat de accordering in goede orde ontvangen.
Oftewel: ik hem toestemming gegeven mijn pasfoto opnieuw te gebruiken.
Waarom ontvang ik geen bevestiging daarvan in mijn mailbox?
Na het invullen van mijn geboortedatum en accordering verscheen alleen de tekstregel: ”We bewaren uw pasfoto zolang u een abonnement bij NS heeft.”
Volgens mij hoort NS zo’n actie duidelijker naar de klant te bevestigen. D.w.z.: een e-mailbericht te sturen waarin blijkt dat de accordering in goede orde ontvangen.
ik snap iets niet, ik krijg via GVB mijn ovchipkaart (staat gvb op met mijn pasfoto). en abonnement van NS staat er ook op, dus in principe krijg ik dan toch geen pas van jullie"?
Deze datum is hoogstwaarschijnlijk de geldigheid van jouw OV-chipkaart. Als je een abonnement bij NS hebt, dan zal deze jaarlijks worden verlengd. Als je dit wilt controleren is het verstandig om even met NS Klantenservice te bellen op het telefoonnummer dat ik eerder heb genoemd.
Dank je Herman
Am, deze reminder is afkomstig van ons. Geen zorgen!
Guido, je feedback wordt zeker gewaardeerd. We gaan het meenemen!
Guido, je feedback wordt zeker gewaardeerd. We gaan het meenemen!
Hallo Jetteke,
Deze datum is hoogstwaarschijnlijk de geldigheid van jouw OV-chipkaart. Als je een abonnement bij NS hebt, dan zal deze jaarlijks worden verlengd. Als je dit wilt controleren is het verstandig om even met NS Klantenservice te bellen op het telefoonnummer dat ik eerder heb genoemd.
Deze datum is hoogstwaarschijnlijk de geldigheid van jouw OV-chipkaart. Als je een abonnement bij NS hebt, dan zal deze jaarlijks worden verlengd. Als je dit wilt controleren is het verstandig om even met NS Klantenservice te bellen op het telefoonnummer dat ik eerder heb genoemd.
Hallo Herman, dank voor je antwoord. Een andere vraag is: hoeveel tijd voor 1-6-2019 moet ik dan opzeggen en hoe onthoud ik dat?
Hallo Jetteke, het abonnement loopt gewoon door als je geen verzoek tot beëindiging indient. Als je jouw abonnement wilt laten beëindigen dan kun je hiervoor bellen met NS Klantenservice. NS Klantenservice is bereikbaar op telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief).
Voor mij geldt dat ik net een nieuwe OV‑chipkaart met daarop mijn NS‑abonnement heb (met een zeker tien jaar oude foto erop). De kaart is geldig tot 1-6-2019. Ik denk dat ik tegen die tijd (dan ben ik 72 jaar) geen nieuwe kaart meer neem; ik haal het geld er nu al niet uit omdat is niet zo'n reiziger ben. Ik heb van de ns een herinneringsmail gekregen. Als ik niet reageer, dus geen foto stuur, stopt mijn abonnement dan automatisch?
Er is hier sprake van een fullfillment partij die data verzamelt. Er is dus geen sprake van het verstrekken van gegevens aan derden.
Sorry, maar hoe is een externe partij die 'invulling' (fullfillment) namens de NS verzorgt geen derde?
Dat is mijn probleem helemaal niet - hoe kunnen wij als klant weten dat het gaat om een legitieme mail?
Inmiddels begrijp ik uit de antwoorden dat dit gelukkig het geval is. :$
Hopelijk kunnen jullie hier wat mee in de toekomst!
Ik heb een printscreen van de email gemaakt: http://s6.postimg.org/42m708qdd/Email.jpg
Het is het herinneringsmailtje:
"HERINNERING. Uw OV chipkaart verloopt binnenkort. Wij helpen u graag met de aanvraag van uw nieuwe kaart."
Ik kan dus veilig de link openen?
"HERINNERING. Uw OV chipkaart verloopt binnenkort. Wij helpen u graag met de aanvraag van uw nieuwe kaart."
Ik kan dus veilig de link openen?
Ik heb een email ontvangen van het volgende e-mailadres: Nederlandse Spoorwegen [mail@ezine.ns.nl]
Mijn vraag is of dit het e-mailadres van de NS?
Alvast bedankt.
Mijn vraag is of dit het e-mailadres van de NS?
Alvast bedankt.
Hoi Guido!
Er is hier sprake van een fullfillment partij die data verzamelt. Er is dus geen sprake van het verstrekken van gegevens aan derden.
Er is hier sprake van een fullfillment partij die data verzamelt. Er is dus geen sprake van het verstrekken van gegevens aan derden.
Gezien dat Tripolis wordt gebruikt als mail partij lijkt het mij geen Phishing actie,
maar hoe moeilijk is het om een subdomein aan te maken dat naar het domein van 2organize verwijst?
2organize.com ziet er uit als een legitieme marketing partij maar helaas hebben ze kennelijk nog nooit van Phishing gehoord en is het raar dat zij onze persoonsgegevens aan het verzamelen zijn.
Zeker omdat er verder geen enkele melding van wordt gemaakt.
In de privacy voorwaarden van de NS staat "Wij geven uw gegevens onder geen beding aan derden."
Oops?
maar hoe moeilijk is het om een subdomein aan te maken dat naar het domein van 2organize verwijst?
2organize.com ziet er uit als een legitieme marketing partij maar helaas hebben ze kennelijk nog nooit van Phishing gehoord en is het raar dat zij onze persoonsgegevens aan het verzamelen zijn.
Zeker omdat er verder geen enkele melding van wordt gemaakt.
In de privacy voorwaarden van de NS staat "Wij geven uw gegevens onder geen beding aan derden."
Oops?
Beste,
Zojuist heb ik een mailtje gehad met een verzoek om persoonsgegevens in te voeren.
Echter veranderd de domeinnaam naar 'https://nsnieuwekaart.actiesite-2organize.com', duidelijk niet het domein van de NS.
Klopt dat? Of gaat het hier om een 'Phishing' actie?
Ik hoor het graag!
Zojuist heb ik een mailtje gehad met een verzoek om persoonsgegevens in te voeren.
Echter veranderd de domeinnaam naar 'https://nsnieuwekaart.actiesite-2organize.com', duidelijk niet het domein van de NS.
Klopt dat? Of gaat het hier om een 'Phishing' actie?
Ik hoor het graag!
Ik vind het ook raar dat ik naar een wazige site https://nsnieuwekaart.actiesite-2organize.com wordt geleid voor het invoeren van mijn gegevens. Gegeven de discussie hier geloof ik wel dat het legitiem is, maar mijn eerste gedachte als ik naar vage sites wordt geleid is toch dat er iets niet pluis is. Tipje voor de volgende keer.
Dreigen met bijkomende kosten als je niet snel reageert is overigens ook volledig in line met standaard phishing tactieken.
Dreigen met bijkomende kosten als je niet snel reageert is overigens ook volledig in line met standaard phishing tactieken.
Ik vind het raar dat ik zou moeten betalen voor een nieuwe kaart, als ik de pasfoto wil veranderen. Inmiddels lijk ik steeds minder op de oude foto en over 5 jaar is dat zeker het geval. Zou de NS niet minstens eens in de 5 jaar de gelegenheid moeten geven om de pasfoto te vervangen, zonder bijkomende kosten, als was het maar om zichzelf tegen misbruik van de kaart te beschermen?
Bladzijde 3 / 5
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.