Kaartvernieuwing & toestemming pasfoto | NS Community

Kaartvernieuwing & toestemming pasfoto

  • 8 September 2015
  • 111 reacties
  • 41540 Bekeken


Toon eerste bericht

111 reacties

Beste,
Zojuist heb ik een mailtje gehad met een verzoek om persoonsgegevens in te voeren.
Echter veranderd de domeinnaam naar 'https://nsnieuwekaart.actiesite-2organize.com', duidelijk niet het domein van de NS.
Klopt dat? Of gaat het hier om een 'Phishing' actie?
Ik hoor het graag!
Gezien dat Tripolis wordt gebruikt als mail partij lijkt het mij geen Phishing actie,
maar hoe moeilijk is het om een subdomein aan te maken dat naar het domein van 2organize verwijst?

2organize.com ziet er uit als een legitieme marketing partij maar helaas hebben ze kennelijk nog nooit van Phishing gehoord en is het raar dat zij onze persoonsgegevens aan het verzamelen zijn.
Zeker omdat er verder geen enkele melding van wordt gemaakt.

In de privacy voorwaarden van de NS staat "Wij geven uw gegevens onder geen beding aan derden."

Oops?
Hoi Guido!

Er is hier sprake van een fullfillment partij die data verzamelt. Er is dus geen sprake van het verstrekken van gegevens aan derden.
Ik heb een email ontvangen van het volgende e-mailadres: Nederlandse Spoorwegen [mail@ezine.ns.nl]
Mijn vraag is of dit het e-mailadres van de NS?

Alvast bedankt.
Hoi Am. Deze e-mail komt van ons! Ik neem aan dat je de nieuwsbrief hebt gehad?
Het is het herinneringsmailtje:
"HERINNERING. Uw OV chipkaart verloopt binnenkort. Wij helpen u graag met de aanvraag van uw nieuwe kaart."

Ik kan dus veilig de link openen?
Hoi Am. Deze e-mail komt van ons! Ik neem aan dat je de nieuwsbrief hebt gehad?

Ik heb een printscreen van de email gemaakt: http://s6.postimg.org/42m708qdd/Email.jpg
Hoi Guido!

Er is hier sprake van een fullfillment partij die data verzamelt. Er is dus geen sprake van het verstrekken van gegevens aan derden.


Sorry, maar hoe is een externe partij die 'invulling' (fullfillment) namens de NS verzorgt geen derde?

Dat is mijn probleem helemaal niet - hoe kunnen wij als klant weten dat het gaat om een legitieme mail?
Inmiddels begrijp ik uit de antwoorden dat dit gelukkig het geval is. :$

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee in de toekomst!
Voor mij geldt dat ik net een nieuwe OV‑chipkaart met daarop mijn NS‑abonnement heb (met een zeker tien jaar oude foto erop). De kaart is geldig tot 1-6-2019. Ik denk dat ik tegen die tijd (dan ben ik 72 jaar) geen nieuwe kaart meer neem; ik haal het geld er nu al niet uit omdat is niet zo'n reiziger ben. Ik heb van de ns een herinneringsmail gekregen. Als ik niet reageer, dus geen foto stuur, stopt mijn abonnement dan automatisch?
Hallo Jetteke, het abonnement loopt gewoon door als je geen verzoek tot beëindiging indient. Als je jouw abonnement wilt laten beëindigen dan kun je hiervoor bellen met NS Klantenservice. NS Klantenservice is bereikbaar op telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief).
Hallo Jetteke, het abonnement loopt gewoon door als je geen verzoek tot beëindiging indient. Als je jouw abonnement wilt laten beëindigen dan kun je hiervoor bellen met NS Klantenservice. NS Klantenservice is bereikbaar op telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief).

Hallo Herman, dank voor je antwoord. Een andere vraag is: hoeveel tijd voor 1-6-2019 moet ik dan opzeggen en hoe onthoud ik dat?
Hallo Jetteke,

Deze datum is hoogstwaarschijnlijk de geldigheid van jouw OV-chipkaart. Als je een abonnement bij NS hebt, dan zal deze jaarlijks worden verlengd. Als je dit wilt controleren is het verstandig om even met NS Klantenservice te bellen op het telefoonnummer dat ik eerder heb genoemd.
Am, deze reminder is afkomstig van ons. Geen zorgen!

Guido, je feedback wordt zeker gewaardeerd. We gaan het meenemen!
Hallo Jetteke,

Deze datum is hoogstwaarschijnlijk de geldigheid van jouw OV-chipkaart. Als je een abonnement bij NS hebt, dan zal deze jaarlijks worden verlengd. Als je dit wilt controleren is het verstandig om even met NS Klantenservice te bellen op het telefoonnummer dat ik eerder heb genoemd.


Dank je Herman
ik snap iets niet, ik krijg via GVB mijn ovchipkaart (staat gvb op met mijn pasfoto). en abonnement van NS staat er ook op, dus in principe krijg ik dan toch geen pas van jullie"?
Ik heb op 24 september geaccordeerd dat NS in de toekomst mij automatisch een nieuwe OV-chipkaart toe mag sturen.
Oftewel: ik hem toestemming gegeven mijn pasfoto opnieuw te gebruiken.

Waarom ontvang ik geen bevestiging daarvan in mijn mailbox?

Na het invullen van mijn geboortedatum en accordering verscheen alleen de tekstregel: ”We bewaren uw pasfoto zolang u een abonnement bij NS heeft.”

Volgens mij hoort NS zo’n actie duidelijker naar de klant te bevestigen. D.w.z.: een e-mailbericht te sturen waarin blijkt dat de accordering in goede orde ontvangen.
Dat had inderdaad gemoeten want nu heb je ook geen bewijs dat je NS toestemming hebt gegeven daarvoor.

Als het niet in goede orde is ontvangen (en dat gebeurt weleens bij NS...) kan je 7,50 betalen voor je nieuwe gratis kaart.
Ik hoef geen mailmeldingen meer. Wilt u mij uitschrijven s.v.p.
Badge +3
U kunt u zelf afmelden van e-mailnotificaties voor dit topic. Ga naar https://forum.ns.nl en klik rechts op Favorieten. Klik vervolgens op het kruisje rechts van dit topic om het topic uit uw favorieten te verwijderen.
I.v.m. de vraag voor kaartvernieuwing & toestemming pasfoto . Op dit moment herken ik mijzelf nog amper op de reeds bestaande foto, laat staan een conducteur :)
Mijn OV chipkaart is nog tot 07-08-2017 geldig. Maar tegen die tijd zal echt niemand mij op die foto nog herkennen :D
Dus ja, die € 7,50 betaal ik tegen die tijd gaarne voor een nieuwe OV chipkaart, waarop dan een nieuw door mij aangeleverd prentje komt te staan.
Maar nu mijn vraag. Ik ben nog in het bezit van het voordeelurenabonnement, het "oude" abonnement dat dus niet meer verkrijgbaar is. Dit abonnement wil ik beslist niet kwijt raken. Komt dit abonnement in gevaar als ik geen toestemming geef om de reeds bestaande pasfoto opnieuw mogen te gebruiken ? Of staat dit er los van ?
En ik zie iets staan dat met ingang van mei 2016 er een pasfotomodule komt, gaat dit nog door ?
Badge +3
Het al dan niet geven van toestemming voor het bewaren en gebruiken van uw pasfoto staat geheel los van de geldigheid van uw abonnement. Bij ons weten wordt inderdaad halverwege mei 2016 de mogelijkheid geboden om een nieuwe pasfoto te uploaden.
Okay bedankt Tochjo voor dit snelle antwoord. Het een en ander staat dus los van elkaar. En als ik niet reageer komt mijn oude foto eerdaags te vervallen. En heb ik daarnaast per mei 2016 de mogelijkheid om een nieuwe foto te uploaden. Daar zullen dan wel wat kosten voor worden berekend, voor het uploaden + een nieuwe OV chipkaart. Zijn deze kosten bekend ? En wat gebeurd er daarna, daar mijn huidige OV chipkaart tot 07-08-2017 geldig is ? Of wordt die eventuele van pasfoto veranderde OV chipkaart ( die van mei 2016) automatisch met 5 jaar verlengd.
Zoals ik het interpreteer betekent het niet geven van toestemming voor het bewaren van pasfoto's aan NS dat NS u nooit meer een OV-chipkaart verstrekt en dat u dat voortaan zelf moet regelen en betalen via TLS (www.ov-chipkaart.nl). Als u geen probleem hebt met het bewaren van een pasfoto van u an sich, kunt u het beste nu wel toestemming geven en dan hopen dat NS woord houdt en tzt wel de mogelijkheid biedt om een nieuwe pasfoto te uploaden. Wanneer NS nu geen toestemming heeft om een pasfoto van u te bewaren, zullen ze u later ook niet meer in de gelegenheid stellen om er een te uploaden.
Bedankt Pe_pe, dat is dan een nadenkertje. Zo zou het inderdaad kunnen verlopen. Ik heb nog enkele dagen bedenktijd om toestemming te verlenen. En nee ik heb niets tegen het bewaren van mijn pasfoto door NS. Enkel tegen het bewaren van die ene gedateerde pasfoto. Vanuit jouw beredenering gezien lijkt het ook mij slimmer om wel toestemming te verlenen. En dan zie ik wel waar het schip tegen mei 2016 strandt. Ik neem aan dat die eventuele nieuwe pasfoto van mei 2016, dan het uitgangspunt wordt voor mijn verlenging vanaf 07-08-2017 .
Pe_pe betekent dit dan ook dat het in principe nu al mogelijk is om via TLS (www.ov-chipkaart.nl) een nieuwe OV-chipkaart aan te vragen, incluis een nieuwe pasfoto ? En blijf je daarbij, indien dit mogelijk is, nog steeds in het vervang-systeem van NS zitten ?

Reageer