Kaartvernieuwing & toestemming pasfoto

  • 8 September 2015
  • 111 reacties
  • 41587 Bekeken


Toon eerste bericht

111 reacties

Badge +3
U kunt zeker op eigen kosten een duplicaat aanvragen, door bijvoorbeeld uw kaart als verloren op te geven. Bij het aanvragen van de vervangende kaart moet u een nieuwe pasfoto uploaden. Zo kunt u nu al een OV-chipkaart met nieuwe foto bemachtigen. Hoe NS vervolgens daarmee omgaat, durf fik niet te zeggen.
Aanvulling op Tochjo: Als een OV-chipkaart niet binnen 6 weken verloopt (of maximaal een jaar geleden is verlopen) en u wilt een NS-abonnement overzetten naar de nieuwe kaart, moet er een duplicaat worden aangevraagd. Dat kost dan geen €7,50 maar €11,00. Om deze geldklopperij door hun dochterbedrijf TLS te bevorderen, maakt NS het onmogelijk om een NS-abonnement over te zetten op een bestaande persoonlijke OV-chipkaart.
In oktober heb ik een mail gekregen om mijn OV kaart te verlengen. Helaas had ik toen echter geen computer tot mijn beschikking om te kunnen reageren. Nu is de termijn verstreken, maar ik had toch graag mijn ov verlengd. Kan dit als nog? Ik ben best bereid om mijn pasfoto opnieuw op te sturen, maar ik vind €7.50 echt te duur.
Hoi Anouk. Helaas is dit niet meer mogelijk.
Inmiddels is duidelijk dat NS zelfs bij abonnees die expliciet toestemming hebben gegeven voor het bewaren van hun pasfoto, verzuimt een nieuwe OV-chipkaart te laten toezenden. Het blijft dus een tombola of je automatisch een nieuwe OV-chipkaart ontvangt of dat je het zelf moet regelen en betalen en of je daar van NS of TLS bericht van krijgt.

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/ov-chipkaart-21191
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/wanneer-ontvang-mijn-nieuwe-ovchipkaart-ns-abonnement-21193

Naast dat NS hiermee abonnees op onnodige kosten en moeite jaagt, is de kans groot dat sommige abonnementhouders uit onwetendheid een lege nieuwe OV-chipkaart bestellen in plaats van een duplicaat, waardoor de kosten en moeite ook nog verdubbelen.
Waarbij overigens ook andermaal blijkt dat de Klantenservice medewerkers niet goed op de hoogte zijn of niet goed communiceren richting de klant toe.

Hopelijk wordt de communicatie echt een keer verbeterd.

De NS kan dit bv doen door mensen niet meer automatisch door te verwijzen naar TLS maar eerst vragen of mensen een NS abonnement hebben (als ze dit niet aangeven) en daarna de kaart kosteloos op te laten sturen door TLS zonder dat de klant dit zelf moet gaan regelen.
Hi ik heb een tijdje geleden toestemming gegeven maar nog geen nieuwe ov chipkaart ontvangen. 02-02-16 verloopt mijn huidige. Ontvang ik deze nog wel?
Hi ik heb een tijdje geleden toestemming gegeven maar nog geen nieuwe ov chipkaart ontvangen. 02-02-16 verloopt mijn huidige. Ontvang ik deze nog wel?

Ik ga het gelijk voor je nakijken. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je huidige kaartnummer en NAW-gegevens?
De site ns.nl/nieuwekaart is niet meer in de lucht???? Ik begrijp er niks van, want moet ik nou wel of niet een foto aanleveren ergens? Mijn kaart is nog een jaar geldig en ik wil niet zelf van alles hoeven regelen, het lukt me ook niet om m'n achternaam goed op de kaart te krijgen (al jaaaaaaaren niet)... Help!
Hallo IngeHa. Deze website is inderdaad niet meer in de lucht. Ben je abonnementhouder bij NS? Dan stuurt NS zeven weken voordat je kaart afloopt een productieopdracht naar OV-chipkaart.nl. Als er geen foto is of er ontbreken gegevens zoals het rekeningnummer, dan kan er geen productieopdracht verwerkt worden. In dat geval neemt OV-chipkaart.nl het proces over. OV-chipkaart.nl vraagt de ontbrekende gegevens op . Dit proces start zes weken van tevoren. Wat betreft je achternaam zou ik je willen adviseren om hierover ook even contact op te nemen met TLS (Klantenservice OV-chipkaart) via het telefoonnummer 0900-0980.
Hallo IngeHa. Deze website is inderdaad niet meer in de lucht. Ben je abonnementhouder bij NS? Dan stuurt NS zeven weken voordat je kaart afloopt een productieopdracht naar OV-chipkaart.nl. Als er geen foto is of er ontbreken gegevens zoals het rekeningnummer, dan kan er geen productieopdracht verwerkt worden. In dat geval neemt OV-chipkaart.nl het proces over. OV-chipkaart.nl vraagt de ontbrekende gegevens op . Dit proces start zes weken van tevoren. Wat betreft je achternaam zou ik je willen adviseren om hierover ook even contact op te nemen met TLS (Klantenservice OV-chipkaart) via het telefoonnummer 0900-0980.

Dank je! Dit is prettige service.
ik probeer te bedenken wat voor mijn situatie geldt, en dat lukt me niet. Ik heb een dalurenkaart


Dan geldt de situatie ook voor jou. Op de nieuwe kaart komt in principe je huidige foto. Als je iets anders wenst kun je contact opnemen met het ov-chipbedrijf (0900-0980) voor een pasfotoformulier.
Je zegt in principe maar het is wel jammer dat de klant dat niet zelf kan controleren op Mijn NS.

En zou het niet mogelijk worden om een nieuwe pasfoto te uploaden via Mijn NS per april 2016 ?
Dat staat inderdaad in de planning Macca, ik heb nog geen volledig uitsluitsel dat dit per april mogelijk is.
Iedereen met een abonnement bij NS heeft een pasfoto ooit moeten doorgeven/uploaden, dus daar valt weinig aan te controleren.
Dat is met alle persoonsgegevens zo, die heeft iedereen moeten doorgeven en daar gaat ook regelmatig van alles fout, met pasfoto's net zo goed, dat is hier al gebleken.

Maar goed als dat ooit mogelijk zal worden bij Mijn NS is dat probleem wellicht opgelost.
ik probeer te bedenken wat voor mijn situatie geldt, en dat lukt me niet. Ik heb een dalurenkaart


Dan geldt de situatie ook voor jou. Op de nieuwe kaart komt in principe je huidige foto. Als je iets anders wenst kun je contact opnemen met het ov-chipbedrijf (0900-0980) voor een pasfotoformulier.


de vraag blijft: welke situatie? mij is niet gevraagd of mijn pasfoto weer gebruikt mag worden. Gebeurt dat dan nog? en begrijp ik nu dat als ik een abonnement heb, NS dus mijn foto heeft?
ik ben er vast van overtuigd dat ik geen mail heb ontvangen over het opnieuw gebruiken van mijn pasfoto, mijn vraag is en blijft of ik nog zo'n mail ga krijgen; dat ik mogelijk niet mijn huidige pasfoto op mijn nieuwe kaart zou willen is wat mij betreft helemaal niet aan de orde; ik vraag mij af of iedereen een mail zou moeten hebben ontvangen om toestemming te geven voor hergebruik van de foto en zo nee, of ik die mail dan nog ga ontvangen; mocht iedereen een mail moeten hebben ontvangen, wat gebeurt er dan als iemand onverhoopt geen mail heeft ontvangen?
Nee, alleen de abonnees van wie NS de pasfoto afgelopen najaar al meer dan 5 jaar had, zijn aangeschreven. Dat wordt door Sivan NS bevestigd in reactie op deze reactie. Ik heb ook geen flauw idee waarom NS die site offline gehaald heeft, terwijl er sinds die tijd natuurlijk meer pasfoto's zijn verlopen.
Hallo,

Vorig jaar heb ik ook toestemming gegeven voor het gebruik van deze foto, wat ik enigszins opmerkelijk vond. Ik reis sinds 2007 al frequent met een ovchipkaart, ben hem ooit 1x kwijtgeraakt in de tussentijd en de foto is nog nooit veranderd.
Nu ontving ik gisteren mijn nieuwe ovchipkaart, met dus weer dezelfde foto erop. Deze foto is inmiddels bijna 10 jaar oud en zal dus nog 5 jaar mee mogen gaan op de nieuwe kaart. Aangezien ik nu al met regelmaat de vraag krijg of dit mijn ovchipkaart is, vind ik het best wel hinderlijk dat ik de komende 5 jaar nog met deze foto mag reizen.

Dus: help? 🙂 Is er een mogelijkheid om een kaart te krijgen met een recentere foto?
Ik adviseer je om contact op te nemen met de maker en verzender van de ov-chipkaart. Dit is het ov-chipbedrijf.
Je kan ze bellen (0900-0980), maar ze zijn ook bereikbaar op Twitter.
Beste Klaas-Jan,

Eind juni heb ik toestemming gegeven voor het opnieuw gebruiken van mijn foto voor een nieuwe OV-chipkaart. Mijn huidige kaart verloopt half september en de nieuwe zou ik 'enkele weken' voordat de oude verloopt ontvangen. Kunt u ergens achterhalen wanneer ik de kaart precies kan verwachten?

Met vriendelijke groeten,
Linda
Ik heb de mail wel gehad begin september, ik heb hier ook direct op gereageerd dat mijn foto gebruikt mag blijven worden. Nu is mijn pas inmiddels verlopen echter heb ik geen nieuwe pas ontvangen. Als ik nu de klantenservice bel krijg ik te horen dat ik het zelf moet gaan regelen via ov-chipkaart.nl. Gelukkig wel met de toezegging dat ik de kosten vergoed krijg echter snap ik niet waarom ik niet gewoon een nieuwe kaart via de NS verstrekt krijg van TLS.

Hallo wkruise, omdat wij alleen over de abonnementen gaan die op de Ov-chipkaarten komen. De klantenservice van de Ov-chipkaart maken en leveren deze Ov-kaarten.
Beste Klaas-Jan,

Eind juni heb ik toestemming gegeven voor het opnieuw gebruiken van mijn foto voor een nieuwe OV-chipkaart. Mijn huidige kaart verloopt half september en de nieuwe zou ik 'enkele weken' voordat de oude verloopt ontvangen. Kunt u ergens achterhalen wanneer ik de kaart precies kan verwachten?

Met vriendelijke groeten,
Linda


Hallo Linda! Tot mijn grote spijt kan ik niet achterhalen wanneer jij je Ov-chipkaart krijgt. Je kan dit eventueel navragen bij de klantenservice van de Ov-chipkaart. Bereikbaar op 0900 - 0980
Als er iets niet goed gaat tussen NS en TLS dan is het duidelijk dat we daar kritisch op moeten zijn. Ik heb de laatste tijd al enkele voorbeelden verzameld. Het is altijd een beetje een dooddoener, maar wil toch benoemen dat in de meeste gevallen (ik zal geen percentages noemen) kaartvernieuwing prima verloopt.
Reputatie 6
Badge +2
Ik wil een nieuwe pasfoto op de nieuwe OV-chipkaart.
Het is nu nog niet mogelijk een nieuwe pasfoto aan te leveren. Wanneer je toch een nieuwe pasfoto wil op de nieuwe OV-chipkaart, dien je geen akkoord te geven voor het behoud van de huidige pasfoto bij NS. Je krijgt vervolgens van Klantenservice OV-chipkaart vanzelf bericht dat je OV-chipkaart verloopt. Via een formulier kun je dan de gewenste pasfoto opsturen, die vervolgens wordt gebruikt voor de productie van de nieuwe kaart. Omdat de productie nu niet via NS loopt, betaal je wel de kosten voor een nieuwe kaart. (toevoeging: deze kosten worden door NS niet vergoed).

Update: NS stuurt deze e-mail:

''Graag ontvangen wij van u een nieuwe digitale pasfoto
Uw OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement is vijf jaar geldig. Uw huidige OV-chipkaart is bijna vijf jaar oud en zal daarom op korte termijn vernieuwd moeten worden. Wij willen ervoor zorgen dat u als NS-abonnementhouder automatisch en tijdig uw nieuwe OV-chipkaart per post thuisgestuurd krijgt. Daartoe hebben we een nieuwe recente pasfoto van u nodig.
Upload nú een pasfoto, zodat we u uw nieuwe OV-chipkaart op tijd kunnen toezenden
Voor de productie van uw nieuwe OV-chipkaart hebben we een nieuwe pasfoto van u nodig. Klik op onderstaande link om uw nieuwe pasfoto bij NS aan te leveren:
https://www.ns.nl/pasfotoupload

(..)

Reageer tijdig
Zodra NS uw pasfoto heeft ontvangen, gebruiken wij deze voor het produceren van uw nieuwe OV-chipkaart. U ontvangt dan, zonder dat u hiervoor verder iets hoeft te doen, tijdig een nieuwe OV-chipkaart met uw NS abonnement(en) en eventuele andere reisproducten erop. Dit is een service van NS, waar voor u als NS abonnee géén kosten aan verbonden zijn.
Indien u uw pasfoto niet tijdig bij ons aanlevert, ontvangt u circa zes weken voor afloop van uw huidige kaart een verzoek van de klantenservice OV-chipkaart om via OV-chipkaart.nl zélf een nieuwe pasfoto te uploaden en vervolgens zélf een nieuwe OV-chipkaart te bestellen.''

Hergebruik van een oude pasfoto lijkt dus helemaal niet meer aan de orde, de pasfoto moet recent zijn.bijdragevandennis

Reageer