Kaartvernieuwing & toestemming pasfoto | NS Community

Kaartvernieuwing & toestemming pasfoto

  • 8 September 2015
  • 111 reacties
  • 41540 Bekeken

Laatste update: 09-09-2015 om 13.34 uur.

Hieronder een Vraag en Antwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic! Ik beantwoord je vragen graag.


Vanaf 31 augustus tot medio september vragen we bijna 1 miljoen NS abonnees toestemming nodig om de pasfoto van je huidige OV chipkaart opnieuw te mogen gebruiken, zodat je als NS abonnementhouder automatisch de nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd krijgt.

Waarom stuurt NS mij een email/ brief om mij te vragen mijn pasfoto langer te mogen bewaren?
Volgens onze voorwaarden mogen wij pasfoto’s van onze klanten die ons daar akkoord voor hebben gegeven, maximaal vijf jaar in ons bezit houden. Daarna verwijderen wij de betreffende pasfoto uit onze systemen, tenzij u als klant akkoord gaat met het langer bewaren van uw pasfoto. Voor het maken van een nieuwe OV-chipkaart hebben wij uw pasfoto nodig. Indien u niet langer wilt dat wij uw pasfoto bewaren kunnen wij niet uw nieuwe OV-chipkaart aanvragen. U dient dan zelf uw nieuwe OV-chipkaart kaart aan te vragen.

Waarom heeft NS een pasfoto van mij nodig?
NS gebruikt uw pasfoto om daarmee namens u een OV-chipkaart aan te kunnen vragen bij OV-chipkaart.nl. Indien wij uw pasfoto hebben kunnen wij de aanvraag voor u als abonnementhouder doen en hoeft u dat dus niet zélf te doen. Als extra dienstverlening richting onze klanten doen wij dit op onze kosten. U betaalt dus geen € 7,50 – zoals u die wel zou betalen indien u zelf uw nieuwe OV-chipkaart aanvraagt bij OV-chipkaart.nl.

Wie ontvangt dit bericht?
Alle NS-abonnementhouders waar NS een pasfoto van heeft.

Ik heb geen mailing gehad. Hoe kan dat?
De mailing wordt in drie fases verstuurd. Mogelijk krijg je hem nog.

Wat moet ik doen als ik de mailing heb gehad?
Ga naar dezepagina en geef aan of je akkoord of niet akkoord gaat. Klik op ‘bevestig’ en je bericht is opgeslagen (zie afbeelding onderaan dit bericht).

Kan ik ook bellen om toestemming te geven?
Nee. Dit kan alleen via www.ns.nl/nieuwekaart.

Wat gebeurt er al ik toestemming geef?
Door akkoord te geven, geef je NS toestemming je pasfoto te bewaren zolang je abonnement duurt. Hierdoor krijg je als NS abonnementhouder automatisch de nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd.

Wat gebeurt er als ik geen toestemming geef?
Door niet akkoord te gaan, heeft NS jouw pasfoto niet meer. Dit betekent dat er vanuit NS geen productieopdracht naar OV-chipkaart.nl verstuurd kan worden.

Wat gebeurt er als ik niet reageer?
NS stuurt een reminder met het verzoek dit alsnog te doen. Als je ook hier niet op reageert, gaan we er vanuit dat je niet akkoord gaat, en wordt je pasfoto alsnog verwijderd bij NS.

Mijn huidige OV-chipkaart is nog een hele tijd geldig. Waarom moet ik nu al toestemming geven?
Wij sturen nu alvast naar alle abonnementhouders deze mailing, om te zorgen dat onze gegevens actueel zijn en jij als klant automatisch de nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd krijgt. We zeggen dan ook bewust dat je kaart op termijn vernieuwd moet worden (en niet binnenkort).

Ik krijg de foutmelding ‘combinatie kaartnummer en geboortedatum komt niet overeen.’
Probeer je geboortedatum andersom in te vullen. Ben je 5 maart 1950 geboren? Probeer dan zowel 05-03-1950 als 03-05-1950. Werkt dit ook niet? Neem dan contact op met Klantenservice via 030-751 51 55. Mogelijk komen de gegevens die gekoppeld zijn aan je kaart niet overeen met de gegevens die bij NS bekend zijn. NS kan dit voor je uitzoeken.

Ik wil een nieuwe pasfoto op mijn volgende OV-chipkaart. Kan dat?
Wanneer je niet akkoord gaat, gooit NS je pasfoto weg. Dit betekent dat jij zelf een pasfoto kunt leveren aan TLS. De kaart wordt dan echter niet gratis geleverd. Ga je wel akkoord, dan levert NS de pasfoto die zij in haar bezit heeft aan TLS. Het is dan niet mogelijk een andere foto aan te leveren, omdat TLS de geleverde pasfoto gebruikt. Wij hopen volgend jaar een aangepaste pasfotomodule te hebben waarbij het mogelijk is de pasfoto te wijzigen.

Mijn kaart verloopt in 2016, maar is in dusdanige slechte staat dat ik hem graag eerder gratis zou laten vervangen.
Je dient zelf een duplicaat aan te vragen via OV-chipkaart.nl. Dit kan via 0900-0980 of www.ov-chipkaart.nl.

Staat mijn NS abonnement op de nieuwe kaart?
Ja.

Wat gebeurt er met het saldo?
Heb je automatisch opwaarderen aanstaan? Dan wordt dit gewoon meegenomen op de nieuwe kaart. Heb je dit niet, maar staat er nog saldo op de oude kaart? Dan krijg je dit door TLS op je rekening teruggestort. Op de nieuwe kaart kun je weer nieuw saldo laden.

Hoe lang is een OV-chipkaart geldig?
Een OV-chipkaart is vijf jaar geldig. Na vijf jaar verloopt de geldigheidsduur van een OV-chipkaart en dient deze vervangen te worden door een nieuwe OV-chipkaart. Het is niet mogelijk om met een ongeldige OV-chipkaart te reizen.

Hoe weet ik hoe lang mijn OV-chipkaart geldig is?
Dit ziet u aan de geldigheidsdatum rechts onderaan uw OV-chipkaart.

Hoe vraag ik nu als klant een nieuwe OV-chipkaart aan wanneer deze bijna verloopt?
Dan vraagt NS namens u – indien we in het bezit zijn van uw pasfoto – een nieuwe OV-chipkaart aan bij OV-chipkaart.nl. U ontvangt dan enige weken voordat uw huidige OV-chipkaart verloopt kosteloos uw nieuwe OV-chipkaart automatisch per post thuis. U hoeft hier verder niets voor te doen.

Hoe vraag ik als klant een nieuwe OV-chipkaart aan als NS geen foto meer van mij heeft?
Dat dient te gebeuren via https://www.ovchipkaart.nl/klantenservice/zelfregelen/kaartvernieuwen/kaartnummerinvoerenpagina/. Op deze link kun je pas een nieuwe OV-chipkaart aanvragen als deze binnen 6 weken verloopt.

Kan NS mijn bestaande pasfoto opnieuw gebruiken voor mijn nieuwe OV-chipkaart?
Dat kan als deze pasfoto niet langer dan 5 jaar geleden bij NS is aangeleverd. Indien uw pasfoto (bijna) vijf jaar oud is, vraagt NS u opnieuw om toestemming om de betreffende pasfoto langer te bewaren.

Ik wil de toestemming om mijn huidige pasfoto te gebruiken intrekken. Hoe doe ik dat?
Indien uw pasfoto (bijna) vijf jaar oud is; wordt deze zonder uw hernieuwde akkoord verwijderd uit onze systemen. Indien uw foto korter dan vijf jaar in ons bezit is, kunt u ook uw toestemming intrekken. Ga hiervoor naar dezepagina en kies ‘nee, geen toestemming’.

Wordt mijn OV-chipkaart automatisch vernieuwd wanneer deze bijna verloopt?
Ben je abonnementhouder bij NS? Dan vraagt NS namens jou – indien we in het bezit zijn van een pasfoto – een nieuwe OV-chipkaart aan bij OV-chipkaart.nl. Je ontvangt dan enige weken voordat je huidige OV-chipkaart verloopt kosteloos een nieuwe OV-chipkaart automatisch per post thuis. Je hoeft hier verder niets voor te doen.

Krijg ik vanzelf bericht wanneer ik mijn OV-chipkaart moet vernieuwen?
Ben je abonnementhouder bij NS? Dan stuurt NS zeven weken voordat je kaart afloopt een productieopdracht naar OV-chipkaart.nl. Als er geen foto is of er ontbreken gegevens zoals het rekeningnummer, dan kan er geen productieopdracht verwerkt worden. In dat geval neemt OV-chipkaart.nl het proces over. OV-chipkaart.nl vraagt de ontbrekende gegevens op . Dit proces start zes weken van tevoren. Recent heeft ook NS een bericht uitgestuurd naar een grote groep klanten, met hierin het verzoek om toestemming vragen hun pasfoto te mogen bewaren voor servicedoeleinden, zo lang zij een contract met NS hebben.

Ik heb geen bericht gehad. Wat nu?
De kaart wordt ongeveer drie weken voorafgaand het verlopen opgestuurd. Als jij daarvoor nog niets hebt vernomen, hoeft dit niet te betekenen dat er iets is misgegaan. Mocht je twee weken voor het verlopen van je kaart nog niets hebben gehoord of ontvangen, dan kan het zijn dat wij een oud (mail)adres van je hebben. Dit kun je controleren door te bellen met Klantenservice, via 030-751 51 55. Je kunt de kaart zelf vernieuwen via https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen.htm.

Ik wil een nieuwe pasfoto op de nieuwe OV-chipkaart.
Het is nu nog niet mogelijk een nieuwe pasfoto aan te leveren. Wanneer je toch een nieuwe pasfoto wil op de nieuwe OV-chipkaart, dien je geen akkoord te geven voor het behoud van de huidige pasfoto bij NS. Je krijgt vervolgens van Klantenservice OV-chipkaart vanzelf bericht dat je OV-chipkaart verloopt. Via een formulier kun je dan de gewenste pasfoto opsturen, die vervolgens wordt gebruikt voor de productie van de nieuwe kaart. Omdat de productie nu niet via NS loopt, betaal je wel de kosten voor een nieuwe kaart. (toevoeging: deze kosten worden door NS niet vergoed).

111 reacties

Goed dat je aan de bel trekt bnh. Heb je al contact gehad met het ov-chipbedrijf? Zij maken en leveren de kaart en kunnen wellicht een aanpassing doen. Ze zijn te bereiken op 0900-0980. Ik lees graag of dit contact heeft geleid tot het gewenste resultaat.
Ik heb vorige maand een nieuwe kaart ontvangen.
Maak gebruik van automatisch opwaarderen en zou dus automatisch het saldo van de oude kaart terug moeten krijgen.
Maar bij mijn ov zag ik net dat er nog steeds saldo op de oude kaart staat.
Wanneer krijg ik dit terug?

Ook verbaast het me dat mijn nieuwe kaartnummer niet automatisch bij mijn ns en mijn ov tevoorschijn komt.
Ik heb hem nu bij mijn ov zelfs moeten koppelen aan mijn oude kaart om mijn verbruik te kunnen controleren.

Verder werd bij mijn nieuwe kaart ook nog eens 2x 20 euro opgewaardeerd op de eerste dag van gebruik terwijl ik maar ongeveer 16€ verbruikte.
Waarom gebeurt dit?
Badge +3
Hi Mevr.Marie,

Saldo van een verlopen kaart wordt (indien het bankrekeningnummer bekend is) binnen een week of twee overgemaakt. Anders zie hier.

Voor die 2 keer €20 kan je beter een nieuw topic openen.
ik heb de nieuwe kaart al bijna 4 weken in gebruik.
Mijn OV chipkaart is tot 13 september a.s. geldig. Ik heb bij NS een abonnement. Hoe kom ik er het snelst achter of NS een nieuwe kaart voor mij heeft aangevraagd? Ik heb geen idee heb Ik NS toestemming heb gegeven om mij pasfoto te bewaren. Kunnen jullie mij hier meer inzicht in geven?
Ik raad je dan aan contact op te nemen met de klantenservice. Dan kan dit voor je worden nagekeken.

Opvallend is dat nergens, ook niet op die site, wordt aangegeven dat NS alleen een opdracht naar TLS stuurt en daarna de handen er vanaf trekt. TLS, of "het bedrijf/de klantenservice OV-chipkaart" zoals NS TLS graag schijnt te noemen, wordt zelfs helemaal niet genoemd. NS vraagt expliciet alleen toestemming om de pasfoto zelf te gebruiken, niet om hem door te mogen sturen naar TLS.


Erg bedankt voor uw bijdrage, zeer informatief en bruikbaar, ook de upload met screenshot van de toestemming die aan NS wordt gegeven.

Laatste update: 09-09-2015 om 13.34 uur.

Hieronder een Vraag en Antwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic! Ik beantwoord je vragen graag.


Vanaf 31 augustus tot medio september vragen we bijna 1 miljoen NS abonnees toestemming nodig om de pasfoto van je huidige OV chipkaart opnieuw te mogen gebruiken, zodat je als NS abonnementhouder automatisch de nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd krijgt.

...opsturen, die vervolgens wordt gebruikt voor de productie van de nieuwe kaart. Omdat de productie nu niet via NS loopt, betaal je wel de kosten voor een nieuwe kaart. (toevoeging: deze kosten worden door NS niet vergoed).

Veel antwoorden zijn hopeloos achterhaald.
Graag updaten of dit topic niet sticky houden.
Reputatie 7
Omdat veel informatie nog wel bruikbaar is en dit forum ook een kennisbank (archief) is voor alle informatie omtrent NS, houden wij deze informatie op het forum. Als er nieuwe processen of handelswijzen worden geïntroduceerd, zullen wij hier een nieuw topic aan wijden. Ik zal overleggen met de andere moderators of we dit topic 'sticky' houden, waarschijnlijk wel. Dit biedt reizigers een direct topic om vragen in te stellen over dit onderwerp.

Wat een drama… NS-kaart verloopt. Normaal kreeg ik van tevoren een e-mail van de NS, nu dus niet.

Dus dan maar een nieuwe OV-Chip aanvragen en nieuwe foto uploaden. Maar ik zie nergens dat dit mijn nieuwe NS-kaart wordt. Hoe ik de 7,50 terugkrijg van de NS die ik heb betaald aan OV-chip zie ik ook nergens. Dan maar via de chat opheldering vragen. Na een uur nog geen reactie. Eindelijk iemand gesproken bij NS die opheldering gaf (na een wachttijd van 20 minuten.) Ik ontvang binnenkort dus gewoon mijn nieuwe NS-kaart als het goed is en die 7,50 wordt op mijn bankrekening teruggestort.

Kan dit niet makkelijker, dames en heren bij de NS? Gewoon nieuwe NS-kaart met OV-chip via de NS aanvragen, kosteloos. Waarom zo omslachtig? Enfin, hoop dat alles opgelost wordt...

Reputatie 6
Badge +2

Dat moet zeker makkelijker kunnen, Jan Joris. Zoals je aangeeft, zou je een mail moeten ontvangen waarin we vragen om een nieuwe pasfoto. Helaas gaat dit proces niet altijd goed en wordt het daardoor zo omslachtig. Excuses daarvoor (en uiteraard ook voor de lange wachttijd op de chat). De kaartverniewing blijft een zorgenkindje en wordt toch hopelijk snel verbeterd.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar is er nog weinig verbeterd sinds het topic dat ik op 5 september 2020 was gestart naar aanleiding van mijn ervaringen met het kaartvernieuwingsproces.

Reageer