beantwoord

Kan een anonieme ov chipkaart geretourneerd worden?

• 18 november 2019
  • 7 reacties
  • 114 Bekeken

In verband met mijn defecte studenten ov chipkaart heb ik een tijdelijke ov chipkaart gekocht om mijn abonnement over bezetten. Het bleek dat mijn klasgenoot een reserve ov chipkaart had, die ik ging gebruiken.  Nou is mijn nieuw gekochte Anoniem ov chipkaart overbodig. Aan de balie werk tegen mijn ge zegt dat het niet meer mogelijk is om je geld terug te krijgen en dat het op de voorwaarde van na staat. Ik zou willen weten of dat klopt.

icon

Beste antwoord door Thom 18 november 2019, 17:54

U mag best een anonieme ov-chipkaart van uw vriend gebruiken als tijdelijke ov-chipkaart. Een anonieme kaart is nooit op naam. De andere kant van de anonieme kaart is wel dat reductie niet mogelijk is. Uw verhaal is wel begrijpelijk, maar een eenmaal aangeschafte kaart kan niet terugbetaald worden.

Juist omdat die anoniem is. Het is dus niet na te gaan of er frauduleus gehandeld is of niet. Een gevonden kaart levert dan € 7,50 op en die van je zus ook. Niet iedereen maakt misbruik van elke kans om aan geld te komen zonder dat je vervolgd kunt worden, maar van dit soort laffe diefstaltypes zijn er helaas veel te veel. Deze mentaliteit is inmiddels te wijd verbreid om in goed vertrouwen tot terugbetaling over te gaan. De goeden lijden onder de vele kwaden, helaas. 

U krijgt uw geld niet terug, en kunt de kaart desnoods verkopen. Het is eenvoudig te beredeneren dat het zo is, en als u wilt weten waar dat staat, zult u het toch echt zelf moeten opzoeken. Het klopt dus.

NS zal wel gek zijn dit toe te staan. De kaarten worden overigens niet door NS verkocht, maar door OV-chipkaart.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U mag best een anonieme ov-chipkaart van uw vriend gebruiken als tijdelijke ov-chipkaart. Een anonieme kaart is nooit op naam. De andere kant van de anonieme kaart is wel dat reductie niet mogelijk is. Uw verhaal is wel begrijpelijk, maar een eenmaal aangeschafte kaart kan niet terugbetaald worden.

Juist omdat die anoniem is. Het is dus niet na te gaan of er frauduleus gehandeld is of niet. Een gevonden kaart levert dan € 7,50 op en die van je zus ook. Niet iedereen maakt misbruik van elke kans om aan geld te komen zonder dat je vervolgd kunt worden, maar van dit soort laffe diefstaltypes zijn er helaas veel te veel. Deze mentaliteit is inmiddels te wijd verbreid om in goed vertrouwen tot terugbetaling over te gaan. De goeden lijden onder de vele kwaden, helaas. 

U krijgt uw geld niet terug, en kunt de kaart desnoods verkopen. Het is eenvoudig te beredeneren dat het zo is, en als u wilt weten waar dat staat, zult u het toch echt zelf moeten opzoeken. Het klopt dus.

NS zal wel gek zijn dit toe te staan. De kaarten worden overigens niet door NS verkocht, maar door OV-chipkaart.

Badge +3

Volgens mij klopt het dat een anonieme OV-chipkaart niet teruggenomen wordt. Wel is het natuurlijk zo dat vrienden of familieleden van de kaart gebruik kunnen maken en dat de kaart 5 jaar geldig geldig is.

https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-kopen/anonieme-ov-chipkaart.htm

Reputatie 7
Badge +3

Anonieme OV-chipkaarten kunnen niet geretourneerd worden. U kunt wel het saldo wat u erop gezet hebt bij OV-chipkaart terugvragen. Verder staat het u vrij om de kaart door te verkopen of aan anderen uit te lenen. Een anonieme kaart is niet persoonsgebonden.

Badge +3

Bestaat er niet zoiets als een wettelijke zichttermijn en retourrecht?

Als je tegenwoordig al kijkt wat er (al dan niet gedragen) retour gaat aan kleding e.d. zou het best kunnen dat je (met de kassabon) een anonieme kaart gewoon kunt retourneren, met name als je hem bij Primera o.i.d. gekocht hebt.

Badge +3

Dit onderwerp is al eerder aan de orde geweest. Zoals dit topic van 5 jaar geleden: https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/retourneren-anonieme-ov-chipkaart-3829

NS heeft toen bevestigd dat anonieme OV-chipkaarten niet geretourneerd kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +4

Dank voor het opzoeken @iMark.

Badge +3

@Thom 

DuckDuckGo is inmiddels een vertrouwde huisgenoot. :grinning:

Reageer