beantwoord

Kan ik een e-ticket met korting blijven kopen na 9 juli?

Onlangs ontving ik bericht dat op papieren kaartjes na 9 julu 2014 niet meer met korting kan worden gereisd. Een e-ticket is ook een papieren kaartjes. Blijft de korting daarop wel of niet gehandhaafd.
icon

Beste antwoord door Thom 28 mei 2014, 12:50

Geachte Planeet: Het e-ticket blijft maar de korting verdwijnt. Een e-ticket is wel van papier maar wordt niet onder de papieren kaartjes gerekend.

Het is nog wel mogelijk een e-ticket te kopen naar het buitenland met korting van 40 of 100 procent voor het Nederlandse traject. Leeuwarden-Roosendaal binnenlands is dan duurder dan Leeuwarden -Essen(B) met korting. Een buitenlandse e-ticket kan, als u met korting reist, op lange trajecten een voordeel opleveren.

Er komt een soort barcode op het e-ticket waarmee u door de poortjes kunt.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Geachte Planeet: Het e-ticket blijft maar de korting verdwijnt. Een e-ticket is wel van papier maar wordt niet onder de papieren kaartjes gerekend.

Het is nog wel mogelijk een e-ticket te kopen naar het buitenland met korting van 40 of 100 procent voor het Nederlandse traject. Leeuwarden-Roosendaal binnenlands is dan duurder dan Leeuwarden -Essen(B) met korting. Een buitenlandse e-ticket kan, als u met korting reist, op lange trajecten een voordeel opleveren.

Er komt een soort barcode op het e-ticket waarmee u door de poortjes kunt.
Waarom kan je dan geen e-ticket met korting kopen ?

Dat is toch niet logisch dat dat verdwijnt ?
Beste Macca728,

Welkom op het NS Service Forum! Bedankt voor je vraag! Zoals Thom inmiddels heeft uitgelegd zullen de e-tickets met korting gaan verdwijnen. De achterliggende reden hiervan is dat we alle reizigers willen aanmoedigen om met de OV-Chipkaart te reizen, vandaar dat deze beslissing is gemaakt. Mochten we dit niet doen dan zouden er meer reizigers met een e-ticket gaan reizen dan met een OV-Chipkaart, wat niet onze insteek is. Weet je zo voldoende?

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-Chipkaart' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Nee eigenlijk, ik bedoelde meer e-tickets voor mensen die een voordeelurenabonnement hebben of Dal Vrij e.d.

Het lijkt mij logisch om ook voor je vaste klanten dat mogelijk te maken.
Het is nu weer een beperking van mogelijkheden voor vaste klanten.
Vaste klanten zijn het vaak al gewend om te reizen met een OV-Chipkaart. Een papieren kaartje uit de automaat of een e-ticket met 40% korting is bijvoorbeeld nog nooit geldig geweest bij een nieuw abonnement. Je hebt met deze abonnementen alleen recht op korting met een geldige checkin- en uit.
Het lijkt mij zo duidelijk voor NS

Als ik een reis maakt van A naar B voor 9 uur, kan je nu een kaartje kopen met korting voor het traject dat je na 9 uur reist.

Dat kan nu dus een e ticket worden, maar dat gaan jullie er juist uitgooien omdat mensen met de OV chipkaart moeten reizen. Daar kan het dus niet mee.

Onbegrijpelijk volgens mij leven jullie echt in een andere wereld.
Vaste klanten zijn het vaak al gewend om te reizen met een OV-Chipkaart. Een papieren kaartje uit de automaat of een e-ticket met 40% korting is bijvoorbeeld nog nooit geldig geweest bij een nieuw abonnement. Je hebt met deze abonnementen alleen recht op korting met een geldige checkin- en uit.

Zie boven, als ik die reis maakt zou ik een e ticket met korting kunnen kopen, nu moet ik de volle mep betalen of uitstappen en de volgende trein nemen. Klantonvriendelijkheid ten top.
Welk abonnement heb je op dit moment?
Welk abonnement heb je op dit moment?

Een oud voordeelurenabonnement, maar de vraag geldt natuurlijk voor alle abonnementen waarin reizigers korting krijgen op bepaalde tijdstippen zoals Dal Vrij bv.
In de voorwaarden van de nieuwe abonnementen is niets veranderd. Alleen wordt je nu bij een voordeelurenabonnement vanaf 9 juli ook verplicht om in-en uit te checken.
In de voorwaarden van de nieuwe abonnementen is niets veranderd. Alleen wordt je nu bij een voordeelurenabonnement vanaf 9 juli ook verplicht om in-en uit te checken.

Begrijp je me niet ?

Ik reis van A naar B, ik vertrek voor 8.55 , nu kan je een kaartje kopen zonder korting en met korting voor de hele reis. Straks moet je in- en uitchecken. Dan betaal je dus de volle mep, iets wat je kunt voorkomen door je vaste klanten de mogelijkheid bieden om vooraf e tickets met en zonder korting te kopen.

En het is ook nog een oplossing voor bv buitenlandse gasten die met mij willen samenreizen,

Probleem opgelost. Maar niet bij NS.
Ik begrijp je wel hoor, alleen zal dit straks niet meer mogelijk zijn. Ik begrijp heel goed dat dit een makkelijke, fijne en aantrekkelijke manier is om te reizen. Vanaf 9 juli zal echter, net zoals bij de nieuwe abonnementen, alleen je korting worden berekend op basis van een geldige check-in na 09.00 uur. . Dit zijn al de voorwaarden van de huidige, nieuwe abonnementen.

Check je in voor 08.55 uur, dan reis je de gehele reis op het volle tarief (tenzij je besluit tussentijds opnieuw in-en uit te checken). Check je in na 08.55 uur, dan reis je de gehele reis met korting. Indien je incheckt voor 16.05 uur, reis je wél de gehele de middag- en avondspits met korting.
Ik begrijp je wel hoor, alleen zal dit straks niet meer mogelijk zijn. Ik begrijp heel goed dat dit een makkelijke, fijne en aantrekkelijke manier is om te reizen. Vanaf 9 juli zal echter, net zoals bij de nieuwe abonnementen, alleen je korting worden berekend op basis van een geldige check-in na 09.00 uur. . Dit zijn al de voorwaarden van de huidige, nieuwe abonnementen.

Check je in voor 08.55 uur, dan reis je de gehele reis op het volle tarief (mitst je besluit tussentijds opnieuw in-en uit te checken). Check je in na 08.55 uur, dan reis je de gehele reis met korting. Indien je incheckt voor 16.05 uur, reis je wél de gehele de middag- en avondspits met korting.

Dus jullie vinden dit ook heel erg makkelijk, maar desondanks gaat u geen e tickets met korting aanbieden.
Maar wel gewone e tickets...Nogmaals de logica ontgaat mij volkomen daarachter.

Overigens hoeft u niet elke keer de voorwaarden te herhalen hoor, dat is erg irritant, want die voorwaarden begrijp ik heel goed, zoals uit mijn voorbeeld blijkt.

En niet om vervelend te doen, maar eerst zegt u dat de
Reputatie 3
Badge
Beste Macca728,

Over dat onderwerp van reizen die gedeeltelijk in en gedeeltelijk buiten de spits plaatsvinden, hebben we op dit forum al veel discussies onderling en met NS-medewerkers gehad.

De regel is nu eenmaal voor alle kaartsoorten die recht geven op korting: moment van inchecken bepaalt of je korting krijgt of niet. Dat geldt overigens ook voor de overgang van dal naar spits, 's morgens rond 6.30 en 's middags rond 16 uur: check je net voor die tijd in, dan reis je met korting verder in de spits. Korting op papieren kaartjes bestaat straks niet meer.

Dus zijn allerlei calculerende reizigers op zoek gegaan naar manieren om toch een switch mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door 'omchecken': mijn eigen niet officiële benaming voor uitchecken en direct weer inchecken op een station vlak na 9 uur, of na 18 uur na de avondspits.
Daar zijn tal van praktische bezwaren tegen, en ik geloof ook dat we nog steeds niet weten of dit nu werkt of niet, maar het geeft wel aan dat niemand gelukkig is met dit besluit van NS om het incheckmoment bepalend te laten zijn.
Daar heb je gelijk in, maar op zich gaat het mij nog meer om het feit dat je als vaste klant geen e ticket kan kopen met korting (wat bv reuze handig is voor het probleem met de medereizigers die geen OV chipkaart hebben, denk aan buitenlandse gasten bv) maar als niet vaste klant kan je wel een e ticket kopen.

Ik denk dat niemand kan begrijpen waarom de NS geen e-tickets met korting wil verkopen. Zeker omdat je wel gewone e-tickets kan kopen....En nu kan je ook gewoon e-tickets met korting kopen, waarom straks niet meer dan...
Reputatie 3
Badge
@SusanNS

Even voor de duidelijkheid: volgens mij wil de vragensteller niet per se het papieren kaartje behouden, maar de mogelijkheid om in daluren verder te reizen met korting als hij in de spits heeft ingecheckt.

Papieren kaartje en methodiek van bepalen van de korting hebben niets met elkaar te maken. Voor de huidige Jaartrajecthouders schijnt er een mogelijkheid te komen om in ieder geval bij een automaat een Overgang 2-1 voor een specifiek traject met korting te laden op de ov-chipkaart, waarmee je niet hoeft in te checken; op precies dezelfde manier als dat nu met de papieren kaartjes gebeurt.
Technisch gezien KAN het dus wel: een kaartje voor een specifiek traject laden op een chipkaart. Ook met korting. En dan is het aan de controlerende HC om te bepalen of iemand recht heeft op die korting. Er is geen enkele technische noodzaak om het incheckmoment bepalend te laten zijn voor de korting; dat is gewoon een commerciële keuze van NS geweest.

Kortom, er zijn twee totaal verschillende dingen aan de orde:

1. afschaffen van papieren kaartjes met korting. Dat doet NS om de ov-chip te promoten.
2. veranderen van de regel over het verkrijgen van korting (tijdstip van inchecken i.p.v. tijdstip van reizen). Dat doet NS om meer geld te verdienen.

Reputatie 3
Badge
k denk dat niemand kan begrijpen waarom de NS geen e-tickets met korting wil verkopen. Zeker omdat je wel gewone e-tickets kan kopen....En nu kan je ook gewoon e-tickets met korting kopen, waarom straks niet meer dan...

Volgens mij heeft Susan dat nu net wel goed uitgelegd. Althans: ik begrijp het wel, maar ben het er niet mee eens 😉.

De redenering van NS is:
  1. we willen graag dat mensen massaal de chipkaart gaan gebruiken.
  2. als je wilt dat mensen massaal iets gaan gebruiken, dan moet je dat gebruik heel aantrekkelijk maken, en de alternatieven onaantrekkelijk.
  3. dus krijg je alleen korting met een chipkaart, en niet op papieren kaartjes.

De ironie is dat dit effectief leidt tot een serie onhandigheden in het gebruik van de chipkaart, die maken dat papieren kaartjes veel aantrekkelijker lijken te zijn. . .
Uw meereizende buitenlanders zijn daar een mooi voorbeeld van. Als die voor korting in aanmerking willen komen moeten ze een chipkaart hebben (standaard € 7,50; straks tijdelijk € 2) en minimaal het instaptarief aan saldo storten (€ 10 voor samenreiskorting), dus die zijn normaal gesproken al € 17,50 lichter voordat ze überhaupt ingecheckt zijn. En als ze na hun vakantie het land weer verlaten zitten ze met een chipkaart en een resterend saldo dat ze op de een of andere manier moeten terugclaimen bij NS. Die natuurlijk hoopt dat de meesten dat niet doen, zodat ze dat geld mooi in hun zak kunnen houden.
Reputatie 7
Badge +4
Ze kunnen wel met aftrek van 2,50 het geld terugkrijgen wat nog op de kaart staat. Dat is al niet netjes, het zou gratis moeten zijn. Je mag je eigen geld terug als je 2,50 betaalt, dat voelt niet goed. Er zou dan een in het oog springende balie op Schiphol moeten zijn. Maar ja, daar zitten mensen vaak wat te stressen om in het goede vliegtuig te komen. Het gaat dan niet om die 2,50 maar om het gevoel dat het achterlaat en dat is, helaas onnodig, negatief.
Ik vraag me af hoeveel buitenlanders hiervan op de hoogte zijn. De meesten niet, denk ik.
k denk dat niemand kan begrijpen waarom de NS geen e-tickets met korting wil verkopen. Zeker omdat je wel gewone e-tickets kan kopen....En nu kan je ook gewoon e-tickets met korting kopen, waarom straks niet meer dan...

Volgens mij heeft Susan dat nu net wel goed uitgelegd. Althans: ik begrijp het wel, maar ben het er niet mee eens 😉.

De redenering van NS is:
  1. we willen graag dat mensen massaal de chipkaart gaan gebruiken.
  2. als je wilt dat mensen massaal iets gaan gebruiken, dan moet je dat gebruik heel aantrekkelijk maken, en de alternatieven onaantrekkelijk.
  3. dus krijg je alleen korting met een chipkaart, en niet op papieren kaartjes.

De ironie is dat dit effectief leidt tot een serie onhandigheden in het gebruik van de chipkaart, die maken dat papieren kaartjes veel aantrekkelijker lijken te zijn. . .
Uw meereizende buitenlanders zijn daar een mooi voorbeeld van. Als die voor korting in aanmerking willen komen moeten ze een chipkaart hebben (standaard € 7,50; straks tijdelijk € 2) en minimaal het instaptarief aan saldo storten (€ 10 voor samenreiskorting), dus die zijn normaal gesproken al € 17,50 lichter voordat ze überhaupt ingecheckt zijn. En als ze na hun vakantie het land weer verlaten zitten ze met een chipkaart en een resterend saldo dat ze op de een of andere manier moeten terugclaimen bij NS. Die natuurlijk hoopt dat de meesten dat niet doen, zodat ze dat geld mooi in hun zak kunnen houden.

Klopt het is gewoon ordinair geldgraaien wat de NS doet. Die 7,50 zouden mensen ook terug moeten krijgen, in Londen krijg je het ook gewoon terug.
Beste Macca728,

Welkom op het NS Service Forum! Bedankt voor je vraag! Zoals Thom inmiddels heeft uitgelegd zullen de e-tickets met korting gaan verdwijnen. De achterliggende reden hiervan is dat we alle reizigers willen aanmoedigen om met de OV-Chipkaart te reizen, vandaar dat deze beslissing is gemaakt. Mochten we dit niet doen dan zouden er meer reizigers met een e-ticket gaan reizen dan met een OV-Chipkaart, wat niet onze insteek is. Weet je zo voldoende?

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-Chipkaart' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Het is voor menigeen prettig als je tevoren je reis kan plannen, je e-ticket kan aanvragen.
Het is voor de mensen, die een voordeelurenabbonnement hebben, dat ze een E-ticket en ook voor de medereiziger kunnen aanvragen.
Het kost de NS geen papier.
Beste Macca728,

Waarom blijven jullie dan wel gewone e-tickets verkopen ? Als je de OV Chipkaart als enigste betaalmiddel hebben voor het OV moet je het gewone E-ticket ook laten vallen.

Hoeveel E-tickets verkopen jullie per jaar ? Gewone en met korting ?

Beste Macca728,

Het grappige is dat jullie het e-ticket met korting eruit gooien om de OV chipkaart te promoten.
Terwijl je juist geen e-tickets met korting kan gebruiken zonder OV chipkaart, terwijl je normale e-tickets wel kan gebruiken zonder OV chipkaart.

Als ik de OV chipkaart zou willen promoten zou ik dus juist het kaartje er uit gooien waarvoor geen OV chipkaart nodig is.....

Het lijkt mij zo duidelijk voor NS

Als ik een reis maakt van A naar B voor 9 uur, kan je nu een kaartje kopen met korting voor het traject dat je na 9 uur reist.

Dat kan nu dus een e ticket worden, maar dat gaan jullie er juist uitgooien omdat mensen met de OV chipkaart moeten reizen. Daar kan het dus niet mee.

Onbegrijpelijk volgens mij leven jullie echt in een andere wereld.

Jaaaa die mensen leven zeker op een andere planeet , gekkenwerk
Die ene keer dat ik met de NS reis kan ik mijn reis van te voren plannen en soms reis ik met familie mee die een OV jaarkaart heeft. Dus nu kan ik geen gebruik maar maken van dit voordeel wat ik altijd had. Voor mij nog een reden om niet de trein te pakken maar lekker snel van A naar Beter te gaan.
Naast het voordeel dat de reis dan korter duurt is hij straks ook nog goedkoper dan met de trein.
Ik dacht altijd dat het de bedoeling was om meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen maar daarin heb ik met zeker vergist.
Je kan nog steeds gebruik maken van dat voordeel, alleen heb je dan een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart nodig. Daar kan dan samenreiskorting op worden geladen, houders van abonnementen kunnen nu zeer goedkoop anonieme OV-chipkaarten aanschaffen om samenreizers de mogelijkheid te bieden om met korting te kunnen reizen.
De voordelen worden niet afgepakt, zoals u stelt, het gaat nu alleen anders in zijn werk.

Reageer